USA slopar lag om nätneutralitet

Permalänk
Medlem

@Implor: Tror redan At&T redan har lägst kundnöjdhet het i hela USA. Lägre än företag vars misstag dödar människor typ GM. Sedan finns det oftast precis som i Sverige bara en internet leverantör så varför skulle dom bry sig, människor köper internet ändå.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Det började väl med att ISPer började nedpriroritera, eller i varje fall inte uppgradera kapacitet, för tjänster som konkurrerade med deras egna utbud. Framförallt så var det väl Netflix och liknande tjänster som ströps då de konkurrerade med kabel-TV genom att erbjuda en faktiskt bättre tjänst. Sen så satte FCC upp ett regelverk som tvingade leverantörerna att garantera nätneutralitet.

Men nu så har Trump-administrationen tillsatt ny ledning med med starka band till de stora ISPerna, som har börjat driva på att Nät neutralitets reglerna måste dras bort, för att de "skadar innovationen" (läs: ISPers egna tjänster måste faktiskt konkurera med andra aktörer). Just att de pushar hårt för att få möjligheten att strypa trafik talar ju för att de också har planer att utnyttja det.

Sen så var det väl inte direkt någon överraskning att FCC skulle rösta för att ta bort nätneutraliteten med nuvarande ledning. Nu är det vad jag har förstått mer upp till övriga instanser att faktiskt göra någontin åt saken.

Permalänk
Medlem

så går det när korruption är lagligt och man har en monolopi på internet marknaden i landet.

jag hoppas verkligen att dom förstör så mycket för folk så att människor går ut på gatorna och protesterar så kanske det får en vändning där borta och företag aldrig försöker sig på något sånt här igen.

men det lär inte hända amerikanerna verkar vara så vana att bli tagna bakifrån att det inte gör dom så mycket längre.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad som kommer hända nu

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Detta som så mycket annat grundas ju faktiskt i att "den vanliga människan" inte förhindrat att någon illasinnad person skaffat sig för mycket makt.
Det gäller ju inte bara nätneutralitet utan hur hela länder styrs.

Ansvaret ligger hos folket även om många inte vill inse detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@wounds: Betvivlar det påverkas oss något alls. De som kommer beröras är medborgare i USA med en dålig ISP.

Svårt och se hur vi påverkas. Alla som vill sälja tjänster till oss i EU kommer inte begränsa hastigheten eller har servrar i EU (och då hamna under EU regler).

Jag hoppas att du har rätt.

Skrivet av PointMan:

Gemene man vet inte ens hur man tömmer papperskorgen i sitt e-mailkonto. Detta är inte särskilt förvånande.

Sant, jag tänkte att jag skulle skriva något om gemene man och postnord-mail men tänkte att det kanske var förminskande.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ett steg i helt fel riktning för USA.
Det dröjer inte länge förrän de stora rävarna som både är ISP och media-leverantörer försvårar för konkurens. Detta fastän de sagt att de inte skall göra det. Google har gett upp att utöka sitt Google-fiber. De komuner som vill dra eget fibernät stäms etc.
Internet-situationen i USA verkar vara bedrövlig, om det finns möjlighet till mobildata räknas det som konkurens till bredband. Nu håller de på att försöka sänka hastigheterna på bredband från 45 till 25 (tror jag, eller om det var ännu lägre).
Det går helt klart utför.

Lyssna gärna på Wendel i Level1s Youtube-kanal. En förnuftig kille med förmåga att förklara saker på ett sarkastiskt och humoristiskt sätt.

Jag tror iofs att om man kommer på hur idiotiskt detta var om ett par år.

Permalänk

Den där Lobby grisen som nässlat sig in på FCC och står och ljuger hela dagarna. Fy fan vilket svin.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tvivlar dock på att det svenska folket skulle resa sig och klaga när det väl blir aktuellt här.

Ta bort deras kära Facebook och det lär bli liv i luckan!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Byt ISP då ;P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

USA... vilket jävla land. Kommer inte frivilligt sätta min fot där på väldigt länge.

Hur gör du när/ (om...) vi går åt det hållet här också? Flyttar utomlands..?

Tror för övrigt inte USA bryr sig så mycket om du reser dit eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag menar precis det jag sa.
Innan lagen kom till under Obamas till fanns den inte, men internet fungerade bra på den tiden.
Jag är fullt medveten om vad det innebär, men också kvarstår ju att lagen inte fanns innan Obamas tid. Sure det var 2009 innan dess, och streaming ex var ju inte direkt som nu. Men internet fanns

I vilket fall som ska det bli intressant att följa, folk har som sagt målat upp värsta Y2K scenariot.

Hulu startade 2007.
HBO Go startade 2010.
Och medans Netflix startade redan 1997, dock så började de med hyr-dvd:er, med det var inte förrän 2007 som de började med streaming.

Och egenproduktion kom ju än senare, House of Cards kom ju först 2013.

Alla dessa tjänster konkurrerar med amerikanska internetleverantörers kabeltvutbud, då som det redan påpekats i tråden, samma bolag har ensamrätt på nät, tjänster, och de ägnar sig även ofta även att både sända tv och göra egna tv-produktioner.

"Fria" marknadskrafter...

Men, val har konsekvenser. Dock har det blivit lite väl mycket konsekvenser av det senaste...

Permalänk
Medlem

När Google, Facebook och Microsoft är för en lag viftar en stor varningsflagg för mig.

Hörde att den nya lagen kräver att OM en operatör är selektiv med sin trafik så måste dom meddela detta. Detta kan också drabba Facebook och Google (Youtube), som vi alla vet censurerar/filtrerar/motarbetar information från vissa specifika politiska vinklar, och då kanske är tvungna att informera användarna/världen vilken information dom aktivt motarbetar. True? Dont know...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur gör du när/ (om...) vi går åt det hållet här också? Flyttar utomlands..?

Tror för övrigt inte USA bryr sig så mycket om du reser dit eller inte.

Om är ordet, ser det inte hända här.

Räcker att titta på hur resten av världen ser på USA efter senaste presidentvalet för att förstå att det handlar om mer än bara CFSsss...

Permalänk

@Ozzed: exakt vad jag tänkte... blir ju precis som att välja bland olika tv-leverantörer, förutom att de ej har några vidare val
Får typ nordkorea-feel av detta, de kan ju typ styra vad folk ska ha tillgång till på lokal nivå... känns inte som en modern demokrati lol

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nivity:

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Beslutet 2015 satte (tillfälligt) punkt på 15-20 års strider i domstolar och annorstädes om nätneutralitetens vara eller icke-vara. De amerikanska internetleverantörerna har ett flertal gånger lanserat tjänster eller velat lansera sådant som strider mot nätneutrala principer och har som en konsekvens dragits inför rätta av intresseorganisationer, privatpersoner eller stater.
Så det har snarast varit uppåt två decennier av konstant bråk fram till 2015 då allt bråk stoppades i en burk och det bestämdes att internet är nog en rätt viktig grej. Nu har locket på burken öppnats upp igen och allt bråk trillar ut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

RIP Internet

RIP USAs internet*

Folk glömmer att fram till Obama så fanns det ingen nät neutralitet av värde i USA och nu går de tillbaka till den idiotiska vägen. Förhoppningsvis så står EU på sig.

Skrivet av Baxtex:

Tvivlar dock på att det svenska folket skulle resa sig och klaga när det väl blir aktuellt här.

Finns det ens en orsak för det att ens bli en fråga här? Sverige ligger i absolut framkant när det kommer till utbyggt fiber. USA ligger långt ned på listan. I USA har Chomecast en enorm del av marknaden. I Sverige så har en massa små aktörer blivit etablerade och vuxit sig enorma. Bahnhof är ett sådant exempel där Telia och bredbandsbolaget dominerat.

Skrivet av Nivity:

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Och många Amerikaner jag känner klagade hej vilt på priser och hastigheter.

Skrivet av Noob I am:

@Implor: Tror redan At&T redan har lägst kundnöjdhet het i hela USA. Lägre än företag vars misstag dödar människor typ GM. Sedan finns det oftast precis som i Sverige bara en internet leverantör så varför skulle dom bry sig, människor köper internet ändå.

De fall där det bara finns "en" internetleverantör så ligger oftast felet hos bostadsvärden och inte hos brist på antal leverantörer. Nu när öppna stadsnät blir allt vanligare så försvinner även dessa scenarion. Tiden då Telia levde på att de skrivit kontrakt med typ varenda stadsnät och villa i stora delar av landet är sedan länge över.

Skrivet av Ytbehandlad:

Byt ISP då ;P

Svårt att göra när Chromecast och AT&T typ äger 90% av marknaden.. när det kommer till både internet och kabel TV.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Nej det fanns ingen lag innan Obama, men folk skrek också att världen skulle gå under om Trump blev president. Det här om net neutrality lär vara lika överhypat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Härligt! Hela idén var idiotisk och föråldrad.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nej det fanns ingen lag innan Obama, men folk skrek också att världen skulle gå under om Trump blev president. Det här om net neutrality lär vara lika överhypat.

Låter på dig nu ja. Men skulle det även hända i Sverige så tror jag nog ljudet hade varit annorlunda i skällan.

Orsaken varför Trump inte drivit världen i fördärvet (även om han bokstavligen försöker varje dag) är för att USA har erfarna politiker och ambassadörer som faktiskt släcker eldsvådor. Han möter motstånd i varje hörn och bra är ju det.

Skrivet av RaZman:

Härligt! Hela idén var idiotisk och föråldrad.

Kan du elaborera exakt vad som skulle vara problem med att företag inte får utnyttja sin särställning genom att prioritera hastigheter och vilka hemsidor som ska visas efter monetärt intresse?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Svårt att göra när Chromecast och AT&T typ äger 90% av marknaden.. när det kommer till både internet och kabel TV.

Konstigt att marknaden ser ut så när nätneutralitetslagarna gav staten kontroll över vem som fick ta sig in på marknaden och hur de skulle konkurrera.. Dyrare och svårare att starta ISP samtidigt som de etablerade företagen pekade på lagverket och skapade poänglösa rättsprocesser tills småföretagens pengar tog slut. Ungefär samma anledning som varför vi med vår kära nätneutralitet har 511 olika namn att välja på för våra tre faktiska leverantörer (alla lika dåliga).

Fanns absolut inget positivt med detta regelverk.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det kan dom ha därborta!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

När människors rättighet till det fria nätet dras in, så blir det ett jäkla liv.
När människors rättighet till sjukvård dras in, så märks det knappt...

Annars tycker detta är för jävligt. Vissa försöker sträva framåt medans andra satsar på att springa bakåt. Vore bättre att stå still i detta läge för att inte förändra nånting som funkade bra.

Om ändå den stora massan kunde bojkotta nätet i protest så skulle folket i usa helt plötsligt få makten tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det som är irriterande är ju hur odemokratiskt det här beslutet har tagits. Att republikanerna ens vann valet visar ju på hur föråldrat systemet är i USA.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ja USA är rikast röstar tyngst. Det är bara en demokrati om man ser det som att dollarn har rösträtt, e.g. två personer med lika mycket pengar har lika mycket chans att påverka.

Det här beslutet är tråkigt, men högst väntat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Konstigt att marknaden ser ut så när nätneutralitetslagarna gav staten kontroll över vem som fick ta sig in på marknaden och hur de skulle konkurrera.. Dyrare och svårare att starta ISP samtidigt som de etablerade företagen pekade på lagverket och skapade poänglösa rättsprocesser tills småföretagens pengar tog slut. Ungefär samma anledning som varför vi med vår kära nätneutralitet har 511 olika namn att välja på för våra tre faktiska leverantörer (alla lika dåliga).

Fanns absolut inget positivt med detta regelverk.

I Sverige ser man raka motsatsen. Mängder med ISP som kan använda sig av det öppna näten. Underligt att detta just sker i USA.. tycker du inte? Och nej det finns inte enbart tre leverantörer att välja på i detta land. Faktum är att det finns flera och fler tillkommer varje år. Bahnhof, Telia, Telenor samt Bredbandsbolaget är de fyra stora. Sedan tillkommer en drös andra som hyr in på en av dessas nät. Så som Riksnets och Bredband2.

För orsaken kan ju inte vara problem som uppkom innan lagen gick igenom? Att det inte fanns något positivt med detta regelverk är ju inte direkt sant. Till att börja med så förbjöds det prioritering av nättrafik. Något som i sig är positivt.

Tror du seriöst att det blir något positivt av detta när fokus blir på företags välmående framför kundernas? När företag får rätten att utnyttja sina tjänster hur de vill? Du vet.. som det var innan 2015.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan du elaborera exakt vad som skulle vara problem med att företag inte får utnyttja sin särställning genom att prioritera hastigheter och vilka hemsidor som ska visas efter monetärt intresse?

Problemet ligger i hur lagverket håller nya aktörer utanför marknaden, förstärker regionala monopol och står i vägen för den grundläggande premissen bakom konkurrens. Anledningen till att prioriterade hastigheter och blockering av sidor i regel INTE förekom innan regelverket (som etablerades 2015) var för att det inte är möjligt långsiktigt på en fri marknad. Allt sådant beteende resulterar i är att skapa en mängd missnöjda kunder redo att hoppa till nästa konkurrent.

"Men det finns inga konkurrenter" - Nej, precis. Nätneutralitet gör ett effektivt jobb med att hålla ute dessa. Det finns däremot gott om exempel på mindre aktörer som stämts till döden med hänvisning till diverse nonsensregler inom regelverket.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Problemet ligger i hur lagverket håller nya aktörer utanför marknaden, förstärker regionala monopol och står i vägen för den grundläggande premissen bakom konkurrens. Anledningen till att prioriterade hastigheter och blockering av sidor i regel INTE förekom innan regelverket (som etablerades 2015) var för att det inte är möjligt långsiktigt på en fri marknad. Allt sådant beteende resulterar i är att skapa en mängd missnöjda kunder redo att hoppa till nästa konkurrent.

"Men det finns inga konkurrenter" - Nej, precis. Nätneutralitet gör ett effektivt jobb med att hålla ute dessa. Det finns däremot gott om exempel på mindre aktörer som stämts till döden med hänvisning till diverse nonsensregler inom regelverket.

Struntprat. Netflix var ju i konflikt med AT&T där man bland annat visat att AT&T medvetet nedprioriterat bandbredd för att utkonkurrera Netflix för sin egna kabel TV tjänst. Saker som förekom även efter NN-lagen.

https://arstechnica.com/information-technology/2017/07/verizo...

Och nej. NN gör inte jobbet att hålla dessa utanför utan orsaken är solklar. AT&T och Chomecast köper upp mindre företag direkt de kommer ut på marknaden och håller därför marknaden låst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

När människors rättighet till det fria nätet dras in, så blir det ett jäkla liv.
När människors rättighet till sjukvård dras in, så märks det knappt...

Annars tycker detta är för jävligt. Vissa försöker sträva framåt medans andra satsar på att springa bakåt. Vore bättre att stå still i detta läge för att inte förändra nånting som funkade bra.

Om ändå den stora massan kunde bojkotta nätet i protest så skulle folket i usa helt plötsligt få makten tillbaka.

Finns inget som heter "rättighet till sjukvård".
Finns inget som heter "rättighet till nätet" (tog bort fria då slopandet av nätneutralitet är vad som gör nätet fritt igen).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro