Permalänk
Medlem

A1 körkort/ B körkort kräv

Hejsan alla!
Jag är små sugen på att skaffa en A1 körkort under sommaren, men jag undrar om man gör teori proven för A1, behöver man göra den igen när man ska skaffa en B körkort?
I övrigt undrar jag om tips för bra körskolor i Stockholm, och hur det är att lara sig om man inte har en motorcykel själv.
Mvh

Permalänk
Medlem

Du måste göra om provet för B-körkort, ja
Många skolor erbjuder ju en mc när du kör med dem, så kolla med skolorna.
I södra Stockholm så kan jag rekommendera Södertälje Trafikskola, riktigt bra lärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du måste göra om provet för B-körkort, ja
Många skolor erbjuder ju en mc när du kör med dem, så kolla med skolorna.
I södra Stockholm så kan jag rekommendera Södertälje Trafikskola, riktigt bra lärare

Okay, tack, det ska jag tänka på

Permalänk
Medlem

@iknight: När jag tog de tunga behörigheterna på lappen, var det lämpet som styrde provet. Jag hade AB sedan tidigare.
Lämp för bil innebar bil+trafik prov.
Lämp för motorcykel resulterade i MC+trafik prov.

När jag ansökte om lämp för buss och lastbil med släp, (Och fick det) så behövde jag bara göra provet för trafik delen en gång och komplettera med de olika fordons typerna allt eftersom.
Första provet var lastbil (C) + trafik. Sedan komptetterade jag med släp (CE) och skrev bara släp delen.
Sedan var det semestertider och körskolan stängde. Jag körde 15t lastbil över sommaren, med mitt nybakade ABC-TAXI körkort. (Det stod så på körkortets behörigheter.)
Ytterligare två månader senare körde jag upp med buss, då skrev jag bara buss (D) prov. (Inget trafik prov.) och fick DE behörigheten.

Ett lämp = ett trafik prov.
Detta var dock 1998, reglerna har troligtvis ändrats. På den tiden fick jag ett kort det stod A BE CE DE på.
På mitt senaste kort står det AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE. Snacka om att krångla till det va?
Men det kan vara lönt att kolla upp om du inte skall ansöka om lämp för både hoj och bil samtidigt? Jag tror att lämpet gäller i fyra år nu för tiden? (Lite osäker) då lär du hinna ta båda på samma lämp. Och hinner du inte, så har du ändå det du hunnit köra upp med kvar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Knight2200: När jag tog de tunga behörigheterna på lappen, var det lämpet som styrde provet. Jag hade AB sedan tidigare.
Lämp för bil innebar bil+trafik prov.
Lämp för motorcykel resulterade i MC+trafik prov.

När jag ansökte om lämp för buss och lastbil med släp, (Och fick det) så behövde jag bara göra provet för trafik delen en gång och komplettera med de olika fordons typerna allt eftersom.
Första provet var lastbil (C) + trafik. Sedan komptetterade jag med släp (CE) och skrev bara släp delen.
Sedan var det semestertider och körskolan stängde. Jag körde 15t lastbil över sommaren, med mitt nybakade ABC-TAXI körkort. (Det stod så på körkortets behörigheter.)
Ytterligare två månader senare körde jag upp med buss, då skrev jag bara buss (D) prov. (Inget trafik prov.) och fick DE behörigheten.

Ett lämp = ett trafik prov.
Detta var dock 1998, reglerna har troligtvis ändrats. På den tiden fick jag ett kort det stod A BE CE DE på.
På mitt senaste kort står det AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE. Snacka om att krångla till det va?
Men det kan vara lönt att kolla upp om du inte skall ansöka om lämp för både hoj och bil samtidigt? Jag tror att lämpet gäller i fyra år nu för tiden? (Lite osäker) då lär du hinna ta båda på samma lämp. Och hinner du inte, så har du ändå det du hunnit köra upp med kvar.

Och begreppet lämp har man inte använt på cirka 15år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Och begreppet lämp har man inte använt på cirka 15år.

Om du kan räkna, så skrev jag att detta var 1998, dvs 20 år sedan. Jag påpekade också att reglerna troligtvis ändrats.
Men då MC och Bil landar i samma kategori, är det väl fortfarande möjligt att de kan hamna på samma "körkortstillstånd" och att man slipper skriva dubbelt trafik prov, om man är rädd för provet?

stavfel.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Om du kan räkna, så skrev jag att detta var 1998, dvs 30 år sedan. Jag påpekade också att reglerna troligtvis ändrats.
Men då MC och Bil landar i samma kategori, är det väl fortfarande möjligt att de kan hamna på samma "körkortstillstånd" och att man slipper skriva dubbelt trafik prov, om man är rädd för provet?

Tack för din förra inlägg. Det skulle vara skönt att slippa gör provet 2 gånger, så jag tror jag kommer skicka en email till trafikverket för att fråga. Som jag har förståt det, du slippade göra vissa delar av teori för vissa körkort?...
I övrigt, tänkte jag bara säga att 1998 var 20 år sedan

Permalänk
Medlem

@iknight: Jag påstod inte att jag själv kan räkna!
Jag tänkte 20, fingret hitta trean istället. ja, ja, skit händer.
I alla fall tog jag de tunga behörigheterna 1998, då hette det "lämplighets intyg", förkortat "lämp".

Egentligen slapp jag inte någonting. Endast att jag kunde dela upp en större arbetsinsats på flera omgångar, kan man säga.
Hade jag ansökt varje "lämp" separat och tagit dem en efter en, så hade jag åkt på ett komplett prov för varje bokstav på kortet.

Nu kan man säga att jag "kunde" satt mej i klassrummet och gjort trafik+lastbil+släp+buss på en gång. och sedan kört upp.
Men eftersom "lämpet" gällde alla kort jag planerade ta, (gällde två år för 20 år sedan.) slapp jag göra trippel arbete och göra samma (Trafik delen) prov tre gånger.

Meddela gärna vad som gäller idag. Fler som är intresserade.
Inte jag dock, finns ingenting kvar att ta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är olika prov, även om vissa delar är samma. Så ja, du får göra provet två gånger. Det är iaf det jag hittat när jag googlat pga att jag funderar på att ta A-behörighet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det är olika prov, även om vissa delar är samma. Så ja, du får göra provet två gånger. Det är iaf det jag hittat när jag googlat pga att jag funderar på att ta A-behörighet.

Oavsett vilken behörighet du skall ta, är trafik delen alltid där. Sedan tillkommer en del för fordons klassen du avlägger provet för. Och det är väl det som är TS fråga.
Om man kör upp för flera fordon, behöver man göra "samma" prov om och om igen? I detta fallet, om man ansöker om att ta både MC och bil, måste man, om man ansöker om båda på samma "körkortstillstånd" avlägga trafik delen två gånger?

"körkortstillstånd" för bil = Trafik+bil frågor. <-Solklart!
"körkortstillstånd" för MC = Trafik+MC frågor. <-Solklart!
"körkortstillstånd" för bil OCH MC = ? <-Oklart???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte har en egen hoj för att övningsköra privat kan nog kostnaden springa iväg ganska fort för körlektionerna på skola. Vilken erfarenhet du har med dig spelar såklart stor roll, kört moppe med fotväxel, kört cross, övningskört mycket bil, eller likande?

15000:- försvinner på ett nafs på en körskola, billigast brukar vara att köpa en billig hoj och hitta nån att övningsköra med för att få mängdträning.

Glöm inte räkna med kostnaden för skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Hejsan alla!
Jag är små sugen på att skaffa en A1 körkort under sommaren, men jag undrar om man gör teori proven för A1, behöver man göra den igen när man ska skaffa en B körkort?
I övrigt undrar jag om tips för bra körskolor i Stockholm, och hur det är att lara sig om man inte har en motorcykel själv.
Mvh

För att snabbt svara på din fråga om proven, Ja du måste göra båda proven då det är olika delar på båda, det många frågor som kommer vara lika på både Mc och bil men på Mc provet så kommer det komma frågor om spårval och massa andra Mc relaterade frågor. Samma när du skriver provet för bil så kommer det komma frågor om släp och max lastvikter som inte kommer komma på Mc på samma sätt.

Skrivet av Turbonisse:

Oavsett vilken behörighet du skall ta, är trafik delen alltid där. Sedan tillkommer en del för fordons klassen du avlägger provet för. Och det är väl det som är TS fråga.
Om man kör upp för flera fordon, behöver man göra "samma" prov om och om igen? I detta fallet, om man ansöker om att ta både MC och bil, måste man, om man ansöker om båda på samma "körkortstillstånd" avlägga trafik delen två gånger?

Det är olika prov, enda gången man inte kommer behöva skriva om något är när du "uppgraderar" från A1 till A2 och tillslut A, då är det bara uppkörningen man behöver göra om. Körkortstillståndet säger bara att du har "rätten" att övningsköra dessa fordonsklasser, sen om han ska ansöka om både A1 och B så skulle jag gissa att han får tillstånd att övningsköra hela klass 1 dvs AM till BE

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Frågan är igentligen om man har redan en A1 körkort, behöver man ta B körkort teori prov igen? Eller, om vissa delar är det samma, kan man bara göra de "nya" frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

För att snabbt svara på din fråga om proven, Ja du måste göra båda proven då det är olika delar på båda, det många frågor som kommer vara lika på både Mc och bil men på Mc provet så kommer det komma frågor om spårval och massa andra Mc relaterade frågor. Samma när du skriver provet för bil så kommer det komma frågor om släp och maxvikter som inte kommer komma på Mc.

Det är olika prov, enda gången man inte kommer behöva skriva om något är när du "uppgraderar" från A1 till A2 och tillslut A, då är det bara uppkörningen man behöver göra om. Körkortstillståndet säger bara att du har "rätten" att övningsköra dessa fordonsklasser, sen om han ska ansöka om både A1 och B så skulle jag gissa att han får tillstånd att övningsköra hela klass 1 dvs AM till BE

Aha okaj, tack för din svar, det klargör allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Frågan är igentligen om man har redan en A1 körkort, behöver man ta B körkort teori prov igen? Eller, om vissa delar är det samma, kan man bara göra de "nya" frågor.

Ja om du redan har A1 och funderar på bil kk, så betyder det att du måste ansöka om ett nytt körkorts tillstånd, då måste du göra fullt prov.

Jag förstod det som att du funderade på att ta båda. (Men du har redan A1?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ja om du redan har A1 och funderar på bil kk, så betyder det att du måste ansöka om ett nytt körkorts tillstånd, då måste du göra fullt prov.

Nej, jag funderar över att skaffa en A1 och (i framtiden) B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Detta har kanske ändrats, jag har trots allt haft b-kort i 9 år, men jag tog traktorkort när jag var 15 och sen b-kort tre år senare på samma körkortstillstånd.

Så jag slapp göra syntest osv en gång till, men jag fick skriva teorin två gånger. Det motiverades med att 10 frågor som var traktorspecifika istället handlade om bilen. Så de bytte ut massa svåra viktklasser och axeltrycksfrågor mot löjligt lätta "var fyller man på olja i motorn"-frågor.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ifall du fixar A1 kommer du förtfarande behöva göra ett nytt teoriprov för B behörighet, men du behöver endast göra ett körprov när du vill ha A2 eller A.

Jag tog mitt A1 kort på dalens trafikskola, var väl ok. Har hört att farsta trafikskola är bra på mc.

Kan tillägga att det kan vara svårt med lektionstider när du börjar kolla nu i juni, många bokar lektioner i förväg redan i april och maj, men du ska absolut kolla med trafikskolan först, ta inte mitt ord för det. Dessutom när du tar A1 som första körkort (om du inte har AM) va beredd på att det kan kosta med tanke på att du varken har trafikvana eller mc färdigheter.

Kan låta lite negativ haha men jag ser bara tillbaka på mina egna erfarenheter, det kan vara så att du e naturligt begåvad Tycker absolut du ska skaffa A1 om du sugen på det.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Ifall du fixar A1 kommer du förtfarande behöva göra ett nytt teoriprov för B behörighet, men du behöver endast göra ett körprov när du vill ha A2 eller A.

Jag tog mitt A1 kort på dalens trafikskola, var väl ok. Har hört att farsta trafikskola är bra på mc.

Kan tillägga att det kan vara svårt med lektionstider när du börjar kolla nu i juni, många bokar lektioner i förväg redan i april och maj, men du ska absolut kolla med trafikskolan först, ta inte mitt ord för det. Dessutom när du tar A1 som första körkort (om du inte har AM) va beredd på att det kan kosta med tanke på att du varken har trafikvana eller mc färdigheter.

Kan låta lite negativ haha men jag ser bara tillbaka på mina egna erfarenheter, det kan vara så att du e naturligt begåvad Tycker absolut du ska skaffa A1 om du sugen på det.

Allright, tack för hjälpen. Jag kommer kolla runt med trafikskolor och sånt
Här du nån tips på bra 125cc motorcykar? Jag har kollat KTM's och Aprilia's grejer, men naturligtvis skulle jag köpa begagnad under vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Allright, tack för hjälpen. Jag kommer kolla runt med trafikskolor och sånt
Här du nån tips på bra 125cc motorcykar? Jag har kollat KTM's och Aprilia's grejer, men naturligtvis skulle jag köpa begagnad under vintern

Har inte provat alla märken men beror på vad du vill ha. Vill du åka "fort" -> 2 takt men de kan va lite mer underhållning, eller mer ekonomisk/pendling -> 4 takt. Betyder inte att 4taktare e tråkiga dock men inte alls lika rappa som 2 taktare. Ktm duke 125 va ganska nice men den e lite för liten för mig tycker jag (184cm) knäna tar i tanken obekvämt. Honda msx 125 är nog den roligaste 125an jag kört men inte den mest praktiska. Aprilia vet jag inte så mycket om :/

Har en yamaha xt125x, ganska bra pendlare, men saknar bränsleinsprutning och en bättre dash. Är jävligt sugen på en nyare honda varadero 125 och/eller hyosung gt 125 men de är extremt sällsynta

Att provköra olika modeller är nog bästa rådet jag kan ge.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"