EA stänger ned fanprojektet Revive Network

Permalänk
Rekordmedlem

Girighetens fula tryne, hoppas ingen köper de nyare spel de försöker tvinga på användarna genom att döda de gamla.
De kunde väl själva skapa en betaltjänst med samma funktion om de är så giriga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har skrivit till EA och klagat på dom.

Jag har köpt BF2142 sen år 2006 men kunde bara spela ett tag sen så stängde dom ner nästan alla server har mått skit sen dess.

Det spelet betyder allt för mig det är ett spel som inte går att leva utan.

Hm? Jag håller med dig att det är kasst att de stängde sina egna servar, men EA gjorde inget fel här i att stoppa någon annan att ge ut deras spel gratis. De nämnde aldrig att communityservrarna skulle stängas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tråkigt! BF2 som enligt mig är den bästa produkten som lämnat EA. På sin storhetstid var det ett fantastiskt spel. Med tanke på hur många som lirade det nu på Revive Network så kan jag bara tolka det som att fler tyckte som jag.....

Synd att EA inte kan stödja projekt som dessa. Det har inte kostat dem något! De kunde bara se till att utvecklaren inte smutskastar deras varumärke! Vad har det att förlora?

Nu är det förmodligen förlorat för alltid..... R.I.P Battlefield 2

Tror det går att spela genom Tunngle. Är inte helt säker dock då det var ett tag jag använde programmet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tråkigt! BF2 som enligt mig är den bästa produkten som lämnat EA. På sin storhetstid var det ett fantastiskt spel. Med tanke på hur många som lirade det nu på Revive Network så kan jag bara tolka det som att fler tyckte som jag.....

Synd att EA inte kan stödja projekt som dessa. Det har inte kostat dem något! De kunde bara se till att utvecklaren inte smutskastar deras varumärke! Vad har det att förlora?

Nu är det förmodligen förlorat för alltid..... R.I.P Battlefield 2

Fast om man läser det som EA skickade så verkar det faktisk vara så att EA vill stödja (eller inofficiellt stödjer) projektet så länge som de också inte ger ut deras gamla spel gratis. Det tycker jag inte är så konstigt egentligen.

Permalänk

Kan dom inte göra undantag? Och se alla positiva effekter det kan ha i form av goodwill. Som någon sa är det knappast så att många väljer dessa reliker före de moderna spelen.
Tänk om EA istället hjälpte till att hålla liv i spelen, vilken pr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Hade inte EA varit urdåliga på att stödja gamla spel (förutom att sälja dem en andra gång på Origin!) så hade detta aldrig varit ett problem.

Detta säger ju ganska mycket av vad man kan förvänta sig av deras nyare spel och förstärker deras image av att vara ett företag som släpper något med maxad marknadsföring som sedan dör så fort försäljningen avtar. Jag är innerligt glad att jag inte köpte season pass till Battlfield 1. Antalet banor där är löjligt för ett spel som kostade över 1000kr med alla DLC.

Nog för att Blizzard är bra på att ta betalt för sina spel och fyller dem med mikrotransaktioner men de vet i alla fall värdet av att hålla igång gamla spel. EA borde lära sig lite av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Hm? Jag håller med dig att det är kasst att de stängde sina egna servar, men EA gjorde inget fel här i att stoppa någon annan att ge ut deras spel gratis. De nämnde aldrig att communityservrarna skulle stängas.

Hur ge dom ut den gratis man måste använda någon key code?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som säger "rösta med plånboken" både här och på andra forum som likförbannat har BF1 i sitt arkiv på Origin.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt kul när jag fått återuppleva BF2142. Tycker att samtliga BF-spel efter det inte levt upp till känslan och det roliga.

Jag skulle ju kunna ha en lång utläggning om hur förbannad jag är men jag orkar inte. Det känns bara så förbannat bakvänt... Man kan ju inte längre spela via EA's servrar så vad gör väl det om tredjepart går in och tar en marknad EA själva inte längre vill ha? Men men... Det är väl så att vara företag idag. Varför göra det rätta och det som folk blir glada av när man kan göra det som gör en till ett jävla svin och det som är fel? Skit!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rösta med plånboken, köp inte EA-spel.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte förvånad för EA är giriga svin och har alltid varit det och verkar inte ändras och jag har inte köpt deras spel på flera år och har iof bf4 som jag fick med nått grafikkort eller nått men har vägrat köpa allt från dom i flera år och ser inte jag kommer köpa nått i framtiden av ren princip ...fuck EA

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur ge dom ut den gratis man måste använda någon key code?

Nu är jag inte påläst alls hur Revive fungerade, men de får oavsett anledning (såvida EA inte godkänner det) inte skicka ut kopior av Battlefield-mjukvaran. Om det är den "äkta" cdnyckeln från spelet som krävs så är det nog inte så svårt att googla fram en sådan vid det här laget.

Och jag tycker nog att EA har rätt i den här frågan, såvida att brevet som postades här tidigare i tråden är äkta. Sweclockers verkar ha vinklat det väldigt hårt.

edit:
Så här såg deras sida ut: https://web.archive.org/web/20170613121801/https://battlelog....
Inga nycklar krävs alls, bara att registrera ett gratiskonto och sen tanka hem spelet.

Permalänk
Medlem

Ja bara skit i min mening från EA... Dom kunde hängt på detta istället och gjort det till nåt suveränt, men ja det följer ju inte den vanliga planen med spelen som dom har idag.

Dåligt är ordet...

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Som någon som fått flera C&Ds för att ha skapat privat-servrar och mods: EA skötte sig bra. De ber dem bara att ta bort spelets nedladdning och varumärken (så att spelarna själva får leta pp en torrent). Utvecklarna panikerade och stängde ner hela projektet utan anledning. Det finns många anledningar att hata EA, detta är inte en.

Permalänk
Medlem

EA känns lite som en sämre version av Darth Vader. En ärkeskurk utan personlighet, som alla önskar bara kunde lägga sig ner och dö någon jävla gång men ständigt ges nya chanser att ställa till med sattyg. Men där Mr. Vader blev en ikonisk kultfigur med åren verkar EA mer vara inställda på att bli en historisk parantes, ett skräckinjagande exempel för framtiden.

Det trista är att spelindustrin har varit så tätt sammankopplad med amerikanska intressen att en organisation som genomsyras av allt det dåliga från amerikansk investeringsfilosofi ändå går så pass bra som det gör. De blev för rika för snabbt och nu kan de köpa upp utvecklare, speltitlar och låsa in kompetens som spelarna inte vill vara utan.

Ärligt talat har det blivit så lätt att tycka illa om EA att det nästan känns som att de ser på sin egen avskyvärda stämpel med viss stolthet. Don't hate the players, hate EA.

Permalänk
Medlem

Okej!? Hur ska vi spela dessa gammla spel som vi betalat för?!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Girighetens fula tryne, hoppas ingen köper de nyare spel de försöker tvinga på användarna genom att döda de gamla.
De kunde väl själva skapa en betaltjänst med samma funktion om de är så giriga.

Snarare Sweclockers som är giriga i detta fallet med fake news. Om man läser hela brevet som postats på första sidan av tråden i mitten så ser man att EA inte begär mer än rimligt. Vill man spela på de privathostade servrarna så får man köpa spelen, inte ladda ner dem gratis. Sen så är det självklart att man inte kan ha EA:s logo överallt om man inte är EA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Och jag tycker nog att EA har rätt i den här frågan, såvida att brevet som postades här tidigare i tråden är äkta. Sweclockers verkar ha vinklat det väldigt hårt.

edit:
Så här såg deras sida ut: https://web.archive.org/web/20170613121801/https://battlelog....
Inga nycklar krävs alls, bara att registrera ett gratiskonto och sen tanka hem spelet.

Skrivet av Itasha:

Snarare Sweclockers som är giriga i detta fallet med fake news. Om man läser hela brevet som postats på första sidan av tråden i mitten så ser man att EA inte begär mer än rimligt.

Ni båda har helt rätt, vi (och flera andra sajter) missade aspekten om att de i princip gav ut spelet gratis. Nyheten har uppdaterats med mer info om detta, men självklart skulle det ha varit rätt från början och det kan jag bara be om ursäkt för. Tack för påpekandet hur som helst!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu är jag inte påläst alls hur Revive fungerade, men de får oavsett anledning (såvida EA inte godkänner det) inte skicka ut kopior av Battlefield-mjukvaran. Om det är den "äkta" cdnyckeln från spelet som krävs så är det nog inte så svårt att googla fram en sådan vid det här laget.

edit:

Får hoppas att dom kommer tillbaka vill gärna spel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ni båda har helt rätt, vi (och flera andra sajter) missade aspekten om att de i princip gav ut spelet gratis. Nyheten har uppdaterats med mer info om detta, men självklart skulle det ha varit rätt från början och det kan jag bara be om ursäkt för. Tack för påpekandet hur som helst!

Ja. Men nu har ju alla redan bildat sig en uppfattning om hur det ligger till. Tar ni inte reda på sån info innan ni skriver artiklarna, som att dom gav ut spelet helt gratis för alla?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Okej!? Hur ska vi spela dessa gammla spel som vi betalat för?!

Nu var det evigheter sedan jag lirade bf2. Men går det inte att sätta upp egna servrar som man kan lira på, eller behövs det något backend?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Nu var det evigheter sedan jag lirade bf2. Men går det inte att sätta upp egna servrar som man kan lira på, eller behövs det något backend?

GameSpy var backend. Det stängde EA ner. Detta projekt var resultatet. Nu kan man spela med bottar, jättekul.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja. Men nu har ju alla redan bildat sig en uppfattning om hur det ligger till. Tar ni inte reda på sån info innan ni skriver artiklarna, som att dom gav ut spelet helt gratis för alla?

Jo, det ska vi ju självklart göra. Kan inte säga annat än att det blir fel ibland och be om ursäkt för att det blev så.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Tack för uppdateringen. Det är lätt att det blir fel ibland. Däremot så verkar det fortfarande ha blivit fel. EA tvingade dem aldrig att stänga sin tjänst, bara att ta bort nedladdningar av själva spelet och användandet av logotyper mm. Servarna har aldrig behövts stängas, det är Revive som gjorde det självmant av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte bara tog bort möjligheten att ladda ner/installera BF2/BF2142 i deras launcher, den kan ju användas på redan installerade installationer och de borde kunna göra ett patchset som inte inkräktar på EAs rättigheter. Men jag förstår såklart inte varför deras klient laddade ner/installerade spelen till att börja med, det är konstiga beslut. Däremot tror jag ingen förväxlade det hela med en officiell EA-produkt.

Permalänk
Medlem

Verkar råda viss förvirring kring vad som gäller. Men det går att lösa om man vill. https://cncnet.org/ har rullat i flera år utan problem.

Skrivet av Xeno88:

GameSpy var backend. Det stängde EA ner. Detta projekt var resultatet. Nu kan man spela med bottar, jättekul.

Gamespy var ägt av IGN sedan 2004. Teknikdelen köptes upp av ett företag som heter Glu Mobile år 2012, det var de som lade ner det, oklart varför. De gör mobilspel och verkar ha pengar som gräs, för de fortsätter köpa upp företag utan att bry sig nämnvärt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Men det går väl att lira multiplayer på lan utan tillgång till internet?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Ea är inget företag som jag brukar försvara men det där såg ju inte så farligt ut? Nu känner jag inte till hur tjänsten funkade men om problemet bara var att man tillgängliggjorde spelklienterna på hemsidan så hade det väl bara varit att låta användarna ordna den biten själva? Alternativt ordna en Patch om så krävs. Lät ju iaf inte som att Ea var emot tjänsten i sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Segas:

EA borde ha, likt livsmedel, en bäst-före datum. Eftersom en onlineshooter blir oanvändbar efter det, borde man få sina pengar tillbaka. Kan inte EA leverera den tjänst som spelet baseras på, är spelet obrukbart och/eller saknar stora delar av grundspelet.

Man äger inte spelet, man har bara rätten att nyttja det. Så vart ställer sig lagar och stadgar efter att man inte längre kan använda det man betalat för?

Taget från EAs Terms of Service:

Citat:

We do not guarantee that any EA Service, Content or Entitlement will be available at all times, in all locations, or at any given time or that we will continue to offer a particular EA Service, Content or Entitlements for any particular length of time.

Med andra ord har alla som köpt spelet gått med på att det kan sluta fungera när som helst.

Permalänk
Medlem

Läs faktiskt vad EA skrev innan ni kommenterar. Det de har kommenterat har varit fullt förståliga grejer. Att inte använda deras varumärke olagligt, inget konstigt. Att inte distrubera deras spel gratis, inget konstigt. De säger inte ett ord om server hostandet. De kan i princip inte tillåta folk att använda deras varumärke då de lär förlora det då.

Rörande server upkeep, hur länge är rimligt att hålla dyra spelserverar uppe? Nu minns jag inte om BF2142 t.ex. var peer-to-peer, private servers eller EA/Centralized servers. Men var de EA servrar så är det inte det minsta konstigt att de inte vill hålla uppe servrarna i 50 år, kostar en förmögenhet utan inkomsts flöde. Var de däremot P2P eller private servrar så är det däremot avsevärt mycket billigare att hosta matchmaking/serverlist.

Skrivet av thomas_skane:

Hade inte EA varit urdåliga på att stödja gamla spel (förutom att sälja dem en andra gång på Origin!) så hade detta aldrig varit ett problem.

Du vet väl att man kan bara kontakta dem så för de över ens spel från cd-kod till origin? Har gjort det på >10 titlar. Kravet är såklart att det finns en origin version. Helt utan tjaffs eller kostnad, de har det som policy vad jag har upplevt. (Inte gjort det på ett bra tag däremot.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.