Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Mitt tips skulle vara att försöka skicka ut prototyper till diverse youtube-reviewers (LTT, HardwareCanucks, Jayztwocents) osv osv för att väcka intresse och verkligen få in en bra summa på kickstartern denna gång. All lycka!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
LOUQE
Skrivet av breakwin:

Mitt tips skulle vara att försöka skicka ut prototyper till diverse youtube-reviewers (LTT, HardwareCanucks, Jayztwocents) osv osv för att väcka intresse och verkligen få in en bra summa på kickstartern denna gång. All lycka!

Får vi hugg på någon av de stora så kommer vi definitivt att att göra så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dags att gå igenom den uppdaterade designen, Beställningen av Alpha-prototypen gick iväg igår och vi väntar nu ivrigt att få lägga händerna på den.

Vi har fortfarande möjlighet att göra justeringar och vi vill såklart höra vad ni har att säga. Varje justering i den här fasen kommer varsamt behöva utvärderas då det börjar närma sig produktion.

Låt oss börja med en avgörande ändring, justeringen av det yttre höljet. En av de utmaningar vi tidigt hade bestämt oss för att lös med Ghost var att skapa något extremt kompakt och samtidigt erbjuda en smidig och enkel byggupplevelse. Lösningen blev ett självbärande chassi som krävde avancerad tillverkningsmetodik av ädlare material. Med lite perspektiv ställde vi oss frågan: ”Varför täcker vi denna vackra lösning med ytterligare ett lager av material”. Så, vi har nu skippat det yttre skapet helt, istället har sidopaneler utvecklats som tillsammans med fram- och bakgavlarna skapar motsvarande form. En bonus är att denna lösning skapar mer invändig volym.

Gavlarna och sidopanelerna extruderas och bearbeta allihop. Extruderingen tillåter oss att skapa en kraftig och smart låsmekanism i hörnen. Sidopanelerna förs numera ner i spåren i gavlarna.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/sidepanel.png

http://louqe.com/img/img/ext/ext/sidepanelbw.png

Bara en fundering kan man lätt ta bort sidopanelerna med denna lösning eller måste man ta bort toppen på chassit också ??

Med mindre material kommer detta chassi nu bli lättare ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Min tanke när jag ser att panelerna glider ner i skåror är att dom skårorna måste vara väldigt precisa. Är dom för stora så finns det väl risk att panelen glappar. Är dom för tajta så blir det kanske svårt att trycka ner den. Och i båda fallen finns det kanske risk för repor då metall glider mot metall? Men det kanske inte är något problem i praktiken. Jag tycker mig se skymten av en låsmekanism där. Om inte annat så märker ni hur bra det funkar när ni får prototypen. Det ser väldigt elegant ut annars.

Det ser också ut som att mittendelen av "spinen" glider ner i en liknande lösning i form av en skåra, fast fixeras sedan med ett antal skruvar? Är det tänkt att man ska kunna montera isär "spinen" i sina tre delar, eller är det inte rekommenderat?

En annan sak är att det kommer ett fläktlöst SFX-L nätagg från åtminstånde SilverStone i slutet på året, eller början på nästa år. Tror det kommer bli väldigt populärt om inte nätagget lider av coil whine. Dock så kräver fläktlösa nätagg bra chassikylning, vilket passar bra in på Ghost S1, som nu kan erbjuda detta med t.ex extra fläktar i tophats. Ytterligare en sak ni kan dra nytta av.

Skrivet av PaChalski:

Lösningen i botten och toppen är perfekt symmetrisk, infästning av TopHats återfinns alltså i botten. Vi kommer att utvärdera möjligheten att fästa TopHat i botten när vi får prototypen.

Kanon. Fläktar i så kallade "pidestaler", era tophats monterade under chassit, kommer antagligen kunna ge er oslagbar luftgenomströmning för ett litet mini-itx chassi. Chassit blir större för en sådan konfiguration, men jag tror inte det är något att oroa sig för. Det är fortfarande en unik lösning. Plus sidopaneler i glas till custom loop folket. Hur som helst, utvärdera gärna.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Bara en fundering kan man lätt ta bort sidopanelerna med denna lösning eller måste man ta bort toppen på chassit också ??

Med mindre material kommer detta chassi nu bli lättare ?

Sidopanelerna skjuts ner ovanifrån och vilar på bottenplatta. I toppen finns två nivåer som tidigare, en för montering av kylare och fläktar vid TopHat-användning och grillen. Sidopanelerna löper utanför topplattan men täcks delvis av grillen. För att ta bort sidopanelerna kommer man behöva lyfta bort grillen som numera hålls på plats av magneter i hörnen som syns på bilderna ovan.

Om man önskar kan sidopanelerna fixeras underifrån genom bottenplattan med skruv.

Gällande vikten, vissa komponenter tillverkas nu i rostfritt stål (bladet i mitten av spine t.ex.) vilket gör att vikten fortfarande i närheten av tidigare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Min tanke när jag ser att panelerna glider ner i skåror är att dom skårorna måste vara väldigt precisa. Är dom för stora så finns det väl risk att panelen glappar. Är dom för tajta så blir det kanske svårt att trycka ner den. Och i båda fallen finns det kanske risk för repor då metall glider mot metall? Men det kanske inte är något problem i praktiken. Jag tycker mig se skymten av en låsmekanism där. Om inte annat så märker ni hur bra det funkar när ni får prototypen. Det ser väldigt elegant ut annars.

Uppmärksam som vanligt! Det kommer bli avgörande med ett glapp mellan panelerna som är tillräckligt stort för att panelerna enkelt ska glida ner i varandra och samtidigt tillräckligt tighta för att de inte ska glappa fr mycket. Anodiseringen gör en stenlikt ytskikt som förhindrar repor och minskar friktionen. Detta kommer noga testas.

Skrivet av NaturMackan:

Det ser också ut som att mittendelen av "spinen" glider ner i en liknande lösning i form av en skåra, fast fixeras sedan med ett antal skruvar? Är det tänkt att man ska kunna montera isär "spinen" i sina tre delar, eller är det inte rekommenderat?

Det kommer gå att montera isär spine i tre delar om behov finns, vi bedömer att få användare i praktiken kommer göra det. mer om detta snart.

Skrivet av NaturMackan:

En annan sak är att det kommer ett fläktlöst SFX-L nätagg från åtminstånde SilverStone i slutet på året, eller början på nästa år. Tror det kommer bli väldigt populärt om inte nätagget lider av coil whine. Dock så kräver fläktlösa nätagg bra chassikylning, vilket passar bra in på Ghost S1, som nu kan erbjuda detta med t.ex extra fläktar i tophats. Ytterligare en sak ni kan dra nytta av.

Mycket intressant!

Skrivet av NaturMackan:

Kanon. Fläktar i så kallade "pidestaler", era tophats monterade under chassit, kommer antagligen kunna ge er oslagbar luftgenomströmning för ett litet mini-itx chassi. Chassit blir större för en sådan konfiguration, men jag tror inte det är något att oroa sig för. Det är fortfarande en unik lösning. Plus sidopaneler i glas till custom loop folket. Hur som helst, utvärdera gärna.

Den uppdaterade designen med gör detta betydligt mer görbart än tidigare då TopHat monteras i Spine istället för skalet. Vi ska utvärdera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Får vi hugg på någon av de stora så kommer vi definitivt att att göra så!

@JonasT kanske är intresserad att testa den om deras testlabb inte är fullsmockat. Det är svårt att inte missa den här tråden direkt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av infigo:

@JonasT kanske är intresserad att testa den om deras testlabb inte är fullsmockat. Det är svårt att inte missa den här tråden direkt

Negationsförvirring där... men @JonasT är definitivt på vår shortlist

Permalänk
LOUQE

Spine

Här har det hänt en del, den uppdaterade Spinen är nu konstruerad av tre komponenter, fram- och bakgavel samt ett blad. Bladet är gjort i rostfritt stål, detta för att det ska gå att göra ordentliga gängor som sammanlänkar komponenterna.

* Hela konstruktionen är breddad då det inte längre finns något skal som ligger utanpå
* I toppen av gavlarna sitter magneter som håller grillen på plats men även TopHat under montering innan den skruvas på plats
* Infästningen mot bladet är nu från GPU-sidan för att skapa mer utrymme på CPU-sidan
* Standoffs är bytta till rostfria varianter som pressas i vid tillverkning
* PSU-bracket är något omdesignad och förstärkt
* Väggtjocklekarna på gavlarna har ökats och det sammanlagda resultatet är en betydligt starkare konstruktion än tidigare

Permalänk
Avstängd

Perfect för lan och dreamhack

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli med solida sidopaneler och fläktar i tophat/bottomshoe med avseende på ljud och värme? Eller kommer fläktarna på grafikkort och cpu-kylare så nära väggarna att detta blir ett problem?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av flimbo:

Hur skulle det bli med solida sidopaneler och fläktar i tophat/bottomshoe med avseende på ljud och värme? Eller kommer fläktarna på grafikkort och cpu-kylare så nära väggarna att detta blir ett problem?

Intressant tanke, ej testat.
Initialt var lådan så pass smal på bredden att detta hade varit svår p.g.a. PSU:n och hur nära den hamnar sidoväggen. Med dagens bredare layout bör detta kunna fungera. Kanske en framtida variant?

Permalänk
LOUQE

TopHats

Konstruktionen av TopHats är uppdaterad i linje med justeringar gjorda på Spine och sidopaneler. De består nu av 4 delar som skruvas samman inifrån. TopHats skruvas sedan fast med vertikala skruvar i hörnen på Spine. Magneterna återfinns även här för låsning av grillen. Ytterligare en uppsättning magneter i botten av TopHats skapar en provisorisk låsning som underlättar vid montering.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!
Se till bara att faktiskt få fram en färdig produkt nu. Det är väldigt lätt att bli fartblind och hela tiden hitta nåt att ändra lite som gör att tiden går och till sist har alla som ursprungligen var intresserade gått vidare.

Permalänk
LOUQE

Som nämnts tidigare som svar på @NaturMackan 's fråga kommer den uppdaterade designen sannolikt göra det möjligt att släng på TopHats både ovanpå och undertill tack vare symmetrin. Som ett resultat a denna ändring vill vi inte behålla IO-panelen i toppen då den skulle behöva tas bort för att öppna lådan – därav den frontmonterade PWR-knappen och PWR-LED.

På grund av det samt symetri-/design-skäl har frontmonterade USB-kontakter skippats helt. Ett tufft beslut men i takt med att trådlösa lösningar blir allt mer populära bör inte detta vara en deal-breaker, vad säger ni?

När vi har prototypen i handen kommer detta att utvärderas ordentligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PaChalski:

Som nämnts tidigare som svar på @NaturMackan 's fråga kommer den uppdaterade designen sannolikt göra det möjligt att släng på TopHats både ovanpå och undertill tack vare symmetrin. Som ett resultat a denna ändring vill vi inte behålla IO-panelen i toppen då den skulle behöva tas bort för att öppna lådan – därav den frontmonterade PWR-knappen och PWR-LED.

På grund av det samt symetri-/design-skäl har frontmonterade USB-kontakter skippats helt. Ett tufft beslut men i takt med att trådlösa lösningar blir allt mer populära bör inte detta vara en deal-breaker, vad säger ni?

http://louqe.com/img/img/ext/ext/bottompants.png

Det är såklart tråkigt att tappa anslutningsportar på framsidan. Ni har inte funderat på en schysst lucka, som den här?
http://www.fractal-design.com/media.ashx/fd-ca-node-605-bl110...
https://images10.newegg.com/BizIntell/item/11/352/11-352-028/...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/bottompants.png

Personligen kommer jag inte sakna portarna, då jag tycker att portarna på baksidan på moderkortet duger bra på ett litet chassi. Skönt att slippa kabelhanteringen inne i chassit också. Jag behöver inte ens ha powerknappen på framsidan, den kan vara på baksidan den också, uppe i högra hörnet, t.ex. Det här chassit kommer man ju antagligen ha på armlängds avstånd. Kan finnas visst rättfärdigande med trådlösa usb stickor, som någon nämnde. Sitter dom bak på chassit så kanske signalen blockeras. Har aldrig ägt någon, så jag vet inte.

Ska man ändå erbjuda frontportar så får man tänka till. Längst nertill kanske kunde vara ett alternativ. Kan krocka med "spinen" eller nätagget på insidan av chassit kan jag tänka mig, eller orsaka andra störningar. Kanske att det kunde vara en utbuktning längst upp eller längst ner på frontpanelen. Men då blir förstås inte fronten plan, och kanske mer komplicerat att tillverka. Kanske börjar se ut som en kaffebryggare också? Behöver inte vara dåligt...

TopHatten i botten ser för övrigt bra ut. Blir flexibelt. Kan inte se hur det skadar.

Angående montering av TopHattar och fyra delar. Tanken som dyker upp är ordningen av montering. Det går nu inte att montera TopHatten först, med diverse innehåll, och sedan sidopanelerna. Sidopanelerna måste dit först, sedan TopHatten. Men om det som monteras inne i TopHatten ändå egentligen monteras fast på "grillen" så kanske det inte blir några problem. TopHattarna kommer alltså fungera mera som skal, utan interna fästanordningar?

Stöjder ni fortfarande inverterad montering av nätagget? Kan tänka mig att det skulle passa extra bra för det fläktlösa nätagget.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tycker detta är ett klokt beslut, jag har ett Ncase M1 men använder inte portarna på fronten ÖHT, trådlös mus, hörlurar, tangentbord är trådat fortfarande.

Ut med produkten nu så min flickvän får ett fint chassi i julklapp : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av MrAdde:

Det är såklart tråkigt att tappa anslutningsportar på framsidan. Ni har inte funderat på en schysst lucka, som den här?
http://www.fractal-design.com/media.ashx/fd-ca-node-605-bl110...
https://images10.newegg.com/BizIntell/item/11/352/11-352-028/...

En lucka löser möjligen det estetiska, men svårt att få snyggt när utsidan är av bearbetad aluminium.

Den primära utmaningen är utrymmet. det finns teoretiskt plats under GPU:n för USB men där vill vi kunna placera fläkt eller 2.5"-diskar. En vertikal placering som tidigare stjäl inte utrymme från något annat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PaChalski:

En lucka löser möjligen det estetiska, men svårt att få snyggt när utsidan är av bearbetad aluminium.

Den primära utmaningen är utrymmet. det finns teoretiskt plats under GPU:n för USB men där vill vi kunna placera fläkt eller 2.5"-diskar. En vertikal placering som tidigare stjäl inte utrymme från något annat.

Vid närmare eftertanke så kan det nog vara värt uppoffringen. Använder portarna väldigt sällan, och oftast går de bakre minst lika bra. Ibland när man ska koppla in telefon/USB-minne så blir det dock lite extra pilligt om man behöver komma åt baksidan, så där kan det bli ett irritationsmoment.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Angående montering av TopHattar och fyra delar. Tanken som dyker upp är ordningen av montering. Det går nu inte att montera TopHatten först, med diverse innehåll, och sedan sidopanelerna. Sidopanelerna måste dit först, sedan TopHatten. Men om det som monteras inne i TopHatten ändå egentligen monteras fast på "grillen" så kanske det inte blir några problem. TopHattarna kommer alltså fungera mera som skal, utan interna fästanordningar?

Precis, monteringen av komponenter med kylning i toppen kommer behöva ske i följande ordning:

- Spine: Moderkortspaketet, PSU och kabeldragning (här är det bra att även dra fram strömkablarna till GPUn bakom PSU)
- Core: Eventuella 2.5"-diskar, kylare i toppen och montering av block/pump, GPU
- Shell: På med sidostyckena (behöver teoretiskt ej skruvas i botten med TopHat på), på med TopHat och sist grillen (hålplåten i toppen)

Skrivet av NaturMackan:

Stöjder ni fortfarande inverterad montering av nätagget? Kan tänka mig att det skulle passa extra bra för det fläktlösa nätagget.

Denna möjlighet har inte tagits bort, även om det i renderingarna kan se så ut

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Tycker detta är ett klokt beslut, jag har ett Ncase M1 men använder inte portarna på fronten ÖHT, trådlös mus, hörlurar, tangentbord är trådat fortfarande.

Ut med produkten nu så min flickvän får ett fint chassi i julklapp : )

Mvh

Vi gör allt vi kan, klart hon ska ha ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Precis, monteringen av komponenter med kylning i toppen kommer behöva ske i följande ordning:

- Spine: Moderkortspaketet, PSU och kabeldragning (här är det bra att även dra fram strömkablarna till GPUn bakom PSU)
- Core: Eventuella 2.5"-diskar, kylare i toppen och montering av block/pump, GPU
- Shell: På med sidostyckena (behöver teoretiskt ej skruvas i botten med TopHat på), på med TopHat och sist grillen (hålplåten i toppen)

Ja, det där ser ju ut att funka. Det innebär att man "klär på" chassit med paneler och tophat som sista punkt. Jag blandade nog ihop vad vi kallar för grill här.

Skrivet av PaChalski:

Tror aldrig jag riktigt förstod detta. Varför går det inte att behålla denna IO-panel där? Lägger man på en tophat så var er tanke att någon typ av förlängningsmodul skulle existera, som pluggar i den som redan sitter undertill? Det är förstås lite omständigt med en sådan förlängningsmodul, men det kanske ändå är bästa placeringen av portar. Alternativt att IO-modulen lätt kan flyttas uppåt och fästas i tophatten, om nu kablarna är tillräckligt långa för att tillåta den förflyttningen. Personligen har jag nog inget problem med att skruva loss/på denna IO-panel, om så krävs. Alternativt att den har någon annan typ av fästningsmekanism.

När jag såg er första modell i våras så tänkte jag att det var riktigt bra placering av portar, eftersom det fortfarande blir ett rent yttre. Vet som sagt inte alla detaljer ni tänkt på, men det kanske lönar sig att ta en återtitt på denna lösning.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Ja, det där ser ju ut att funka. Det innebär att man "klär på" chassit med paneler och tophat som sista punkt. Jag blandade nog ihop vad vi kallar för grill här.

Tror aldrig jag riktigt förstod detta. Varför går det inte att behålla denna IO-panel där? Lägger man på en tophat så var er tanke att någon typ av förlängningsmodul skulle existera, som pluggar i den som redan sitter undertill? Det är förstås lite omständigt med en sådan förlängningsmodul, men det kanske ändå är bästa placeringen av portar. Alternativt att IO-modulen lätt kan flyttas uppåt och fästas i tophatten, om nu kablarna är tillräckligt långa för att tillåta den förflyttningen. Personligen har jag nog inget problem med att skruva loss/på denna IO-panel, om så krävs. Alternativt att den har någon annan typ av fästningsmekanism.

När jag såg er första modell i våras så tänkte jag att det var riktigt bra placering av portar, eftersom det fortfarande blir ett rent yttre. Vet som sagt inte alla detaljer ni tänkt på, men det kanske lönar sig att ta en återtitt på denna lösning.

Vi har inte varit tillräckligt tydliga med förklaringen av IO-panelens utmaningar i toppen, så låt oss förtydliga en aning. I den tidigare versionen (inte den första) hade vi löst detta med två PCBer:
- En liten med PWR-LED (som ej ska flyttas upp utan alltid skina genom hålet på framsidan oavsett TopHats)
- En större med övriga komponenter som skjutas upp beroende på vilken TopHat som används

För att möjliggöra "uppskjutningen" av den större PCBn gjordes den lång och med 4 uppsättningar hål, en för varje "storlek" av lådan (XS, S, M, L). Problemet som uppstod vid tester av denna lösning var att kortet blev mycket svagt i toppositionen och det hela blev en taskig nödlösning som ingen var riktigt nöjd med. Lösningen syns i bilden längst ner.

Den uppdaterade lösningen där TopHats och gavlarna på lådan livar perfekt gör det möjligt att fästa kortet direkt i TopHat vilket kulle lösa utmaningen med hållfasthet. Istället har vi nu en utmaning med att IO-panelen behöver lossas för att TopHat ska kunna lossas för att sedan ta bort sidorna. Inte en lösning vi tycker bättre om.

Vi kommer fundera vidare för att försöka finna en bättre lösning ett tag till och tar gärna emot mer förslag/feedback, just nu ser den bästa lösningen ut att vara den som presenterats med möjligheten att köpa till en S-TopHat med ett antal portar, även HDMI.

Permalänk
LOUQE

Förlusten av USB-portar har diskuterats på andra forum med delade åsikter precis som här, vissa uppskattar ett rent yttre, andra kommer sakna de uteblivna portarna.

En lösning som diskuteras är att erbjuda en TopHat med portar, då skulle även HDMI kunna adderas utan problem. Vad är era tankar om detta? En ultra-clean basmodell som kan byggas ut för de som önskar.

Permalänk

@PaChalski Tjena! Hur ser möjligheten ut att ha ett kort med 2,5 portars tjocklek som t ex GTX 1080 Ti?

Permalänk
Medlem

Jag ser personligen inga problem med att frontanslutningarna försvinner (ev. flyttas till en hatt), enda gångerna man egentligen nyttjar dem är för usb-minne eller mobiltelefon ett par gånger om året.

Fler och fler tangentbord och skärmar har usb passthrough / hubb-funktion idag dessutom.

Möjligheten att smälla på en hatt av storlek S i botten med usb och hdmi (för VR), så man fortfarande kan ha en XL hatt med 240 radiator uppe på låter som en vettig kompromiss.
Är ni då smarta med designen där så skulle den kunna dubbelspela som hatt passande för optisk enhet också, genom att antingen ha en lös täckande metallbit för pcb med anslutningarna som kan plockas av helt för användande av optisk enhet, alternativt anslutningar på ena sidan (framtill) och lucka för optisk enhet på andra sidan (baktill) med möjligheten att rotera hatten beroende på vad man behöver, blir billigare ur produktionssynpunkt med en variant snarare än två, bara en tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Förlusten av USB-portar har diskuterats på andra forum med delade åsikter precis som här, vissa uppskattar ett rent yttre, andra kommer sakna de uteblivna portarna.

En lösning som diskuteras är att erbjuda en TopHat med portar, då skulle även HDMI kunna adderas utan problem. Vad är era tankar om detta? En ultra-clean basmodell som kan byggas ut för de som önskar.

Det jag huvudsakligen använder chassiportarna till är telefonladdning och usb-stickor, men det går ju lika bra (eller bättre) med en extern usb-hubb, så avsaknad av chassiportar är ingen katastrof.

Top hat med portar låter som en vettig kompromiss, för de som totalvägrar extern usb-hubb.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av elBenko:

Jag ser personligen inga problem med att frontanslutningarna försvinner (ev. flyttas till en hatt), enda gångerna man egentligen nyttjar dem är för usb-minne eller mobiltelefon ett par gånger om året.

Fler och fler tangentbord och skärmar har usb passthrough / hubb-funktion idag dessutom.

Möjligheten att smälla på en hatt av storlek S i botten med usb och hdmi (för VR), så man fortfarande kan ha en XL hatt med 240 radiator uppe på låter som en vettig kompromiss.
Är ni då smarta med designen där så skulle den kunna dubbelspela som hatt passande för optisk enhet också, genom att antingen ha en lös täckande metallbit för pcb med anslutningarna som kan plockas av helt för användande av optisk enhet, alternativt anslutningar på ena sidan (framtill) och lucka för optisk enhet på andra sidan (baktill) med möjligheten att rotera hatten beroende på vad man behöver, blir billigare ur produktionssynpunkt med en variant snarare än två, bara en tanke

Att rotera TopHats med olika fram- och baksidor är en bra idé!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av snapoutofit:

@PaChalski Tjena! Hur ser möjligheten ut att ha ett kort med 2,5 portars tjocklek som t ex GTX 1080 Ti?

@snapoutofit 2,5-slots-kort kommer ej att fungera. Det finns dock ett antal Ti-kort som är 2-slots på marknaden!?