Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Problemet är mat. Särskilt kött. I takt med att levnadsstandarden ökar globalt och folk får mer stålars vill de också käka mer kött.

Inom industriellt storskaligt jordbruk finns det ingen (allvarligt menad) långsiktig hållbarhetsplan.

Problemet är inte kött, det är att folk inte vill betala vad bra kött kostar.
Men det håller på att bättre sig i sverige iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Som privatperson: skaffa inte barn, res inte utomlands bara för att det är din semester, köp inte billiga hushållsmaskiner, köp inte lyxbilar/båtar, undvik billig importerad mat, sluta med sprit, droger, rökning och festande - fullständigt onödiga industrier.

Som företagare: Tillverka inte skräp med 1-2 års garanti, lägg inte förskräckliga priser på reservdelar, flytta inte arbetskraften till andra sidan jorden, dra ner på tillverkningen av kläder, leksaker och prydnasföremål.

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Jepp. Kastrering efter second strike

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Intressant ämne som man tänker på ofta!

Först får man nog sätta sig själv i sammanhanget, Sverige motsvarar ju en stor stad i USA. När jag var där nyligen så får man en insikt hur obetydlig man är och hur de kör suvar, konsumerar och de enorma sopbergen längs motorvägarna. Man kan nog inte påverka speciellt mycket som individ. Det behövs ett större internationellt tänk för att göra en skillnad.

Man funderar om man faktiskt ska skaffa barn eller om man gör dem en otjänst för deras framtid, krig om resurser och vatten, även om vi kommer vara skyddade långt fram i tiden i Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror inte vi i sverige kommer att drabbas hårt i början... Lär bli krig till slut när resurserna börjar ta slut och då "löser problemet sig själv" kanske låter hemskt att säga men det är vad jag tror kommer hända i framtiden

Brist på resurser eller ej, jag tror ganska snart det blir krig ändå.

Som nedanstående säger....

Skrivet av Moltasman:

Det som skrämmer mig är muslimsk terror.. inte att resurserna ska ta slut

Permalänk
Medlem

And so the age of revolution began again. They painted it as godless terrorist versus the free world and the free market. But the free market has never been free, because the market does not regulate itself. It is manipulated like a puppet, and it survives because of its image. Destroy the image, and the enemy will die.

- Immortal Technique - Open your Eyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Problemet är inte kött, det är att folk inte vill betala vad bra kött kostar.
Men det håller på att bättre sig i sverige iaf.

Mängden är problemet. "Bra" eller ej.

Permalänk
Medlem

Det som är stora problemet är den ökade livslängden på jordens innevånare, ännu är den låg i kina, Indien, Afrika.

öka livslängden med 10 år i dessa länder, så tar jordens resurser slut i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Jag är inte riktigt med på hur din logik fungerar här. Inte alla män får befrukta kvinnor. För att alla kvinnor ska ha en chans till sina 2 barn, borde fadern i avlande vara helt ointressant. (Patrik och Pia skaffar två barn. Pia dör. Patrik träffar Petra. Ska Petra straffas för att Patrik och Pia skaffade två barn?)

Skrivet av Casgar:

Fusion*. 30 år är nog det mest optimistiska man kan förvänta sig. ITER förväntas inte vara färdigbyggd förrän 2021, och gå i full drift 2035. Ett kommersiellt kraftverk är därefter förmodligen flera år bort.

Jag tror som du, 30 år är i underkant. 50. Att avveckla kärnkraftverk är i dagsläget sinnessjukt. Det är den bästa energikällan vi har, och bara redan uppgrävt bränsle skulle utan problem klara av att försörja oss med all el vi behöver långt efter de 50 åren har passerat. (Upparbetning) Miljömuppar utan konsekvenstänkande är det största miljöhotet i vår tid.

Skrivet av Stefflo:

Om vi slutar föda barn så är det kört, se på hur kineserna nu kämpar för att få deras befolkning att föda fler barn då den ökande skaran äldre inte har någon som tar hand om dessa eller drar in pengar till systemet. Ska absolut inte heller sätta igång att föda fem barn per familj heller då det kommer bli fel åt andra hållet.

Fast det är ju ren skattedistribution. Att pensionssystemet inte har råd med våra gamla är för att man vansinnigt nog grundat hela systemet på en konstant ökande befolkning. Och inte nog med att befolkningen ska öka, den ska göra det fortare och fortare...

Skrivet av zyy:

Som misantrop så skulle jag gärna se ett totalförbud mot att skaffa barn tills mänskligheten är utrotad.

Märkligt resonemang. Hur sugen är du på att vara den första att dö? Antagligen lika sugen som alla andra, med andra ord, gärna sist, om inte näst sist är mer optimalt...

Skrivet av Olegh:

Edit: Och sysselsättning. Vad fan ska alla göra när robotarna tagit över?

Medborgarlön, och friluftsliv. Jag tror faktiskt det är den bästa utvecklingen för miljön i alla fall, så det är inte ett problem.

Skrivet av Json_81:

Problemet är inte kött, det är att folk inte vill betala vad bra kött kostar.
Men det håller på att bättre sig i sverige iaf.

Kluvet... Folk får i tutat i huvudet att man ska inte köpa danskt griskött, för grisarna har det dåligt. (sämre än svenska förhållanden.) I stället säljs det gott om gris från andra europeiska länder där djurskyddet är ännu sämre, där lagstiftningen tillåter betydligt mer hormoner, och antibiotika, osv. Konsumenterna försöker göra vad media har sagt är "rätt" och resultatet blir likväl fel.
Svenskt kött? Skojar du? Stora mängder gris skeppas till Swinoujscie (Polen) för slakt, (grov)styckning, och korvstoppning, för att sedan skeppas tillbaka till Sverige, förpackas och säljas som "svenskt kött". Jag erkänner villigt, jag har ingen insyn i hur vanligt det är för övrig boskap, men Scans största slakteri ligger i Polen. Allt ICA's bacon produceras i Holland. (Och skeppas till Helsingborg höglager, innan det distribueras genom landet.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyy:

Personligen bryr jag mig inte om ifall människan "vinner" något på ett förbud.
Som misantrop så skulle jag gärna se ett totalförbud mot att skaffa barn tills mänskligheten är utrotad.

Medarbetare och medmänniska? Pff, motarbetare och motmänniska är det som gäller!

Skrivet av Nardds:

And so the age of revolution began again. They painted it as godless terrorist versus the free world and the free market. But the free market has never been free, because the market does not regulate itself. It is manipulated like a puppet, and it survives because of its image. Destroy the image, and the enemy will die.

- Immortal Technique - Open your Eyes

Jag tror faktiskt att marknaden skulle börja reglera sig själv till slut, men problemet är ifall det kommer att ske innan alla mänskliga rättigheter är slängda i soptunnan. Vill vi behålla vissa rättigheter som innevånare behöver man nog reglera marknaden i viss mån. Men som med alla system så finns det alltid en viss förbättringspotential.

Finns en ganska intressant tråd här på forumet om just detta: Är det nödvändigt att reglera en kapitalistisk marknadsekonomi?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Medborgarlön, och friluftsliv. Jag tror faktiskt det är den bästa utvecklingen för miljön i alla fall, så det är inte ett problem.

Om utvecklingen fortsätter i den riktning där robotar till slut tar över så många arbeten att det leder till ökad arbetslöshet så verkar det som en nödvändighet. Ett problem jag tror kommer uppstå då är att den psykiska ohälsan bland medborgarna kommer att skjuta i taket. Människor behöver något meningsfullt att göra under sin vakna tid, oavsett om det är att bidra med arbetskraft eller pilla med någon hobby.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om utvecklingen fortsätter i den riktning där robotar till slut tar över så många arbeten att det leder till ökad arbetslöshet så verkar det som en nödvändighet. Ett problem jag tror kommer uppstå då är att den psykiska ohälsan bland medborgarna kommer att skjuta i taket. Människor behöver något meningsfullt att göra under sin vakna tid, oavsett om det är att bidra med arbetskraft eller pilla med någon hobby.

Det kommer vara en övergångstid då folk har svårt att sysselsätta sig, helt klart. Jag är sjukpensionär sedan 7 år tillbaka, är vad folk brukar kalla medelålders, och har inga som helst problem med vad jag ska göra på dagarna, så folk lär sig. Å andra sidan är jag just utpsykad för att jag är tokig, så vad fan vet jag om vanligt folk...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kommer vara en övergångstid då folk har svårt att sysselsätta sig, helt klart. Jag är sjukpensionär sedan 7 år tillbaka, är vad folk brukar kalla medelålders, och har inga som helst problem med vad jag ska göra på dagarna, så folk lär sig. Å andra sidan är jag just utpsykad för att jag är tokig, så vad fan vet jag om vanligt folk...

Tack för dagens skratt!

Sen så menar jag såklart inte att det kommer drabbar alla, men generellt sett tror jag den totala mängden som har problem kommer öka dramatiskt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Onsdagen den 2:e augusti tog jordens resurser slut för det här året och för att matcha vår ökade konsumtion skulle jorden behöva vara 1,7 gånger större.

Visst är det alltid lika roligt att läsa sånt här? Nej faktiskt inte och i år inföll dagen 6 dagar tidigare än förra året.

Sett till statistiken blir det bara tidigare och tidigare för varje år:

1986: 31 december
1987: 19 december
1990: 7 december
1995: 21 november
2000: 1 november
2005: 20 oktober
2010: 21 augusti
2015: 13 augusti

Framtiden ser inte ljus ut och man blir ständigt påmind varje dag i någon slags form över om hur vår situation ser ut vilket skapar ångest.
För varje dag som går gör vi världen till en sämre plats att leva på och det märks verkligen när man är ute.

Under mina snart 32 levda år har jag gått från stark tro till att saker och ting kan bli bättre till att ha förlorat hoppet helt.

Om 30 år kommer det att finnas mer plast i haven än vad det finns fisk, hur skicket på övriga planeten ser ut vill jag inte ens tänka på.

Tänker på Påskön och vad som hände där när alla resurser tog slut, är väl inte helt otänkbart att hela planeten går samma öde tillväga i slutändan.

Försöker göra förbättringar, bidra och konsumera mindre men det känns ändå hopplöst.

Kan vi någonsin vända, få bukt på problemen? Eller ska vi fortsätta gräva vår egna grav?

kan det inte bli ett problem när det går från 1 Januari till 31 dec ? om allt är borta innan året ens har börjat.

i alla U-länder som inte haft så stora utsläpp så börjar ju fler ha bil, kylskåp,frys, osv
att vända tåget för i-länder kan funka men flera miljarder med kineser,indier som ska ha samma sak ja blir det nog en fyrdubbling av allt avfall.
tur att man inte har barn för ha svårt att se att det funkar om 40-50år om man inte bor på mars eller månen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Som privatperson: skaffa inte barn, res inte utomlands bara för att det är din semester, köp inte billiga hushållsmaskiner, köp inte lyxbilar/båtar, undvik billig importerad mat, sluta med sprit, droger, rökning och festande - fullständigt onödiga industrier.

Som företagare: Tillverka inte skräp med 1-2 års garanti, lägg inte förskräckliga priser på reservdelar, flytta inte arbetskraften till andra sidan jorden, dra ner på tillverkningen av kläder, leksaker och prydnasföremål.

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

jag säljer min rätt så då kan nån ha 4 barn

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Tankegånger om "överbefolkning" och "slut på resurser" saknar verklighetsgrund och är filosofiska synsätt på värden. Skrämselpropaganda skapar ett förlamande tillstånd där människor invalidiserar sig själva och sin förmåga att tänka själva.

En dag kommer varje levande individ av arten människa att konsumera lika mycket energi som hela jorden idag producerar. En individs energibehov är i direkt korrelation till framsteg för våran art; ju mer vi konsumerar desto bättre.

Kurzgesagt-videon som redan har postats förklarar på ett enkelt sätt hur det ligger till med den påstådda överbefolkningen; sedan har ni, såklart, rätt att skriva era åsikter, typ "jag tycker att världen vore en bättre plats om vi var färre människor och konsumerar mindre".

Personligen försöker jag ta reda på fakta istället för att tycka, att bara ha åsikter är lite som att gå till kyrkan och be till högre makter.

Permalänk
Medlem

Vi måste sluta göda Afrika med bidrag. Befolkningsexplosionen där nere är helt åt helvete. inte en krona ska dom ha så får dom tyvärr självdö alt skaffa stabila regeringar som kontrollerar befolkningen och barnafödandet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gremanz:

Kurzgesagt-videon som redan har postats förklarar på ett enkelt sätt hur det ligger till med den påstådda överbefolkningen; sedan har ni, såklart, rätt att skriva era åsikter, typ "jag tycker att världen vore en bättre plats om vi var färre människor och konsumerar mindre".

Jag tycker den är en rakt kopia av Hans Roslings föreläsningar.

Där folk är oroliga för att vi människor redan idag förbrukar för mycket av jordens resurser, vi förstör miljön, klimatet och bryter ner regnskog för att få åkermark. Där de Hans Rosling och filmen båda säga var lugn, för att jordens befolkning kommer att stagnera så det kommer att ordna sig.

Hans Rosling nämner dessutom att utvecklingen i uländerna går snabbt och de är snart ikapp oss med att förstöra vår livsmiljö.

Det enda som kan rädda oss är enorma teknikutvecklingar annars går det åt skogen. Visst finns det teknikutvecklingar som går framåt, både solceller, vindkraft blir billigare och snart kommer elbilarna kanske bli vanligare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har stått klart rätt länge nu att vi kommer sluta som Påskön.

Människan är för korkad för att begripa sådana långsiktiga och tämligen abstrakta fenomen som klimatförändringar. Vi är bara designade för att reagera på kortsiktiga hot och har väl utvecklat intelligens nog att begripa medellånga hot.

Trevlig läsning om resurser som tagit slut.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/12/resurser-som-tagit-slut...
"Människan har alltid begått overshoot och permanent förbrukat resurser, som inte längre kan återskapas. Det gäller även resurser som egentligen ska vara förnyelsebara, men det krävs som bekant en viss lägsta nivå för att en förnyelsebar resurs ska kunna förnyas.
...
Påsköns djungler. Påskön var en gång täckt av tät djungel, inklusive massiva enorma palmer stora nog att bygga havsgående enorma kanoter av, vilket gjorde det möjligt för den isolerade Påsköns befolkning att handla med grannar långt bort över Stilla Havet. Skogen höggs dock ner utan återväxt och ön är nu ett massivt exempel på miljöförstöring och utarmning av ändliga resurser, för att tävla omm vem som kunde bygga finast, störst och flest stenhuvuden. Resursutarmningen fick befolkningen att krascha från ca 15 000 invånare till ca 2 000 när ön upptäcktes av europeer. Detta då maten man kunde få från djungeln var borta och man bara kunde ägna sig åt kustnära fiske med de få och små träd som fanns kvar, och ingen handel med omvärlden. 1877 var befolkningen nere på 111 personer, en befolkningskrasch på ca 99.26%."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/serios-kritik-av-hans-r...

Skrivet av Viochee:

Tror inte vi i sverige kommer att drabbas hårt i början... Lär bli krig till slut när resurserna börjar ta slut och då "löser problemet sig själv" kanske låter hemskt att säga men det är vad jag tror kommer hända i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att då är allting slut och förstört, så det är tillbaka till stenåldern.

Skrivet av addy1995:

Kurzgesagt har en bra video om ämnet https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Fast den tar inte upp resursbegränsningar.

Skrivet av Exxovion:

Funderade på om de som tror på "reinkarnation" är mer miljömedvetna och gör vad de kan för att efterlevande generationer ska få det så bra som möjligt?

Nu har jag förvisso ingen aning om dessa personer tror på en återfödelse här på jorden eller någon annanstans...

Mycket intressant tanke, aldrig tänkt på det innan.

Skrivet av Mansonite:

Det som behövs är energi. När fusion är gångbart om 10-30 år så kommer allt lösa sig.
Fram tills dess får vi väl hoppas att världspolitiken lyckas jobba mot mer hållbarhet typ.

Det är inte så enkelt. Det behövs odlingsbar mark till mat. Det behövs råmaterial till vägar, ledningar, hus och prylar.

Skrivet av Stefflo:

Om vi slutar föda barn så är det kört, se på hur kineserna nu kämpar för att få deras befolkning att föda fler barn då den ökande skaran äldre inte har någon som tar hand om dessa eller drar in pengar till systemet. Ska absolut inte heller sätta igång att föda fem barn per familj heller då det kommer bli fel åt andra hållet.
Själv valde jag och min sambo att hoppa över detta med barn så någon annan får gärna ta vår andel av detta. Ser jag på framtiden så skulle jag inte vilja låta ett barn växa upp i denna värld.

Vad som kommer rädda denna värld är nog någon stor epedemi där större delen av världens befolkning kommer dö ut, sånt fixar planeten själv. Det viktiga är att människan får tänka på annat än materiella saker såsom vilken bil man ska ha, vart jag kan köpa sin nya telefon billigast och annat oviktigt.
En annan möjlighet är det tredje världskriget, problemet där är att många länder kommer bli mer eller mindre obeboliga efter detta och vi kommer vara tillbaka till stenåldern.

Problemet är att hela världen just nu är uppbyggd av något hittepå som pengar och för att pengar ska göras så behöver de gamla handlas upp. Skulle alla skita i pengar så kan vi också rädda världen då det är detta som nu stoppar mycket.
Vad kostar det att plantera nya träd i hela Amazonas, skit i det och plantera.

Åldringskrisen är en gigantisk myt.
http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/det-finns-ingen-fordel-...

I övrigt håller jag med.

Skrivet av Gremanz:

Tankegånger om "överbefolkning" och "slut på resurser" saknar verklighetsgrund och är filosofiska synsätt på värden. Skrämselpropaganda skapar ett förlamande tillstånd där människor invalidiserar sig själva och sin förmåga att tänka själva.

En dag kommer varje levande individ av arten människa att konsumera lika mycket energi som hela jorden idag producerar. En individs energibehov är i direkt korrelation till framsteg för våran art; ju mer vi konsumerar desto bättre.

Kurzgesagt-videon som redan har postats förklarar på ett enkelt sätt hur det ligger till med den påstådda överbefolkningen; sedan har ni, såklart, rätt att skriva era åsikter, typ "jag tycker att världen vore en bättre plats om vi var färre människor och konsumerar mindre".

Personligen försöker jag ta reda på fakta istället för att tycka, att bara ha åsikter är lite som att gå till kyrkan och be till högre makter.

Ifall du inte visste så är faktiskt jorden i allra högsta grad ändling.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kluvet... Folk får i tutat i huvudet att man ska inte köpa danskt griskött, för grisarna har det dåligt. (sämre än svenska förhållanden.) I stället säljs det gott om gris från andra europeiska länder där djurskyddet är ännu sämre, där lagstiftningen tillåter betydligt mer hormoner, och antibiotika, osv. Konsumenterna försöker göra vad media har sagt är "rätt" och resultatet blir likväl fel.
Svenskt kött? Skojar du? Stora mängder gris skeppas till Swinoujscie (Polen) för slakt, (grov)styckning, och korvstoppning, för att sedan skeppas tillbaka till Sverige, förpackas och säljas som "svenskt kött". Jag erkänner villigt, jag har ingen insyn i hur vanligt det är för övrig boskap, men Scans största slakteri ligger i Polen. Allt ICA's bacon produceras i Holland. (Och skeppas till Helsingborg höglager, innan det distribueras genom landet.)

Jag pratar inte om Scan och ICA.

Kolla vad som finns på gårdsbutiker, saluhallar och till viss del city gross.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Onsdagen den 2:e augusti tog jordens resurser slut för det här året och för att matcha vår ökade konsumtion skulle jorden behöva vara 1,7 gånger större.

Visst är det alltid lika roligt att läsa sånt här? Nej faktiskt inte och i år inföll dagen 6 dagar tidigare än förra året.

Sett till statistiken blir det bara tidigare och tidigare för varje år:

1986: 31 december
1987: 19 december
1990: 7 december
1995: 21 november
2000: 1 november
2005: 20 oktober
2010: 21 augusti
2015: 13 augusti

Framtiden ser inte ljus ut och man blir ständigt påmind varje dag i någon slags form över om hur vår situation ser ut vilket skapar ångest.
För varje dag som går gör vi världen till en sämre plats att leva på och det märks verkligen när man är ute.

Under mina snart 32 levda år har jag gått från stark tro till att saker och ting kan bli bättre till att ha förlorat hoppet helt.

Om 30 år kommer det att finnas mer plast i haven än vad det finns fisk, hur skicket på övriga planeten ser ut vill jag inte ens tänka på.

Tänker på Påskön och vad som hände där när alla resurser tog slut, är väl inte helt otänkbart att hela planeten går samma öde tillväga i slutändan.

Försöker göra förbättringar, bidra och konsumera mindre men det känns ändå hopplöst.

Kan vi någonsin vända, få bukt på problemen? Eller ska vi fortsätta gräva vår egna grav?

https://www.forbes.com/sites/bjornlomborg/2017/08/02/one-plan...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mängden är problemet. "Bra" eller ej.

Nej det är det inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bovarna: bostaden, bilen, biffen, (barnen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag pratar inte om Scan och ICA.

Svårt att bli mer svenskt än ICA. Och Scan är väl störst i landet, om jag inte minns fel.

Skrivet av Json_81:

Kolla vad som finns på gårdsbutiker, saluhallar och till viss del city gross.

Varken saluhallar, eller gårdsbutiker, för kött, finns i min del av landet, så vitt jag vet. CityGross, som alla andra håller på med skeppning utomlands för slakt och styckning. Visst, de detaljstyckar det mesta själva, men väldigt lite är inte redan grovslaktat när det kommer till butikerna.

Skrivet av Json_81:

Nej det är det inte.

Jag tror att "bra" eller "dåligt" blir skit samma om man ser det ur resurs-synpunkt. Möjligen kan "dåligt" vara bättre för mänskligheten i form av att resurserna räcker till fler. Men jag håller med dig i sak. Djurhållning ska skötas så bra som möjligt, så att djuren får ett så bra liv som möjligt, även om det är kort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

om det här med familjer med många barn så har jag varit med om att typ tre goda värninnor med barn i runt samma ålder hjälper varandra. två barn på varje mor ger 6 barn att ta hand om och två mammor som kan jobba eller vara på spa lät smidigt men också jobbigt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Vi måste verkligen minska på köttkonsumtionen i väst, kanske till och med sluta helt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Så var ska vi odla maten?
Vilka ska arbeta i detta nya jordbruk?
Och varifrån kommer diesel till jordbruksmaskinerna?
Var ska konstgödsel produceras?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Människor måste börja ta ansvar inse att det finns andra runt om dig istället för att slänga din donken-påse i naturen så kan du faktiskt bära den i handen till nästa papperskorg så jobbigt är det inte.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Enda trösten i allt elände är väl att både vår generation och våra barn kommer att kunna leva hyfsat tryggt. Problemet uppstår för kommande generationer sett några hundra år framåt. Men ser man man på nuläget med islamister, terrororganisationer och andra som vill alla andra ont så ligger nog ett tredje världskrig runt stugknuten. Och därmed minskar även jordens befolkning. Problem solved.

Sedan kan man ju fundera över om det verkligen var meningen att människan skulle existera på jorden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Människor måste börja ta ansvar inse att det finns andra runt om dig istället för att slänga din donken-påse i naturen så kan du faktiskt bära den i handen till nästa papperskorg så jobbigt är det inte.

Om det lugnar ditt samvete så kan det ju vara bra. Ungefär som miljö-wannabees som handlar ekologiska bananer för att stilla sitt miljösamvete och sedan åker och köper kläder som är producerade av barn i långbortistan och åker på solsemester till Asien varje vinter.

Men sådana samvetslugnande åtgärder löser inte de grundläggande problemen. Svenskar i allmänhet och våra politiker i synnerhet är alldeles för duktiga att lösa världens miljöproblem men samtidigt usla på de problem som vi lever med i vår närmiljö.

Angående Scan och slakterier utanför Sverige så stämmer inte det som sägs i tråden: http://www.mynewsdesk.com/se/hkscan/pressreleases/scan-ab-har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårt att bli mer svenskt än ICA. Och Scan är väl störst i landet, om jag inte minns fel.

Varken saluhallar, eller gårdsbutiker, för kött, finns i min del av landet, så vitt jag vet. CityGross, som alla andra håller på med skeppning utomlands för slakt och styckning. Visst, de detaljstyckar det mesta själva, men väldigt lite är inte redan grovslaktat när det kommer till butikerna.

Jag tror att "bra" eller "dåligt" blir skit samma om man ser det ur resurs-synpunkt. Möjligen kan "dåligt" vara bättre för mänskligheten i form av att resurserna räcker till fler. Men jag håller med dig i sak. Djurhållning ska skötas så bra som möjligt, så att djuren får ett så bra liv som möjligt, även om det är kort.

Om du bor i Helsingborg som det står finns det massor i din del av landet.

Skrivet av Dreijer:

Vi måste verkligen minska på köttkonsumtionen i väst, kanske till och med sluta helt.

Nej, vi bör däremot ändra produktionen.
http://www.land.se/asikt/darfor-ska-du-ata-notkott-med-ett-my...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi kan leva utan problem ett bra tag till som vi gör om vi håller oss i Sverige, återvinner och ser till att folk inte kan föröka sig okontrollerat(max 1 barn per person). Hur tror Du att svenskarna klarade sig 1986? Problemet heter okontrollerad förökning och längre levnadstid om man befinner sig i väst. När befolkningen sedan minskar så tillåter man max 2 ungar per person.

Problemet på Rapanui var helt enkelt samma sak som jag beskriver ovan. Slutade med krig och det mesta var nerbränt när européerna kom dit. Idag är det förvisso inga problem eftersom man flyger under högsäsong 2 gånger per dag från Santiago i Chile med förnödenheter(inklusive folk). Där var inga problem att få tag på färsk gräddglass, kaffe, stekt bacon, buteljerat vatten, öl, vin, starksprit m.m. Dom odlar sedan egna grönsaker som bl.a. tomater till billig peng. Ägg ordnar dom också själv.

Idag har folket som bor på ön lärt sig att inte föröka sig för fort om deras barn skall kunna klara sig själv. Problemet var överfiske helt enkelt, en av deras huvudsakliga föda innan européerna kom. Och problemet med överfiske berodde på för stor befolkning. Inte ens hajar finns i den direkta närhet p.g.a. överfisket. Och frågan är hur lång tid det kommer att ta innan det återställer sig. Under tiden kan dom förvisso äta fågel eller hund om dom inte vill äta importerat kött, eftersom dom finns överallt.

Jag kan hålla med om att vårat land ser renare ut då vi är ett litet land (få invårar per yta) men dom val vi gör som konsumenter , en typisk svensk smutsar antagligen ner mer än en indier även om man tror att man är miljömedveten.

Oavsett hyr mycket vi återvinner verkar ju skiten brännas i alla fall , men enligt statistiken så återvinns det mesta (var en artikel om det nyligen, samma problem i norge men där skruvade dom ner statistiken och polisanmälde i sverige behöll man statistiken och lät det fortgå)

Sen är ju kanske inte eco alltid så bra, köper man odlad fisk så matas dom med skit, köper man eco kött så matas det med skit, sen har vi gifter överallt.

Massvis av produkter som vi använder med mikroplaster, i kläder, hygienprodukter osv åker rakt ner i avloppet och ut i våra sjöar, var en artikel nyligen att svenska sjöar är lika förorenade som haven. Samt , artikel nyligen gällande kemikaler , man har hittat förbjudna ämenen i 16 av 18 ställen där man tar dricksvattnet i skåne (tror att det stog att man såg vattnet som otjänligt men minns inte)

Det går inte ens att köpa eko buljong i affären som inte är en torkad tärning med smakförstärkare, vi föder upp kycklingar med skit som vi äter, sen har vi värphönor som föds upp med skit som vi äter och när hönan har värpt färdigt (efter cirka 1.5 år) gasan dom ihjäls och bränns upp, istället för att ta tillvara till kötet eller slaktresterna för att göra buljong. Allt för produktionen och kostnaden så att vi ska få billigare skit kött (oavsett om det är eco eller inte)

Skitkött tappar ca 50% av omega 3 samt har inte lika bra näringsinnehåll som vilt eller grass fed

Det är mer eller mindre kört, det går inte att äta giftfritt eller undvika plaster och vi fortsätter att spy ut skiten även här i Sverige, och som konsumenter fortsätter vi att köpa skiten som låter det att fortgå. Skulle vi stopppa är det troligen försent ändå då det tar hundratals år att bli av med skiten så kommande generationer kommer att få det värre.