Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Medlem

Jag är benägen att hålla med @SuperNova. Finns nog väldigt få (det är dom man ser som brassar runt i sportbilar) som har nån form av lycka i att pendla.

Jag har sagt det i 15 år säkert, kommer säga det i 15 till.
Lösningen på problemet är helt enkelt att se till att skapa ett system där man minskar pendlingen, minskar antalet resor.
Fråga mig inte hur, svaret på det får säkert Nobelpris.

Mitt strå till stacken verkar dock vara kontroversiellt, men låt mig få förklara ändå:
Jag anser att man på nått sätt, via lagar (jag menar vi har ju lagar om skatt på tamejfan allting så en till lag bör ju inte vara några problem), gör det ENKELT och TVINGANDE för folk att få byta samma tjänst.

Exempel (Detta är saker jag har 100% sann erfarenhet av):
- Bettan bor på Lidingö och har fått jobb på Coop vid odenplan.
- Bosse bor vid odenplan och jobbar på Coop vid lidingö centrum.
Idiotin i detta är nu att bägge dessa slösar på både tid och resurser när dom sitter och pendlar kors och tvärs för att utföra "samma" typ av jobb, packa upp varor eller sitta i kassan, men där den andra bor.

Min finfina idé här är att det borde vara väldigt "enkelt" för Bosse & Bettan att lämna in nån sorts "transfersheet" där de båda tillåts att switcha sina anställningar.

Nu är det säkert en massa andra jävla problem i detta som jag inte tänkt på, men istället för att som alla jävla Miljömuppar sitta och försöka begränsa bilåkandet så tycker jag som sagt man måste få in nya attackvinklar på det hela.
Inte en jääävel sitter väl och pendlar för dom tycker det är kul, så försök istället lösa det problemet.

En annan idé skulle vara att satsa mer på nån typ av allmänna "kontorshotell". Jag hade t ex ett antal kollegor som bodde rätt nära mig. Istället för att vi ska sitta och nöta in till nått gemensamt kontor 2 mil bort, vore det ju awesome om vi bara hade kunnat gå till ett "kontorshotell" och checka in på ett rum som sen på nått sätt debiteras vår arbetsgivare. BAAAM. Här har vi ju dock problemet hos arbetsgivarna. Det är riktigt jävla fast i "det gamla" att alla ska sitta på samma ställe. Många har horribla kontrollbehov och litar knappt på sina anställda. Inte fan vet jag.

Eller så kör vi som krav att alla som rimligen "kan", vilket med VPN och laptops torde vara en stor del av alla kontorsråttor, tvingas att jobba hemifrån 1 dag i veckan. Borde kunna få ner alla resor något enormt!

Återigen, problemet ligger i att folk "tvingas" sitta och göra horribla pendlingar varenda dag, det är det vi måste komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Då till frågan.
Detta är vansinne pga de två skälen ovanför och jag skall förklara varför med ett exempel:

A. Nettan är ensamstående med två barn och måste ha en bil (varför behöver vi inte prata om).
B. Nettan har en ganska liten bostadsrätt med ganska hög belåningsgrad (som många andra idag).
C. Nettan har köpt en Volvo V70 av årsmodell 1999 för 10.000. Det är en kombi som är billig i drift om man ser till service och underhåll.

Med förslagen har Nettan tre alternativ:

1. Sälj bilen och köp en sprillans ny bil som hon egentligen inte behöver för att kunna ta sig till jobb/förskola.
Frågan är om hon ens får ta ett lån till med tanke på att hon är ensam och reda har ett lån på bostaden. Även om hon skulle kunna få ett lån så känns det bättre för barnen att hon lägger pengarna på dem i form av en kanske större lägenhet.
Vilken miljöpåverkan får det att _OM_ hon köper en ny bil medans den gamla "reas ut" och det slutar med att någon annan kö den?

2. Åk med bilen till utkanten av "miljözonen" för att sedan gå resten av biten. Var skall hon parkera? Vem bygger parkeringsplatser utanför zonerna? Vilken miljöpåverkan få detta? Det blir mindre fritid och mindre tid att spendera med barnen med allt från lek till läxhjälp.

3. Hon kan ju karske byta jobb eller byta förskola? Det är ju helt rimligt att tänka att hon valt en förskola längre bort bara för att göra det jobbigt för sig själv och barnen? Eller varför inte bara hitta ett nytt jobb? Allt bara för att vi har en "miljözon"?
Detta alternativ leder ju bara till jättestressade föräldrar vilket leder till mindre tid för barnen och därav en, enligt mig, större negativ effekt på barnen.

Vilket val hade ni valt?

Du "glömde" alternativ 4:
Sälja sin Volvon V70 och köpa en bränslesnålare bil. Hon är ensamstående och behöver inte plats för 3 hundar, 4 resväskor och en golfbag när hon pendlar. Hon kommer få lägre fordonsskatt och försäkring till på köpet. Slår hon till på en Volkswagen Lupo så kan hon väl halvera sina bränslekostnader? Men vi behöver inte va så extrema. Det finns även massa andra bränslesnåla bilar.
Till på köpet leder detta till mindre avgaser och utsläpp vilket leder till positiv effekt på barnens, mammans och alla andras hälsa. Sjukvårdskostnaderna går ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är benägen att hålla med @SuperNova. Finns nog väldigt få (det är dom man ser som brassar runt i sportbilar) som har nån form av lycka i att pendla.

Jag har sagt det i 15 år säkert, kommer säga det i 15 till.
Lösningen på problemet är helt enkelt att se till att skapa ett system där man minskar pendlingen, minskar antalet resor.
Fråga mig inte hur, svaret på det får säkert Nobelpris.

Mitt strå till stacken verkar dock vara kontroversiellt, men låt mig få förklara ändå:
Jag anser att man på nått sätt, via lagar (jag menar vi har ju lagar om skatt på tamejfan allting så en till lag bör ju inte vara några problem), gör det ENKELT och TVINGANDE för folk att få byta samma tjänst.

Exempel (Detta är saker jag har 100% sann erfarenhet av):
- Bettan bor på Lidingö och har fått jobb på Coop vid odenplan.
- Bosse bor vid odenplan och jobbar på Coop vid lidingö centrum.
Idiotin i detta är nu att bägge dessa slösar på både tid och resurser när dom sitter och pendlar kors och tvärs för att utföra "samma" typ av jobb, packa upp varor eller sitta i kassan, men där den andra bor.

Min finfina idé här är att det borde vara väldigt "enkelt" för Bosse & Bettan att lämna in nån sorts "transfersheet" där de båda tillåts att switcha sina anställningar.

Nu är det säkert en massa andra jävla problem i detta som jag inte tänkt på, men istället för att som alla jävla Miljömuppar sitta och försöka begränsa bilåkandet så tycker jag som sagt man måste få in nya attackvinklar på det hela.
Inte en jääävel sitter väl och pendlar för dom tycker det är kul, så försök istället lösa det problemet.

En annan idé skulle vara att satsa mer på nån typ av allmänna "kontorshotell". Jag hade t ex ett antal kollegor som bodde rätt nära mig. Istället för att vi ska sitta och nöta in till nått gemensamt kontor 2 mil bort, vore det ju awesome om vi bara hade kunnat gå till ett "kontorshotell" och checka in på ett rum som sen på nått sätt debiteras vår arbetsgivare. BAAAM. Här har vi ju dock problemet hos arbetsgivarna. Det är riktigt jävla fast i "det gamla" att alla ska sitta på samma ställe. Många har horribla kontrollbehov och litar knappt på sina anställda. Inte fan vet jag.

Eller så kör vi som krav att alla som rimligen "kan", vilket med VPN och laptops torde vara en stor del av alla kontorsråttor, tvingas att jobba hemifrån 1 dag i veckan. Borde kunna få ner alla resor något enormt!

Återigen, problemet ligger i att folk "tvingas" sitta och göra horribla pendlingar varenda dag, det är det vi måste komma åt.

Tyvärr är ju nästan all form av kvalificerat distansarbete där ingen ensam person till hundra procent mäktar med att göra "rätt", som att lägga en våt filt över produktiviteten. Att ta rätt beslut när man har information är enkelt jämfört med att ta beslut på ingen eller bristfällig information. Eftersom detta leder till (större) godtycke om en ensam person gör det, krävs tät dialog med kollegor. Datorer och telefon är inte i närheten av att stå face-to-face i korridoren och prata eller kila över till någons skrivbord.

Om arbetsuppgifterna är såpass tillrättalagda, inrutade och väldefinierade att man på ett rimligt enkelt sätt har all information man behöver rakt framför näsan så kommer den tjänsten inom relativt kort vara borta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag är benägen att hålla med @SuperNova. Finns nog väldigt få (det är dom man ser som brassar runt i sportbilar) som har nån form av lycka i att pendla.

Jag har sagt det i 15 år säkert, kommer säga det i 15 till.
Lösningen på problemet är helt enkelt att se till att skapa ett system där man minskar pendlingen, minskar antalet resor.
Fråga mig inte hur, svaret på det får säkert Nobelpris.

Mitt strå till stacken verkar dock vara kontroversiellt, men låt mig få förklara ändå:
Jag anser att man på nått sätt, via lagar (jag menar vi har ju lagar om skatt på tamejfan allting så en till lag bör ju inte vara några problem), gör det ENKELT och TVINGANDE för folk att få byta samma tjänst.

Exempel (Detta är saker jag har 100% sann erfarenhet av):
- Bettan bor på Lidingö och har fått jobb på Coop vid odenplan.
- Bosse bor vid odenplan och jobbar på Coop vid lidingö centrum.
Idiotin i detta är nu att bägge dessa slösar på både tid och resurser när dom sitter och pendlar kors och tvärs för att utföra "samma" typ av jobb, packa upp varor eller sitta i kassan, men där den andra bor.

Min finfina idé här är att det borde vara väldigt "enkelt" för Bosse & Bettan att lämna in nån sorts "transfersheet" där de båda tillåts att switcha sina anställningar.

Nu är det säkert en massa andra jävla problem i detta som jag inte tänkt på, men istället för att som alla jävla Miljömuppar sitta och försöka begränsa bilåkandet så tycker jag som sagt man måste få in nya attackvinklar på det hela.
Inte en jääävel sitter väl och pendlar för dom tycker det är kul, så försök istället lösa det problemet.

En annan idé skulle vara att satsa mer på nån typ av allmänna "kontorshotell". Jag hade t ex ett antal kollegor som bodde rätt nära mig. Istället för att vi ska sitta och nöta in till nått gemensamt kontor 2 mil bort, vore det ju awesome om vi bara hade kunnat gå till ett "kontorshotell" och checka in på ett rum som sen på nått sätt debiteras vår arbetsgivare. BAAAM. Här har vi ju dock problemet hos arbetsgivarna. Det är riktigt jävla fast i "det gamla" att alla ska sitta på samma ställe. Många har horribla kontrollbehov och litar knappt på sina anställda. Inte fan vet jag.

Eller så kör vi som krav att alla som rimligen "kan", vilket med VPN och laptops torde vara en stor del av alla kontorsråttor, tvingas att jobba hemifrån 1 dag i veckan. Borde kunna få ner alla resor något enormt!

Återigen, problemet ligger i att folk "tvingas" sitta och göra horribla pendlingar varenda dag, det är det vi måste komma åt.

Själv har jag hemmakontor så 20 steg utanför sovrummet så är jag på kontoret och då har jag gått via badrummet och toaletten också. Kontoret är annars vägg i vägg med sovrummet.
Åker givetvis på säljturneér med bil men den kör jag från mitt hem och till kund och tillbaka igen.
Har jag kontorsdag så är jag miljövänlig iallafall och de andra dagarna kör jag Passat.😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Du "glömde" alternativ 4:
Sälja sin Volvon V70 och köpa en bränslesnålare bil. Hon är ensamstående och behöver inte plats för 3 hundar, 4 resväskor och en golfbag när hon pendlar. Hon kommer få lägre fordonsskatt och försäkring till på köpet. Slår hon till på en Volkswagen Lupo så kan hon väl halvera sina bränslekostnader? Men vi behöver inte va så extrema. Det finns även massa andra bränslesnåla bilar.
Till på köpet leder detta till mindre avgaser och utsläpp vilket leder till positiv effekt på barnens, mammans och alla andras hälsa. Sjukvårdskostnaderna går ner

Problemet är att Nettan krockar i 60 km/h med hela familjen i Lupon och dör tyvärr medans hennes barn blir allvarligt skadade och invalida för resten av sina liv. Hade hon åkt i sin Volvo V70 så hade de fått byta ut ena lyktglaset och framskärmen.
Kanske därför Nettan är rätt nöjd med sin stora V70 som ändå går rätt billigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Du "glömde" alternativ 4:
Sälja sin Volvon V70 och köpa en bränslesnålare bil. Hon är ensamstående och behöver inte plats för 3 hundar, 4 resväskor och en golfbag när hon pendlar. Hon kommer få lägre fordonsskatt och försäkring till på köpet. Slår hon till på en Volkswagen Lupo så kan hon väl halvera sina bränslekostnader? Men vi behöver inte va så extrema. Det finns även massa andra bränslesnåla bilar.
Till på köpet leder detta till mindre avgaser och utsläpp vilket leder till positiv effekt på barnens, mammans och alla andras hälsa. Sjukvårdskostnaderna går ner

Jag håller med dig i sak... Tog volvon då det är ett lätt exempel. Självklart skulle hon kunna köpa en mindre bil men anledningen till att jag inte tog upp det är då det, i denna diskussion, är helt irrelevant! Detta då det ändå inte påverkar hennes möjlighet att färdas genom miljözonerna då bilen ändå inte når upp till miljökraven.

Men självklart så är det ju bättre för miljön att inte köra större än man behöver!

Permalänk
Medlem

Det finns för övrigt inget scenario där man måste ha en bil. Inget.

DÄREMOT så kan en tillvaro utan körkort och bil begränsa ens valmöjligheter mer eller mindre. Det är dock verkligen inte samma sak som att man måste ha bil.

Det omodernaste som finns är ju att inskränka individers valmöjligheter till fördel för kollektivet.... otänkbart. Tyvärr lever vi ju också i ett ekorrhjul där de ekonomiska hjulen alltid måste snurra snabbare, oavsett. Börjar de snurra långsammare så kan vi ju verkligen snacka om att vissa individers valmöjligheter kraftigt kommer reduceras.. Caught between a rock and a hard place.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Det finns för övrigt inget scenario där man måste ha en bil. Inget.

DÄREMOT så kan en tillvaro utan körkort och bil begränsa ens valmöjligheter mer eller mindre. Det är dock verkligen inte samma sak som att man måste ha bil.

Det omodernaste som finns är ju att inskränka individers valmöjligheter till fördel för kollektivet.... otänkbart. Tyvärr lever vi ju också i ett ekorrhjul där de ekonomiska hjulen alltid måste snurra snabbare, oavsett. Börjar de snurra långsammare så kan vi ju verkligen snacka om att vissa individers valmöjligheter kraftigt kommer reduceras.. Caught between a rock and a hard place.

Mina sista tre år i skolan och första 5 år i arbetslivet så åkte jag buss i drygt en timme enkel resa till skola och jobbet. Då bodde jag så till att bussen gick var 20 minut och sen hade jag en cykel ståene, trampade i tio minuter och var sen på jobbet. Hade inga problem med detta men som sagt, jag behövde inte göra några byten, inte vänta på någon annan buss eller så utan allt gick väldigt smidigt.
Skulle inte ha några problem om jag blev tvungen att göra samma sak igen förutom att jag nu värdesätter min fritid på ett annat sätt och hade nog valt ett annat jobb om möjlighet fanns. Är en stor frihet att kunna gå eller cykla till jobbet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det finns för övrigt inget scenario där man måste ha en bil. Inget.

DÄREMOT så kan en tillvaro utan körkort och bil begränsa ens valmöjligheter mer eller mindre. Det är dock verkligen inte samma sak som att man måste ha bil.

Det omodernaste som finns är ju att inskränka individers valmöjligheter till fördel för kollektivet.... otänkbart. Tyvärr lever vi ju också i ett ekorrhjul där de ekonomiska hjulen alltid måste snurra snabbare, oavsett. Börjar de snurra långsammare så kan vi ju verkligen snacka om att vissa individers valmöjligheter kraftigt kommer reduceras.. Caught between a rock and a hard place.

Vi på landsbygden håller definitivt inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi på landsbygden håller definitivt inte med.

Bussar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Du får betala moms för din cykel medan de med bil får betala fordonsskatt, trängselavgift och bränsleskatt. Och så moms på det. Ditt "bidrag" ligger i att ditt transportval inte blir straffbeskattat.

Lägg till en arbetsgivaravgift. Så om man för miljön skulle tänker köpa en cykel för 5000kr för cykla varannan dag till jobbet, så kräver staten 5000kr av en i skatt för detta annars hamnar man i finkan.
Så om staten skulle gå in och betala 50% av kostnaden för elcyklar, så skulle det ej kosta dem en krona bortsett från administrativa kostnader och utebliven skatt.

Skrivet av Valiumballong:

Jag har inga problem med förbud av vissa fordonstyper på vissa gator, men det finns gränser för vad som är rimligt. Om en stor del av problemet är partiklar som slits upp från vägen blir det knappast bättre av att vi köper eldrivna bilar som väger avsevärt mer p.g.a. batterierna och accelererar snabbare. Gör något klokt och fokusera på att höja trängselavgiften för förmånsbilar istället så vi kan bli av med dessa jäkla nackabor* som tar bilen in till jobbet vid centralen. Att försvåra för nyttotrafiken gör nog ingen glad, så rikta in er på de som faktiskt inte behöver ta bilen till jobbet.

*eller andra närförortsbor

Ta bort trängelsavgift för elbilar, höj den på miljöfarliga bilar i allt fler städer. Det behövs inte mer än så för att se en stor förbättring. Gör man med elcyklar som jag sa ovanför att staten betalar 50% som ej kostar dem något så blir det ännu bättre.

Nå elcyklar har en väldigt stort brist och det är att man knappt kan få ha en 1000kr cykel stående ute idag. Så för många kvittar det hur bra de är, när vi ändå inte kan ha i fred. Det skulle behövs byggas cykelgarage med hög säkerhet på många platser, får man gå någon kilometer för att hämta cykeln är det för många ingen mening att ha dem.

Ett alternativ är gratis lånecyklar, vilket minskar behovet för folk att sno dem:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/gratis-lanecyklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi på landsbygden håller definitivt inte med.

Ptja, du har fel. Som jag skrev så begränsas valmöjligheterna i olika mån. I de mest extrema fallen där folk har bosatt sig miltals från allmänna kommunikationer så skulle man alltså få välja att bo någon annanstans. I andra fall så kanske man måste cykla x antal kilometer till närmaste hållplats för att passa en av dagens två bussturer. Extremt obekvämt och opraktiskt såklart, men man måste inte ha bil.

Mycket är såklart anpassat för att folk faktiskt har bil, men det gör det inte mer sant att "många måste ha bil". Det måste helt enkelt till bivillkor och nyansering. T.ex. "Vissa måste ha bil för att det inte ska ge för stor påverkan på hur de lever sina liv idag."

Edit: Och med det sagt så har jag nyanserat mitt tidigare inlägg som var just onyanserat... Folk hivar ur sig skit och jag svarar med skit.. Jaja

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ingen aning men det gäller dieselbilar som inte klara Euro6 och bensin, etanol och gas som inte klarar Euro5. Har inte någon exakt koll på vilka bilar och modeller det gäller.

Om du läst det jag skrivit så menar jag att den som köpte en ny bil för ett antal år sen som då också gavs bidrag för då kan bli förbjuden att köra på vissa vägar 2020.

Det är inte alla nya dieslar som är euro6 heller, även om det finns som krav så är det vissa som har dispens.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Det är inte alla nya dieslar som är euro6 heller, även om det finns som krav så är det vissa som har dispens.

Värt att hålla sig borta från dessa då. Vilka modeller gäller det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att Nettan krockar i 60 km/h med hela familjen i Lupon och dör tyvärr medans hennes barn blir allvarligt skadade och invalida för resten av sina liv. Hade hon åkt i sin Volvo V70 så hade de fått byta ut ena lyktglaset och framskärmen.
Kanske därför Nettan är rätt nöjd med sin stora V70 som ändå går rätt billigt.

Nope, för hon blir påkörd av en borgare med Micro-penis-komplex i en XC90 som väger 3,5 ton som kör för fort och pillar på telefonen.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Nope, för hon blir påkörd av en borgare med Micro-penis-komplex i en XC90 som väger 3,5 ton som kör för fort och pillar på telefonen.

Synd för henne....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du menar.. tills motorer rasar, packningar i motorn går sönder och etanolen frätit sönder allt?

Tom de bilar som är "gjorda för etanol" rekommenderar tillverkarna att man ska köra bensin, då både service och slitage är högre med etanol.

Lägg till att större delen av etanolen rivs det regnskog för, odlas mat, som istället för att ätas sedan blir bara bränsle och fraktas med en gigantisk "ekologiskkatastrof" kallad tanker, tvärs över planeten, för att du ska kalla det en "bättre lösning".

Finns många anledningar varför Etanol aldrig tog fart.

Bio-gas från vårt avfall däremot, det är något jag kan tro vi kan satsa på. Då har vi redan "förbrukat" varan och använder den gas som annars bara blir växthusgas ut i naturen ändå när det förmultrar och kan använda den som bränsle. Problemet är att satsningen här är relativt låg än.

Samma med LPG, något du kan konvertera bilen att köra på. Populärt i bla Tyskland, men där har jag mina tvivel på hur bra det är för motorerna. Dock går det att optimera för i designen då det inte fräter som etanol.

EDIT: Vet inte om någon vet en lista på bilar som är Euroklass 4-5-6 osv?

Det lilla jag tittat på så tycker jag det är konstigt att man oroar sig för partiklar, och sen förbjuder Euro 4 bensin/hybrider. Dessa har ju inte problemen.
Sen är det lite hårt att straffa 7 år gamla bilar också... verkar som hela industrin har blivit besatt av att 8 år är alla bilar "utslitna", då försäkring inte täcker ett skvatt, service blir billigare, rostskydd upphör gälla överallt och nu även blir de magiskt miljöfarliga också.

Euro 4 bensin (2005) och ev Euro 5 (2009) diesel hade varit en vettigare nivå att börja med... Sen självklart kan man tajta denna i känsligaste ställena. https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Tittar man på skillnaderna så är skillnaden mellan 4-5 bensin inte mycket och på diesel 5-6 inte mycket heller.

Jag antar dock att politikerna blivit skrämda pga diesel skandalerna + den nya infon om micropartiklarna.

Satt och väntade på det här inlägget..

Jag och min familj har tillsammans kört cirka 20,000mil på enbart E85 (E75 vintertid), mor och far med en 9-5 2,3t Biopower (185hk) och jag med en Biopower konverterad äldre 9-5 2,3t (dryga 350hk).. Varken jag eller mina föräldrar har märkt av några som helst bekymmer, snarare tvärtom. Hade aldrig kunnat plocka så mycket effekt som jag gör utan den högre oktan halten som finns i Etanol.

Har aldrig haft några start bekymmer trots temperaturer neråt -35 celcius, inte en enda packning är bytt sen kolvarna byttes för att klara effekten år 2009.

Detta är ett tydligt tecken på att Etanol inte är några som helst problem för bilen förutsatt att olja byts vid max 1500mil. Det är snarare ett tecken på att alla andra biltillverkare förutom Saab var fullständigt urusla på att bygga etanol bilar..

Bortforslingen av regnskog m.m. från andra sidan jordklotet är givetvis väldigt olyckligt, och även detta är politikernas fel, när etanol var på tapeten så satsades det på lokal tillverkning, nu är ju hela marknaden död så det måste man importera från Sydamerika m.fl.

Slår i en tank bensin nån gång per år i min 9-5a, men blir lika besviken varje gång.. Bilen somnar helt och hållet, betalar med glädje 2-3:- extra per mil (beroende på aktuellt pris) för den extra körglädjen.

Permalänk

Ser inga problem med detta.

Förbränningsmotorn ska bort från vägarna och ju förr desto bättre anser jag. Tråkigt för de som köpt diesel men det har varit flera indikationer på att förbud mot framförallt diesel kommer att införas.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

I Sverige var den totala användningen av el, inklusive förluster vid överföring, 140 TWh år 2016. Sverige exporterade samtidigt 11,7 TWh år 2016.
10% av 140 TWh är 14 TWh. Så elförbrukningen kommer öka med ca 14 TWh på... ja hur många år? Tar det 18-20 år för att majoriteten av bilparken att bli elektrisk? Bara som en liten jämförelse för att få ett hum om tid för att bygga ut energiproduktion så producerade vindkraften 15,7 TWh förra året. 5 år tidigare (2011) producerade vindkraften 6 TWh. Det blir plus knappt 10 TWh på bara 5 år. Och nu pratar jag bara om vindkraft. Det finns andra energislag som även dom byggs ut.

Energiproduktionen år 2016 var 140(används i Sverige)+11,7 TWh(exporterade) år 2016= 151,7 TWh totalt producerades.
Och av detta så...
Ringhals 1 producerade 6,5 TWh 2016.
Ringhals 2 producerade 0,7 TWh 2016.
Oskarshamn 1 producerade 3,4 TWh 2016.
Totalt = 10,6 TWh kommer försvinna dom kommande 3 åren på att dessa 3 reaktorer stängs (detta är mindre än vad vi exporterade förra året).

Den så driftsäkra kärnkraften är idag nere på 44% tillgänglighet.

*micdrop*

Total producerad energi är inte hela bilden som många verkar tro. Effekten är också minst lika viktig, för utan tillräckligt med effekt så behöver man importera istället, såvida man inte vill riskera att hela elnätet faller ihop. Siffrorna för produktion/förbrukning kan vara +/- 0 men man kan ändå ha eldat med hundratusentals/miljontals ton olja bara för att hålla elnätet stabilt under vintern. Vindkraften är inte en lika stabil energikälla som kärnkraften är på långa vägar, vilket gör att den inte kan agera baslast. Vindkraft ersätter inte kärnkraft, den sparar på vattenkraften, men som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så går det bara till en viss gräns.

Tar man bort ovan nämnda reaktorer så försvinner drygt 2200 MW tillgänglig effekt från elnätet. Det är rätt stora siffror som vattenkraften kan ersätta till viss del, men det gör också att vattenmagasinen tar slut fortare. För att förhindra ett sådant scenario så måste diverse oljekraft startas istället. Oljeförbrukningen för att alstra en eleffekt på 2200 MW är i grova drag ca 550 kubikmeter olja PER TIMME! Det här är såklart ett extremscenario, men för varje kärnkraftverk som stängs så ökar risken avsevärt.

Ringhals 2 har för övrigt varit stoppad helt mellan 2014-2016 som följd av läckage i reaktorn, så 0,7 TWh är inte en rättvisande siffra. Det normala genomsnittet ligger närmare 5,5 TWh.

Gällande tillgängligheten så är det ganska logiskt att tillgängligheten är nere på 44% när drygt hälften av reaktorerna är nere för planerade, om än något utdragna underhållsstopp, vilket sker varje sommar. Att ta bort 3 reaktorer skulle bara göra detta redan känsliga läge ännu mer ostabilt. Mellan november till mars (den s.k. driftsäsongen) 2005-2015 låg tillgängligheten för Vattenfalls reaktorer (7 av Sveriges då 10 reaktorer) på över 88% i snitt.

Kontentan är att bara för att man ökar mängden förnyelsebara energiproduktion och går över till elbilar så betyder det inte automatiskt att utsläppen kommer att minska. Hela systemet är mycket mer komplext än så.

*Picks the mic back up again*

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

@Stefflo: Volvos lilla 1,6liters diesel t.ex. Fast den skulle få addblue nu tror jag. Såg något på jobbet om det (jobbar på huvudkontoret för en av Sveriges större bildels-kedjor).

Men det är ju färre och färre. Svårt nu då dom flesta listar 2018 specar på hemsidorna.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Håller med dig helt, elbilar är framtiden men vi ska ha råd att köpa dem också. Idag kan du köpa en fullt fungerande bil för 30k som du får köra med överallt (vi lämnar eventuella miljöhänsyn utanför nu). 2020 lär du inte kunna klicka hem en godkänd bil i storleksordningen Passat/V70 från Blocket för 30k.

Fördelen blir ju för oss som inte kommer vistas i dessa "miljözoner", kanske blir att köpa en nyare bil om några år.

/850 ägare med snart 50 000 mil.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fanimej på tiden. Bort med den smutsiga dieseln.
Under de 20 åren jag arbetade som bilmekaniker undrade jag alltid varför Dieslarna fick spy ut så mycket medans alla klankade på bensinmotorerna.
Bort med Dieseln i städerna...och Smogen och lukten med den.

Är det så illa med alla diesel motorer?
Alltid kört bensin men är inne på att köpa en V40 med D4 motor som är Euro6 klassad?
Vad jag fick höra kommer förbudet inte gälla Euro5 och 6? Dessa motorer ska vara godkända?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Total producerad energi är inte hela bilden som många verkar tro. Effekten är också minst lika viktig, för utan tillräckligt med effekt så behöver man importera istället, såvida man inte vill riskera att hela elnätet faller ihop. Siffrorna för produktion/förbrukning kan vara +/- 0 men man kan ändå ha eldat med hundratusentals/miljontals ton olja bara för att hålla elnätet stabilt under vintern. Vindkraften är inte en lika stabil energikälla som kärnkraften är på långa vägar, vilket gör att den inte kan agera baslast. Vindkraft ersätter inte kärnkraft, den sparar på vattenkraften, men som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så går det bara till en viss gräns.

Tar man bort ovan nämnda reaktorer så försvinner drygt 2200 MW tillgänglig effekt från elnätet. Det är rätt stora siffror som vattenkraften kan ersätta till viss del, men det gör också att vattenmagasinen tar slut fortare. För att förhindra ett sådant scenario så måste diverse oljekraft startas istället. Oljeförbrukningen för att alstra en eleffekt på 2200 MW är i grova drag ca 550 kubikmeter olja PER TIMME! Det här är såklart ett extremscenario, men för varje kärnkraftverk som stängs så ökar risken avsevärt.

Ringhals 2 har för övrigt varit stoppad helt mellan 2014-2016 som följd av läckage i reaktorn, så 0,7 TWh är inte en rättvisande siffra. Det normala genomsnittet ligger närmare 5,5 TWh.

Gällande tillgängligheten så är det ganska logiskt att tillgängligheten är nere på 44% när drygt hälften av reaktorerna är nere för planerade, om än något utdragna underhållsstopp, vilket sker varje sommar. Att ta bort 3 reaktorer skulle bara göra detta redan känsliga läge ännu mer ostabilt. Mellan november till mars (den s.k. driftsäsongen) 2005-2015 låg tillgängligheten för Vattenfalls reaktorer (7 av Sveriges då 10 reaktorer) på över 88% i snitt.

Kontentan är att bara för att man ökar mängden förnyelsebara energiproduktion och går över till elbilar så betyder det inte automatiskt att utsläppen kommer att minska. Hela systemet är mycket mer komplext än så.

*Picks the mic back up again*

Läser man Aftonbladets notis idag så känns det inte riktigt som att Sverige klarar av alla elbilar som ska laddas. På grund av reparationer av kärnkraftverk så var man tvungen att dra igång något litet verk i Karlskrona och detta händer i vanliga fall endast när det är mitt i vintern och svinkallt ute. Nu händer det i September. Vad händer om vi lägger ner alla kärnkraftverk och det blir kallt på vintern och man vill ladda sin elbil.....

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zmpQr/varning-for-sken...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Är det så illa med alla diesel motorer?
Alltid kört bensin men är inne på att köpa en V40 med D4 motor som är Euro6 klassad?
Vad jag fick höra kommer förbudet inte gälla Euro5 och 6? Dessa motorer ska vara godkända?

Diesel av Euro 6 och Bensin från Euro 5 är godkända så du kan iallafall köra din V40 ett antal år innan våra politiker stoppar dessa också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att Nettan krockar i 60 km/h med hela familjen i Lupon och dör tyvärr medans hennes barn blir allvarligt skadade och invalida för resten av sina liv. Hade hon åkt i sin Volvo V70 så hade de fått byta ut ena lyktglaset och framskärmen.
Kanske därför Nettan är rätt nöjd med sin stora V70 som ändå går rätt billigt.

Ja men då får hon betala för kalaset och se glad ut. Den är ju billig så vad är problemet? Hon blir nermejjad av en långtradare i vilket fall som helst om hon kör v70. Så med andra ord så borde hon tagit bussen istället. Men det är ju lätt för henne att vara efterklok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Diesel av Euro 6 och Bensin från Euro 5 är godkända så du kan iallafall köra din V40 ett antal år innan våra politiker stoppar dessa också.

Så diesel Euro5 är inget o köpa heller.. Euro6 eller inget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Läser man Aftonbladets notis idag så känns det inte riktigt som att Sverige klarar av alla elbilar som ska laddas. På grund av reparationer av kärnkraftverk så var man tvungen att dra igång något litet verk i Karlskrona och detta händer i vanliga fall endast när det är mitt i vintern och svinkallt ute. Nu händer det i September. Vad händer om vi lägger ner alla kärnkraftverk och det blir kallt på vintern och man vill ladda sin elbil.....

Karlshamn*, och litet och litet. Verket innehåller såvitt jag vet Sveriges absolut största pannor sett till effekt. 3st (varav en numera är tagen ur bruk) oljeeldade pannor på 340 MW eleffekt, eller ca 800 MW termisk effekt styck.

Gällande elbilar och kärnkraft; ja, det är svårt att skita och hålla igen samtidigt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Karlshamn*, och litet och litet. Verket innehåller såvitt jag vet Sveriges absolut största pannor sett till effekt. 3st (varav en numera är tagen ur bruk) oljeeldade pannor på 340 MW eleffekt, eller ca 800 MW termisk effekt styck.

Gällande elbilar och kärnkraft; ja, det är svårt att skita och hålla igen samtidigt.

Läste notisen men skrev tydligen fel på några punkter. Tack för klargörandet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det vore önskvärt. Tyvärr vill ju politikerna avbefolka landsbygden och samla ihop allt folk i städerna.

Iallafall så ser ju dagens utveckling ut så.

Permalänk

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationell...
(nåja, lite har säkert ändrats på året som gått..)

Skulle väl ändå göra en betydligt större påverkan (på världsmiljön) om något land som faktiskt skitar ner gör något så "drastiskt". Hur många tror man följer efter vårat exempel och vid vilket årtionde?