Permalänk
Medlem

Moderkort till 6700k

Hej

Bestämde mig för att uppgradera från min gamla sandy bridge och hittade en billig 6700k. Nu försöker jag hitta ett vettigt moderkort till denna, och det finns ju en uppsjö av kort. Jag kommer överklocka men inget extremt. Någon som har några fina förslag på prisvärt moderkort? Funderat på Asus Z170-A eller Asus Prime Z270-A (finns för ca 1300-1400kr på webhallen), nån större skillnad mellan dessa för denna processorn? Vad kan jag vinna på att gå upp i pris?

Permalänk
Medlem

Rent generellt är de ganska liten skillnad mellan moderkorten i olika prisklasser, iaf om man kollar listan på specs.
Det kan skilja en del i antal anslutningar på usb 2.0/3.0/C, optiskt ljud, wifi, bluetooth, sata, m.2 och så vidare.
Ser ingen anledning att köpa Z170 bara för att det var det som lanserades samtidigt som 6700k.
Z270 har fler features och oftast har de 2st m.2 anslutningar vilket verkligen gör den mer framtidssäker då vanlig 2,5" ssd kommer anses vara stora och krångliga då de krävs både ström+data kabel till dem, vilket man helt slipper med m.2 enheter.
Sen så stödjer Z270 Intel Optane vilket kommer bli nästa steg i utvecklingen för ssder (just nu är de för små och dyra, enheterna har inte mognat riktigt än). Dock kräver detta en Kaby Lake cpu, men du har iaf den featuren på moderkortet, idall du skulle byta upp till till tex cannonlake som ja tror kommer använda samma socket.

Att ha MÖJLIGHETEN att använda sig av dessa nya tekniker är ju helt klart värt det att välja Z270.
Och för samma pris så är det ju inte ens nått att diskutera

Så för att kunna rekommendera ett moderkort så måste du fundera på vad DU kräver för anslutningar. Antal usb och sata kan ju påverka ens datoranvändande ganska mycket.
Och wifi kan vara bra om man ibland har datorn på ställen där kabel inte är självklarhet att de finns. Bluetooth är alltid nice för att lätt koppla in mobilen utan kabel

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

z170 är nog det bästa at köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Rent generellt är de ganska liten skillnad mellan moderkorten i olika prisklasser, iaf om man kollar listan på specs.
Det kan skilja en del i antal anslutningar på usb 2.0/3.0/C, optiskt ljud, wifi, bluetooth, sata, m.2 och så vidare.
Ser ingen anledning att köpa Z170 bara för att det var det som lanserades samtidigt som 6700k.
Z270 har fler features och oftast har de 2st m.2 anslutningar vilket verkligen gör den mer framtidssäker då vanlig 2,5" ssd kommer anses vara stora och krångliga då de krävs både ström+data kabel till dem, vilket man helt slipper med m.2 enheter.
Sen så stödjer Z270 Intel Optane vilket kommer bli nästa steg i utvecklingen för ssder (just nu är de för små och dyra, enheterna har inte mognat riktigt än). Dock kräver detta en Kaby Lake cpu, men du har iaf den featuren på moderkortet, idall du skulle byta upp till till tex cannonlake som ja tror kommer använda samma socket.

Att ha MÖJLIGHETEN att använda sig av dessa nya tekniker är ju helt klart värt det att välja Z270.
Och för samma pris så är det ju inte ens nått att diskutera

Så för att kunna rekommendera ett moderkort så måste du fundera på vad DU kräver för anslutningar. Antal usb och sata kan ju påverka ens datoranvändande ganska mycket.
Och wifi kan vara bra om man ibland har datorn på ställen där kabel inte är självklarhet att de finns. Bluetooth är alltid nice för att lätt koppla in mobilen utan kabel

^ Detta, plus att jag skulle välja ett lite dyrare moderkort då de är bättre tillverkade. Högre kvalité på alla pryttlar som sitter på. För mig är det en viktig punkt vid överklockning.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Rent generellt är de ganska liten skillnad mellan moderkorten i olika prisklasser, iaf om man kollar listan på specs.
Det kan skilja en del i antal anslutningar på usb 2.0/3.0/C, optiskt ljud, wifi, bluetooth, sata, m.2 och så vidare.
Ser ingen anledning att köpa Z170 bara för att det var det som lanserades samtidigt som 6700k.
Z270 har fler features och oftast har de 2st m.2 anslutningar vilket verkligen gör den mer framtidssäker då vanlig 2,5" ssd kommer anses vara stora och krångliga då de krävs både ström+data kabel till dem, vilket man helt slipper med m.2 enheter.
Sen så stödjer Z270 Intel Optane vilket kommer bli nästa steg i utvecklingen för ssder (just nu är de för små och dyra, enheterna har inte mognat riktigt än). Dock kräver detta en Kaby Lake cpu, men du har iaf den featuren på moderkortet, idall du skulle byta upp till till tex cannonlake som ja tror kommer använda samma socket.

Att ha MÖJLIGHETEN att använda sig av dessa nya tekniker är ju helt klart värt det att välja Z270.
Och för samma pris så är det ju inte ens nått att diskutera

Så för att kunna rekommendera ett moderkort så måste du fundera på vad DU kräver för anslutningar. Antal usb och sata kan ju påverka ens datoranvändande ganska mycket.
Och wifi kan vara bra om man ibland har datorn på ställen där kabel inte är självklarhet att de finns. Bluetooth är alltid nice för att lätt koppla in mobilen utan kabel

Använder ganska sparsamt med anslutningar så det är inte prio 1 för mig. Har två hdd och en ssd, är väl dags att skaffa en disk till snart. Använder 3-4 usb-portar, 5 chassifläktar+ cpufläkt, inget sli/crossfire, inga extra ljud/nätverkskort eller annat. Wifi och bluetooth är klart bonusar men inget jag kommer använda rakt av iaf.