Playerunknown's Battlegrounds slår rekord – 2,5 miljoner samtidiga spelare på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

När man tittar på sifforna är det värt att betänka att detta är första stora Steam spelet där kinesiska spelare går via Steam istället för alternativa klienter som för CSGO, DOTA2 osv. Mer än 50% av spelarna är från Kina så spelet är inte speciellt märkvärdigt stort i väst. Destiny 2, Battlefield och liknande titlar har långt många fler spelare i västvärlden än vad PUBG har.

Men det är imponerande hur fort det växte trots alla problem och brister spelet har. De flesta jag känner som jag spelade med har slutat nu pga alla brister så får se om det blir ett rejält hopp när det släpps och många brister fixats.

Nja... även om vi halverar PUBGs siffror så går det bra mycket bättre än till exempel spel som Destiny 2, Battlefield eller vad annars det finns att jämföra med. Destiny 2 lyckades till exempel dra som max en miljon samtidiga spelare i 8 dagar efter lanseringen, men tappade drastiskt därefter. PUBG i jämförelse lyckas hålla en bra bit över 2 miljoner samtidiga spelare dag efter dag i över en månad nu, med rekord på 2.6 miljoner.

Kollar vi sålda kopior och Battlefield 1 till exempel så räknas det att sälja runt 15 miljoner kopior totalt på ett år, då på tre plattformar (PS4, Xbox, Windows). PUBG har redan sånt 21 miljoner kopior endast på PC - och det är under early access.

Så utan Kina inräknat är spelet en enorm succé... med Kina inräknat är det rent astronomiskt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det värsta är ju när man springer genom ett parti med skottlossning och blir beskjuten men hinner runt ett hörn och hinner ta 5-6 steg till innan servern kommer ikapp och man ramlar ihop och dör en bra bit in i cover.

Ja, det var likadant i battlefield innan de fixade det i fyran. Otroligt irriterande.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Ja, det var likadant i battlefield innan de fixade det i fyran. Otroligt irriterande.

I Battlefield 3 fanns en inställning som hette "Network Smoothing". Den "mjukade upp" kommunikationen med servern för att skapa en jämnare och mindre ryckig spelupplevelse. Den stora nackdelen var att den orsakade latens och därmed "spring bakom hörnet och dö"-effekten.

Med den inställningen på noll (den var förhållandevis högt ställt som default) så försvann det mesta av latensen och spelet blev sååå mycket bättre. Nackdelen var att animationer så som kniv-attacken och dödsanimationen blev väldigt ryckiga. Men det påverkade ju inte spelet.

I fyran fanns inte den inställningen kvar.

Permalänk
Medlem

Det som inte nämns:
Varav 45% är spelare med kinesiska IP
Varav 35% av kinesiska spelare är bots som är där för att samla på sig saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Dock har du kunnat "klippa" av snöret i 2 månader om du fastnar i trädet?...

Du kan mata "F" eller vad du nu bindat hur mycket du vill, när du blir hängande för att du tex. Flyger för nära kanten av taket som beskrivs ovan händer inte ett skit!
Det tar ett par långa sekunder innan man kommer ner på marken, ofta med falldamage som följd.

Däremot kan man "klippa" skärmen lite tidigare när man är påväg att landa och tjäna någon sekund.