Aux-/hörlursförstärkare att använda i bilen.

Permalänk

Aux-/hörlursförstärkare att använda i bilen.

Jag har tröttnat på att ljudutgången på mobilen är så oerhört klen. Normalt skruvar jag upp volymen till ca 20/50 på min bilstereo när jag lyssnar på radio/cd. Kopplar jag dock in min mobil via aux så får jag istället dra upp den mot närmare 40/50 för att få någorlunda volym. Ska ju vara något EU-direktiv som gör att volymen är så pass begränsad om jag förstått det rätt.

Jag testade att köpa en hörlursförstärkare från Fiio.
Denna gjorde dock knappt märktbar skillnad. Men tänkte att det kunde vara värt ett försök, dock så blir det ett återlämnande av denna "förstärkare".

Funderar nu på att istället testa en BT-mottagare, på så sätt slipper jag använda mitt AUX-uttag alls. Om nu BT ger en starkare signal återstår att se. Blir nog till att testa en sån här BT-mottagare.
Verkar ju finnas en mängd liknande produkter på marknaden.

Är det någon som har någon bättre lösning på problemet med låg volym på aux från mobilen? Jag verkar långt ifrån ensam om problemet om man googlar på det men svårt att hitta någon bra lösning på mott problem.

Permalänk
Medlem

Går ju att spela musik som låter högre a la radio men annars vet jag ej.

Har en https://www.pioneer-car.eu/eur/products/deh-x8600bt och en OnePlus 3, över BT spelar det då högre än mina öron klarar av (resten är original i bilen). Men mycket beror ju på mastern, streamar jag t.ex Hardstyle från di.fm så behövs kring 40 i volym. Vissa MP3s gör ont i örornen redan vid 30.
Har aldrig ens provat aux porten, har ett par hörlurar inkopplat i telefonen hela tiden =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad har du för bil? Det finns sådana bluetoothenheter du kopplar in direkt i stereon i bilen som synkar med telefon varje gång du startar bilen, samt att du kan bläddra låt & prata i telefon (om du även drar fram en mic). Dessa passar dock bara till Audi, Volkswagen etc.
Jag köpte en sådan här igår och väntar just nu på att få hem den:
Bluetooth

Permalänk

Jag kör en Opel Astra GTC -12. Jag har BT men som bara stödjer handsfree och inte musikstreaming. Finns även en USB, men som inte verkar kompatibel till min telefon mer än till laddning tyvärr så det är mitt AUX jag får förlita mig på.

(Att byta stereo är inget alternativ för mig)

BergHa, testa gärna att koppla in din mobil via aux och se om även du får låg volym den vägen. Problemet verkar ju som sagt vara vida spritt

Permalänk
Medlem

@Splendid86 det finns ingen inställning i menyerna för att öka volymen på aux? Vet att bmw har det på orginal stereon

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

brukar även finns lite " undermenyer " har en Alpine där jag har " Aux-in Gain " som jag bara kommer in på om ngt är kopplat på aux, fick annars ligga på volym 25 / 30 för att få någorlunda ljudnivå. Med Aux-in gain så dubbla den volymen xD

många tillverkare har lite dolda "service" menyer som man kan hitta när man googlar lite

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

brukar även finns lite " undermenyer " har en Alpine där jag har " Aux-in Gain " som jag bara kommer in på om ngt är kopplat på aux, fick annars ligga på volym 25 / 30 för att få någorlunda ljudnivå. Med Aux-in gain så dubbla den volymen xD

många tillverkare har lite dolda "service" menyer som man kan hitta när man googlar lite

Detta vore ju en bra ide. Ska kika runt lite på vad jag kan hitta, men har försökt leta mig runt innan utan resultat.

Permalänk

En annan lösning som slog mig är ju att använda någon form av FM-sändare och komma ifrån AUX-ingången på bilen. Finns ju faktiskt BT --> FM via en sånhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Jag kör en Opel Astra GTC -12. Jag har BT men som bara stödjer handsfree och inte musikstreaming. Finns även en USB, men som inte verkar kompatibel till min telefon mer än till laddning tyvärr så det är mitt AUX jag får förlita mig på.

(Att byta stereo är inget alternativ för mig)

BergHa, testa gärna att koppla in din mobil via aux och se om även du får låg volym den vägen. Problemet verkar ju som sagt vara vida spritt

För att kunna ha din telefon via kabel och strömma musik via USB, och du har Android, så behövs en speciell kabel för det, ganska dyr,

micro USB:
https://gromaudio.co.uk/wirelinq-microusb.html

USB C:
https://gromaudio.co.uk/wirelinq-typec.html

(om kabeln är för kort kan du förlänga den via en vanlig USB-kabel-förlängare utan problem)

Jag väntar på att få hem en USB-sticka, som har blåtand i sig, som gör att jag kommer kunna välja "USB-media" och sedan strömma via blåtand. Nu ska jag byta huvudenhet i bilen som gör att jag inte kommer behöva den längre, fick betala postnord-avgiften + kostnaden för stickan.

Jag ska testa den i bilen när jag får hem den, så kan du eventuellt få den av mig sen.

http://www.dx.com/sv/p/usb-bluetooth-v2-1-audio-receiver-for-...

Annars så finns det drösvis med aux blåtandsadaptrar på amazon. Rekommenderar att du köper en därifrån istället, bättre kvalité än t ex den Linocellen på Kjell som för övrigt är väldigt dyr med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

För att kunna ha din telefon via kabel och strömma musik via USB, och du har Android, så behövs en speciell kabel för det, ganska dyr,

micro USB:
https://gromaudio.co.uk/wirelinq-microusb.html

USB C:
https://gromaudio.co.uk/wirelinq-typec.html

(om kabeln är för kort kan du förlänga den via en vanlig USB-kabel-förlängare utan problem)

Detta hade jag faktiskt ingen aning om ens existerade. Låter möjligen som en lösning, om än rätt dyr. Men samtidigt smidigt
Jag har en Iphone SE på som jobbmobil och ska se så den funkar att spela via USB först så jag vet att det faktiskt fungerar.

Skrivet av lossah:

Jag väntar på att få hem en USB-sticka, som har blåtand i sig, som gör att jag kommer kunna välja "USB-media" och sedan strömma via blåtand. Nu ska jag byta huvudenhet i bilen som gör att jag inte kommer behöva den längre, fick betala postnord-avgiften + kostnaden för stickan.

Jag ska testa den i bilen när jag får hem den, så kan du eventuellt få den av mig sen.

http://www.dx.com/sv/p/usb-bluetooth-v2-1-audio-receiver-for-...

Annars så finns det drösvis med aux blåtandsadaptrar på amazon. Rekommenderar att du köper en därifrån istället, bättre kvalité än t ex den Linocellen på Kjell som för övrigt är väldigt dyr med.

Ja hör gärna av dig om det skulle fungera. Och ska du ändå göra dig av med den sen så gör jag gärna ett försök i min bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Detta hade jag faktiskt ingen aning om ens existerade. Låter möjligen som en lösning, om än rätt dyr. Men samtidigt smidigt
Jag har en Iphone SE på som jobbmobil och ska se så den funkar att spela via USB först så jag vet att det faktiskt fungerar.

Ja hör gärna av dig om det skulle fungera. Och ska du ändå göra dig av med den sen så gör jag gärna ett försök i min bil.

Spelar man via USB-kabeln så får du även upp information om låten och allting i displayen (vet inte hur din display ser ut iofs), förhoppningsvis får man det även via usb-stickan (bluetooth) som jag borde få hem idag kan jag tycka.

iPhone ska fungera direkt. Det har med vilket format som telefonen använder sig av, iphones använder ett format medans android ett annat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Spelar man via USB-kabeln så får du även upp information om låten och allting i displayen (vet inte hur din display ser ut iofs), förhoppningsvis får man det även via usb-stickan (bluetooth) som jag borde få hem idag kan jag tycka.

iPhone ska fungera direkt. Det har med vilket format som telefonen använder sig av, iphones använder ett format medans android ett annat.

Hur gick det. Fick du din usb-BT att fungera? Om den nu kom i fredags vill säga

Permalänk
Rekordmedlem

Det finna Airplay till fm adaptrar, då använder man ingn va de kablade interfacen i vare sig bilen elelr telefonen för överföringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Hur gick det. Fick du din usb-BT att fungera? Om den nu kom i fredags vill säga

Den kom inte i fredags. Betalade deras avgift i söndags (6e), då ska paketet redan varit i Sverige, så det bör verkligen dyka upp när som helst.

Visa signatur