Ändra om i hemmet
Tjo alla glada.
Satt och funderade på att ändra om lite i mitt hemmanätverk.
Problemet för min egen del är att jag alltid haft brått när sakerna satts upp, så inget har blivit som man velat, utan mest funktionellt. Så hann aldrig kolla upp de sakerna jag egentligen ville ha på plats. Utan Plex och Teamspeak skulle på plats direkt, tycktes det från olika människor.
bild
Lista över hårdvara
Router:
EdgeRouter Lite 3ports
Switchar:
Netgear GS105
EdgeSwitch 24-Port Lite
Accesspunkt:
Ubiquiti unifi ap 100mbps
"Allmän Server"
Specc
Windows Server 2016 - Standard
CPU: Intel Xeon E3-1275V5
Minne: 32gb ECC DDR4 Samsung
Disk: 4x2TB Seage & 2x 256GB SSD
Den har även IPMI i ett av nätverksuttagen, så dubbla uttag på burken.
FreeNas
En gammal N54L
Minne: 4gb (Medveten om att jag egentligen bör ha 6gb)
Disk: 2x3tb WD Red
Funktioner
Servern:
Servern har följande funktion i hemmet
1: Plex
2: Teamspeak Server
3: Backup Via Duplicati & BTsync
4: Hyper-V Manager
5: Filserver
6: Sonarr & Jackett
7: Headphones
Virtuela klienter:
Torrentklient - Windows 10
1: Qbittorrent
2: Ovpn
Workstation - Windows 10:
Allmänt slask, test av mjukvara etc.
Freenas:
1: Filserver(Enbart slask)
Router:
1:DHCP
2:DNS
Datorer:
Alla andra datorer används för gaming och allmänt bruk.
Mål
1: Förenkla intern fildelning
Idag så är det enbart jag som har tillgång till serverns utdelade mappar.
Jag har inget AD eller dylikt på plats, så jag använder Admin login för att komma åt filerna från min dator.(Antagligen super bad practice)
Om jag sätter upp ett AD, skulle jag kunna säga tex att den Lokala användaren "Johan" på gästdatorn får se A men "Anton" får se A & B mappen på servern?
Typ, kan jag addera på något sätt "GuestPC\Johan" -> A och "GuestPC\Anton" -> A & B
2: Egen DHCP & DNS?
Servern står mest på idle, som de flesta servrarna. Skulle det vara någon fördel med att låta servern hantera både DHCP & DNS istället för routern?
3: Remote install?
Gör väldigt mycket datorarbete till folk runt om mig. Vilket innebär väldigt mycket windows installationer.
Är det WDS som gäller eller finns det något annat som fungerar bättre? Har gjorts försök för, men icke.
4: Uppdelning?
Hur bör tjänster delas upp? Idag kör jag väldigt mycket på "Hosten" så att säga. Bör jag klumpa allt i en virtuell maskin? Hur skulle ni gjort?
5: Andra rekommendationer eller saker som kan förenkla vardagen uppskattas också.
Jag antar att jag egentligen vill ha en mer "Professionell" miljö hemma, så att säga.