Det är så mycket felaktigheter i denna tråden....
En släkting till mig fick nästan sin Range Rover SVR stulen p.g.a just detta. Allt fångades på video och tjuvarna lyckades sätta sig i bilen men fick aldrig igång den. Teknikerna från polisen sa till honom att han hade tur att de gav sig på Range Rovern, för hans BMW bredvid hade de kunnat köra iväg med direkt enligt dem. Samma kväll blev hans bekants Audi Q7 istället stulen men hittades långt ut på landet där tjuvarna gömmer bilarna och låter stå några dagar för att vara säkra på att bilen ej har GPS inmonterat.
Man kan visst köra iväg utan nyckeln, så länge motorn är igång och du tankar med motorn igång kan du fortsätta köra. Detta gäller de större biltillverkarna så som BMW, Audi, Mercedes etc.
Du kan vara relativt lugn då man i princip bara ger sig på bilar i den övre prisklassen. Min släktings BMW är i 600-700Tkr klassen men de tittade inte ens på den enligt övervakningsfilmer utan man var helt fokuserad på Range Rovern.
Alltså ingenting är ju omöjligt att stjäla om man nu ger sig 17 på det.
Oftast så är det mindre nogräknade bilfirmor (eller nån som kommer åt tillverkarens system) som skapar extranycklar till t.ex. bilar på service.
Vilket ju såklart betyder att dom kan "köra iväg" med en bil om dom bara hittar var den är parkerad.
Och att tanka med motorn igång är ju inte bara dumt utan även brottsligt
Lika illa som att lämna bilen med nyckeln i tändningslåset.
I det stora hela tror jag inte att elektroniska nycklar är osäkrare än helt vanliga nycklar.