Följ Black Week på SweClockers

hittar inget operativsystem efter återställning (BIOS låst m. lösenord)

Permalänk
Medlem

hittar inget operativsystem efter återställning (BIOS låst m. lösenord)

Hej min laptop hittar inget operativsystem längre vid start.
Det är en Dell Vostro 3360 (i5, 4 gb ram, 13,3" skärm)

bakgrund till detta:
Körde en "återställning av datorn" genom att 1) starta om datorn 2) hålla in SHIFT + starta om datorn vid inloggningsskärmen 3) felsök 4) återställning av datorn.
- Efter att den återställts till 100% så hittas inget operativsystem (Windows 10 Home, i detta fall.). Krasch! basch!

* Nu måste jag alltså få fulla rättigheter i BIOS. Så jag kan installera ett nytt operativsystem med UEFI BOOT. Via ett USB-minne.
Men det går inte att ändra någonting i BIOS gällande UEFI BOOT... Man behöver ett lösenord...

Kan nån hjälpa mig?

Jag trycker alltså på "Change Boot mode Settings" men krävs då på lösenord..

Alltså UEFI BOOT och "OTHER OPTIONS" (bild nedanför) går inte att komma in på. Det krävs rättigheter.

Permalänk
Medlem

alltså hur kommer jag förbi lösenordet i BIOS på min bärbara för att få UEFI BOOT att fungera, så jag kan slänga in ett operativsystem....?

Permalänk
Medlem

Fråga den person som satte lösenordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Fråga den person som satte lösenordet.

Svårt eftersom den bärbara köpte jag från en viva returbutik i stan... de säljer begagnad datorer. förmodligen som använts av företag.

Permalänk
Medlem

Det är en servicekod du behöver få tag på. Går att köpa av diverse suspekta personer/företag.
Ett exempel: http://pwd4bios.com/

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Master of Overkill

Service kod

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kontaktat Dell om ditt problem?
Har ju hänt att de skickat ut kod för att låsa upp BIOS innan.
Beskriv ditt problem samt varför du behöver koden ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Det är en servicekod du behöver få tag på. Går att köpa av diverse suspekta personer/företag.
Ett exempel: http://pwd4bios.com/

det här ser ju suspekt ut. nej, tack.

Permalänk
Medlem

räcker det med att skruva lös laptopen och ta ut CMOS batteriet? "Så glömmer BIOS allt"...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

räcker det med att skruva lös laptopen och ta ut CMOS batteriet? "Så glömmer BIOS allt"...?

Fungerar inte längre tror jag. Men skadar ju inte att prova. Finns säkert en jumper för att nollställa cmos.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Fungerar inte längre tror jag. Men skadar ju inte att prova. Finns säkert en jumper för att nollställa cmos.

Jaha men ditt svar känns inte så relevant efter att ha länkat till sidor som tar betalt för ett BIOS-lösen...

:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jaha men ditt svar känns inte så relevant efter att ha länkat till sidor som tar betalt för ett BIOS-lösen...

:/

Du ville ha hjälp och jag gav dig ett alternativ men sitt du med din oanvändbara dator då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan de inte hjälpa dej i butiken?

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av amilo:

Kan de inte hjälpa dej i butiken?

tvivlar på det. bara en second hand-butik med tavlor och soffor...

Permalänk
Medlem

varför går det inte att välja "Load Setup Defaults"? [Disabled].... Så jag måste rycka ut CMOS batteriet för att det ska gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

tvivlar på det. bara en second hand-butik med tavlor och soffor...

Dell support då, de brukar kunna hjälpa till, bara man har någon typ av kvitto eller liknande på köpet?

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Finns det nåt här som kan hjälpa?

http://ww12.passwordmethod.com/

Vet inte hur säker sidan är dock!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ähum. 360 sidor att kolla igenom?...

Jag tog en skruvmejsel och pillade bort det bärbara chassit, och hittade CMOS-batteriet direkt, tog ut det i hela 20 minuter, och nu har jag kommit ett steg längre med att köra UEFI BOOT (Usb), men...

för att komma in i "change boot mode settings" så behövs ändå ett lösenord.

såhär ser det ut i BIOS efter att CMOS-batteriet varit uttaget. Observera att det inte går att gå in på "Add Boot Option"[Enter]. Det går inte navigera på "boot"-sidan.

Nu funkar UEFI BOOT, men endast på "Network". Måste på nåt sätt lägga till USB-boot i listan, för att installera ett operativsystem. Men då krävs ett lösenord. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Önskar nån kunde lösa detta, om det går... Så jag slipper lämna in den till nåt datorhjälps-företag i stan... Laptopen kostade nämligen endast 1000 kr. Och vill ju inte lägga ut 1000 kr till, till detta, trots att datorn är rätt så bra.

Permalänk
Medlem

Detta är ett stöldskydd och inget man knäcker hur lätt som helst. Kontakta Dell och visa ditt kvitto på köpet så kan kanske de hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Har du försökt med Legacy boot?

Permalänk
Medlem

Jag är fattig och har inte råd just nu att lämna in den till ett datorhjälpsföretag.

Permalänk
Medlem

Så varför inte kontakta dell som redan nämnts flera gånger i den här tråden redan?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle kontaktat stället där du köpte den, de har ju fått in operativsystemet en gång innan

Skickades från m.sweclockers.com