Tack alla som rekommenderar ZFS - Ska kolla på detta!
En sak kan ju vara att testa installera ESXi på maskinen med den config den har nu, utan att köpa nya diskar att stoppa i. Jag vill kunna köra esxi som "root-operativsystem" eller vad man ska kalla det. Jag vill inte ha osx eller windows på som operativsystem i botten. Då blir det ju Windows -> ESXi -> VM-maskin med eget OS. Är det någon som vet vad VMWare menar med att Mac Pro är kompatibel med ESXi? Menar dom så som jag vill ha det?
@anon159643: Jag förstår vad du menar, det är bra kräm i maskinen, jag köpte den ny från Apple.se 2010. Då hade den bara en mekanisk disk, 12gb minne och 2x2,4 ghz cpu:er. Jag har uppgraderat den i omgångar under 8 år. Jag har även under dessa 8 år använt datorn otroligt mycket i form av musik-produktion och design-frilans hemma. De senaste 2 åren har jag använt datorn på min arbetsplats som grafiker / utvecklare. Så datorn fungerar ju fortfarande väldigt felfritt.
Dock finns det en nackdel med att fortsätta att arbeta med datorn som arbetsstation:
- Datorn skulle behöva ett nytt grafikkort. För att få ett up-2-date-kort behöver jag köpa ett flashat kort från macvidcards vilket kommer att kosta typ 5000. Grafikkortet datorn har idag stödjer inte flera 27"-skärmar. Nya MacOS Mojave stöds bara halft på Mac Pro 5,1 på grund av Metal2 (man behöver ett modernt grafikkort för att det ska stödjas fullt ut).
Utöver detta har jag en maxad hackintosh som bara är 2 år gammal plus en macbook.
Det hade gjort mer ont att sälja min gamla mac pro. Nu ger jag ju den ytterligare kanske 5 års livstid Eller vad säger du @anon159643 ?
/Daniel