När man tittar på sifforna är det värt att betänka att detta är första stora Steam spelet där kinesiska spelare går via Steam istället för alternativa klienter som för CSGO, DOTA2 osv. Mer än 50% av spelarna är från Kina så spelet är inte speciellt märkvärdigt stort i väst. Destiny 2, Battlefield och liknande titlar har långt många fler spelare i västvärlden än vad PUBG har.
Men det är imponerande hur fort det växte trots alla problem och brister spelet har. De flesta jag känner som jag spelade med har slutat nu pga alla brister så får se om det blir ett rejält hopp när det släpps och många brister fixats.
Nja... även om vi halverar PUBGs siffror så går det bra mycket bättre än till exempel spel som Destiny 2, Battlefield eller vad annars det finns att jämföra med. Destiny 2 lyckades till exempel dra som max en miljon samtidiga spelare i 8 dagar efter lanseringen, men tappade drastiskt därefter. PUBG i jämförelse lyckas hålla en bra bit över 2 miljoner samtidiga spelare dag efter dag i över en månad nu, med rekord på 2.6 miljoner.
Kollar vi sålda kopior och Battlefield 1 till exempel så räknas det att sälja runt 15 miljoner kopior totalt på ett år, då på tre plattformar (PS4, Xbox, Windows). PUBG har redan sånt 21 miljoner kopior endast på PC - och det är under early access.
Så utan Kina inräknat är spelet en enorm succé... med Kina inräknat är det rent astronomiskt stort.