[ESXI 5.5] flytta över VM till ett annat datastore är jätteseg

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du menar att göra pass through?

Nej, edit virtual machine preferences, add new virtual disk, create new virtual disk och skapa den på nya datastoret. In i Windows och formatera. Kör testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

En kort fråga, på vad för media har du esxi-installationen på?

Normalt sätt så laddas esxi upp i RAM och hålls där förutom när den ska skriva ändringar, exempelvis vid skapande av vmar.

Jag har varit med om att ändringar inte kunnat skrivits ned till installationen när jag använt USB-minne, vilket resulterade i att servrarna jag skapade inte fanns när jag startade om server, därför kör jag en mindre snurrande hårddisk och hade alltid som tumregel när jag installerade esxi i produktion att de skulle köras på sata/sas-disk och inte USB eller SD-kort, om de inte va gjord för detta.
Men SD-korten gjorda för vmware kostar ofta 2.5k för 32GB, vilket man inte köper när man är privatperson kanske, inte jag i alla fall.

Om du inte märkt av några sådana symptomer så är det inte något fel på din esxi-installation, utan då kan det vara andra orsaker.

Känns dina virtuella servrar sega när du jobbar i de?
Finns det någon linux-server?
Vad är det isf för värde på "wait" i top/htop?
Hur många virtuella servrar kör du på samma server?
Vad för minnesanvändning/CPU/IO har dessa?
Är de diskintensiv?
Hur ser din latency ut mot diskarna när du sitter och kopierar filer?

Följ denna guide:
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...
Ta en screenshot när du gjort detta och klistra in här när du kopierar något mellan disk.
Du kan sudda ut det du tycker inte angår oss i denna.
Allt som oftast är det lagringen som är flaskhalsen.
Vad för RAID kör du på det nya datastoret?

//Tobias

ESXI os ligger på SSD.

Problemet kom till när jag trycka in mer hårddiskar i server.

Skrivet av jocke92:

Nej, edit virtual machine preferences, add new virtual disk, create new virtual disk och skapa den på nya datastoret. In i Windows och formatera. Kör testet.

ESXI låser sig så kan inte prova det,

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Problemet kom till när jag trycka in mer hårddiskar i server.

ESXI låser sig så kan inte prova det,

Bäst att monitorera vad ESXi skriver i alla olika loggar i realtid via SSH, speciellt om det står något strax innan den fryser. Låter som något relaterat till drivrutiner för ditt kontrollerkort.

Kanske även skulle hjälpa att uppgradera till ESXi 6.0 eller 6.5, men jag vet själv att man drar sig för att uppgradera ESXi alltför ofta.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kai:

Bäst att monitorera vad ESXi skriver i alla olika loggar i realtid via SSH, speciellt om det står något strax innan den fryser. Låter som något relaterat till drivrutiner för ditt kontrollerkort.

Kanske även skulle hjälpa att uppgradera till ESXi 6.0 eller 6.5, men jag vet själv att man drar sig för att uppgradera ESXi alltför ofta.

Får ta ut alla hårddiskar och ändra tillbaka det som jag hade innan och hoppas att det funkar som det gjorde innan det börja.

Får kolla på det när jag kommer hem.

Jag låter ESXI vara avstäng tills jag har taget ut hårddiskar så att dom inte mer skadad.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har inte igång mitt VM Windows så har inte all info.

Moderkort: Supermicro X9DRH-7TF
RAM: 256GB
CPU: Två Intel Xeon E5-2680
Chassie: Supermicro SC846

Vad tror du om denna SAN?

Kan inte säga så mycket då jag inte vet vad du har planerat att köra i botten och om delarna är testade med produkten du kommer att köra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Kan inte säga så mycket då jag inte vet vad du har planerat att köra i botten och om delarna är testade med produkten du kommer att köra.

Ska skaffa ett eller två HBA kort och sen så ska jag trycka in 24 st WD gold 6TB har bara köpt 6 st än så läge och sen köpa ett AOC-S40G-i2Q och sen i framtiden så köper jag en extern lagring och sen blir att köpa ett till HBA kort och sen SSD så hade jag tänkte att göra visste det kommer ta tid att bygga upp det.

Och allt ska gå mot alla mina serverdator då dom inte ska ha någon hårddiskar utan att dom ska gå via SAN:et

Jag har kollat på FreeNAS hemsida står inget om moderkort eller CPU står bara om ram minne att dom vill helst ha ECC och ett HBA kort med märke LSI sen så hittar jag inget mer där.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska skaffa ett eller två HBA kort och sen så ska jag trycka in 24 st WD gold 6TB har bara köpt 6 st än så läge och sen köpa ett AOC-S40G-i2Q och sen i framtiden så köper jag en extern lagring och sen blir att köpa ett till HBA kort och sen SSD så hade jag tänkte att göra visste det kommer ta tid att bygga upp det.

Och allt ska gå mot alla mina serverdator då dom inte ska ha någon hårddiskar utan att dom ska gå via SAN:et

Jag har kollat på FreeNAS hemsida står inget om moderkort eller CPU står bara om ram minne att dom vill helst ha ECC och ett HBA kort med märke LSI sen så hittar jag inget mer där.

Fast det är lite det som är "kraven" för freenas. Freenas är inte esxi med en HCL etc.

Dina tankar på ett SAN samt 40G switch är extremt overkill, samt om jag läser dina trådar i forumet så kommer det bara skapa mer problem än lösning. (Sorry, men det är mycket huller om buller).

Om du vill ha hyfsad prestanda för VMs så måste du köra flashlagring. Inte ens en stripad 20-disk vdev kommer vara tillräcklig vad gäller iops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

40G är helt klart överflödigt. 10G är fullt tillräckligt.

10 Gbit/s är inga problem vid stora enskilda filer som flyttas/kopieras. Hos mig tar det stopp vid 11 Gbit/s vid virtuell-->fysisk men vid prestandatester tar det stopp vid 18 Gbit/s vid test mellan virtuell och fysisk maskin, troligtvis p.g.a. för gammal generation prylar som ligger undertill.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Fast det är lite det som är "kraven" för freenas. Freenas är inte esxi med en HCL etc.

Dina tankar på ett SAN samt 40G switch är extremt overkill, samt om jag läser dina trådar i forumet så kommer det bara skapa mer problem än lösning. (Sorry, men det är mycket huller om buller).

Om du vill ha hyfsad prestanda för VMs så måste du köra flashlagring. Inte ens en stripad 20-disk vdev kommer vara tillräcklig vad gäller iops.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet om att FreeNAS inte är ESXI.

Jag vet inte om 40G switch är overkill då jag ska skaffa extern lagring som man koppla ihop med HBA kortet och där ska jag ha SSD hade jag tänkte mig göra i framtiden men 24 SSD med Raid 10 12 SSD blir det 500x12 = 6 000 MB och 40G är 4 GB så är det overkill?

Jo jag vet om att iops blir ett problem men då HDD kostar mindre en vad en SSD gör så bliv det HDD store som bliv först och sen blir det SSD store sen.

Ibland har jag inte räknat med att få problem som i detta fall men jag förstår att du tro att jag bara skriver massa skit men jag försöker planera mina köp så gott det går.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Tycker inte du skriver skit i sig, men med de prylar du skriver om, samt de frågor du ställer gör iaf jag analysen att du inte riktigt vet vad du gör och kanske framförallt inte riktigt vad du försöker "lösa". Värdena du pratar om är benchmarking, och visst om du bara ska flytta filer från en server till en annan kan du utnyttja 40Gbps.

T.ex. Istället för att köpa en switch för 20k+ så borde du köpa någon typ av flashlagring. Eller iaf börja med ett RAID kort som har cache - kanske IBM M5016?

Nu hör det inte direkt hemma i den här tråden, det är ett sidospår. Om du bara vill köpa massa saker och slänga in i ett labb låter det jättekul, good on you

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

@superegg: Tycker inte du skriver skit i sig, men med de prylar du skriver om, samt de frågor du ställer gör iaf jag analysen att du inte riktigt vet vad du gör och kanske framförallt inte riktigt vad du försöker "lösa". Värdena du pratar om är benchmarking, och visst om du bara ska flytta filer från en server till en annan kan du utnyttja 40Gbps.

T.ex. Istället för att köpa en switch för 20k+ så borde du köpa någon typ av flashlagring. Eller iaf börja med ett RAID kort som har cache - kanske IBM M5016?

Nu hör det inte direkt hemma i den här tråden, det är ett sidospår. Om du bara vill köpa massa saker och slänga in i ett labb låter det jättekul, good on you

Ibland blir jag osäker och måste dubbelkolla då jag helst inte vill göra fel jag försöker läsa på så mycket det går ibland gör man tappar .

Har en kompis som ska hjälpa mig att konfigurera allt.

Min första ide var att köpa SSD men då dom gick upp i pris så valde jag att köpa HDD så läge tills SSD kommer ner till ett okej pris.
Jag måste ändå att köpa en switch för att kunna uppnå mitt mål så då tänkte jag det är bättre att lägga pengar på ett bra switch så klara man sig.

Kommer ändå att köra allt från mitt SAN när den blir klar så behöver inget Raidkort.

Nä jag vill inte labba utan vill att saker som jag köper ska funka.

Min ögonsjukdom är upp och ner ibland har jag det lättare att kunna se på skärmen och om jag ser bättre på skärmen deså bättre kan jag se texten och då är det lättare för mig att kunna se vad jag skriver och då kan jag fokusera mig bättre därför kan det blir lätt fel när jag skriver.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Ny info

Jag tänkte ha en WD Gold 6TB men så fort jag sätter in den så vill ESXI låsa sig men hur fort jag tar ut den så verka det normal igen.

Stöder inte filformat 6 TB eller måste man dela upp den i 2 TB?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag tänkte ha en WD Gold 6TB men så fort jag sätter in den så vill ESXI låsa sig men hur fort jag tar ut den så verka det normal igen.

Stöder inte filformat 6 TB eller måste man dela upp den i 2 TB?

Här finns maximums vad gäller esxi 5.5

https://www.vmware.com/pdf/vsphere5/r55/vsphere-55-configurat...
Enligt vad jag kan se där ska inte 6TB vara något problem med VMFS5.

Jag kan inte tänka mig att storleken ska vara något problem öht förutom när du ska bygga upp raiden igen. Då kommer det att ta lång tid. Vill helst inte tänka på det, blir halvskakis

2TB spärren gäller endast VMFS3, i VMFS5 är det 62TB.

Testa disken i din windows-dator och se om det blir likadant där, om det inte blir så, testa att byta kabel, om det inte fungerar testa en annan controller på moderkortet om du har det, om inte testa en annan port. allt för att utesluta att något annat än disken är problemet eller esxi för den delen.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd

Här finns maximums vad gäller esxi 5.5

https://www.vmware.com/pdf/vsphere5/r55/vsphere-55-configurat...
Enligt vad jag kan se där ska inte 6TB vara något problem med VMFS5.

Jag kan inte tänka mig att storleken ska vara något problem öht förutom när du ska bygga upp raiden igen. Då kommer det att ta lång tid. Vill helst inte tänka på det, blir halvskakis

2TB spärren gäller endast VMFS3, i VMFS5 är det 62TB.

Testa disken i din windows-dator och se om det blir likadant där, om det inte blir så, testa att byta kabel, om det inte fungerar testa en annan controller på moderkortet om du har det, om inte testa en annan port. allt för att utesluta att något annat än disken är problemet eller esxi för den delen.

Jag har inte formaterat hårddisken efter jag har haft den i Raid kan det vara det som är felet?

När jag hade den i Raid då var den bara seg men den gick att jobba med efter jag tog bort Raid då funkar inte hårddisken utan då kom problemet.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk

nja, det ska inte påverka såpass att esxi-hosten ska låsa sig.
Men vem vet, svårt att säga på rak arm.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd

nja, det ska inte påverka såpass att esxi-hosten ska låsa sig.
Men vem vet, svårt att säga på rak arm.

Kan det vara så att dessa hårddiskar inte är gjorde för att köras utan Raid och därför får jag problem?

http://mullet.se/product.html?product_id=344236

Edit: kolla här https://forums.lime-technology.com/topic/43875-feature-reques...

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag tror det inte är någon fara att köra dem utan RAID, däremot är de optimerade på ett sätt som gör de ideal att använda i RAID.

Jag är fortfarande inne på att du bör testa allt runt omkring först.
Det är vanlig traditionell felsökning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tror det inte är någon fara att köra dem utan RAID, däremot är de optimerade på ett sätt som gör de ideal att använda i RAID.

Jag är fortfarande inne på att du bör testa allt runt omkring först.
Det är vanlig traditionell felsökning.

Det verka som att ESXI 6.5 stöder 512e och inte äldre.

Eller har jag tolka helt fel?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det verka som att ESXI 6.5 stöder 512e och inte äldre.

Eller har jag tolka helt fel?

Det ska absolut inte orsaka krasher eller frysa ditt system.

Att från ESXi känna till kopplingen mellan 512 bytes logiska sektorer kontra 4096 bytes fysiska sektorer (som WD Gold 6TB och uppåt har) för direktanslutna diskar är inte direkt nödvändig men kan påverka skriv-prestandan något. Främst är det IOPS och vid väldigt små blockstorlekar (512B, 1kB, 2kB, och 3kB). Jag vet inte hur stor påverkan det kan tänkas vara, men hårddiskar har redan rätt så usel prestanda här.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kai:

Det ska absolut inte orsaka krasher eller frysa ditt system.

Att från ESXi känna till kopplingen mellan 512 bytes logiska sektorer kontra 4096 bytes fysiska sektorer (som WD Gold 6TB och uppåt har) för direktanslutna diskar är inte direkt nödvändig men kan påverka skriv-prestandan något. Främst är det IOPS och vid väldigt små blockstorlekar (512B, 1kB, 2kB, och 3kB). Jag vet inte hur stor påverkan det kan tänkas vara, men hårddiskar har redan rätt så usel prestanda här.

Tycker själv att det är skumt men ska ändå ha mina hårddiskar i mitt SAN om två månader så är inte värt att lägga mycket tid på det här.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Sammanfattar om någon annan har samma problem

En lista på vad som orsakar mina problem.

1. ESXI stöder inte 512e stöds bara i version 6.0 eller nyare. Källa https://kb.vmware.com/s/article/2091600

2. ESXI kräver Raid cache för att HDD ska funka.

3. ESXI låser sig då den försöker komma åt hårddiskar då den inte stöder 512e och att den saknar Raid cache så låser den sig

Mitt SAN(FreeNAS) är nästan klar och har gjort många tester med mitt andra ESXI server och det funkar hur bra som helst och WD gold 6TB diskar bra utan några problem allt över NFS.

Den körs lite i RAM i FreeNAS då den skriver och läser i ca 600MB/sek men har beställt flera hårddiskar så den kommer nog att komma upp i 1GB/sek men det återstår att se.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666