SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

Bygga dator för 5080 eller 5090.

Är detta en okej dator för ett 5080 eller 5090?

Permalänk
Medlem

Ingen som har en invändning? Jag funderar på att byta ut fläktarna mot 2 st noctua på peerless assassin . Någon som vet vilka som passar?

Passar ram minnena med moderkortet?

Permalänk

Nog onödigt att köpa disk med värmefläns Moderkortet lär ha det redan.

Kanske ganska onödigt med så många watt på Nätagget, jag hade inte gått över tusen wat. Det står vad det grafikkortet kräver, med ett Intel (processor) som drar mer ja.

2 Fläktar , det sitter tre i fronten och skall du sätta dit bättre så skall dessa sättas i front. observera att det är tre där. men jag skulle säga att byt bara om du märker att du behöver mer luft. jag hade byggt datorn och tatt det där med fläktbyte senare.

Ska du förövrigt inte ha lite dyrare låda men eventuellt lite bättre fläkning, om du vill ha så dyrt grafikkort ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Windows kan man ju få tag på mycket billigare på nätet lite billigare disk med, Lägg det på chassi.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du bör ta minnen med 6000MHz för bäst prestanda.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nog onödigt att köpa disk med värmefläns Moderkortet lär ha det redan.

Kanske ganska onödigt med så många watt på Nätagget, jag hade inte gått över tusen wat. Det står vad det grafikkortet kräver, med ett Intel (processor) som drar mer ja.

2 Fläktar , det sitter tre i fronten och skall du sätta dit bättre så skall dessa sättas i front. observera att det är tre där. men jag skulle säga att byt bara om du märker att du behöver mer luft. jag hade byggt datorn och tatt det där med fläktbyte senare.

Ska du förövrigt inte ha lite dyrare låda men eventuellt lite bättre fläkning, om du vill ha så dyrt grafikkort ?

Vilken låda skulle du rekommendera som har bättre luftflöde?

Jag menar att jag funderar på att byta 2 fläktar på processorkylaren till noctua fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Windows kan man ju få tag på mycket billigare på nätet lite billigare disk med, Lägg det på chassi.

Vilken ssd skulle du rekommendera med 5 års garanti?

Skrivet av pekkasteele:

Du bör ta minnen med 6000MHz för bäst prestanda.

6000 MHZ stöder väl inte moderkortet? Då måste man väl överklocka minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilken ssd skulle du rekommendera med 5 års garanti?
6000 MHZ stöder väl inte moderkortet? Då måste man väl överklocka minnena?

hmm, jag kollade inte på just det moderkortet, men 6000 är den högsta frekvens där du kan köra i 1:1 ratio (kan gå högre men då behöver man oftast övervolta osv.) annars måste man köra i 1:2 vilket ger högre latens. Går man lägre, 5600MHz och ner, så blir bandvidden sämre.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS