Skrivet av TheCoLdSniPer:
Jag håller med dig i att guld är pengar, men varför inte ha ett system där sedlar kan representera en guldbit som ligger i ett valv? Det blir enklare att göra affärer så och så slipper man gå runt med massa guld i fickan.
Så här var det förr i tiden när det fanns resurser.
Kan du förklara hur ett folkstyre av riksbanken skulle se ut?
Du behöver ta en tit på dagens system där folket väljer sin regering.
Ok, så ifall staten har mer makt så betyder det också att folket har mer makt. Det betyder alltså att folket i Nordkorea eller i Venezuela har mycket makt. Förstår verkligen inte din logik här.
Staten består och styrs av folket. All makt hör till folket och folket utövar sin makt igenom staten. Att vara emot ett samhälle där folket styr med sin rösträtt är befängt.
Ett företag kan aldrig göra någonting emot dig, de kan inte tvinga dig att du ska köpa deras produkt medan staten kan tvinga dig att göra saker via polis/militär/våld.
Konsumentverket får in över tusentals anmälningar varje år om företag som lurar handlare. Majoriteten av befolkningen kan om de vill rösta igenom ett statlig tvångsövertagande. Att få majoritetens vilja ingenom är poängen med vårat demokratiska system.
Om inte bankernas vinster räknas som tillväxt, vad är då tillväxt får jag fråga?
Sverige växer när fler produkter och tjänster skapas i Sverige. Sverige växer inte när de privata bankerna får in mer ränta på lånen.
Jag tror precis som dig här att vi är i en bubbla och det kommer att smälla hårt, frågan är bara när. Lösningen är avreglering och minska staten och inte tvärt om.
Dina avregleringar kommer inte att fixa de bubblor som de privata bankerna skapar igenom att låna ut befolkningens pengar. Dina statliga nedskärningar på Polis, Brandkår, Sjukvård, Skola och Infrastruktur kommer bara att förstöra Sveriges framtid.
En avsaknad av stat leder bara till anarki. Ett okontrollerat kaossamhälle där våra medborgare saknar makt över sina liv.
Jag säger det återigen, problemet är inte privata bankerna utan problemet är riksbanken och staten som bidrar till en mindre fri marknad.
Problemet är att de privata bankerna lånar ut folkets besparingar. Insättarnas pengar som lånas ut kommer in på banken under en annan ägare. Denna oändliga cirkel bubblar upp våran ekonomi. Tills den lilla reserven av riktiga pengar inte räcker till, då krashar ekonomin.
En fri marknad har inga regler. Ingen arbetstidslag, miljöregler, arbetsskydd och många fler lagar som skyddar vårat samhälle. Att låta de privata bankerna ta över riksbankens jobb att kontrollera valutan, kommer bara sluta med att de privata bankägarna utnyttjar valutan för att göra vinst på alla andras bekostnad.
Och då är ditt svar att öka staten när den får in mindre pengar och när befolkningen blir fattigare? Vi behöver riktig tillväxt och välstånd och inte ett fortsatt utveckling åt ditt håll med mera stat då privata sektorer som är effektiva blir mindre.
Mitt svar på Sveriges ekonomiska problem är att förbjuda de privata banker som lånar ut folkets besparingar. Så att Riksbanken kan ta över arbetet och låna ut sina egna pengar. Tillväxt och välstånd uppstår när folket använder sin rösträtt för att spenderas Riksbankens vinst.
Så vart exakt går gränsen menar du, först nationalisera bankerna och sen?
Gränsen för vad? Allt som krävs för att fixa ekonomin är att ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparningar.
Skrivet av improwise:
Den som inte håller med får gärna ge exempel på länder där det fungerat bra med en stat som sköter och bestämmer allt och obefintligt privat näringsliv
Som jag skrev tidigare så räcker det med att man ta bort de privata bankerna som lånar ut folkets besparingar.
Skrivet av lorgix:
Det kanske inte behöver vara svart/vitt?
Vi kan väl enas om att det finns utrymme för förbättring utan att vilja förvandla Sverige till Sovjet?
Extremister kan inte ordet lagom. De ser bara höger och vänster för att sedan skrika kommunist och corporationalist. Istället för deras religiösa tro på ideologier så ska man tänka själv. Allt du behöver göra är att ändra i leden för att nå det resultat du vill ha.