Permalänk
Medlem

Input på ny gamingdator 20 K

Jag har tänkt att köpa en ny gamingdator som jag vill ska kunna maxa de flesta av dagens spel. Ett annat krav är att den ska åldras väl och vara eventuellt enkel att uppgradera i framtiden. Tar även gärna emot tips på 1440p/144hz skärmar.

Jag har fått tips från Icecrystal här på forumet om det här bygget: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11259806/8700k-1080ti-bygge
och det är det jag vill ha input på Windows kommer jag att köpa ifrån Kinguin eller dylikt så priset blir 20 036 kr och jag vill gärna inte sträcka för mycket på den siffran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zenbokz:

Jag har tänkt att köpa en ny gamingdator som jag vill ska kunna maxa de flesta av dagens spel. Ett annat krav är att den ska åldras väl och vara eventuellt enkel att uppgradera i framtiden. Tar även gärna emot tips på 1440p/144hz skärmar.

Jag har fått tips från Icecrystal här på forumet om det här bygget: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11259806/8700k-1080ti-bygge
och det är det jag vill ha input på Windows kommer jag att köpa ifrån Kinguin eller dylikt så priset blir 20 036 kr och jag vill gärna inte sträcka för mycket på den siffran.

Allt är bra, utom två detaljer som jag vill anmärka på:

1. Varför ska du ha chassifläkten? Onödigt för en sån setup och ökar ljudnivån.
2. Ett mer påkostat chassi ökar budgeten mycket lite procentuellt men är oerhört värt för en sån dyr setup. Det håller ihop alla grejerna och blir mer robust och trevligare att bygga i och även för att uppgradera komponenter i framtiden.

Här har du ett alternativ från NZXT: https://www.inet.se/produkt/6901890/nzxt-h440w-silent-ultra-n...

Här är ett helt annat från Fractal Design: https://www.inet.se/produkt/6902403/fractal-design-meshify-c

Permalänk
Medlem

@anon99339: Vad skönt att höra! Jag är själv väldigt oinsatt och kan inte svara på huruvida chassifläkt är ett bra val eller inte. Ur min synpunkt verkar det ju i alla fall bara kosta en hundring?

Chassit är inte så viktigt för mig så om den som är inlagd i korgen funkar bra så kör jag hellre på den och sparar pengarna till den nya skärmen

Angående skärm funderar jag på en sådan här https://www.inet.se/produkt/x103301/acer-27-predator-xb271hu-... då jag tror att denna skärm även kommer att hjälpa datorn att åldras väl i och med G-sync. Vad tros om det?

Permalänk
Medlem

Jag la in den ursprungligen för då jag tycker att det ser läckert ut, samtidigt som den hade två inbyggda fläktar i fronten, vilket bäddar för ett bra insug. Jag la till en fläkt för att montera där bak, dels för att få till ett bra flöde igenom hela lådan och inte bara in i lådan, men även för att hjälpa CPU-kylaren. När det kommer till chassin så är det nog bäst om du kollar igenom och ger förslag på vilka som du tycker ser riktigt bra ut, så kan vi hjälpa till att sålla mellan dem. Det kan egentligen inte bli så fel med chassin (kommer säkert bli sågad av chassi-entusiaster här), så länge det har 2 st fläktar och stödjer formatet som moderkortet har (vilket i det här fallet är ATX, men du kan lätt byta moderkort till en mATX-variant om du vill). Själv är jag förtjust i kub-chassin som t.ex. Carbide Air 540, de är riktigt läcka imo. Men jag gillar även chassit som @anon99339 länkar till, Fractal Design Meshify C

När det kommer till skärmen så är den ett säkert val, men om du vill fördjupa dig lite så rekommenderar jag Sweclockers guide starkt: Guide till bildskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag la in den ursprungligen för då jag tycker att det ser läckert ut, samtidigt som den hade två inbyggda fläktar i fronten, vilket bäddar för ett bra insug. Jag la till en fläkt för att montera där bak, dels för att få till ett bra flöde igenom hela lådan och inte bara in i lådan, men även för att hjälpa CPU-kylaren. När det kommer till chassin så är det nog bäst om du kollar igenom och ger förslag på vilka som du tycker ser riktigt bra ut, så kan vi hjälpa till att sålla mellan dem. Det kan egentligen inte bli så fel med chassin (kommer säkert bli sågad av chassi-entusiaster här), så länge det har 2 st fläktar och stödjer formatet som moderkortet har (vilket i det här fallet är ATX, men du kan lätt byta moderkort till en mATX-variant om du vill). Själv är jag förtjust i kub-chassin som t.ex. Carbide Air 540, de är riktigt läcka imo. Men jag gillar även chassit som @kazen_90 länkar till, Fractal Design Meshify C

När det kommer till skärmen så är den ett säkert val, men om du vill fördjupa dig lite så rekommenderar jag Sweclockers guide starkt: Guide till bildskärmar

Tack igen för utförligt svar! Jag känner mig relativt redo att köpa det bygge du har givit mig och det blir nog även skärmen jag länkade förut. Tusen tack för all hjälp, det är en riktig djungel där ute och svårt att veta vad som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zenbokz: Varsågod
Den datorn och skärmen kommer ge dig en bra plattform både idag och i övermorgon!
Jag sitter på ett GTX1080Ti tillsammans med en ultra-wide 1440-skärm och räknar inte med att behöva byta grafikkort förens GTX 1380 kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@zenbokz: Varsågod
Den datorn och skärmen kommer ge dig en bra plattform både idag och i övermorgon!
Jag sitter på ett GTX1080Ti tillsammans med en ultra-wide 1440-skärm och räknar inte med att behöva byta grafikkort förens GTX 1380 kommer ut

Kul att höra! Ska bli riktigt kul med en uppgradering!
Det lät ju inte fel! Vad sitter du på för skärm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenbokz:

Kul att höra! Ska bli riktigt kul med en uppgradering!
Det lät ju inte fel! Vad sitter du på för skärm då?

Jag sitter på en Predator X34
100 FPS på den storleken och upplösningen är inte fel nej

Permalänk
Medlem

@zenbokz: Detta är vad jag hade köpt http://www.inet.se/kundvagn/visa/11262357/

Chassi: Meshify C är otroligt snyggt (tempered glass och PSU-shroud) och skönt att bygga i, men fortfarande ett relativt litet avtryck storleksmässigt.
PSU: Dels mindre, dels bättre (enl. JohnnyGury) lite dyrare, men också mer kraft.
Angående skärm tittar jag på denna fast från webbhallen (då den är billigare)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slänga in en kommentar även i denna tråd, men som egentligen är ett svar på en kommentar i den förra.

Jag tror absolut att datorn kommer åldras väl, men hur väl är nästan omöjligt att svara på. Allt beror egentligen på hur marknaden utvecklas. Om vi kollar historiskt och appliserar den utvecklingstakt som varit de senaste ca. 10 åren och applicerar samma utvecklingstakt på de kommande åren så lär du klara dig bra med @Icecrystal bygget i ungefär 3, kanske 4 år, därefter borde du klara dig dugligt i ytterligare ett par år.

Personligen köpte jag ny dator för någon månad sedan (precis när 8700K släpptes) och hade då haft min föregående dator i drygt 5 år. Den datorn hade komponenter från mellanklassen i form av en överklockad 3770K och ett Radeon HD 7870. Hade jag vid köptillfället satsat på starkare komponenter är det möjligt att jag inte riktit känt samma uppgraderingbehov som jag nu gjorde, alternativt att jag endast uppgraderat grafikkortet.

Summa sumarum så tror jag att datorn kommer åldras väl, men exakt hur väl är svårt att svara på. Oavsett så tror jag att du kommer bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Jag tänkte slänga in en kommentar även i denna tråd, men som egentligen är ett svar på en kommentar i den förra.

Jag tror absolut att datorn kommer åldras väl, men hur väl är nästan omöjligt att svara på. Allt beror egentligen på hur marknaden utvecklas. Om vi kollar historiskt och appliserar den utvecklingstakt som varit de senaste ca. 10 åren och applicerar samma utvecklingstakt på de kommande åren så lär du klara dig bra med @Icecrystal bygget i ungefär 3, kanske 4 år, därefter borde du klara dig dugligt i ytterligare ett par år.

Personligen köpte jag ny dator för någon månad sedan (precis när 8700K släpptes) och hade då haft min föregående dator i drygt 5 år. Den datorn hade komponenter från mellanklassen i form av en överklockad 3770K och ett Radeon HD 7870. Hade jag vid köptillfället satsat på starkare komponenter är det möjligt att jag inte riktit känt samma uppgraderingbehov som jag nu gjorde, alternativt att jag endast uppgraderat grafikkortet.

Summa sumarum så tror jag att datorn kommer åldras väl, men exakt hur väl är svårt att svara på. Oavsett så tror jag att du kommer bli nöjd.

Ja det är såklart bra poäng du har, man vet ju aldrig vad som kommer på marknaden

Tror också att det kommer bli riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@zenbokz: Detta är vad jag hade köpt http://www.inet.se/kundvagn/visa/11262357/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11262357/
Chassi: Meshify C är otroligt snyggt (tempered glass och PSU-shroud) och skönt att bygga i, men fortfarande ett relativt litet avtryck storleksmässigt.
PSU: Dels mindre, dels bättre (enl. JohnnyGury) lite dyrare, men också mer kraft.
Angående skärm tittar jag på denna fast från webbhallen (då den är billigare)

Tack för tipset! Hade varit kul att veta vad @icecrystal tycker om detta bygge i relation till det du själv tipsade om?

Skärmen ser helt klart ut att vara ett alternativ! Får åka runt lite idag och se om någon butik har skärmarna så jag kan jämföra lite i verkligheten

Edit: Har nu bestämt mig för denna skärm https://www.inet.se/produkt/x103129/asus-27-rog-swift-pg278qr... då den i stort sett verkar vara samma sak som den från Acer. Men för mig är denna betydligt snyggare

Permalänk
Medlem

Börjar bli redo för ett köp men nu verkar det vara brist på vissa varor i korgen.

https://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-...
Skickas om 7 dagar.

https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...
Skickas om 21 dagar.

Kan man ersätta dessa med likvärdiga delar och isåfall vilka? Det är viktigt att grafikkortet är 1080 Ti och stödjer G-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenbokz:

Börjar bli redo för ett köp men nu verkar det vara brist på vissa varor i korgen.

Skickas om 7 dagar.

Hade tipsat dig om att beställa datorn utan grafikkort och sen montera i grafikkortet själv (det är imo det lättaste att montera på/av i en dator), men det verkar råda allmän brist på GTX 1080 Ti just nu (när fan hände det!? )

Varken Inet, CDON, Elgiganten eller Komplett har några inne, och Netonnet och Webhallen har bara någon enstaka modell på Weblager men det är inga modeller jag rekommenderar.

Är bara proshop som har vettiga modeller i lager men den butiken rör jag inte ens med tång...

Du får nog vänta på att Inet får i lager, tyvärr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade tipsat dig om att beställa datorn utan grafikkort och sen montera i grafikkortet själv (det är imo det lättaste att montera på/av i en dator), men det verkar råda allmän brist på GTX 1080 Ti just nu (när fan hände det!? )

Varken Inet, CDON, Elgiganten eller Komplett har några inne, och Netonnet och Webhallen har bara någon enstaka modell på Weblager men det är inga modeller jag rekommenderar.

Är bara proshop som har vettiga modeller i lager men den butiken rör jag inte ens med tång...

Du får nog vänta på att Inet får i lager, tyvärr.

Ja då får jag beställa och vänta på allt helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenbokz:

Tack för tipset! Hade varit kul att veta vad @icecrystal tycker om detta bygge i relation till det du själv tipsade om?

Skärmen ser helt klart ut att vara ett alternativ! Får åka runt lite idag och se om någon butik har skärmarna så jag kan jämföra lite i verkligheten

Edit: Har nu bestämt mig för denna skärm https://www.inet.se/produkt/x103129/asus-27-rog-swift-pg278qr... då den i stort sett verkar vara samma sak som den från Acer. Men för mig är denna betydligt snyggare

I det segmentet finns det lite alternativ, t.ex. HP Omen 27" men även Dell 27" samt Acer 27"
Dell-skärmen verkar ha en speciell garanti medans Acer-skärmen kan skryta med en IPS-panel. Omen-skärmen är snygg, men jag vet inte om det finns någon annan merit också.

Skrivet av zenbokz:

Skickas om 7 dagar.

https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...
Skickas om 21 dagar.

Kan man ersätta dessa med likvärdiga delar och isåfall vilka? Det är viktigt att grafikkortet är 1080 Ti och stödjer G-sync.

Tänkte först att det är bara att byta vilket Ti-kort du tar, men alla 1080Ti är tydligen slut hos Inet helt plöstligt
Kan säkert mixa ihop en liknande burk på Webhallen el. dylikt senare, men det blir imorgon isånnafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

I det segmentet finns det lite alternativ, t.ex. HP Omen 27" men även Dell 27" samt Acer 27"
Dell-skärmen verkar ha en speciell garanti medans Acer-skärmen kan skryta med en IPS-panel. Omen-skärmen är snygg, men jag vet inte om det finns någon annan merit också.

Tänkte först att det är bara att byta vilket Ti-kort du tar, men alla 1080Ti är tydligen slut hos Inet helt plöstligt
Kan säkert mixa ihop en liknande burk på Webhallen el. dylikt senare, men det blir imorgon isånnafall

Det här med IPS panel verkar inte helt fel.. får man ut mycket extra bildkvalité av IPS?

Ja jag pratade lite med kundtjänst till Inet och de menar att bitcoin-miners har satt press på marknaden och i princip handlar upp alla grafikkort :/ Han menade även att just den Palit GTX 1080 Ti skulle vara den bästa av varianterna 1080 Ti, i alla fall sett till kylare. Så den borde jag ju skaffa tänker jag? Det vore suveränt om du lyckades slänga ihop en leveransredo på annan sida, hade varit riktigt sjyst!! Men väntar såklart hellre på rätt grejer än att kompromissa om det kommer ner till det valet

Permalänk
Medlem

@zenbokz: den kylaren är en riktig best, stor som ett hus men riktigt tyst, hade "samma" på mitt gamla 1070 och var inget annat än nöjd (palit och Gainward kör samma kylare på sina Phoenix och Jetstream/Gamerock kort)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@zenbokz: den kylaren är en riktig best, stor som ett hus men riktigt tyst, hade "samma" på mitt gamla 1070 och var inget annat än nöjd (palit och Gainward kör samma kylare på sina Phoenix och Jetstream/Gamerock kort)

Nice!! jag kikade lite efter de märkena/varianterna du nämnde men de verkar inte heller finnas i lager.. Webhallen säger att de har lev.tid på 1-2 veckor så ett alternativ är ju att köpa allt förutom grafikkortet och montera det själv. Kan ju inte vara så svårt ens för en kluns som jag?

Permalänk
Medlem

@zenbokz:

Ett alternativ, där allt finns hemma(1080Ti har ett kort webblagret och en i en butik):

MSIs 1080Ti är också ett riktigt bra kort, har det själv och är supernöjd. När det kommer till IPS så vet jag att jag gick ifrån XB280HK till Predator X34 och måste erkänna att jag inte märkte något direkt skillnad. Jag har iofs inte konfigurerat skärmen ännu och arbetar inte med grafik. XB280HK har jag också hört var bra med färgerna för att ha en TN-panel. Det finns dock en hel del människor som svär sin trohet till IPS-gudarna, så ta inte mitt ord som en sanning.

Bytte chassi till det i Inet-paketet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@zenbokz:

Ett alternativ, där allt finns hemma(1080Ti har ett kort webblagret och en i en butik):
https://new.webhallen.com/api/cart-img/277173,208492,274595,273629,275223,229430,236685,225157,236123,272953,215144

MSIs 1080Ti är också ett riktigt bra kort, har det själv och är supernöjd. När det kommer till IPS så vet jag att jag gick ifrån XB280HK till Predator X34 och måste erkänna att jag inte märkte något direkt skillnad. Jag har iofs inte konfigurerat skärmen ännu och arbetar inte med grafik. XB280HK har jag också hört var bra med färgerna för att ha en TN-panel. Det finns dock en hel del människor som svär sin trohet till IPS-gudarna, så ta inte mitt ord som en sanning.

Tack för alternativet!! men det är inte bättre att vänta eller beställa ett Palit separat då? Eller inte så stor skillnad?

Hmm okej, svårt val det här! IPS panel låter bra i och med att jag föredrar kvalité i grafiken/spelen. Dock tycker jag inte riktigt om designen på den predator jag länkade. Då gillar jag mycket bättre omen eller Asus Rog swift.

Permalänk
Medlem

@zenbokz: Det är ingen större skillnad, kylningen på MSIs variant är rejält biffig. Kolla en en recension på dem för att bilda dig en bra uppfattning.
När det kommer till skärmen, så tar det ändå tid att bygga ihop datorn. Vilket ger dig till att åka ut och kolla på skärmar på närmaste stora kedja för Elgiganten/Mediamarkt/dylikt innan du bestämmer dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@zenbokz: Det är ingen större skillnad, kylningen på MSIs variant är rejält biffig. Kolla en en recension på dem för att bilda dig en bra uppfattning.
När det kommer till skärmen, så tar det ändå tid att bygga ihop datorn. Vilket ger dig till att åka ut och kolla på skärmar på närmaste stora kedja för Elgiganten/Mediamarkt/dylikt innan du bestämmer dig

Ja de verkar likvärdiga efter lite internetsökningar. Så det blir nog att beställa ditt paket efter jobbet!
Vet inte hur mycket det ger att gå fysiskt i butiker. Var på Mediamarkt igår men de hade bara swift rog och den var inte ens ikopplad..

Edit: Verkar nu vara slut i lager på även detta grafikkort.. suck! Den här verkar komma in 22 januari.
https://www.dustinhome.se/product/5011025247/geforce-gtx-1080...

Det är väl inte så svårt att installera grafikkort själv eller?

Permalänk
Medlem

@icecrystal Enligt webhallen kan de plocka in ett Palit gtx 1080 Ti från leverantören på 1-2 veckor. Så då känns det bästa alternativet för mig att lägga en beställning på det paketet du fixade på Webhallen men att byta ut grafikkortet till ett Palix. Funkar det bra storleksmässigt osv? Allting passar och är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

@zenbokz: beror på vilket palit de kan få tag på, tycker det från dustin och sätta in det själv ser bäst ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Ja det går ju snabbast så i alla fall Passar det från Dustin (https://www.dustinhome.se/product/5011025247/geforce-gtx-1080...) med paketet från Inet (https://www.inet.se/kundvagn/visa/11259806/8700k-1080ti-bygge)? Och finns det någon annan chassifläkt som jag kan byta ut mot den i paketet, då denna inte finns i lager? Vore super tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

@zenbokz:
Ja, det passar perfekt. Som alternativ på fläkt, så är många av de billigare med vita fläktblad. Vill du undvika det så har du här en bra fläkt: FD Venturi 120mm

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Då var allting beställt! Blev även https://www.inet.se/produkt/x103301/acer-27-predator-xb271hu-... från deras fyndhörna Nu blir det att invänta beställningen från inet och dustin som ett barn inför julafton.. STORT tack för all hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenbokz:

@Icecrystal: Då var allting beställt! Blev även https://www.inet.se/produkt/x103301/acer-27-predator-xb271hu-... från deras fyndhörna Nu blir det att invänta beställningen från inet och dustin som ett barn inför julafton.. STORT tack för all hjälp!!!

Nice!
Varsågod, nöjet var delvis mitt ☺