Permalänk
Medlem

Nybygge 8k! Streaming + spel

Hallå datorkungar!

Dags att fixa ny burk då min har varit med i snart 6 år och börjar brinna snart.
Tanken är att köpa en för runt 8k (ett par hundra upp funkar) som klarar av att först och främst kunna pressa ut bra FPS i Overwatch och WoW (spelar med låga grafikinställningar på Overwatch och typ medel i WoW), samtidigt som jag streamar med någorlunda bra kvalitét utan att gå under 144fps.

Tänker bygga den själv och köp av komponenter från olika sidor är inga problem. Har dock sjukt dålig koll på detta då jag inte varit med i svängen på lääänge så behöver all input jag kan få.

Otroligt tacksam för all hjälp jag får.

Permalänk
Medlem

Hur ställer du dig till att köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

Kan få en bra begagnad dator för 8000. Dock ingen dator att hurra för om du ska köpa alla komponenter nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiddezz:

Hur ställer du dig till att köpa begagnat?

Nästan helt inställd på att köpa nytt, men tips på beggat uppskattas det med.

Permalänk
Medlem

@exTas1: Vad har du för komponenter i dag ?

Permalänk
Medlem

Behåll chassi, nätagg, ev cpu kylare, ev ssd eller hårddisk från din nuvarande rigg. Köp följande och var glad.
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 290 kr hos Inet)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC (1 888 kr hos Elgiganten)
Moderkort: MSI Z370-A PRO (1 190 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 979 kr hos Elgiganten)
Summa: 8 347 kr

Där har du kärnor/trådar som räcker för streaming och klarar skyhög fps i e-sporttitlar troligen flera år framöver. Med grafikkortet kan du välja vilka inställningar du vill i overwatch m.fl. och ändå få bra framerate. Dessutom drar dessa komponenter rätt lite så du behöver inget märkvärdigt nätagg heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dagens rigg

Cooler Master Elite 310
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel Core i5-3330 @3ghz
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av exTas1:

Dagens rigg

Cooler Master Elite 310
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel Core i5-3330 @3ghz
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

Perfekt!
Står fast vid min rekommendation. Bäst att lägga pengar på en vettig plattform. Får du för dig att bya chassi eller nätagg senare så kan du ju alltid göra det, men det är inte nödvändigt. Har du någon hårddisk/SSD? Lite tråkigt att köpa ny rigg och köra med gammal mekanisk håeddisk. Det skulle i så fall vara det första jag uppgraderade. Men skulle inte tumma på i7an. Den är nog den bästa investeringen.

Här på marknaden kan du också passa på att sälja moderkort, minne och cpu från din nuvarande rigg. Du kan säkert få uppåt tusenlappen för paketet. Grafikkortet är däremot intr mycket att hänga i granen. En hundralapp kanske?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Perfekt!
Står fast vid min rekommendation. Bäst att lägga pengar på en vettig plattform. Får du för dig att bya chassi eller nätagg senare så kan du ju alltid göra det, men det är inte nödvändigt. Har du någon hårddisk/SSD? Lite tråkigt att köpa ny rigg och köra med gammal mekanisk håeddisk. Det skulle i så fall vara det första jag uppgraderade. Men skulle inte tumma på i7an. Den är nog den bästa investeringen.

Här på marknaden kan du också passa på att sälja moderkort, minne och cpu från din nuvarande rigg. Du kan säkert få uppåt tusenlappen för paketet. Grafikkortet är däremot intr mycket att hänga i granen. En hundralapp kanske?

Och detta funkar utan problem? Tänkte att fläktarna kanske är gamla och trötta? Nej, en ssd måste med. Tips där med uppskattas. Sorry för sent svar, varit på skidort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha.... Jag läste 8k som i att du ville göra ett bygge för att spela i 8K och tänkte, detta blir intressant att läsa folks rekommendationer kring

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tycker ryzen är mer prisvärt för streaming då det r bra med flera kärnor och trådar.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för att spara pengar ett tag till!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@exTas1:

Spara Chassi, nätagg och hdd.
Lade fokus här på processorn med en bra kylare så du bara behöver uppgradera med bättre grafikkort och mer ram i framtiden.
Slängde med en liten SSD så du kan få ett rappt OS.

Till skillnad från @Chris_Kadaver så tycker jag absolut att man kan/ska tumma på i7 processorn vid en sån här limiterad budget. En 8700K presterar inte SÅ mycket bättre i spel att den är värd sitt pris. Ungefär som att ett 1050 Ti är mer "prisvärt" än ett 1080, även fast 1080 presterar oändligt mycket bättre. Dock så är inte 8700K oändligt mycket bättre än 8600K, så tumma på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11240990/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, köp en beggad rigg för 8K och Ryzen.
Knappt några FPS-drops att tala om när man streamar på Ryzen.

1800X och ett 1060 och har stabil 120 FPS i Overwatch på 1920x1080 med en stream på 1080P och 60 FPS.

Intelriggen i sign droppade under 100 vid stream.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hahaha.... Jag läste 8k som i att du ville göra ett bygge för att spela i 8K och tänkte, detta blir intressant att läsa folks rekommendationer kring

Då är vi två! Tänkte gå in och tråden och försöka resonera om att det var en dålig idé

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@Lodisen:

På riktigt?
1800X är ju bara måttligt bättre i spel än en 6700K, även om den är bättre på att hantera flera saker samtidigt.
Låter sjukt otrolig, alltså så att man inte vill tro på det

Tror dock att en 8600K kommer vara bättre för stream än en 1800X, men inget jag vill sätta i sten då jag faktiskt inte "vet".

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått av andra WoW spelare är att Ryzen är lite utav en besvikelse om man vill få så hög FPS som möjligt. Fast WoWs spelmotor är ju generellt en besvikelse om man vill få så hög fps som möjligt.. så.. nåja 144fps i områden med mycket spelare (eller Suramar även om det är folkttomt) lär du inte se oavsett processor. Men IPC och klockfrekvens (=Intel) är vad som gäller i WoW för den bästa upplevelsen i teorin.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@Lodisen:

På riktigt?
1800X är ju bara måttligt bättre i spel än en 6700K, även om den är bättre på att hantera flera saker samtidigt.
Låter sjukt otrolig, alltså så att man inte vill tro på det

Tror dock att en 8600K kommer vara bättre för stream än en 1800X, men inget jag vill sätta i sten då jag faktiskt inte "vet".

I och med att det bara är 4 kärnor på en 6700K så dyker prestandan rejält när man börja streama.

Min poäng var den att man kan skaffa en beggad Ryzen 1700 och klocka den, vilket bör ge en betydligt bättre burk än att köpa en ny 8600K (Komponenterna runtomkring)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exTas1:

Bumpar denna

Skickades från m.sweclockers.com

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...