Tar mobil teknik över?
Jag har märkt, på senare år att det börjar bli svårt att hitta vissa appar, speciellt kommunikations-appar som "Instant Messaging" och Sociala Nätverk, för stationära datorer eller ens för webbläsare! Detta anser jag vara ett problem då man behöver ett "riktigt" tangentbord för att skriva ordentligt. Vidare har radiokanaler på nätet börjat med specifika appar, då jag föredrar att lyssna på radio i en särskild mediaspelare typ VLC/Amarok/WMP, är detta ett problem. Många använder telefonen till webbradio, visst, det är bra om det finns möjlighet till det, men vi som kör med andra lösningar hemma bör också ha tillgång till tjänsten. På ett sätt kan mobiltelefonerna ses som ett hot mot traditionellt användande av Internet/Radio/TV. Samsung/Apple behöver ju bara uppfinna en stark och mycket liten projektor för mobiltelefoner, så har de i princip hotat televisionen eftersom det då endast, med hjälp av en internetuppkopplad telefon, skulle räcka med en filmduk för att titta på TV.
Jag ser mobiltelefonen som ett bra komplement. Det finns de som ser den som det enda man behöver. Men det finns flera orsaker till att jag inte skulle kunna tänka mig en sådan förändring.
Det första och viktigaste är tangentbord, eller bristen på. Att skriva på ett "Riktigt" tangentbord är ofta det bästa och det är mycket lättare än ett virtuellt. Appar som man kan konfigurera att göra det man behöver, under, till exempel Linux eller kommandoraden i Windows är mycket svårt att få att fungera på en telefon. Vad tror ni? Finns det något tecken på en sådan här förändring?