Jag är benägen att hålla med @SuperNova. Finns nog väldigt få (det är dom man ser som brassar runt i sportbilar) som har nån form av lycka i att pendla.
Jag har sagt det i 15 år säkert, kommer säga det i 15 till.
Lösningen på problemet är helt enkelt att se till att skapa ett system där man minskar pendlingen, minskar antalet resor.
Fråga mig inte hur, svaret på det får säkert Nobelpris.
Mitt strå till stacken verkar dock vara kontroversiellt, men låt mig få förklara ändå:
Jag anser att man på nått sätt, via lagar (jag menar vi har ju lagar om skatt på tamejfan allting så en till lag bör ju inte vara några problem), gör det ENKELT och TVINGANDE för folk att få byta samma tjänst.
Exempel (Detta är saker jag har 100% sann erfarenhet av):
- Bettan bor på Lidingö och har fått jobb på Coop vid odenplan.
- Bosse bor vid odenplan och jobbar på Coop vid lidingö centrum.
Idiotin i detta är nu att bägge dessa slösar på både tid och resurser när dom sitter och pendlar kors och tvärs för att utföra "samma" typ av jobb, packa upp varor eller sitta i kassan, men där den andra bor.
Min finfina idé här är att det borde vara väldigt "enkelt" för Bosse & Bettan att lämna in nån sorts "transfersheet" där de båda tillåts att switcha sina anställningar.
Nu är det säkert en massa andra jävla problem i detta som jag inte tänkt på, men istället för att som alla jävla Miljömuppar sitta och försöka begränsa bilåkandet så tycker jag som sagt man måste få in nya attackvinklar på det hela.
Inte en jääävel sitter väl och pendlar för dom tycker det är kul, så försök istället lösa det problemet.
En annan idé skulle vara att satsa mer på nån typ av allmänna "kontorshotell". Jag hade t ex ett antal kollegor som bodde rätt nära mig. Istället för att vi ska sitta och nöta in till nått gemensamt kontor 2 mil bort, vore det ju awesome om vi bara hade kunnat gå till ett "kontorshotell" och checka in på ett rum som sen på nått sätt debiteras vår arbetsgivare. BAAAM. Här har vi ju dock problemet hos arbetsgivarna. Det är riktigt jävla fast i "det gamla" att alla ska sitta på samma ställe. Många har horribla kontrollbehov och litar knappt på sina anställda. Inte fan vet jag.
Eller så kör vi som krav att alla som rimligen "kan", vilket med VPN och laptops torde vara en stor del av alla kontorsråttor, tvingas att jobba hemifrån 1 dag i veckan. Borde kunna få ner alla resor något enormt!
Återigen, problemet ligger i att folk "tvingas" sitta och göra horribla pendlingar varenda dag, det är det vi måste komma åt.