Permalänk
Medlem

Min bil är svart. Det syns direkt när den blir skitig. Har inget emot vita bilar, däremot alla urtrista varianter av silver går bort.
Men när man tittar efter bilar (vilket jag gör hela tiden känns det som) så är det lite olika beroende på vilken bilmodell man tittar på verkar det som. Om man letar efter t.ex. en Mercedes SLK så verkar åtminstone 75% av alla som sålts vara i silver...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en vit bil, skeptisk mot färgen, men är ändå sjukt nöjd med valet.
Vit bil är löjligt snyggt om man har puts på grejerna.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Hej,

Jag kör en vit bil, det är till och med så att jag väntade extra länge för att få min bil i vitt, jag tycker det är snyggt.
Vad det gäller smuts så är min uppfattning att en skitig bil ser skitig ut oavsett färg och till min förvåning så upplever jag inte en vit bil som skitigare än tex en svart när det väl blir skitigt.

//Mhisha.

Skrivet av Molotov:

Ja det stämmer.
Det är en myt att vit bil måste man tvätta hela tiden.
Snarare svart som är bärst att se smutsig ut

Skickades från m.sweclockers.com

Kan säga så här.
Jag har en bruksbil som är blå/lila (beg köp)... med gråa fälgar. Den kan vara nästan dumpad i smuts... och det syns inte, speciellt fälgarna. Just grå (matt) färg är utan tvekan den färg du kommer undan att ha smutsig. Så vill du har en skitig bil... ta en matt grå.

Svart... är utan tvekan motsatsen. Har en svart sommarbil, och det räcker med en sommarskur så är den skitig. Kör av den anledningen nästan bara i torrt väder med denna.

Vitt klarar sig bra mot regn och snö, då det blir jämnt färgat... men slask/grus ser du direkt. Så vitt är utan tvekan en av de färger där man antingen "accepterar smutsen" och kör "elektro-smutsvit" (LTH ref), eller så får du tvätta ofta, om du vill ha den riktiga färgen. Mao.. vita bilar blir också skitiga direkt, men det döljs i att det finns "olika nyanser" av vitt. Mao, tvätta den ska du se att den vita nyansen ändras direkt.

Får jag välja mellan vit eller svart ur praktiskt sett... väljer jag vitt. Får jag välja det ur syn/utseende skull... väljer jag svart. De flesta ser inte bilen som något "snyggt dock", och tvätt/lack skötsel är något få folk gör utom när de ska sälja bilen (för vi alla vet att en ren bil är värd mer).

Men jag håller med TS att det är tråkigt med vitt i längden på bilar. Man tappar viljan att rengöra den och sen ser den ut som... ja, smutsvit. Dock har många i tråden gett förklaringen.... det är den billigaste färgen och när folk köper bil, firmabilar blir vita pga leasing och dekaler på bilen , vill de ha det så billigt som möjligt. Många gånger säljs ju också bas-modellen ut på rea mot slutet av "året", och då blir det ju vita.

Ett tips dock till @xcluzive är... Vinyl Wrap. Finns både gör det själv, och företag som ordnar det till vettigt pris. Du kan då byta färg på bilen utan att behöva en dyr lackfirma. Du kan även göra egen unik look med udda färger, mönster eller liknande, som verkligen sticker ut, tex:

Permalänk
Inaktiv

Vitt är snyggt, men all jekla flygrost.. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vitt är snyggt, men all jekla flygrost.. :\

Bara se till att underhålla bilen och använda flygrost borttagare med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inteno:

Bara se till att underhålla bilen och använda flygrost borttagare med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Tips på någon riktigt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Bara se till att underhålla bilen och använda flygrost borttagare med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Också en anledning att köra med wrap... du kan återställa det genom att byta den sektionen och den skyddar ursprungslacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tips på någon riktigt bra?

Dragons Breath från Autodude. Men se till att du har bra vårdar lack i grunden. Ge den en riktig tvätt, polering och sedan lite vax. Sedan tvättar su med vaxschampoo och var tredje tvätt kan du spraya på sprayvax så kommer bilen hålla sig fin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Göteborg bl.a

Skrivet av Fulgano:

Vellinge Taxi i Skåne bl.a.

Skickades från m.sweclockers.com

Då stämmer det alltså det att det finns ett Sverige utanför Stockholm

Permalänk
Medlem

Jag gillar vitt för jag älskar japanska bilar och vitt är deras racingfärg. En vit Nissan GTR R34..mums!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jag gillar vitt för jag älskar japanska bilar och vitt är deras racingfärg. En vit Nissan GTR R34..mums!
http://s1.1zoom.me/b5050/459/432296-Kysb_3840x2160.jpg

Panda vit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Personligen skulle jag inte välja bort rätt bil för rätt pris just p.g.a färgen, såvida det inte är någon obskyr kombination som inte passar alls. Ett exempel på det är ju att en Lamborghini Gallardo är som gift med en mörklila färg, men samma färg på valfri Hyundai blir ju katastrof

Skulle jag köpa en helt ny bil så skulle jag nog välja vit eller åtminstone en ljusare färg, just p.g.a den mindre absorptionen av värme som någon nämnde tidigare. Har kört omkring en äldre svart bil utan ACC ett par år på sommaren och det gör jag helst inte om, även om det bara drabbar en under ett halvår i det här landet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Jag köpte vit bil men prioriteringen låg inte vid färgen utan det var en focus 06 med servicebok nya däck och ny besiktigad osv och finns ingen färg som kommer göra den snygg så var orelevant men dom är rätt billig att åka i och äga

pluss i kanten är väll att vit är en färg som är tacksam om man behöver snygga till lite ytrost

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Tack för att du tog upp detta problem med bilfärg, som verkligen har fått mig att ligga sömnlös om kvällarna...

Förr undrade jag vem tusan som ville ha en brun eller orange bil, tills jag så ett skitsnyggt rally bygge i orange lack och krom.

Jag kan rekommendera en djup bajsbrun nyans som tonar över i ett mönster av grå streck och svart mot botten om du vill tänka praktiskt vid valet av färg på din bil... Alla på gatan kommer att titta på din nya bil, det lovar jag dig.

Edit, litet gråvit marmorering på taket också för att matcha fågelbajset så får du ett minimum av underhåll...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vad folk som inte bryr sig om bilar tycker är ju ganska ointressant...

Köpte en ny bil för lite mer än ett år sedan och valde då svart, men som redan påpekats är det den absolut jobbigaste färgen att hålla ren. Man slipper nog en viss sorts smuts (asfaltsfläckar etc) men vägdamm, pollen, slask, allt sånt syns väldigt tydligt.

Ska köpa en ny sommarbil (MX-5 RF) nu under månaden, blir högst troligtvis vit. I kombination med svarta detaljer blir det väldigt snyggt och kontrastrikt. Hade de funnits någon riktigt spännande färg så hade jag kanske tagit den men Mazda kör inte det konceptet.

https://www.mazdausa.com/shopping-tools/build-and-price/mx-5-...

Så som den svarta ser ut i konfiguratorn ser de aldrig ut i verkligheten. Den blåa är inte så rolig heller, ska vara Subaru-blå i sådana all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kommer kanske inte bli det lättaste i världen att sälja men fan vad läcker

Där är den verkliga anledningen till varför överlägset flest bilar är i tråkiga standardfärger som vit, svart, grå, och silver. Andrahandspriset styrs av hur lättsåld bilen är, och inte alla vill synas med en pippigul, neonrosa, osv, bil. Härlig färg på bilden. Lätt hittad på parkeringen. Om jag någonsin köper ny bil, ska den vara orange, så där "Ford Heritage Edition" orange, tror jag. Möjligen mer mot neon hållet.
Sen ska den omedelbart filmas med svartrutig film, så det tar 5+ år innan jag får njuta av fulla effekten, för att skydda lacken, men men...

Skrivet av Meantek:

Visst var det ett sjuhelsikes putsande, men det var en sommarbil. Det finns två andra färger jag hellre hade haft, gul eller blå, men det var inget vidare utbud på begmarknaden när jag var på biljakt, och den blåa såldes inte ens i Sverige. Någon helgräslig röd, tråkig grå och svart fanns också.

Just "vanlig" gul är en färg som inte funkar i min del av Sverige. Rapsbaggar överallt på bilen, och när man öppnar dörrarna får man med sig dem in. Möjligt att neongul osv kan funka, men jag tvivlar. Gnälligt kanske, men det är min bil, jag vill inte ha en massa liftare jag inte ens kan föra en konversation med...

Skrivet av SID 6.7:

Det DÄR är en färg! En sådan bil hittar man lätt på parkeringen och den visar på smak.

Jag vet inte om det visar på "smak", framförallt kanske inte på "god smak" men det visar att bilen är lite mer än bara ett transportmedel för ägaren. (Missförstå mig rätt, jag gillade färgen. Men egentligen skiter jag i vilken färg folk valt, bara att man gör ett val som individ, och får en "roligare" look, gör så mycket.) Vem fan köper en ny ford mustang, och väljer svart, eller vit. Kom igen, lev lite för helvete. Jag är ungefär 188cm lång, och 100 kilo tung. Skulle jag köpa en Ford mustang, någonsin, ska den vara chockrosa. Bara för att jävlas med folks förutfattade meningar. (Inte speciellt imponerad av just Ford mustang, det var bara det första exemplet jag kom på.)

Skrivet av Agustavsson:

Kör gärna vit bil, men det är stor skillnad på vit och vit. Kia har någon vit färg som nästan är blå, och det är inte snyggt alls! Men Hondas "championship white" är ett snyggare exempel.

I princip alla som varit i kontakt med färg vet att LITE blått i vit färg gör den "vitare". Kallvitt vs varmvitt ljus osv. Antagligen är det någon på Kia som get sig fan på att deras vita bil ska vara "vitast" på ett mässgolv någonstans, och gått till överdrift. Den är säkert spektakulärt vit i rätt ljus, men får en blå ton i dagsljus.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vita bilar håller sig lite svalare. Gick ett avsnitt av mythbusters för många år sedan där det testades.

Behövde man verkligen testa det? Vet inte alla att mörka saker absorberar mer energi från strålningskällor, tex solen, medan ljusa saker reflekterar dem?
Det lite spännande i sammanhanget är att mörka saker avger värme fortare än ljusa, så lyckas man få båda bilarna lika varma ska den svarta i teorin svalna fortare. Inte säker på att det blir mätbart i praktiken, och en situation där det är relevant för just bilar finns nog inte. Men kul.

Skrivet av freddechr:

Det är billigare för biltillverkarna att måla en bil vit därav att den är "gratis" och ingår vid bilköp Defekter osv i plåten syns inte lika lätt som en svart tex

Jag vet inte om det är sant. Så vitt jag vet genomgår fordonen samma slutinspektion oavsett färg, och i dag är den inte beroende enbart av vad det mänskliga ögat ser, så för att det ska vara billigare, måste just vitt pigment vara signifikant billigare än alla andra färger.

Skrivet av Paddanx:

Ett tips dock till @xcluzive är... Vinyl Wrap. Finns både gör det själv, och företag som ordnar det till vettigt pris.

Vet du någon i "vårt" område som gör sådant till vettigt pris? Jag hade kunnat tänka mig att "måla om" min till härligt orange.

(Öppna bilden i en ny flik, så får man ett par bilder till på fanskapet. Det är inte riktigt lika fin puts på den i dag... Nå, det är inte alls lika fin puts på den i dag. Men det ska det inte vara i heller.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Beror väl lite på bilen kan jag tycka. Vit är ju klassik motorsportfärg, lite skillnad på en vit Porsche och en sunkvit Ford.

https://i.pinimg.com/originals/91/18/01/911801d2cccef3d80f4b9a609316239a.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/3rd-Ford-Taurus-wagon.jpg

Annars som andra har sagt, vitt är en basfärg och brukar vara billig.

Du kan ju inte jämföra två bilar med vit lack där den ena har fått kärlek och omsorg och den andra mer eller mindre inte sett polermaskinen på år och dar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker olika färger passar på olika bilar. Tex tycker jag inte vit passar bra på Volvo men passar bra till Audi bilar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilken typ av vit? Sen så kan jag personligen tycka att vissa färger ser olika bra ut beroende på vilken tid på året det är. Under fina soliga sommardagar så är många vita bilar riktigt snygga, medan under en grå dyster vinterdag så är det lite tråkigare. Vissa färger passar ju även bara på vissa typer av bilar.

Min Fiesta tycker jag passar i blå (inte min på bilden)

Men denna BMWn tycker jag absolut inte gör det, utan den hade varit betydligt snyggare i silvrig eller titanium grå

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Behövde man verkligen testa det? Vet inte alla att mörka saker absorberar mer energi från strålningskällor, tex solen, medan ljusa saker reflekterar dem?
Det lite spännande i sammanhanget är att mörka saker avger värme fortare än ljusa, så lyckas man få båda bilarna lika varma ska den svarta i teorin svalna fortare. Inte säker på att det blir mätbart i praktiken, och en situation där det är relevant för just bilar finns nog inte. Men kul.

Klart de inte behövde testa det. Men handlade väl mer om hur stor skillnaden var om det var värt att välja en vit bil pga det eller ej. Nu minns jag ej skillnaden men har för mig det var några grader i alla fall.
Att den varma bilen eventuellt blir svalare fortare kompenseras ju också av att den vita är svalare från start om de stått i solen. Spelar väl mer roll om man bor i ett varmt klimat, inget jag skulle bry mig om i Sverige i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har just nu en vit bil och älskar den, har haft en baby blå audi rs4 och den fick väldigt mycket blickar, kände mig som Justin bieber så därför skaffade jag mig en vit volvo istället. Nu smälter jag in bland alla andra och känner mig osynlig, precis som jag vill ha de

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Finns de färger jag aldrig skulle köpa så som brun, mörkblå, silver, champagne och speciellt inte med ljus eller beige inredning, fy fanken så fult.

Kan dock tänka mig mörkgrå, svart, Volvos Laserblåa och Flashgröna är rätt läckra. Men nästa bil kommer att bli en vit V60 2014 D5 R-design och uppåt, givetvis helsvart inredning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tyckte också det till jag gick över 40+ så det är nog en gubbgrej!

För vissa kommer bra smak med åldern.

Vitt är stilrent, snyggt och alltid inne.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Föredetting
Skrivet av -=Mr_B=-:

Just "vanlig" gul är en färg som inte funkar i min del av Sverige. Rapsbaggar överallt på bilen, och när man öppnar dörrarna får man med sig dem in. Möjligt att neongul osv kan funka, men jag tvivlar. Gnälligt kanske, men det är min bil, jag vill inte ha en massa liftare jag inte ens kan föra en konversation med...

Vitt drar också till sig sin beskärda del insekter, märkte jag efter en rad röda och blåa bilar. Renaults Jaune Sirius är rätt speciell, för övrigt: http://img24.xooimage.com/files/a/3/9/image-3-1f1846e.jpg

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greendevil:

Vita bilar är inblandade i mindre olyckor än flertalet andra bilfärger, enligt en australiensisk studie.

Men gäller inte i norden, som har snö vintertid. Då är vitt rena kamuflagefärgen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är gul eller orange bäst då de syns bäst i alla förhållanden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av greendevil:

Vita bilar är inblandade i mindre olyckor än flertalet andra bilfärger, enligt en australiensisk studie.

Menar du färre antal olyckor eller mindre allvarliga olyckor?

Permalänk
Medlem

Jag ser det lite som så också flesta kör volvo i Sverige och de är bland de fulaste bilarna på våra vägar. Speciellt de nya v90 xc90 fula som stryk.

Permalänk
Avstängd

Vitt och svart ser bra ut. Det gör sällan en blå bil eller grön.

Svart färg är inte så praktiskt heller, blir varmt som fan och hela bilen blir grå.

Permalänk
Medlem

Har en silvrig v70, förutom loye repor/skador är färgen helt ok, bättre än en helvit som gärna blir matt efter några år.

Drömfärgen på bil är dock ljusblått

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av greendevil:

Vita bilar är inblandade i mindre olyckor än flertalet andra bilfärger, enligt en australiensisk studie.

Skulle vilja se den statistiken i Sverige.. Hade en vit bil framför mig i snökaoset, som dessutom inte hade några baklysen på. Det enda jag såg var backspeglarna. Hade det kommit någon med fart, så skulle det garanterat blivit en smäll, så jag låg kvar bakom...

Skrivet av person:

Jag ser det lite som så också flesta kör volvo i Sverige och de är bland de fulaste bilarna på våra vägar. Speciellt de nya v90 xc90 fula som stryk.

Det är ju dock en smaksak.. Volvo gör säkra bilar och du stödjer svensk tillverkningsindustri. Min åsikt är att de är funktionella då de lastar mycket.. Sen att de vann årets bil säger ju också något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD