Ärendet är sen tidigare avslutad och datorn finns hos kunden.
Svarar därför rent allmänt om hur det fungerar med skador samt returer.
Alla våra datorer skickas med originalemballage som kommer med chassit, det är frigolit (2 st) samt kartong. Av alla leveranser (nya datorer) under 2017 har vi haft totalt 0 ST ärenden hos PostNord som skadats under transporten från oss till kunden, vi har inte haft ett enda reklamationsärende alls. Detta bekräftar hur säker emballaget är som vi skickar med samt att PostNord hanterar paketet BRA så länge man följer anvisningar för transport. Detta gäller alla transportbolag, ej endast PostNord.
Vi nekar sällan ett ärende för att det finns damm i datorn, det finns dock en gräns. Vi har varit med om alla typer av smuts/damm inuti datorn från olika typer av serviceärenden. I detta ärende nekade vi inte för att det fanns damm i datorn utan på grund av transportskadan. Vi har dock nekat ett par ärenden under 2017 som haft ovanligt med mycket damm samt enorma mängder med smuts/djurhår. Annars försöker vi rengöra det mesta.
I returvillkoren som man kan läsa på retursidan innan man kan skapa retur har vi tydligt skrivit vad som gäller vid retur. Hur man bör skicka datorn samt vem som bär ansvaret vid skador.
Lagen är glasklar, det är alltid avsändaren av ett paket som bär ansvaret tills den kommit fram utan skador till mottagaren. Det finns även ett beslut/praxis från ARN som är från sommaren 2017 som bekräftar detta. Så länge mottagaren inte tagit på oss ansvaret så är det alltid avsändaren som bär ansvaret.
Transportbolaget man har använt har dock ansvaret oavsett vem som skickar ett paket, detta förutsätter att man använder kartong/emballage för just den produkten du skickar som klarar transporten (oavsett transportbolag). Skickar man en dator som man gjort enligt bilden (kunden) jag bifogad på första sidan så är inte frågan om datorn kommer skadas under transporten utan när. Det är mer eller mindre 100% risk för att datorn skadas om man skickar en dator i en tom kartong som är 20-30% större än datorn med lite plast runt datorn. Datorn får absolut inte hoppa runt i kartongen vilket den gjort med marginal och därmed orsakat skadan i detta ärende.
Ett företag förlorar aldrig pengar på ett garantiärende förutom transportkostnader vilket vi redan stod för då du fick en retursedel. Är det fel på exempel grafikkortet (fabriksfel) så skickas detta till tillverkaren som ersätter kortet med ett nytt. Vi har därför aldrig någon anledning till att neka ett garantiärende vid fabriksfel när detta inte kostar oss något. Tvärtom skickar vi mer än gärna tillbaka det som är trasigt till fabriken så att tillverkaren kan förbättra kvalitet på produkten för framtiden och minska antal defekta produkter.
Skulle vi välja mellan tillverkaren och vår egen kund så väljer man självklart det som är bäst för kunden och inte tillverkaren.
Vi har aldrig varit din motpart i detta ärende. Detta är ett ärende/avtal mellan dig och PostNord. Det som gjort att vi hamnat här idag beror endast på hur datorn returnerades tillbaka till oss, hade man använt originalemballage eller fyllt kartongen med papper/annat som skyddat datorn så hade PostNord ersatt kunden för allt.
- GT