Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Motion blur i windows 10 och spel

Tjena!

Jag köpte en ny laptop för några dagar sedan och älskar den. Jag har däremot ett problem.

Jag upplever extrem motion blur, både i Youtubefilmer och i spel. Det är så extremt så att det inte går att spela och filmtittande blir förjävligt. Jag testade UFO motion test ( https://www.testufo.com/framerates#count=3&background=stars&pps=240) och det är först vid 120 pixels per second som jag kan se ufot vid 30 fps skarpt. Jag vet inte hur vetenskapligt det testet är men det är det bästa sättet för mig att beskriva hur allvarligt det är.

Jag har uppdaterat drivers till både intel UHD och MX150, men det verkade inte hjälpa. Finns det någonting annat jag kan göra för att minska denna blur?

Datorn i fråga finns på denna länk:
https://new.webhallen.com/se/product/274864-Asus-VivoBook-S15-S510UN-BQ083T-15-6-i5-8250U-8GB-256GB-SSD-M-2-MX150-Win-10

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

powerplan prestanda? Annars lider ju billiga laptop paneler med ghosting.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Holmfrid: Du menar eftersläp? Alltså att skärmen adderar en suddighet som du inte är van med sedan tidigare? Förmodligen är inte skärmen bättre än vad du ser.

Motion blur/det som inträffar när du filmar verkligheten och saker rör sig framför en kamera. En slutartid på 1/48-dels sekund (normal för film) gör att saker i rörelse hinner flytta sig under exponeringen vilket skapar en utsmetad suddig rörelse. Detta hjälper till att skapa ett intryck av flyt vid låga fps, likt 24p eller 30 fps på många konsol-spel. Därför simuleras Motion/Blur-rörelseoskärpa på en hel del speltitlar.

UFO-testet har ingen rörelseoskärpa/Motion Blur-adderad och därför avslöjar den vad skärmen tillför i form av eftersläp, närmare bestämt i panelen. Detta är inget du kan göra något åt utan är en brist i själva LCD-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Holmfrid: Du menar eftersläp? Alltså att skärmen adderar en suddighet som du inte är van med sedan tidigare? Förmodligen är inte skärmen bättre än vad du ser.

Motion blur/det som inträffar när du filmar verkligheten och saker rör sig framför en kamera. En slutartid på 1/48-dels sekund (normal för film) gör att saker i rörelse hinner flytta sig under exponeringen vilket skapar en utsmetad suddig rörelse. Detta hjälper till att skapa ett intryck av flyt vid låga fps, likt 24p eller 30 fps på många konsol-spel. Därför simuleras Motion/Blur-rörelseoskärpa på en hel del speltitlar.

UFO-testet har ingen rörelseoskärpa/Motion Blur-adderad och därför avslöjar den vad skärmen tillför i form av eftersläp, närmare bestämt i panelen. Detta är inget du kan göra något åt utan är en brist i själva LCD-panelen.

Tack för informationen! Då får jag acceptera läget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg