Hjälp sökes! Most Bang for the Buck!

Permalänk

Hjälp sökes! Most Bang for the Buck!

Hej!

Jag har inte koll på mycket av dagens datorkomponenter och behöver därför att få ihop en dator.

Spel: Heroes of the storm, Overwatch, CSGO, DOTA2

Jag har en 27" skärm 144hz så setupen ska klara ovanstående spel på över 60fps @highsettings

Så prispressat som bara möjligt och det behöver inte vara framtidssäkert på något sätt då jag köper helt nytt när jag känner för det.
Kan tänka mig överklocka så släng gärna med en lämplig CPUkylare.

Intel och Nvidia som gäller då jag har bäst erfarenheter av dessa.

Skärmdumpa gärna varukorg från komplett.se

Med vänlig hälsning, William

Permalänk
Medlem

Är det en 1920x1080 skärm?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Testpilot

Länkar en dator som jag gjorde häromdagen åt en person som hade liknande krav som dig (nästan exakt samma faktiskt)!
Jag tar även för givet att din 27" 144Hz skärm är av 1080p modellen

Priserna kan självfallet variera mellan butikerna(tex. Inet vs Komplet), och om du väljer att köpa från Inet lär du i alla fall beställa CPU från annat håll då dem inte har den inne.
Chassi kan du även byta ut mot valfritt mATX/ATX om du vill ha ett annat

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487924/

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Hedersmedlem

Är det mest dator för pengarna du är ute efter så är G4560 ett bra val men den lär inte klara spel med 144Hz-skärm. Annars är det helt klart Ryzen som gäller för mest bang-for-the-buck. Du säger inget om budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Länkar en dator som jag gjorde häromdagen åt en person som hade liknande krav som dig (nästan exakt samma faktiskt)!

Priserna kan självfallet variera mellan butikerna(tex. Inet vs Komplet), och om du väljer att köpa från Inet lär du i alla fall beställa CPU från annat håll då dem inte har den inne.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487924/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10487924/

Tackar ser bra ut!

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Är det mest dator för pengarna du är ute efter så är G4560 ett bra val men den lär inte klara spel med 144Hz-skärm. Annars är det helt klart Ryzen som gäller för mest bang-for-the-buck. Du säger inget om budget.

Hur menar du med att G4560 inte kommer att klara spel på 144hz skärm?

Jag hade tänkt mig att en dator för 5000-7000kr borde kunna klara dessa spelen utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WilliamPersson1:

Jag hade tänkt mig att en dator för 5000-7000kr borde kunna klara dessa spelen utmärkt.

Uttryckte mig dåligt. Den klarar spelen så klart och >60fps kommer inte vara några problem just nu. Men vill du nå 144Hz stabilt vill du ha minst fyra väldigt snabba kärnor och G4560 som bara har två ganska långsamma kärnor kommer nog begränsa dig då. Kanske även i framtiden när spel blir bättre på att utnyttja fler kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487924/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10487924/

Med 2 minneskanaler är väl 2x4GB ram bättre än ett 8GB?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Andreaz1:

Skrivet av Andreaz1:

Uttryckte mig dåligt. Den klarar spelen så klart och >60fps kommer inte vara några problem just nu. Men vill du nå 144Hz stabilt vill du ha minst fyra väldigt snabba kärnor och G4560 som bara har två ganska långsamma kärnor kommer nog begränsa dig då. Kanske även i framtiden när spel blir bättre på att utnyttja fler kärnor.

G4560 klarar absolut HotS, OW, DotA 2 och CS:GO i 144fps utan problem i huvudtaget! Kan nästintill garantera det
Pentium G4560 har 2st kärnor med 4st threads (blir som en quadcore), och prestandan motsvarar en 2500K/3570K överklockad. Alt. så kan man jämnställa en G4560 med en FX-8570.

Finns gott om tester från bl.a. DigitalFoundry där dem driver spel som Witcher 3 i 60fps+ utan problem, så 144fps med en Pentium G4560 + ett GTX 1060@1080p i spelen OP vill spela är absolut inga som helst problem - Och skulle det visa sig så vara fallet att den inte lever upp till förväntan har man 14 dagars returrätt, så då kan man byta ut till något kraftfullare.

Håller med om att G4560 är kanske ingen super CPU, men duger mer än tillräckligt för att spela dagens spel - Även AAA om man parar med ett okej grafikkort. Och jag ser inte att ArenaShooters/MOBA spel kommer kräva allt för mycket mer i den närliggande framtiden heller. Detta då dessa typer av spel riktar sig mot en bred folkmassa, och där är det en >10%-andel som sitter på bättre saker än dual/quadcore+750Ti/1060 (enligt SteamSurvey).

Skrivet av Rick69:

Med 2 minneskanaler är väl 2x4GB ram bättre än ett 8GB?

Tror ärligt talat inte det gör allt för stor skillnad i detta scenario. Det är annat om man håller på med video editering, fotoredigering, jobbar med stora kalkylblad eller kompilerar kod.

Men även här ser man inte allt för mycket vinst egentligen, utan RAM-hastighet verkar ha större inverkan idag (Quad-Channel är en annan femma dock): Test från GamersNexus.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10488233/

Så där känns vettig bang for the buck budget gamer man kommer långt på till liten kostnad och klarar spelen du nämner med rätt bra fps och ska man skära mer i budgeten så blir det att droppa gpu så man tjänare 999kr och bör nog kunna få 60fps i 720p på dom spelen med integrerade men är inte så upphetsande på en 27 tummare och bör nog gå från 4560 till helst en i3 då som har bättre integrerad gpu men blir nästan lika dyrt då

Går ju även att spela annat på datorn med om så skulle önskas

Men platsbrist kan vara en dryg grej med 128gb ssd så minst 240gb ssd skulle vara bekvämt om man vill ha lite mer stora spel då 128gb tar slut rätt snabbt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lord_vasagos:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10488233/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10488233/

Så där känns vettig bang for the buck budget gamer man kommer långt på till liten kostnad och klarar spelen du nämner med rätt bra fps och ska man skära mer i budgeten så blir det att droppa gpu så man tjänare 999kr och bör nog kunna få 60fps i 720p på dom spelen med integrerade men är inte så upphetsande på en 27 tummare och bör nog gå från 4560 till helst en i3 då som har bättre integrerad gpu men blir nästan lika dyrt då

https://www.youtube.com/watch?v=jtB3KzJWC_Q

Går ju även att spela annat på datorn med om så skulle önskas
https://www.youtube.com/watch?v=TqbSLvovp1U

Men platsbrist kan vara en dryg grej med 128gb ssd så minst 240gb ssd skulle vara bekvämt om man vill ha lite mer stora spel då 128gb tar slut rätt snabbt

Tycker absolut inte att ett GTX 1050 är värt det i huvudtaget om man inte är på den absoluta smärtgränsen med sin budget - Då har man inte mycket till val kanske
Visst betalar man runt halva priset för ett GTX 1050 kontra ett GTX 1060 3Gb - Men man får nästan uteslutande halva prestandan också, om inte sämre ändå..
Bara att kolla SweClockers test för GTX 1050 Ti.

Sedan har ASUS moderkortet mindre portar/'features' än vad Gigabyte moderkortet jag länkade tidigare har med.
ASUS vs Gigabyte, summering nedan:

• 2st mindre RAM-slots.

• 2st mindre interna USB-portar.

• 1st mindre extern USB-port.

• Inget RAID-stöd.

• Ingen HDMI-port för integrerad grafik.

Chassi/CPU-fläkten i mitt bygge var mera "quality of life"-saker, så där kan man spara in 400-500kr om man vill. Tycker dock det är värt att köpa t.ex. en PureRock/EVO212 kylare om man har råd, gör under för ljudnivån - Kan vara en dealbreaker om man har en sambo eller dylikt som inte vill ha ett mindre jetplan i vardagsrummet på kvällarna

Håller helt klart med om SSD'n, 128Gb är minsta laget idag. Så om möjligt tycker jag man absolut ska köra 240Gb+, så har man plats för lite program/media/diverse utöver spelen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle tagit annat agg dock Corsairs instegs agg är inte jätte bra alla gånger längre (tänker på deras CX t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: din personliga åsikt eller fakta ? länka d isf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker absolut inte att ett GTX 1050 är värt det i huvudtaget om man inte är på den absoluta smärtgränsen med sin budget - Då har man inte mycket till val kanske
Visst betalar man runt halva priset för ett GTX 1050 kontra ett GTX 1060 3Gb - Men man får nästan uteslutande halva prestandan också, om inte sämre ändå..
Bara att kolla SweClockers test för GTX 1050 Ti.

Sedan har ASUS moderkortet mindre portar/'features' än vad Gigabyte moderkortet jag länkade tidigare har med.
ASUS vs Gigabyte, summering nedan:

• 2st mindre RAM-slots.

• 2st mindre interna USB-portar.

• 1st mindre extern USB-port.

• Inget RAID-stöd.

• Ingen HDMI-port för integrerad grafik.

Chassi/CPU-fläkten i mitt bygge var mera "quality of life"-saker, så där kan man spara in 400-500kr om man vill. Tycker dock det är värt att köpa t.ex. en PureRock/EVO212 kylare om man har råd, gör under för ljudnivån - Kan vara en dealbreaker om man har en sambo eller dylikt som inte vill ha ett mindre jetplan i vardagsrummet på kvällarna

Håller helt klart med om SSD'n, 128Gb är minsta laget idag. Så om möjligt tycker jag man absolut ska köra 240Gb+, så har man plats för lite program/media/diverse utöver spelen

Men får ju se vad man får för pengarna och cpu + gpu för 1600kr så kan man ändå spela spel långt över hans krav där doom fallout 4 o.s.v inte är nått problem och lägsta modellen av gpu som är vettig då man kan köra allt på ett 999kr kort och som värst i 45fps i tunga tripple A så 1060 är bra samma som 580 men för hans kriterier är 1050 bättre

Moderkortet kan man köra gigabyte eller whatever men b250 chipset modell är att föredra och tror inte han saknar raid eller minnes slots då 4gb ram skulle duga åt spelen han efterfrågar och är 8gb dualchannel men ju mer man får för pengarna desto bättre är det så det går att optimera bättre för jag gick på cheap b250

boxade Cpu fläkten på 4560 även i3 6100 är dead silent jag hör inte min under spel om jag sätter örat mot chassiet så extra cpu kylare är helt onödig på dualcore HT modellerna och det som låter mest i min dator är mekanisk disk så för dom är original riktigt bra faktiskt och lika tyst som mitt msi gaming grafikkort som inte heller hörs alls

Ssd är det jag skulle kunna störas mest av fast 128gb duger åt några spel är det lite irriterande lite så är 240gb+ är att föredra och första jag skulle prioritera lite extra på över resterande saker och jag gick på billigast möjliga sen får man optimera efter vad man vill lägga eller behov och har man t.e.x en mekanisk kan 128gb ssd vara ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle tagit annat agg dock Corsairs instegs agg är inte jätte bra alla gånger längre (tänker på deras CX t.ex).

Både cs/vs är budget agg men för en dator som tar 120w eller så skulle även dom orka dra runt om fläkten är död i dom utan att bli stekta sen är dom rätt tysta så är ok för budget dator tycker jag och håller med om att dom inte är bästa aggen men duger gott åt en så enkel dator och är skillnad om man drar 500w ur ett sånt på 500w då är dom inte bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Broken-arrow: din personliga åsikt eller fakta ? länka d isf

Aldrig en åsikt, sett del strul med CX och tror inte Corsair gjort några mirakel med VS. Corsair var riktigt fula när dom lanserade CX, ett bättre agg och resten ren skit och ingen 80+ märkning (körde dock vidare med capxon på senare serier, men hade 80+ märkning även om det betyder inte så mycket för kvalitén).

Finns tyvärr inga vettiga test på just denna VS (brukar vara så med budgetagg),jäkligt bra sida som listar både tillverkare av aggen och även tester i många fall http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Hur som troligen står även capxon bakom många av capsen troligen även i VS, det är dom sämsta capsen om man vill ha fungerande dator i många år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Alright! Jag tackar för era svar änsålänge!

En tanke... Om jag tar en i5 7600k och kör på den integrerade grafiken och sedan om någon månad köper ett 1060 eller 1080, hur hade en sådan varukorg kunnat se ut?

Permalänk
Avstängd

Alright! Jag tackar för era svar änsålänge!

En tanke... Om jag tar en i5 7600k och kör på den integrerade grafiken och sedan om någon månad köper ett 1060 eller 1080, hur hade en sådan varukorg kunnat se ut?

Typ identisk minus grafikkort och byt 4560 till 7600k fast då hade jag bytt och kört ryzen 1500x eller 1600 istället men dom har ingen integrerad gpu så man kan inte köra på integrerade där utan lär ha någon form av grafikkort

Visa signatur