Permalänk
Medlem

Tråden om VR-Chat

Jag har börjat titta på VR-Chat och man ser ju snabbt att det är en rätt omfattande plattform med mängder av miljöer, upplevelser och variationer. Det tar lätt mera tid än man hade tänkt och en stor del av det man upplever är i bästa fall av medioker kvalitet.
Samtidigt kan det vara ganska kul när man hittar intressanta och välbyggda miljöer.
Jag tänkte att vi kunde samla lite tips på bra ställen och hur man tar sig dit.

När det gäller VR-stöd så har jag förstått att stödet varierat lite med olika versioner.
Numera verkar det vara Steam-versionen som gäller, vilket gör att det är Steam VR som hanterar kompatibla enheter. Plattformen i sig har el har haft stöd för både positionering av armar och ben och jag har sett en del på Github om insticksprogram. Men det verkar fungera bra med mus och tangentbord med vilket gör att plattformen är välbesökt och man kan stöta på folk i alla åldrar som är nyfikna på VR och denna typ av miljö att umgås i.

Själv använder jag Leapmotion för handrörelser och interaktion och vill gärna utforska det så skriv gärna om du har erfarenhet av det. I nuläget har jag inte fått det att fungera med VR-Chat.

Kontrollen i VR-Chat är från början inte självklar då det blir en mix av headset-rörelser, musrörelser och tangentbord eller gamepad. Det lättaste är nog att använda VR-handkontroller och helt lämna tangentbordet men om man kör DK2 eller utan headset så blir det olika kompromisser. Jag skulle gärna vilja veta vad andras preferens är.

Kanske det finns medlemmar som har förslag på olika lösningar, inställningar, miljöer, klubbar osv?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte VR-chat först ikväll och har kollat flera youtubevideor om det. Ser sjukt kul ut (med rätt folk)!

Jag har varit sugen på något sånt här sen jag läste Ready Player One. I en video spelade de Dungeons and Dragons i VR-Chat. Det kan ju vara väldig immersion om alla har sina karaktärer.

Tänk möjligheterna med exempelvis Escape Rooms i den här världen. Det finns stora möjligheter men det svåra är väl att göra det bra plus att det inte ör en speciellt stor marknad än heller.

Började kolla på Microsofts Mixed Reality headsets men det är fortfarande lite dyrt tycker jag. Ser sjukt kul ut dock!

Skickades från m.sweclockers.com