Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Varför dricker ni inte bara mjölk

Många är laktosintoleranta och mjölk innehåller mycket socker.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Har alltid känt mig lite skeptisk till såna här uttalanden/ställningstaganden. Klarar du inte av att folk äter godis/dricker alkohol eller gör något annat som är dåligt för dig i din närhet.

Nu har jag personligen inga problem med att säga nej eller ja tack.

Men jag ser ju hur det ser ut i tråden. Sen menar jag inte att det ska vara så för alltid, givetvis inte.
Men initialt om man bestämmer sig, så behöver man stöd, handlar inte om att man inte kan säga nej, handlar om att möjligheten/frestelsen inte ska existera överhuvudtaget.

Förstår du inte vad jag menar med det har du heller aldrig behövt ändra på dig, tillräckligt mycket. Grattis.

Tårta på jobbet är inte att jämföra med en sambo som kommer hem med lördagsgodis...
Är skeptisk mot folk som bara drar av ett citat, utan att förstå vad som sägs i hela texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Att skippa kolhydratet (kalla det LCHF eller GI eller vad ni vill) fungerar sjukt bra på mig. Tråkigt, javisst... men det är tråkigt att gå ner i vikt. Att äta 1300 kcal per dag är heller inte såvärst roligt.

I början tappar man oerhört fort: Fettet innehåller mycket bundet vatten som på något vis skakar loss. Kör utan kolhydrater i en månad så får ni se den dramatiska effekten. Därefter kan man ju köra lite lagom lågkaloridiet i kombination med motion och muskelbyggnad (det är bra mycket lättare att röra på sig också, efter den där initiala månadens massiva viktnedgåg). Löpning med tio kilo mindre (vilket man lätt tappar på en månad, sannolikt mer) är fasen så mycket enklare än löpning med tio kilo mer.

Vad äter du istället? Tänker att rotgrönsaker också innehåller mycket kolhydrater. Även havre om man skulle vilja ha det till frukost t.ex.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

@InCyBoy:

Protein och fett. Hur mycket du vill Men absolut inga kolhydrater. Du kan trycka i dig Mozarella, tomat, basilika och olivolja, t ex. Precis hur mycket du vill. Bara du inte äter en gnutta bröd eller någon form av kolhydrat alls.

Du kommer att bli förvånad över det faktum att även om du kan äta hur mycket fett du vill så kommer du inte att vilja det. Ett par kotletter med gröna bönor (t ex med vitlökssmör till) på morgonen och du kommer inte vilja ha något mer på hela dagen. Protein och fett gör dig otroligt mätt.

Sjukt effektivt, men inget jag pallar någon längre tid, eftersom jag älskar kolhydrater. Men som start på en viktnedgång är det en fantastisk metod.

En annan sak jag märkt är att det går att dricka starksprit, t ex whisky och vodka, när man är på denna diet. Men låt bli vin för även om det är väldigt lite kolhydrater även i torrt vin så räcker det för att förstöra. Enda dilemmat är att om man tar sig en whisky så slutar det med att man tar en till och så plötsligt blir man så sugen på chips eller godis att man äter det. Så bäst att helt lägga ner alkohol under denna månad.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nej är bara coca cola jag dricker, aldrig fastnat för kaffe.

Tack för tipset, ska testa och byta det till annan läskedryck. Har lägligt nog slut på coca cola hemma. Och nej jag kan tyvärr inte byta ut det mot typ ramlösa eller loka, klarar inte av kolsyrat vatten.

Lär dig gilla Lokas och Ramlösas vatten så är du klar, behöver inte oroa dig över att det är överdrivet farligt.
Efter ett tag investerar du i en Soda Streamer så är plånboken också glad.
Jag hade en period där jag bara drack det istället för någon form av saft/läsk, man lär sig gilla det tro mig, köp Premier Citron och Passion/Ananas (Brukar kosta 3 1.5L för 20kr~?) så kan du börja billigt
Sockret kan vara ett sötsug så köp söta proteinbars istället för cola-burkar så dämpar det sötsuget och är aningen nyttigare - 4st Bars är ju i princip mellanmål om de ersätter dina coca-color över dagen? Ta en bar istället för cola.

Lycka till och hoppas du hittar något som fungerar för dig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

@InCyBoy:

Protein och fett. Hur mycket du vill Men absolut inga kolhydrater. Du kan trycka i dig Mozarella, tomat, basilika och olivolja, t ex. Precis hur mycket du vill. Bara du inte äter en gnutta bröd eller någon form av kolhydrat alls.

Du kommer att bli förvånad över det faktum att även om du kan äta hur mycket fett du vill så kommer du inte att vilja det. Ett par kotletter med gröna bönor (t ex med vitlökssmör till) på morgonen och du kommer inte vilja ha något mer på hela dagen. Protein och fett gör dig otroligt mätt.

Sjukt effektivt, men inget jag pallar någon längre tid, eftersom jag älskar kolhydrater. Men som start på en viktnedgång är det en fantastisk metod.

En annan sak jag märkt är att det går att dricka starksprit, t ex whisky och vodka, när man är på denna diet. Men låt bli vin för även om det är väldigt lite kolhydrater även i torrt vin så räcker det för att förstöra. Enda dilemmat är att om man tar sig en whisky så slutar det med att man tar en till och så plötsligt blir man så sugen på chips eller godis att man äter det. Så bäst att helt lägga ner alkohol under denna månad.

.

Det är ju dock bara bullshit att du kan äta hur mycket man än vill. Det som händer är att fett och protein mättar mer och längre så det är lättare att begränsa kaloriintaget om man är en sådan som äter baserat på hunger. Det är inget magiskt i den dieten som gör att du kan äta mer kalorier än du bränner och gå ned i vikt. Har för övrigt haft vänner som testat LCHF under ett halvår och gått på myten om att "man kan äta hur mycket man vill", slutade med en viktuppgång för dem. Det är som sagt baserat på vad och hur mycket du äter även om du utesluter kolhydrater, det är inte så svårt att äta för mycket även på LCHF om man börjar slänga i sig nötter och äter bearnaisesås till allt.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Vet inte om det står tidigare i tråden, men hur har ni gjort för att lyckats bli av med sockerberonde?

Sockerberoende är väldigt tufft att bli av med. Det tar 2-3 veckor innan man blir av med abstinensen.
Med koffein handlar det om huvudvärk efter 14-16 timmar men sedan lägger det sig snabbt.
Socker är jobbigt att sluta med men dåligt att fortsätta med.
I stort sett är det bara att sluta rakt av och sedan inte börja igen. Det kräver karaktär och rejält med motivation.
Att sedan se till att man fyller på med mat som håller blodsockret på en stabilnivå är viktigt. Du vill undvika berg och dalbanan.

Belöningen kommer efteråt när man inte över huvud taget känner något sug efter något sött.

Jag hade ett beroende för sötsaker och åt alltid men inte så stor mängd dock. Men alltid kakor, bullar, choklad etc.
Däremot gick jag in i stressväggen i höstas. Den var brutal.
Det hela började för ca ett år sedan och jag har inte fortfarande inte kommit tillbaka.

Det intressanta är att mitt smaksinne förändrades otroligt.
Allt började smaka unket papper. Även godis, smöriga såser osv smakade otroligt konstigt. Inte gott, inte smarrigt, inget i smakerna gav mig en upplevelse på något sätt. Jag kunde känna alla kryddor, smakgivare i det jag åt men det gav mig inget.
Detta tillsammans med andra kombinationer fick mig att sluta äta. Varken sötsaker eller mat gick ner.
Även min vikt rasade.
Och jag led inte på något sätt av övervikt innan men nu ligger jag på gränsen till underviktig.
Ibland kommer suget fram men efter en sötsak eller två blir det för mycket och jag avstår.

Permalänk
Medlem

Promenera till jobbet har hjälpt mig mycket. Blir cirka 1 timme motion per dag.
Gör också att kroppen kommer igång på morgonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en stegräknare (maskin eller i telefonen) och se till att knata 10000 steg om dagen. Det går under s.k. "vardagsmotion", så räkna inte in steg från e.v. jogginpass eller liknande

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju dock bara bullshit att du kan äta hur mycket man än vill. Det som händer är att fett och protein mättar mer och längre så det är lättare att begränsa kaloriintaget om man är en sådan som äter baserat på hunger. Det är inget magiskt i den dieten som gör att du kan äta mer kalorier än du bränner och gå ned i vikt. Har för övrigt haft vänner som testat LCHF under ett halvår och gått på myten om att "man kan äta hur mycket man vill", slutade med en viktuppgång för dem. Det är som sagt baserat på vad och hur mycket du äter även om du utesluter kolhydrater, det är inte så svårt att äta för mycket även på LCHF om man börjar slänga i sig nötter och äter bearnaisesås till allt.

Ja, det trodde jag också. Men så länge jag låter bli kolhydrater helt och hållet så kan jag faktiskt trycka i mig hur mycket fett och proteiner som helst och ändå gå ner i vikt. Kroppen (i vart fall min kropp för det är mina egna erfarenheter jag talar om här, empiriskt testade) behöver energin från kolhydraterna för att orka spjälka fett och proteiner till energi. Utan dem går det åt mer energi för omvandlingen än vad det ger.

Så nej, jag undanber mig otrevliga påhopp och "bullshit" för jag talar om min kropp och om hur den fungerar. Din kropp kanske fungerar annorlunda. Det är i all välmening jag delar med mig av vad som fungerar för mig. Bevisligen fungerar för mig. Men testa, vet jag

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, det trodde jag också. Men så länge jag låter bli kolhydrater helt och hållet så kan jag faktiskt trycka i mig hur mycket fett och proteiner som helst och ändå gå ner i vikt. Kroppen (i vart fall min kropp för det är mina egna erfarenheter jag talar om här, empiriskt testade) behöver energin från kolhydraterna för att orka spjälka fett och proteiner till energi. Utan dem går det åt mer energi för omvandlingen än vad det ger.

Så nej, jag undanber mig otrevliga påhopp och "bullshit" för jag talar om min kropp och om hur den fungerar. Din kropp kanske fungerar annorlunda. Det är i all välmening jag delar med mig av vad som fungerar för mig. Bevisligen fungerar för mig. Men testa, vet jag

.

Du får gärna visa vad du stödjer ditt påstående på, vilka mätningar har du gjort som visar att din förbränning ökat när då äter protein och fett? Jag tror som jag sa att du helt enkelt äter mindre kalorier när du äter fett och proteiner, det innebär inte att man kan äta hur mycket som helst bara att det är enklare att äta mindre kalorier om man är mätt. Det finns nämligen en hel del forskning på ämnet och vad jag sett finns det ingen som kunnat i en kontrollerad miljö kunnat påvisa att LCHF skulle förbränna mer kalorier än kolhydrater. Finns däremot undersökningar där ingen signifikant skillnad kunnat påvisas.

Testa att äta 5000 kcal per dag av fett och proteiner, om du inte tränar rätt bra kommer du öka i vikt av det.

Permalänk
Medlem

Små skummat igenom denna tråden ( orkar inte läsa alla 28 sidor ) men skulle behöva lite råd vad som kan vara bra att äta till lunch på jobbet, jag har ett väldigt icke fysiskt krävande jobb, och inte heller den mest aktiva när man är hemma, så när jag började för 2 veckor sen så vägde jag 118.3 KG på en längd med 183 cm.

För 2 veckor sen så köpte jag mig protein pulver och mandel dryck ( tror jag läste om det i denna tråden ) detta har blivit min frukost och kvällsmat. lunchen på jobb har bestått av lite bananer eller sallad man köpt, men köpa sallad varje dag blir lite för mycket ( kan göra egen ja )

När jag kommer hem så äter jag middag som består av kyckling, grönsaker och antingen cous cous eller bulgur.

Så nu efter 2 veckor så har jag gått ner 3.4 KG, även om jag mår riktigt bra ( bättre än vad jag trodde jag skulle göra ) så hade det varit nice med lite tips på vad andra brukar äta till lunch och liknande, då man är lite oroad över organsvikt etc, då mitt kalori intag är rätt så lågt, protein pulvret plus mandel dryck = ca 120-130 kalorier x 2 så totalt 240-260, plus maten, så hamlar jag under 1000 kalorier då jag inte tror min middag består av dem resterande ca 800 kalorierna jag behöver minst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Små skummat igenom denna tråden ( orkar inte läsa alla 28 sidor ) men skulle behöva lite råd vad som kan vara bra att äta till lunch på jobbet, jag har ett väldigt icke fysiskt krävande jobb, och inte heller den mest aktiva när man är hemma, så när jag började för 2 veckor sen så vägde jag 118.3 KG på en längd med 183 cm.

För 2 veckor sen så köpte jag mig protein pulver och mandel dryck ( tror jag läste om det i denna tråden ) detta har blivit min frukost och kvällsmat. lunchen på jobb har bestått av lite bananer eller sallad man köpt, men köpa sallad varje dag blir lite för mycket ( kan göra egen ja )

När jag kommer hem så äter jag middag som består av kyckling, grönsaker och antingen cous cous eller bulgur.

Så nu efter 2 veckor så har jag gått ner 3.4 KG, även om jag mår riktigt bra ( bättre än vad jag trodde jag skulle göra ) så hade det varit nice med lite tips på vad andra brukar äta till lunch och liknande, då man är lite oroad över organsvikt etc, då mitt kalori intag är rätt så lågt, protein pulvret plus mandel dryck = ca 120-130 kalorier x 2 så totalt 240-260, plus maten, så hamlar jag under 1000 kalorier då jag inte tror min middag består av dem resterande ca 800 kalorierna jag behöver minst

Skulle helt klart öka kaloriintaget och tänka mer långsiktigt istället för snabbt resultat. Jag själv skulle byta ut proteinpulvret på morgonen mot något mörkt rågbröd typ "Rågkusar" eller liknande, med smör och skinka på. Ät någon vanlig lunch också men som innehåller mycket rotrukter/grönsaker, kanske soppa med tillbehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du får gärna visa vad du stödjer ditt påstående på, vilka mätningar har du gjort som visar att din förbränning ökat när då äter protein och fett? Jag tror som jag sa att du helt enkelt äter mindre kalorier när du äter fett och proteiner, det innebär inte att man kan äta hur mycket som helst bara att det är enklare att äta mindre kalorier om man är mätt. Det finns nämligen en hel del forskning på ämnet och vad jag sett finns det ingen som kunnat i en kontrollerad miljö kunnat påvisa att LCHF skulle förbränna mer kalorier än kolhydrater. Finns däremot undersökningar där ingen signifikant skillnad kunnat påvisas.

Testa att äta 5000 kcal per dag av fett och proteiner, om du inte tränar rätt bra kommer du öka i vikt av det.

Mätningar? Tror du jag har ett lab här hemma, eller? De enda mätningar jag har gjort är på min egen våg varje morgon och resultatet av detta är vad jag lagt fram här. Tror du inte på vad jag skriver så får du väl låta bli

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@Exeo: Ägg är en fantastiskt billig och bra proteinkälla. Sedan rekommenderar jag "Skyr" (men då utan de som innehåller sylt med socker och sådär)

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Mätningar? Tror du jag har ett lab här hemma, eller? De enda mätningar jag har gjort är på min egen våg varje morgon och resultatet av detta är vad jag lagt fram här. Tror du inte på vad jag skriver så får du väl låta bli

Du har alltså inget som visar på att din förbränning går upp utan du säger att för att DU har ätit protein och fettrikt och gått ned i vikt så kan man "äta hur mycket som helst" och gå ned i vikt? Alltså som jag sa, bullshit. Nej, du kan inte äta "hur mycket som helst", du måste fortfarande äta mindre än du gör av med.

LCHF är inget magiskt som markant ökar din förbränning så att allt du stoppar i dig försvinner. Det är fullt möjligt att gå upp i vikt genom att bara äta proteiner och fett, vilket gör att det fortfarande är viktigt att ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Jag kan för övrigt gå ned massvis i vikt (från en normal nivå) genom att bara äta rent strösocker, det är inte på något vis ett argument för att man kan äta "hur mycket socker som helst" och gå ned i vikt. Hur många kalorier äter du per dag som LCHF lyckas förbränna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du har alltså inget som visar på att din förbränning går upp utan du säger att för att DU har ätit protein och fettrikt och gått ned i vikt så kan man "äta hur mycket som helst" och gå ned i vikt? Alltså som jag sa, bullshit. Nej, du kan inte äta "hur mycket som helst", du måste fortfarande äta mindre än du gör av med.

LCHF är inget magiskt som markant ökar din förbränning så att allt du stoppar i dig försvinner. Det är fullt möjligt att gå upp i vikt genom att bara äta proteiner och fett, vilket gör att det fortfarande är viktigt att ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Jag kan för övrigt gå ned massvis i vikt (från en normal nivå) genom att bara äta rent strösocker, det är inte på något vis ett argument för att man kan äta "hur mycket socker som helst" och gå ned i vikt. Hur många kalorier äter du per dag som LCHF lyckas förbränna?

Du är väldigt otrevlig. Jag berättar bara om vad som fungerar för mig, därmed inte sagt att det fungerar för dig. Jag behöver inte mäta antalet kalorier för, som jag säger, så länge jag helt låter bli kolhydrater, så kan jag smälla i mig hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du är väldigt otrevlig. Jag berättar bara om vad som fungerar för mig, därmed inte sagt att det fungerar för dig. Jag behöver inte mäta antalet kalorier för, som jag säger, så länge jag helt låter bli kolhydrater, så kan jag smälla i mig hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

Angående "det funkar för mig".

http://traningslara.se/en-anekdot-bevisar-ingenting/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Små skummat igenom denna tråden ( orkar inte läsa alla 28 sidor ) men skulle behöva lite råd vad som kan vara bra att äta till lunch på jobbet, jag har ett väldigt icke fysiskt krävande jobb, och inte heller den mest aktiva när man är hemma, så när jag började för 2 veckor sen så vägde jag 118.3 KG på en längd med 183 cm.

För 2 veckor sen så köpte jag mig protein pulver och mandel dryck ( tror jag läste om det i denna tråden ) detta har blivit min frukost och kvällsmat. lunchen på jobb har bestått av lite bananer eller sallad man köpt, men köpa sallad varje dag blir lite för mycket ( kan göra egen ja )

När jag kommer hem så äter jag middag som består av kyckling, grönsaker och antingen cous cous eller bulgur.

Så nu efter 2 veckor så har jag gått ner 3.4 KG, även om jag mår riktigt bra ( bättre än vad jag trodde jag skulle göra ) så hade det varit nice med lite tips på vad andra brukar äta till lunch och liknande, då man är lite oroad över organsvikt etc, då mitt kalori intag är rätt så lågt, protein pulvret plus mandel dryck = ca 120-130 kalorier x 2 så totalt 240-260, plus maten, så hamlar jag under 1000 kalorier då jag inte tror min middag består av dem resterande ca 800 kalorierna jag behöver minst

Du behöver inte oroa dig det minsta för organsvikt och kroppen kan gå på så mycket mindre än man tror och ligger man på undervikt och en 500kcal diet är det inte bra för kroppen men med en övervikt skulle kroppen lätt klara det och har själv kört en månad 500kcal dagen för några snabba kilo och skulle kroppen må dåligt ger den varnings signaler som extrem trötthet eller yrsel o.s.v och är samma vid vätskebrist

Skulle jag ge tips på mat är det proteinrik mat som är rent kött t.e.x kycklingfilet, fläskfilet, kassler, , som är högprotein mat med lite kalorier för protein håller dig mätt längre och gör att du behåller muskler bättre och muskler höjer förbränningen och kaloriboven i maten är pasta, bulgur, potatis vad man nu har till så dra ner där och in med mer grönsaker och kolla kalorier på e.v såser kör lätta mjölkprodukter som ost mjölk fil välj kvarg eller nått som mellanmål

Du väger 118 på 185cm så är lika lång som mig på cm och sätter du ett vettigt mål låt oss säga 90kg så lär du ner 28kg så stressa inte med att gå extremt lågt för då blir det för jobbigt utan lägg dig på en vettig kalori nivå t.e.x 1500-1700kcal dagen och se på det långsiktigt och du kommer antagligen droppa i snitt 1kg i veckan eller så mer i början och kan göra det helt på mat utan pulver så länge du inte fuskar

Träning så bli inte så besatt för det är värdelöst att träna på ett underskott av kalorier för du ökar inte i muskelmassa utan det man bör göra är underhålls träning för att inte förlora muskelmassa som ökar förbränningen och försök ut och gå någon kilometer eller cykla eller nått som underhåller kroppen lite samtidigt som man bränner några kalorier extra

Tidsram så lägg upp det över 30 veckor eller så och det går att pressa på det mer än så men tankegången jag har är att man ska orka det under en lång tid så behöver det vara rätt enkelt för annars lessnar man för även om man kan köra pannben 500kcal en månad är inte för stort underskott hållbart i längden helst inte under flera månader utan man måste lägga det på en nivå som är långsiktigt hållbar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du är väldigt otrevlig. Jag berättar bara om vad som fungerar för mig, därmed inte sagt att det fungerar för dig. Jag behöver inte mäta antalet kalorier för, som jag säger, så länge jag helt låter bli kolhydrater, så kan jag smälla i mig hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

Nej, du säger inte bara vad som fungerar för dig. Du skriver generellt och tipsar andra om att de kan "äta hur mycket de vill" osv. Du kan äta så du blir nöjd och ändå gå ned i vikt ja, men det är inte "hur mycket som helst". Jag äter allt och äter så jag är nöjd, jag går inte upp i vikt till att börja med. Det gör inte att min allsidiga diet är något jag kan rekommendera genom att säga "du kan äta hur mycket som helst".

Permalänk
Medlem

Att man kan äta precis hur mycket man vill om man äter LCHF är ren lögn.
Däremot blir man ofta mer mätt på fett och protein.
+ dom flesta som börjar med detta har varit kolhydratberoende om du helt plötsligt skippar alla sockriga drycker ex försvinner ofta tusentals kalorier.

Prova du sätta i dig en jäkla massa riktigt smör ex varje dag och se om vikten sjunker

Och detta "det fungerar för min kropp, kanske inte för din" osv är också strunt.

Kalorier in - ut är hur våra kroppar fungerar, inget kan ändra detta, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle helt klart öka kaloriintaget och tänka mer långsiktigt istället för snabbt resultat. Jag själv skulle byta ut proteinpulvret på morgonen mot något mörkt rågbröd typ "Rågkusar" eller liknande, med smör och skinka på. Ät någon vanlig lunch också men som innehåller mycket rotrukter/grönsaker, kanske soppa med tillbehör?

Kan kolla på mörkare bröd, brödet jag ätit innan har varit vanligt vitt bröd eller någon blandning av vitt/mörkt och sluta äta bröd var nog något av det bättre jag gjort. Men ska självfallet kolla på det

Skrivet av SweMerlin:

@Exeo: Ägg är en fantastiskt billig och bra proteinkälla. Sedan rekommenderar jag "Skyr" (men då utan de som innehåller sylt med socker och sådär)

Hårdkokta/lösa ägg kan jag inte äta, hinner inte ens få ner det innan kroppen vill spotta ut det, ägg kan jag endast äta om det är i pannkakor eller liknande, prövade detta då just ägg är som du säger billigt och mycket med protein

Skrivet av lord_vasagos:

Du behöver inte oroa dig det minsta för organsvikt och kroppen kan gå på så mycket mindre än man tror och ligger man på undervikt och en 500kcal diet är det inte bra för kroppen men med en övervikt skulle kroppen lätt klara det och har själv kört en månad 500kcal dagen för några snabba kilo och skulle kroppen må dåligt ger den varnings signaler som extrem trötthet eller yrsel o.s.v och är samma vid vätskebrist

Skulle jag ge tips på mat är det proteinrik mat som är rent kött t.e.x kycklingfilet, fläskfilet, kassler, , som är högprotein mat med lite kalorier för protein håller dig mätt längre och gör att du behåller muskler bättre och muskler höjer förbränningen och kaloriboven i maten är pasta, bulgur, potatis vad man nu har till så dra ner där och in med mer grönsaker och kolla kalorier på e.v såser kör lätta mjölkprodukter som ost mjölk fil välj kvarg eller nått som mellanmål

Du väger 118 på 185cm så är lika lång som mig på cm och sätter du ett vettigt mål låt oss säga 90kg så lär du ner 28kg så stressa inte med att gå extremt lågt för då blir det för jobbigt utan lägg dig på en vettig kalori nivå t.e.x 1500-1700kcal dagen och se på det långsiktigt och du kommer antagligen droppa i snitt 1kg i veckan eller så mer i början och kan göra det helt på mat utan pulver så länge du inte fuskar

Träning så bli inte så besatt för det är värdelöst att träna på ett underskott av kalorier för du ökar inte i muskelmassa utan det man bör göra är underhålls träning för att inte förlora muskelmassa som ökar förbränningen och försök ut och gå någon kilometer eller cykla eller nått som underhåller kroppen lite samtidigt som man bränner några kalorier extra

Tidsram så lägg upp det över 30 veckor eller så och det går att pressa på det mer än så men tankegången jag har är att man ska orka det under en lång tid så behöver det vara rätt enkelt för annars lessnar man för även om man kan köra pannben 500kcal en månad är inte för stort underskott hållbart i längden helst inte under flera månader utan man måste lägga det på en nivå som är långsiktigt hållbar

Ja, än så länge känner jag ingenting av det, snarare att jag känner mig betydligt piggare och bättre, och jag har definitivt ingen tidsram, utan bara att jag vill ner till runt 90-100 kg, sen om det tar 1 år eller 2 år. Gör inte mig något, menar jag har ingen brådska med detta utan att jag vill ha något som håller i längden, vilket detta verkar göra. Kvarg satt jag och funderade på att inskaffa igen ( kanske lite granola på det ) även om det är lite socker och så men behöver ju inga stora mängder av det

Permalänk

Ser att LCHF tas upp som en metod för att gå ner i vikt. För de som vill ha anektodisk bevisföring rekommenderas vikthistorier. För de som behöver mer vetenskapligt belägg finns det viktstudier att fördjupa sig i. Räcker inte detta finns det Kostråd och vetenskap och Nya forskningsrön att fördjupa sig i.

Det blir väldigt lätt två olika läger när lågkolhydratskost diskuteras. Jag ser detta som mitt bidrag till dig som vill bilda din egen uppfattning utifrån den ena sidans rön och kommer inte fortsätta diskutera ämnet.

Min viktresa
TL;DR LCHF sedan september 2012 och sockerberoende. Det sistnämnda gör att efter viktnedgång kommer viktuppgång…

När jag var i tonåren tränade jag väldigt mycket längdskidor och åt väldigt mycket pasta. Efter bara någon timme var jag lika hungrig som före maten. Flera i min närhet sa att jag måste ha "mask i magen". När jag blev hungring då behövde jag mat nu och kunde få väldiga humörsvängningar. När jag blev äldre och flyttade hemifrån blev det inte sällan snabbmat. Jag hade ett väldigt rörligt jobb och arbetade periodvis i princip all min vakna tid. Efter en tid flyttade jag och började studera. Som student har jag ofta hanterat stress och belönat mig med lösgodis, glass, kakor eller något annat sött. Pizza har jag ofta ätit dagen efter, vilket har varit både torsdagar, lördagar och söndagar.
Efter en tid insåg jag att min vikt börjar bli otrivsam och av en slump hittade jag Kostdoktorn. Skaffade ett gratis månadsmedlemskap och tittade på alla filmerna. Fortsatte med att läsa på forumet och valde att prova LCHF under ett par veckor. Detta var september 2012.
De första 1-2 veckorna var jag väldigt lättirriterad och en riktigt dålig vän och kollega. Jag var också väldigt trött och kände mig energilös. Ont i huvudet hade jag också och väldigt lätt för muskelkramp. När övergångsperioden var över och kroppen börjat förbränna fett istället för kolhydrater märkte jag en stor skillnad. Jag hade bättre koncentration, mycket bättre och jämnare humör, men framför allt kände jag mig bättre. Den första tiden hade jag en stabil viktnedgång och denna fortsatte så länge jag följde LCHF.
Jag har aldrig kunnat hålla mig borta från kolhydrater helt och hållet. Mitt belöningsmedel har alltid varit lösgodis och då i stora mängder. För att LCHF ska ge effekt krävs det att kroppen inte tillförs kolhydrater i någon större mängd. Har jag ätit godis på fredagen har det inte varit speciellt lätt att låta bli pizza på lördagen och annat "skräp" på söndagen. Den längsta tid jag strikt följt LCHF är högst några månader, sedan har jag ätit för mycket kolhydrater. För att åter komma i ketos ("fettförbränning") tar det mig omkring fem dagar. Under dessa kan jag få samma omställningsbesvär som jag hade första gången jag testade LCHF.
Med min karaktär har LCHF känts som en omöjlighet. Som intresserad av kosten började jag läsa på LCHFingenjören och fick för första gången höra om sockerberoende. Jag kände igen mig i väldigt mycket av det hon skrev. Det kändes inte alls bra. Skulle jag vara en beroendeperson med socker som huvuddrog? Som typ en alkis...
Jag har följt My's vardag som sockerberoende under flera år och insett att jag också behöver ta tag i detta. Under hösten 2016 växte långsamt beslutet att helt och hållet sluta med godis 2017. Detta är ett beslut jag hittills lyckats följa och har inte ätit godis överhuvudtaget i år. Däremot har jag ätit glass, kakor och pizza. Trots att jag vet att detta starkt påverkar mig fysiskt och psykiskt. Det har inte varit lätt att stå emot; plötsligt har ett paket Ben & Jerry's åkt ner i varukorgen…
Just nu läser jag boken Sockerbomben av Bitten Johansson och får läsa om andra i min situation samt verktyg för att kunna hantera suget.
För att kunna få bättre kontroll över sockerberoendet har jag valt att helt och hållet avstå alkohol under juni och juli. Oftast förstärker alkohol mitt sötsug och det blir svårare att hålla sig "sockernykter".
Gällande det uppmättbara: vikten, ligger jag förmodligen något högre nu än när jag började med LCHF. Jag tycker om statistik och siffror och har därför en Withings våg som automatiskt loggar min vikt. Under 2017 hade jag en stabil viktnedgång under januari-mars. I mars blev mitt liv väldigt stressigt och detta har jag hanterat genom att äta onyttigt under främst helger. Fr.o.m. maj har det varit något mindre stressigt (och jag har kunnat hantera stressen bättre) och det syns genom att genomsnittsvikten åter pekar nedåt.

Mitt viktigaste tips till alla som är i en liknande situation: du har inte dålig karaktär eller är en dålig människa. Du har en sjukdom (beroende) som fysiskt påverkar dig. Läs boken Sockerbomben och/eller kontakta Bitten för att få råd.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

För dom som faktiskt är intresserade av "LCHF" aka Keto är reddit bästa stället typ.
https://www.reddit.com/r/keto/wiki/faq

Tror man att man kan leva livet ut med att typ aldrig äta över MAX 50g kolhydrater per dag (helst under 20 för strikt keto) så är det absolut värt ett försök.

Jag personligen har kört keto tidigare för testa, men det är inget för mig, jag måste kunna äta vad jag vill ibland, ex dra en pizza osv.
Fuska med keto är INTE värt det, man hamnar ur keto och man får "börja" om och gå igenom allt skit som det innebär

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att börja med Keto eller LCHF om man nu inte har problem med magen eller annat, har testat LCHF och det är ingenting för mig.
Som sagt vill man försöka gå ner så ska man väga maten och hålla sig till det, använd bra råvaror alltså inga jävla snabbmakaroner utan köp bra pasta gjord på durumvete och ägg eller potatis som är en fantastisk produkt. Höftar man så är det väldigt lätt att överäta även om man vill hålla vikten i schakt eller vill bli muskulös/gå upp i vikt.
Det är jobbigt att ändra livsstil då man blivit bekväm i saker och ting men sakta men säkert så kommer man se resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det finns ingen anledning att börja med Keto eller LCHF om man nu inte har problem med magen eller annat, har testat LCHF och det är ingenting för mig.
Som sagt vill man försöka gå ner så ska man väga maten och hålla sig till det, använd bra råvaror alltså inga jävla snabbmakaroner utan köp bra pasta gjord på durumvete och ägg eller potatis som är en fantastisk produkt. Höftar man så är det väldigt lätt att överäta även om man vill hålla vikten i schakt eller vill bli muskulös/gå upp i vikt.
Det är jobbigt att ändra livsstil då man blivit bekväm i saker och ting men sakta men säkert så kommer man se resultat.

Håller inte med. Ok, det kan det vara nyttigt att få ett hum om hur mycket man faktiskt äter, men portionskontroll är ingen exakt vetenskap. Tumregeln är enkel, ät lite mindre än vanligt. Det, plus att man skär bort rent gotte, PLUS lite vardagsmotion kommer göra att tjockisar rasar tiotals kilon. Det är ett extremt brett spann av vanlig mat, inklusive dåliga halvfabrikat, som funkar hur bra som helst bara man anpassar mängd och frekvens. Att vara kategorisk är bara fel och man spelar alla dessa jon som vill ha 10 ENKLA TIPS FÖR DEN PERFEKTA STRANDKROPPEN i händerna.

Under resans gång så får man kontinuerligt arbeta för att försöka lära sig hur olika maträtter och ingredienser står sig mot varandra i termer av nyttighet, energiinnehåll, mättnadskänsla, smak, pris, smidighet - vadfansomhelst som man tycker är relevant när man väljer vad man ska äta - så man kan försöka prioritera. Gör man inte det når man kanske inte hela vägen, men risken (chansen) att man gör det när man bara tar en självutnämnd viktminskningsguru ord som sanning är också ganska liten.

Permalänk
Medlem

Vad gäller LCHF/GI/Keto så är det min uppfattning att även om man initialt med framgång kan använda sig av metoden för att rätt snabbt tappa vikt så hjälper tankesättet en även fortsättningsvis, genom att man kan äta mindre kolhydrater och mer protein. När du nått din idealvikt så byt ut ett mål om dagen mot en stekt biff, t ex. Alltså ett mål helt utan kolhydrater. Detta gör att man blir mätt mycket längre och att dagskonsumtionen av kolhydrater minskar.

Det är de snabba kolhydraterna som är den moderna boven. Inte fett och inte proteiner.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Håller inte med. Ok, det kan det vara nyttigt att få ett hum om hur mycket man faktiskt äter, men portionskontroll är ingen exakt vetenskap. Tumregeln är enkel, ät lite mindre än vanligt. Det, plus att man skär bort rent gotte, PLUS lite vardagsmotion kommer göra att tjockisar rasar tiotals kilon. Det är ett extremt brett spann av vanlig mat, inklusive dåliga halvfabrikat, som funkar hur bra som helst bara man anpassar mängd och frekvens. Att vara kategorisk är bara fel och man spelar alla dessa jon som vill ha 10 ENKLA TIPS FÖR DEN PERFEKTA STRANDKROPPEN i händerna.

Under resans gång så får man kontinuerligt arbeta för att försöka lära sig hur olika maträtter och ingredienser står sig mot varandra i termer av nyttighet, energiinnehåll, mättnadskänsla, smak, pris, smidighet - vadfansomhelst som man tycker är relevant när man väljer vad man ska äta - så man kan försöka prioritera. Gör man inte det når man kanske inte hela vägen, men risken (chansen) att man gör det när man bara tar en självutnämnd viktminskningsguru ord som sanning är också ganska liten.

Det går inte att göra det simplare än att väga maten om man nu vill gå ner i vikt för ALLT i slutändan handlar om kalorier in kontra kalorier ut så hur kan det inte vara exakt vetenskap? Man behöver inte tänka speciellt mycket, krävs ingen jätteplanering, tidskrävande 1-2 dagar i veckan, har man ingen energi så är det simpelt istället för att beställa en pizza på haket över gatan, prismässigt superbra då du tar det som är bra och billigast för stunden.
Har själv betalat för upplägg vad gäller mat och träning av person med extremt bra referenser och jag är allt annat än missnöjd, försöker själv hänga med i svängarna vad som gäller kost och träning.
Det är inte bara att höfta och äta mindre än vanligt om personen äter helt åt helvete fel redan innan, det gäller inte bara folk som vill gå ner i vikt utan även om man vill gå upp eller bygga muskler på gymmet.

Permalänk
Medlem

Läste precis klart ett bok som heter: The Calorie Myth, av Jonathan Bailor.

Han plockar upp den senaste forskningen (sett mkt av det han nämner i vetenskapens världs tex). Även sätt föreläsningar: Sugar The Bitter truth, som tar upp mycket av det han berättar i boken.

Han menar på att äter man fel så hamnar hormonerna i obalans och kroppen får svårt att reglera vikten*, ungefär som när man fått diabetes av att äta fel och man måste ta insulin...

Om både träning (eccentrisk träning) & kost.

Kosten verkar vara lite av en blandning av GI,Paleo, LCHF och atkinson.

Kort sagt går det ut på att inte äta:

Socker/sirap/honung osv...
Stärkelse potatis/pasta/ris/bröd/ osv...

I prioordningen ska man försöka trycka i sig 10 nävar med grönsaker per dag, allt utom potatis typ, morötter går fint (mkt fibrer i det). Sedan ska man försöka få i sig 30-50g protein 2-3ggr per dag och inte oroa sig om fettet, men man ska helst äta så nyttiga kalorier som möjligt.

Alltså fett ska främst vara från advokado och nötter.
Protein ska vara från fisk, kött och fågel. (finns bra alt för vegetarianer också).
Kolhydrater ska ätas ihop med massa fibrer = grönsaker.

Så tanken är att man ska äta så mycket grönsaker att man inte pallar äta godis och shit.
Han tar även upp att kroppen kräver energi för att förbränna protein, så att äter man för mycket protein så kostar det kroppen att försöka göra om det till kroppsfett.
Han tar även upp problemet med kolhydrater/insulin och den fettlåsning som sker, som även LCHF folk brukar ta upp. Men detta kanske är bullshit som en person i tråden försökt övertyga alla fler gånger med sitt stora kunnande om biologi ;). För en kalorie är ju alltid en kalorie, därför man mår så illa när man äter en påse spenat och så bra när man äter en påse med godis ;).

Låter vettigt tycker jag, ska prova 1 månad nu, uppe i 1.5v nu.

Är iofs inte så överviktig, är rätt vältränad, väger 79kg och är 175, men jag har lite mer mage än jag önskar ;).

*Svårt att reglera vikten som i att kroppens hormoner (som styr hunger och mättnad) gör att du känner dig hungrig även fast den fått i sig tillräckligt med mat redan.
Flera studier har visat på att man äter mer om man tex dricker coca cola till maten.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Är du vältränad och går ner ett helt kilo på en enda vecka så tror jag att du tyvärr gått ner väldigt mycket i muskelmassa. Glöm inte att kroppen väljer lite som den vill i vad du ska gå ner (fett/muskler) och man brukar därför alltid försöka bygga på sig muskler under dieten så att det du förlorar mestadels täcks upp av det som byggs upp.

Är du rätt vältränad ås har du nog gymmat ett tag och den mesta forskningen visar att folk som gymmat ett tag inte går upp särskilt mycket i muskler varje vecka längre. Därav är det nog inte så bra att gå ner för mycket om man är vältränad eftersom du inte hinner bygga upp tillräckligt med muskler jämte det du förlorar.