AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Alright! Då är ju vi två överens iaf!

Trevligt

Förbered dig på shitstorm imorgon när folk vaknat dock, många gillar inte när man försöker få dem att lägga ner facklorna och högafflarna!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trevligt

Förbered dig på shitstorm imorgon när folk vaknat dock, många gillar inte när man försöker få dem att lägga ner facklorna och högafflarna!

HAHA!
Ja det spelar nog ingen större roll vad man säger, då de med högafflarna inte kan se ljuset i tunneln!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oaktree:

Hoppar inn lite här!
Visst kan man tolka det så, men det säger ju samtidigt inget om en prishöjning?

Fast hur skulle de ha uttryckt sig om de verkligen tänker höja? Skulle det inte vara precis sådär (tala mycket om hur bra allt var förr, undvik att komma med dåliga nyheter och fokusera på positiva nyheter (tillgången kommer öka))? Jag menar bara att det där väl inte ger någon större hjälp om man vill förkasta prishöjningshypotesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vill man leka med ord kan man ju också fundera på inlcuded; är det en tillfällighet att de använder en imperfektform? Att sälja signifikant olika kombinationer till samma pris låter ju en smula märkligt, men det är det väl å andra sidan inte många som föreslår? Kanske höjer de inte priset fullt så mycket eller också väntar höjningar även för de andra paketen. Främst menar jag dock att det där uttalandet inte direkt bör vara lugnande. Om de nu faktiskt tänker höja priserna är det väl inte heller osannolikt att de gärna skulle tala ganska tyst om den detaljen i uttalanden som detta?

Helt klart en poäng där Elgot. Får bara hoppas att priserna återkommer när vi har Vega från fler partners/PCB'er.

En annan sak som jag också vill lyfta fram är att Vega verkar prestera extremt bra när det överklockas/får bättre kylning. Nu har jag sett 2st få upp både referenskortet och ASUS strix modell i 1980MHz core och 1000MHz respektive 1050MHz HBM2 frekvens. Det ligger mycket bra till mot fabriksöverklockade ASUS strix 1080TI men man får vara beredd på att kunna kyla korten med en bättre kylare eller vattenkyla kortet. Dom med referenskortet körde förvisso originalkylaren men på 100% som är ohållbart ljudmässigt.

#16965603

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Lustigt, inte för så länge sedan tyckte man det samma om Intel's prissättning av deras processorer men vad jag kommer ihåg så blev det inte alls lika mycket ståhej om det såsom det nu är om AMD's nya Vega.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja de säger ju att de ska "restock" de packets de räknade upp så det blir säkert också så. Men rimligen borde ju även de andra två packets höjas i pris om standalone höjs, annars fungerar inte deras uppdelning och då landar korten på priser som kommer att göra dem osäljbara. Så jag tror att det är osannolikt. Givetvis har t om AMD koll på priser och prestanda gällande Nvidias kort.

Svårsålda ja, men den här generationen kanske helt enkelt inte blev så bra som man hade räknat med? Skall man sälja till förlust eller lägga sig lite högre och hoppas på det bästa?

(Nu har jag naturligtvis ingen aning om hur det faktiskt förhåller sig, men folk spekulerar ju om höga tillverkningskostnader och liknande)

Skrivet av Equilibrium:

Lustigt, inte för så länge sedan tyckte man det samma om Intel's prissättning av deras processorer men vad jag kommer ihåg så blev det inte alls lika mycket ståhej om det såsom det nu är om AMD's nya Vega.

Vad tänker du på nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast hur skulle de ha uttryckt sig om de verkligen tänker höja? Skulle det inte vara precis sådär (tala mycket om hur bra allt var förr, undvik att komma med dåliga nyheter och fokusera på positiva nyheter (tillgången kommer öka))? Jag menar bara att det där väl inte ger någon större hjälp om man vill förkasta prishöjningshypotesen.

Det du säger gör ju varken till eller ifrån, till argumentet.
Det jag vill säga att ingenting är officiellt fastställt änn, ifall de kommer höja priset eller inte, bara tiden kan utvisa detta. Så innan något är officiellt fastställt så är allt snack bara hypoteser. Tills riktig fakta finns tillgänglig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oaktree:

Det du säger gör ju varken till eller ifrån, till argumentet.
Det jag vill säga att ingenting är officiellt fastställt änn, ifall de kommer höja priset eller inte, bara tiden kan utvisa detta. Så innan något är officiellt fastställt så är allt snack bara hypoteser. Tills riktig fakta finns tillgänglig!

Nej, fast då är vi ju tillbaka där vi började: Rykten (från bland annat återförsäljare) säger att priserna kommer höjas och amd kommenterar inte (just detta i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, fast då är vi ju tillbaka där vi började: Rykten (från bland annat återförsäljare) säger att priserna kommer höjas och amd kommenterar inte (just detta i alla fall).

Det är ju just nu bara rykten, tills AMD gör ett officiellt uttalande, utöver det dom redan gjort, efftersom det kan tolkas på olika sätt?
Så tillbaka till det som sagts från början, vi får låta tiden utvisa vad som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, fast då är vi ju tillbaka där vi började: Rykten (från bland annat återförsäljare) säger att priserna kommer höjas och amd kommenterar inte (just detta i alla fall).

Japp och det är där jag vänder mig emot att Sweclockers slår på stora trumman och basunerar ut att MSRP kommer att höjas. Inget är säkert förrän AMD bekräftar eller dementerar.

Hade varit precis lika frågande om det gällt Nvidia.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@Oaktree, @Stoff3th3m4n
Fast är inte artikeln ganska utförlig med vilken information som finns (om än från ibland icke namngivna källor) respektive saknas? Framför allt kritiseras väl amd:s bristande kommunikationsförmåga, och det är väl inte särskilt kontroversiellt?

Att tala om "stora trumman" är väl att överdriva och något officiellt uttalande kan vi kanske inte räkna med om nu ryktena skulle vara sanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

@Oaktree, @Stoff3th3m4n
Fast är inte artikeln ganska utförlig med vilken information som finns (om än från ibland icke namngivna källor) respektive saknas? Framför allt kritiseras väl amd:s bristande kommunikationsförmåga, och det är väl inte särskilt kontroversiellt?

Att tala om "stora trumman" är väl att överdriva och något officiellt uttalande kan vi kanske inte räkna med om nu ryktena skulle vara sanna?

Fast det hela är väll mer om det är ful spel från AMD eller inte?
Då inget har bekräftats änn, då utalandet från AMD inte är tillräckligt för vissa? Tolknings fråga!

Permalänk
Medlem

Ni borde kolla på den här videon. Bara klicka på länken så ska ni komma direkt till snacket om Vega.

Enligt det som sägs här så gjorde AMD det möjligt för återförsäljarna att sälja så billigt som dom gjorde vid release. Säljer dom så billigt i fortsättningen verkar det som att dom kommer gå med förlust. "Vi sätter ett MSRP som låter bra, sen om det är likadant som inköpspriset för återförsäljare/korttillverkare är det deras huvudvärk".. typ.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

som sagt nu är det inte GTX1080 det går upp imot utan 1080ti och där halkar det efter ju, så hur tänkte dom där

Men det stämmer ju inte? Vega 64 går nu loss på 6090:- inklusive två spel och lite annat. Medan 1080Ti inte finns för under 6999:-...

Vätskekylda 64 kostar dock 7 lax.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

AMD\partnertillverkarna och\eller försäljarna får väl höja eller sänka priset bäst dom vill eller har nån av dom garanterar att korten skulle säljas till ett givet pris under en given tid?

För mig som köpare väljer jag det som presterar bäst i förhållande till priset och vad det kostar att använda prylarna och sammantaget med det pris, prestanda och den strömförbrukning RX Vega korten har nu blir dom i allmänhet utskåpade i ex. spel, folding och de tester jag har sett map. mining av GTX 10xx korten så enda anledning att skaffa ett Vega RX kort är väl om man specifikt är intresserade av enstaka spel eller miningapplikationer där de ev. presterar avsevärt bättre än GTX 10xx korten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja, vem ska man tro. Tillverkaren själv eller Sweclockers

Tror mer på någon opartisk som granskar - typ Sweclockers.

De är inte ensamma dock.

Permalänk
Skrivet av anon999:

AMD\partnertillverkarna och\eller försäljarna får väl höja eller sänka priset bäst dom vill eller har nån av dom garanterar att korten skulle säljas till ett givet pris under en given tid?

För mig som köpare väljer jag det som presterar bäst i förhållande till priset och vad det kostar att använda prylarna och sammantaget med det pris, prestanda och den strömförbrukning RX Vega korten har nu blir dom i allmänhet utskåpade i ex. spel, folding och de tester jag har sett map. mining av GTX 10xx korten så enda anledning att skaffa ett Vega RX kort är väl om man specifikt är intresserade av enstaka spel eller miningapplikationer där de ev. presterar avsevärt bättre än GTX 10xx korten.

Vad jag kan se så presterar Vega inte speciellt bra alls i miningapplikationer, med den strömförbrukningen blir det ju svårt att motivera några få extra MH/s.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Svårsålda ja, men den här generationen kanske helt enkelt inte blev så bra som man hade räknat med? Skall man sälja till förlust eller lägga sig lite högre och hoppas på det bästa?

(Nu har jag naturligtvis ingen aning om hur det faktiskt förhåller sig, men folk spekulerar ju om höga tillverkningskostnader och liknande)

Vad tänker du på nu?

Nå men vadå?

Come on nu, Intel's billigaste 8-core CPU kostade 1000 euro medan AMD's billigaste 8-core kostade 350 euro.

Och vad man nu har sett så är det nog inte någon slags jätte stor skillnad i prestanda.

Och visst nog fanns det ett par artiklar om det här på olika tech-nyhetssajter men jag såg nog aldrig en lika lång som SweC just gjorde om Vega.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå men vadå?

Come on nu, Intel's billigaste 8-core CPU kostade 1000 euro medan AMD's billigaste 8-core kostade 350 euro.

Fast det är väl varken konstigt eller moraliskt tvivelaktigt? "Skandalen" här är ju att man eventuellt försöker framstå som billigare än man verkligen är.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska hanteras på det sättet om det är så det går till..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unbegripable:

Vad jag kan se så presterar Vega inte speciellt bra alls i miningapplikationer, med den strömförbrukningen blir det ju svårt att motivera några få extra MH/s.

Jag har inte heller sett några som visar att Vega skulle ha nån fördel mot GTX10xx korten i mining men det innebär ju inte att det finns eller går att göra så att de funkar avsevärt bättre i vissa applikationen, jag tänker på de rykten som säger att Vegakorten sålde slut ganska snabbt och det här hämtat från Tom's Hardware...

"
AMD’s Radeon RX Vega 64 isn’t the mining monster many might have hoped, at least right out of the box under Claymore’s current build.

We know that professional mining outfits take these cards, dig into their firmware, alter clock rates and latencies, and coax much higher hash rates from them. But neither AMD nor Nvidia want to talk about how high they’ve seen hashing performance go. Just bear in mind that our results come from stock cards, before they've been tuned for peak mining performance (an understandably critical step when it comes to exploiting all of a card's potential).

Given the price of Radeon RX Vega 64, we suspect that miners will have better luck scavenging Radeon R9 300 and RX 400/500-series cards off of eBay than spending big on $500+ Vega 10-based boards.
"

Jag minns när Gipsel \ Cluster physic's skrev det första GPU inriktade programmet åt Milkyway@home som använde sig av den överlägsna beräkningskraften när det gäller double precision, det fanns inte ett enda av gamerkorten från Nvidia som kom ens i närheten förrän det betydligt dyrare Titankorten började komma. Om ryktena stämmer och Vegakorten har sålt bra kan det ju iaf. finnas nån annan anledning än att köparna bara är allmänt korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

dessa kort är väl avsedda främst för mining ändå så vem bryr sig. nvidias kort har gjort samma sak bättre med halva energiförbrukningen i över ett år nu...

vänta nu, främst för mining? Dom minear typ i samma prestanda som ett 1070 fast med dubbel strömförbrukning och 50% högre pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast det är väl varken konstigt eller moraliskt tvivelaktigt? "Skandalen" här är ju att man eventuellt försöker framstå som billigare än man verkligen är.

Nå visst är det ju lite konstigt om AMD kunde sätta en prislapp på 650 euro mindre än Intel?

Hmm ja, får mig o tänka på No Man's Sky.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Med risk att bli dumförklarad vad betyder SEP ($499 SEP) ..? Street Estimated Price..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du missade uppenbarligen AMD's uttalande där man specifikt säger att ensamma kort utan spel kommer fortsätta säljas. Om man specifikt plockat bort ensamma kort helt så hade din logik fungerat, nu har man inte det enligt AMD själva.

Skicka ett PM då vega 64 finns för 5090:- igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Ganska fin prestanda och kylning, men jäklar så mkt ström det drar

Personligen hade jag kört det i balanced mode och fått riktigt låga och fina temperaturer och betydligt lägre strömförbrukning för ca -5% prestanda dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska fin prestanda och kylning, men jäklar så mkt ström det drar

Personligen hade jag kört det i balanced mode och fått riktigt låga och fina temperaturer och betydligt lägre strömförbrukning för ca -5% prestanda dock.

adoredtv körde sitt vätskekylda på power saver mode och undrade varför de andra lägena överhuvetaget fanns typ, tror att man kan komma långt med undervoltning.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Det känns som att AMD och RTG borde bryta, men då står AMD utan grafikdel i sina prollar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

vänta nu, främst för mining? Dom minear typ i samma prestanda som ett 1070 fast med dubbel strömförbrukning och 50% högre pris...

AMD släpper Radeon-drivrutin optimerad för brytning av kryptovalutor