Greattech och problem som uppstod vid transportskada
Det hela började med att jag skulle skicka upp min sons dator för felsökning av Grafikkort.
Fick mejl om att det har blivit en transportskada på emballaget.
Okej sa jag och trodde dom reklamerat Datorn/emballaget, vilket dom inte gjort för att dom sa att det är meningslöst att reklamera till Postnord.
Så dom anklagar först mig för dålig paketering av datorn, var inget fel på paketeringen, gjorde allt som stod i min makt för att paketera så väl som möjligt.
När jag ringde och frågade om paketering sa dom att det går bra med vad som helst att vira runt datorn.
Men jag gjorde mycket mer än att bara vira runt lite papper på datorn.
Och sedan sa dom att det skulle ändå inte blivit något reklamationsärende på grund av damm i datorn.
Men som jag sa så har jag gjort rent den efter ett halvår, och en dator ska klara lite damm, datorn är bara 9 månader gammal.
Så efter andra, tredje mailet så sa dom att dom kunde fixa datorn för 4500kr, var mycket skador i datorn grafikkortet var löst och trasigt, viket det varit från början, det var därför jag skickade upp datorn i första hand
samt alla fläktar trasiga, ramminnet trasigt, och det luktade rök.
Som företag reklamerar man alltid trasigt emballage, när man tar emot det.
Till slut så går dom med på att reklamera och skickar två bilder vilket Postnord inte godtar som bevisning, säger till datafirman att skicka mer bilder, vilket dom inte gör.
Pratar med han som har hand om ärendet på posten, han säger att han skickat flera email till Greattech men dom svarar inte, jag får han till och med att ringa, men ägaren svarar inte på det heller!
Efter ett antal email fram och tillbaka så säger Greatech att ärendet är avslutat.
Får sedan reda på att dom ska ha 1300 i felsökningsavgift plus fraktkostnad betald av mig.
Säger att dom får skicka tillbaks datorn och att jag betalar ”motvilligt” bara för att få hem datorn.
Men då säger dom att dom inte kan skicka datorn för att emballaget är trasigt och kan därför inte skicka den. De hävdar också då att de inte har eget emballage att tillgå till förpackningen.
Jag bor 50mil från Stockholm, men det bryr dom sig inte om, får till svar om jag inte hämtar datorn så slänger dom datorn efter 3 månader.
Som tur var fick jag hjälp med att hämta den.
Sitter i en omöjlig sits mellan detta skämt till Datorfirma och Postnord.
Roligare kan man ju ha det än att sitta fast mellan dessa två företag som bara skyller på varandra.
Så behöver hjälp av kunniga personer om vad jag som privatperson kan göra?