Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Varför behövs krypto"valutor" för en sådan tjänst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@ronnylov: Ingen kommentar om penningpolitik?
Det är väl ändå rimligt att man inte får försätta sig för enorma ekonomiska risker hur som helst när man jobbar på en bank?

"Enorma ekonomiska risker"

Är du anställd av Aftonbladet?

Du är ett skämt

Permalänk
Avstängd

@Xcm: Istället för att skämma ut dig så kan du förklara kostnaden av att ha pengar på en bank.

Permalänk
Avstängd

Det enda @Helloweiner gör är egentligen att gå in i alla kryptotrådar för att trolla runt.

Ta inget av det han säger seriöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@Xcm: Istället för att skämma ut dig så kan du förklara kostnaden av att ha pengar på en bank.

Kostnaden?

Vem har sagt något att det kostar att ha bankkonto?

Jag ska för fan ha betalt om en bank lånar ut mina pengar. Varför ska dom tjäna pengar på mig GRATIS?

"Du kan skapa din egen bank och skaffa tillstånd"

Vem ska ge mig tillstånd?`STATEN?

Enda anledningen till att ge någon banktillstånd är för att den uppe i ledet jobbar i masskopi med banken och surplar pengar ur din ficka. Så trög du är att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Varför behövs krypto"valutor" för en sådan tjänst?

För en sådan tjänst? Vad menar du med det? Fördelen med blockkedjor är att de är decentraliserade. Nackdelen med många av dagens system är att de är centraliserade, vilket leder till uppenbara problem som visar sig titt som tätt (exempelvis att kortsystemet är nere för hela landet för alla Nordeakunder, eller att receptsystemet är oåtkomligt som leder till att inga kan ta ut mediciner på recept). Behövs coins? Antagligen för att ge incitament till att noder ska bekräfta transaktioner.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Kostnaden?

Jag ska för fan ha betalt om en bank lånar ut mina pengar. Varför ska dom tjäna pengar på mig GRATIS?

Enda anledningen till att ge någon banktillstånd är för att den uppe i ledet jobbar i masskopi med banken och surplar pengar ur din ficka. Så trög du är att förstå.

Du får i många fall pengar (ränta) på dina konton men ibland kan det krävas att du går med på att inte ta ut dem under en viss tid. Är väl rätt rimligt?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@ronnylov: Förklara syftet med dagens penningpolitik. Reporänta, inflationsmål etc. Om du inte kan göra detta så kan man inte ta dig seriöst när du säger att du vill avskaffa det.

När sa jag att detta skulle avskaffas?

Syftet med penningpolitiken är att försvara värdet på de lokala valutorna gentemot omvärldens valutor. Jag är för valutor som inte är bundna till enskilda länder. Röstade för att Sverige skulle införa Euro när detta var på tal och tycker att hela världen borde ha gemensam valuta så vi slipper handelshindren. Enklast är då om det är en digital valuta det hela baseras på.

Men det är upp till politikerna att bestämma om de vill kämpa för lokala egenheter eller gå med i världssamfundet liksom. De kan ju föra sin penningpolitik gentemot världsomfattande kryptovalutor lika gärna som de gör idag mot traditionella valutor? USD är exempel på en ganska världsomfattande valuta. Den skulle lika gärna kunna heta bitcoin eller något annat. Men är det värt besväret att kämpa för ett föråldrat system med lokala valutor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Kostnaden?

Du sade: "Banken har monopol på att ha digitala pengar. Vill du lagra dom gratis är enda sättet under madrassen".
Jag frågade vad du menade men fick inget svar. Det enda sättet att lagra pengar gratis på är inte under madrassen, du kan även sätta in dem på en bank.

Skrivet av Xcm:

Det får du också, det kallas ränta.

Skrivet av Xcm:

I don't even

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Du sade: "Banken har monopol på att ha digitala pengar. Vill du lagra dom gratis är enda sättet under madrassen".
Jag frågade vad du menade men fick inget svar. Det enda sättet att lagra pengar gratis på är inte under madrassen, du kan även sätta in dem på en bank.

Det får du också, det kallas ränta.

I don't even

Banken har monopol på digitala pengar. Har jag fel?
Ränta på banken? Räntan täcker ju bara inflationen, knappt. Stolpskott.

Permalänk
Avstängd

@Xcm: Vilken är denna "banken" du pratar om? Det finns många banker.
Räntan är mer än du får under madrassen, så vad exakt menar du med att endast madrassen är gratis?

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: Läs på om valutazoner. Jag tror inte att någon trovärdig skulle påstå att hela världen är en optimal valutazon.
Men visst, det låter fint.

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Fördelen med centralisering är stabilitet och kontroll. Att värdet går som en jojo och är kraftigt baserat på trender (inte orimligt att en krypto skulle påverkas i pris om pewdiepie tweetade om den tex) är vad du får av en decentraliserad valuta. Att blunda för detta och dra upp saker som 100% istället för 99.99% uptime är ganska löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@ronnylov: Ingen kommentar om penningpolitik?
Det är väl ändå rimligt att man inte får försätta sig för enorma ekonomiska risker hur som helst när man jobbar på en bank?

Det är inte bankens pengar de riskerar utan sina egna privata pengar.
https://www.svd.se/nordea-anstallda-forbjuds-handla-med-bitco...

"Banken är rädd för att personal kan hamna i en situation som är oetisk eller rent kriminell."
Jag förstår inte hur de tänker. Finns inget oetiskt eller kriminellt med kryptovalutor.
Med sådan logik borde de anställda förbjudas att använda kontanter också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@ronnylov: Läs på om valutazoner. Jag tror inte att någon trovärdig skulle påstå att hela världen är en optimal valutazon.
Men visst, det låter fint.

Valutazoner handlar om att rika ska kunna fortsätta förtrycka de fattiga. Vi i vårt fina rika land ska inte behöva bekymra oss om problem i fattiga länder så vi sätter upp gränser mot omvärlden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@Xcm: Vilken är denna "banken" du pratar om? Det finns många banker.
Räntan är mer än du får under madrassen, så vad exakt menar du med att endast madrassen är gratis?

Alla banker i Sverige har monopol på att lagra sveriges valuta i digital form.
Exempel:

jag har öppet lånekonto hos bank SEB.

jag stoppar in 100 KR.
SEB får nu skapa 900 KR och lånar ut 1000 KR till person "1" över 24 månader.
Efter 1 år har SEB gjort 35 KR vinst om vi räknar med en ränta på 3,5% per år.

Alternativ 1

Efter 1 år är dina pengar 100 KR
Efter 2 år är dina pengar 100 KR
Efter 1 år är deras pengar 35
Efter 2 år är deras pengar 70

Är det inte mer rimligt att säga såhär då:

Alternativ 2

Efter 1 år är dina pengar 103,5 KR
Efter 2 år är dina pengar 107 KR
Efter 1 år är deras pengar 31,5 KR
Efter 2 år är deras pengar 63 KR

Eller helt enkelt bara ha dom där utan ränta mot att dom inte får låna ut?

Du har inga alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det är inte bankens pengar de riskerar utan sina egna privata pengar.
https://www.svd.se/nordea-anstallda-forbjuds-handla-med-bitco...

"Banken är rädd för att personal kan hamna i en situation som är oetisk eller rent kriminell."
Jag förstår inte hur de tänker. Finns inget oetiskt eller kriminellt med kryptovalutor.
Med sådan logik borde de anställda förbjudas att använda kontanter också?

Ja precis, de riskerar att bli av med sina pengar och hamna i en situation där de pga skulder eller av andra skäl utnyttjar sin position på banken för egen vinning. Det är ju inte så att vilken kotte som helst får jobba på en bank.
Det har ingenting med krypto att göra förutom att krypto är extremt riskabelt.

Skrivet av ronnylov:

Valutazoner handlar om att rika ska kunna fortsätta förtrycka de fattiga. Vi i vårt fina rika land ska inte behöva bekymra oss om problem i fattiga länder så vi sätter upp gränser mot omvärlden.

Haha oj. Vissa av era påståenden får mig verkligen att skratta högt.
Ja fy fan, inte ska vi behöva bekymra oss om problemen i fattiga Norge eller Tyskland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcm:

Alla banker i Sverige har monopol på att lagra sveriges valuta i digital form.
Exempel:

jag har öppet lånekonto hos bank SEB.

jag stoppar in 100 KR.
SEB får nu skapa 900 KR och lånar ut 1000 KR till person "1" över 24 månader.
Efter 1 år har SEB gjort 35 KR vinst om vi räknar med en ränta på 3,5% per år.

Alternativ 1

Efter 1 år är dina pengar 100 KR
Efter 2 år är dina pengar 100 KR
Efter 1 år är deras pengar 35
Efter 2 år är deras pengar 70

Är det inte mer rimligt att säga såhär då:

Alternativ 2

Efter 1 år är dina pengar 103,5 KR
Efter 2 år är dina pengar 107 KR
Efter 1 år är deras pengar 31,5 KR
Efter 2 år är deras pengar 63 KR

Eller helt enkelt bara ha dom där utan ränta mot att dom inte får låna ut?

Du har inga alternativ.

Mjaa. Så snävt är det väl kanske inte. Det som står på aktiedepåer kan de inte låna ut exempelvis ;). Och vill man själv ta mer risker så kan man ju även investera pengarna i aktier och inte bara ha dem där.
Men är det verkligen något som är så intressant och dåligt att bankerna kan tjäna pengar? Det är ju inte så att det tas ur mitt innehav direkt så jag som insättare förlorar inte mer på att ha det på en traditionell bank än i något annat elektroniskt system.

Jag tänker såhär. Det här med att pengarna ligger hos någon annan är ju inte helt olikt hur kryptovärlden organiserar sig i nuläget. Onlinewallets för kryptovalutor är ju motsvarigheten till vad en bank erbjuder kan man säga.

Men jag ser inte riktigt vinsten med att bära runt sina coins utanför online wallets. Eller ja, utöver då att kryptobankernas onlinewallets kanske inte är så säkra som traditionella banker ännu så att det kan vara säkrare att ha grejerna i NAS/USBmadrassen ett tag till. Men ja för egen del är denna "ta med sig allt digitalt"bara hos mej ungefär lika intressant som att casha ut allt jag har i sedlar. Nej tack för mig på båda de alternativen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

@Xcm: Ett kapitaltäckningskrav på 100% kräver inte krypto. Det är inte heller önskvärt då det hade avsevärt ökat kostnaden på att låna pengar vilket hade ruinerat ekonomin ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Att okunniga människor går miste om pengar och riskerar stort för dom inte kan branschen, så har det alltid varit.

Det är en chans för avancerade människor, om man får säga så, att tjäna stora pengar i investering i Kryptovalutor. Då nästan bara "avancerade" människor handlar idag så svänger marknaden väldigt mycket, då alla köper, alla säljer ständigt.

Vardagliga människor som har SEK håller inte på att köper USD beroende på kurser, folk skiter i det rakt av. Folk är generellt dåliga på affärer och ekonomi, och därför sätts det som standard.

Media visar vad advancerade användare åtstadkommer, och då kommer Greta 52 och köper, kanske Per 29 på bygget också. Dessa personer som inte kan, är väldigt lättpåverkade i positiv och negativ mening och ska helt enkelt inte handla med detta för deras känslosamma beslut eller brist på källkritik när dom läser nyhetsblaskor som Aftonbladet påverkar dom för mycket.

Därför brukar jag fördumma diskussionerna med folk som faktiskt inte vet, och helt enkelt säga:

Köp neo och håll det i 2 år, kan (*) inte gå fel. Allt kan gå fel, men det är en väldigt enkel investering som JAG kan rekommendera. Däremot är det upp till mottagaren att ta beslutet och ansvara för sin investering.

Man kan helt enkelt inte diskutera kryptovalutor med människor som själva inte investerar hela dagarna, för att dom omöjligt kan förstå när dom inte är lika insatta.

- Iom att jag fördummar diskussionerna med människor så tar dom ord ur sitt sammanhang och dumförklarar mig i sin tur. Problemet är att mottagaren inte förstår att det kanske inte är riktat mot denna person, utan mot den minst kunniga på forumet.

En invecklad diskussion kring krypto är så mycket djupare än någon av oss har tid till. Men att säga att:

Cryptovalutor är en bubbla
Cryptovalutor är skit
Cryptovalutor är 100% säkert

Och utan tillåta en diskussion och att folk tror olika, att dumförklara folk är fel.

Man kan diskutera, men det är väldigt vanligt med personliga påhopp, väldigt vanligt med folk som har en hög kunskap och dom känner sig trampade på tårna när en ny generation kommer och investerar och rekommenderar mot vad dom lärt sig av deras erfarenheter.

Det är tråkigt att man inte ska kunna ha konversationer här utan att höra ständiga samma argument från folk som vi kryptomänniskor anser "inte har någon koll".

Nu kan jag tycka att det kommer en hel del personpåhopp från dig med, samtidigt som du tenderar att dumförklara de med mer allmänna kunskaper i ekonomi och som då och då ifrågasätter dina påståenden, eventuellt för att dina tår ömmar? Plus att det ofta kommer inlägg som i princip säger att krypto är 100% säkert

Helt ok att förenkla diskussionen vid behov, men att när man gör det till den grad att allt blir svart/vitt så gör man ingen en tjänst. "Köp neo och håll det i 2 år, kan (*) inte gå fel." är den typ av kategoriska uttalanden som riskerar att skapa omotiverat stor tilltro, speciellt hos de som inte är så insatta. Det reagerar jag personligen på och konstaterar att det inte stämmer, just för att nyansera bilden. Speciellt när det gäller personer som är uppenbart obekväma när kurserna går ner, vilket tyder på att man inte har funderat och planerat för den eventualiteten. Är man så osäker så är det oftast bättre att ta förlusten och gå vidare än att chansa på att det går uppåt i framtiden och må dåligt under tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Så snävt är det väl kanske inte. Det som står på aktiedepåer kan de inte låna ut exempelvis ;). Och vill man själv ta mer risker så kan man ju även investera pengarna i aktier och inte bara ha dem där.
Men är det verkligen något som är så intressant och dåligt att bankerna kan tjäna pengar? Det är ju inte så att det tas ur mitt innehav direkt så jag som insättare förlorar inte mer på att ha det på en traditionell bank än i något annat elektroniskt system.

Jag tänker såhär. Det här med att pengarna ligger hos någon annan är ju inte helt olikt hur kryptovärlden organiserar sig i nuläget. Onlinewallets för kryptovalutor är ju motsvarigheten till vad en bank erbjuder kan man säga.

Men jag ser inte riktigt vinsten med att bära runt sina coins utanför online wallets. Eller ja, utöver då att kryptobankernas onlinewallets kanske inte är så säkra som traditionella banker ännu så att det kan vara säkrare att ha grejerna i NAS/USBmadrassen ett tag till. Men ja för egen del är denna "ta med sig allt digitalt"bara hos mej ungefär lika intressant som att casha ut allt jag har i sedlar. Nej tack för mig på båda de alternativen

Neo kommer ju med en ICO nu där Exchangen "banken" är inbyggd i blockkedjan. Dvs applikationen körs på NEO's plattform. Decentralicerad och inte hos en "bank" eller dylikt. Ingen äger Exchangen förutom alla som har pengar i valutan.

Allt är inte svart och vitt, det finns lösningar för allt i stort sätt i plattformarna. Men återigen så drar du(övrigt folk) slutsatser utan att veta vad NEO Har att erbjuda.

Du skulle inte sagt det där om du visste vad Neo var. Ändå sitter vi här och diskuterar det

Permalänk
Avstängd

@Xcm: Du får gärna ge en utförlig förklaring om vad neo är.

Permalänk

@Hellowiener: Så man behöver vara ekonom för att kunna göra bra investeringar, eller kan man inte se fördelar med crypto i jämförelse med fiat för att man inte är ekonom menar du då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Fördelen med centralisering är stabilitet och kontroll. Att värdet går som en jojo och är kraftigt baserat på trender (inte orimligt att en krypto skulle påverkas i pris om pewdiepie tweetade om den tex) är vad du får av en decentraliserad valuta. Att blunda för detta och dra upp saker som 100% istället för 99.99% uptime är ganska löjligt.

Alltså att dagens kryptovalutor är väldigt volatila betyder ju inte att morgondagens kryptovalutor är det. Kryptovalutor är som sagt ett ungt fenomen, jämför med centralbanker, där exempelvis Sveriges Riksbank startade år 1668. De har haft några år på sig att tänka igenom hur det ska fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu kan jag tycka att det kommer en hel del personpåhopp från dig med, samtidigt som du tenderar att dumförklara de med mer allmänna kunskaper i ekonomi och som då och då ifrågasätter dina påståenden, eventuellt för att dina tår ömmar? Plus att det ofta kommer inlägg som i princip säger att krypto är 100% säkert

Helt ok att förenkla diskussionen vid behov, men att när man gör det till den grad att allt blir svart/vitt så gör man ingen en tjänst. "Köp neo och håll det i 2 år, kan (*) inte gå fel." är den typ av kategoriska uttalanden som riskerar att skapa omotiverat stor tilltro, speciellt hos de som inte är så insatta. Det reagerar jag personligen på och konstaterar att det inte stämmer, just för att nyansera bilden. Speciellt när det gäller personer som är uppenbart obekväma när kurserna går ner, vilket tyder på att man inte har funderat och planerat för den eventualiteten. Är man så osäker så är det oftast bättre att ta förlusten och gå vidare än att chansa på att det går uppåt i framtiden och må dåligt under tiden.

Det kan jag hålla med dig om. IDAG ska man inte ge sig in om man inte förstår sig på vad det är man investerar i. Om personer ändå vill in så kan jag rekommendera.

Å andra sidan rekommenderar allihopa allt möjligt så jag förstår att det är väldigt farligt.

Krypto är som en tiger. Den är inte farlig om man vet hur man ska ta hand om den, och därför ogillar jag när folk sätter den i kategorin "livsfarlig", när dom pekar från ett håll på en specifik sak.

"ICO ÄR LIVSFARLIGT DOM TJÄNAR MILJONER".

Vart kan man inte applicera det?
Så är det i alla branscher. Finns alltid oseriösa aktörer som lurar dumt folk.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Penningpolitik då?
Reporänta och inflationsmål, är det bara påfund av giriga bankirer för att gynna sina egna mål?

@Hellowiener: Så man behöver vara ekonom för att kunna göra bra investeringar, eller kan man inte se fördelar med crypto i jämförelse med fiat för att man inte är ekonom menar du då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ja precis, de riskerar att bli av med sina pengar och hamna i en situation där de pga skulder eller av andra skäl utnyttjar sin position på banken för egen vinning. Det är ju inte så att vilken kotte som helst får jobba på en bank.
Det har ingenting med krypto att göra förutom att krypto är extremt riskabelt.

Haha oj. Vissa av era påståenden får mig verkligen att skratta högt.
Ja fy fan, inte ska vi behöva bekymra oss om problemen i fattiga Norge eller Tyskland.

Så bankanställda får inte spela på travet heller? De kan ju bli spelberoende. Och har verkligen alla bankanställda på hela bankkoncernen så viktiga positioner att det spelar roll vad de gör med sina privata pengar? För övrigt kan de utnyttja sin position för egen vinning även med traditionella valutor, aktier eller vad som helst. Är de förbjudna att inneha aktier? Det kan också vara riskabelt ju och framförallt kan de ha insiderinfo.

Om vi ska bekymra oss om Norge, Tyskland eller andra länder är en politisk fråga. Kan nog bli synd om norrmännen när oljan tar slut och norska kronan blir värdelös. Som tur är har de billig el från vattenkraft och kan köra hårt med mining av kryptovalutor istället

Permalänk
Avstängd

@Infected1991: Man behöver inte vara ekonom för att göra bra investeringar.
Man bör ha koll på åtminstone grundläggande ekonomiska koncept och teorier när man förespråkar att byta ut det nuvarande systemet för ett annat. Dessa trådar är fulla av okunniga personer som proklamerar skräp som att det inte finns fördelar med centraliserade valutor och att valutazoner är skapade för att hålla ute de fattiga (lol).

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Kallas insiderbrott - upp till 4 år fängelse.

Vet du något som inte är allmänt känt då är det bara sitta fint i båten tills det släpps. Agerar du innan så kommer du torska.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@Infected1991: Man behöver inte vara ekonom för att göra bra investeringar.
Man bör ha koll på åtminstone grundläggande ekonomiska koncept och teorier när man förespråkar att byta ut det nuvarande systemet för ett annat. Dessa trådar är fulla av okunniga personer som proklamerar skräp som att det inte finns fördelar med centraliserade valutor och att valutazoner är skapade för att hålla ute de fattiga (lol).

Klart det finns fördelar med centralizerade valutor. Men ett problem är att om landet krashar, om landet blir krigshotat, om det blir intensiv invandring, så drar den med sig allt i dess väg.

Jag tror du är mer emot kryptovalutor än vad kryptomänniskorna är emot centralizerade system. Kryptovalutor är egentligen samma koncept, på steroider. Dags att byta ut ett bankssystem som varit samma i över 300 år.