Permalänk
Medlem

Eyyy, när kan vi Sibbhultsbor få bredband överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det tagits upp men..

Ringde BBB:s kundtjänst för att höra om jag skulle få möjlighet att förskaffa mig deras VDSL-tjänst. Fick till svar att dem inte kunde svara på det, att reklamen var en dag för tidig, och att man imorrn kunde ringa till ett nyöppnad kundtjänst och fråga, så skulle dem kunna svara på det där.

Nummret till den kundtjänsten är 020 170 80 00 och den öppnar imorgon klockan 08:00.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1

Ringde BBB:s kundtjänst för att höra om jag skulle få möjlighet att förskaffa mig deras VDSL-tjänst. Fick till svar att dem inte kunde svara på det, att reklamen var en dag för tidig, och att man imorrn kunde ringa till ett nyöppnad kundtjänst och fråga, så skulle dem kunna svara på det där.

Nummret till den kundtjänsten är 020 170 80 00 och den öppnar imorgon klockan 08:00.

Hoppas att de laddat upp med kaffe, för det kommer vara väntetid tills stängningsdags på den linjen...

I övrigt säger jag bara YIPPIE!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Den fiber dom använder från Telenor hyr dom vad jag vet, det beror ju på avtal osv eller har dom köpt svartfiber som dom sen har börjat lysa igenom?
Som sagt jag vet inte allt men om dom har köpt upp ett fiberpar mellan sthlm och GBG så betyder inte det att dom har ett eget stamnät, dock är det mer intressant om dom har helt enkelt köpt utrymmet och blåst in egen fiber. Då blir det vettigare och börjar närma sig stamnät
Men mellan vilka städer har dom egen, fiber som dom äger och har placerat där eller köpt, alltså inte bara köpt rättigheterna till att vara i fibern utan äger själva kabeln (inte billigt).

Där sa du ju det själv...

Stadsnäten äger ju förstoss inte B2 utan endast nätet som binder ihop dem. är det inte då det nät man kan kalla backbone? Alltså det nät som knyter ihop alla ringarna (stadsnäten).
Sen från stadsnätet så kopplar de sedan upp den fastighet som ska ha fiber (lägenheter, bostadsrättsföreningar). Eller direkt till en telestation så de kan erbjuda xDSL. Det nätet äger B2, det lokala lanet som finns i varje fastighet går efter färdigbyggnad över till bostadsrättsföreningens ägo.

Permalänk

Det är just därför B2 kan ha den prissättningen som de har. De äger nätet de använder och har därför inga direkta kostnader på det när det väl är ut laggt.
Kostnader blir det när man bygger ut det eller uppgraderar/byter ut utrustning (switchar mm).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
aha. hur ser telestationerna ut då?

Tja kan bara svara för hur min ser ut det är en stor jäkla betong bunker.

Dock så tror jag den är en av huvudstationerna i stockholm.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att näten mellan städerna räknas som en stor del av infrastrukturen och är därmed statligt ägda... Fast jag har säkert helt fel.
Jag vet iaf att de näten är kraftigt subventionerade..

Edit: Skickade in en intresseanmälan nu Fan vad glad man är !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
Tja kan bara svara för hur min ser ut det är en stor jäkla betong bunker.

Dock så tror jag den är en av huvudstationerna i stockholm.

Vart i kungsholmen bor du? Jag bor iaf i krillan och där har vi nått brunt tegelhus som jag tror borde vara telestationen

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Vart i kungsholmen bor du? Jag bor iaf i krillan och där har vi nått brunt tegelhus som jag tror borde vara telestationen

Bor vid Fridhemsplan. du kanske har en understation eller nått.
Annars säker att det inte har med el att göra dom brukar se ut så har jag för mig.

Det ligger nere i rålis vid Lärarhögskolan. Dock så är det nog en av dom större stationerna i Stockholm. Det är nämligen bevakat och bemanat dygnet runt och massor med tagtråd på taket.

Permalänk
Medlem

Det blir gött med lite fler användare på BBB's forum:)

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urmakaren
Det blir gött med lite fler användare av BBB's forum:)

Absolut, det har varit lite dött där på sistonde..

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
Bor vid Fridhemsplan. du kanske har en understation eller nått.
Annars säker att det inte har med el att göra dom brukar se ut så har jag för mig.

Det ligger nere i rålis vid Lärarhögskolan. Dock så är det nog en av dom större stationerna i Stockholm. Det är nämligen bevakat och bemanat dygnet runt och massor med tagtråd på taket.

Ok, den bor man inte heller så långt bort ifrån Vart nånstans vid lärarhögskolan ? Kan inte placera nån betongbyggnad där.... Är det nära dom där halvnya husen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Där sa du ju det själv...

Stadsnäten äger ju förstoss inte B2 utan endast nätet som binder ihop dem. är det inte då det nät man kan kalla backbone? Alltså det nät som knyter ihop alla ringarna (stadsnäten).
Sen från stadsnätet så kopplar de sedan upp den fastighet som ska ha fiber (lägenheter, bostadsrättsföreningar). Eller direkt till en telestation så de kan erbjuda xDSL. Det nätet äger B2, det lokala lanet som finns i varje fastighet går efter färdigbyggnad över till bostadsrättsföreningens ägo.

Finns 2 stora ägare av sveriges backbone det är skanova & banverket ...

Har däremot för mig att BBB hyr in sig på backbonet...
På sk. Optisk Transportfiber!!? Kanske?
& det innebär då..

"Optisk Transportfiber

Produktlinje: Kapacitet

Optisk Transportfiber är en förbindelse som baseras på en eller flera optiska länkar. Produkten utgörs av fiberpar mellan Skanovas noder som du själv bestyckar på valfritt sätt. Med Optisk Transportfiber utnyttjar du Skanovas nät som är Sveriges mest utbyggda fibernät. Produkten passar dig med stora överföringsbehov över långa sträckor och som själv vill ansvara för drift och underhåll av ändutrustning på noderna."
http://www.skanova.com/index.asp?lev=84

Däremot ägs många stadsnät av andra operatörer www.lundsstadsnat.com är en sådan operatör...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
Antingen brukar det vara en litet fånigt hus utan fönster med ståldörr o kortläsare. Fast i många fall ligger de i andra byggmader, så man inte lägger märke till dom alls.

ett sånt har jag tror jag ca 30 m ifrån vår villa

Edit : fan! frågade fassan....han sa att det huset gjorde om strömmen från 10000 volt till 230 eller nåt, så det hade inte med tele att göra...

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

Understationerna brukar vara små röda hus med svart tak, inga fönster och bara en dörr. Kanske 10 x 5 meter i mått och brukar ofta runt hus ligga där det bor bra med folk! Huvudstationerna är däremot större och bevakade dynget runt med taggtråd och hela kittet Ointagliga sägs det...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Umm....Är detta som vanligt bara till sthlm ? eller är det någon som vet om bbb lyckas fixa detta till oss som bor i Göteborg ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

ni i de större städerna behöver väl knappas oroa er..ni har ju bra mkt mer linor än oss dödliga ;/

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Umm....Är detta som vanligt bara till sthlm ? eller är det någon som vet om bbb lyckas fixa detta till oss som bor i Göteborg ?

Eftersom du verkar kabapel till att läsa här på forumet vad andra skriver och uppenbaligen har internet och kan surfa in på denna sidan fungerar det troligtvis att klicka på länk i denna tråd och där läsa att det även kommer att byggas ut till Göteborg under sensommaren. Sen att det även skrivits att det kommer att gälla i Göteborg gör att man börjar undra vad det är med folk.

Iofs. kanske det inte går att komma åt Bredbandsbolagets hemsida med BoStream?

Snälla, var inte så grymt lat, klicka på en länk och läs förfan, är det för mycket begärt? Du orkar gå in i varje tråd som handlar om Telia ADSL och skriva "Felia suger, ahahahahaha, BoStream är bäst", då kan du väl ta den tiden till att läsa lite i andra trådar etc. istället?

Permalänk
Medlem

kollade på BBB's sida nyss, ca 600m från mig finns det hus som är uppkopplade med fiber ;<

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qom
kollade på BBB's sida nyss, ca 600m från mig finns det hus som är uppkopplade med fiber ;<

Så långt ifrån? 50 m ifrån mig.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qom

Jadu, ligger fiber 20 meter från min dörr, dock får inte jag ta del av den.

Permalänk
Medlem

vi ska nog flytta till ett hus som är 10meter från ett hus med fiber ... BBB .. får se om man kan snika sig in lr nåt

Visa signatur

jo då ;)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

santa> du måste ha grymt lite att pyssla med som orkar skriva ett så långt medelande *lol* när tråden är på 5 sidor så tror du väl fan inte att man läser igenom alltihopa när det mesta bara är skit ?

din sign verkar inte stämma hörröh

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

HOHOHO, weeeeeeeei!!! Bästa nyheten på länge. Nu kan jag dumpa mitt skräp nät och kan sätta upp en fin server.

Fyfan vad glad jag är just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1

Annars kan man gå in på bbb's hemsida och knappa in sitt postnummer så får man reda på om man kan få VDSL eller inte, själv har jag redan beställt

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk

Det finns inte någonstans som det finns kartor över vart telestationerna ligger?

Det är lite surt för dom har dragit fiber fram till våran bostadsrättsförening och dragit in tp uttag i alla lägenheter.
När installatörerna va där och installera tp uttaget så sa dom att vi skulle få telia 10mbit men när vi fick papprena sedan så var de bara grupp ADSL =/ Så jag sitter fortfarande med mitt Bostrem 2,5 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreakaliS
Det finns inte någonstans som det finns kartor över vart telestationerna ligger?

Det är lite surt för dom har dragit fiber fram till våran bostadsrättsförening och dragit in tp uttag i alla lägenheter.
När installatörerna va där och installera tp uttaget så sa dom att vi skulle få telia 10mbit men när vi fick papprena sedan så var de bara grupp ADSL =/ Så jag sitter fortfarande med mitt Bostrem 2,5 mbit

Det måste vara telias mest onödiga tjänst, grupp-adsl.. drar lokalt lan och kopplar det till några ADSL-modem. Suck..

Säg upp telia och behåll fastighetsnätet och kontakta bredbandsbolaget och låt dem ta över.

/Hasse

Ps. Dina länkar som du har i din signatur fungerar inte..

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

kommer nog beställa idag.. jobbigt att bostream har uppsägningstid på 4 månader.. men jag funderar starkt på att betal de 600kr som det kostar att få abonemanget upphört samma månad... lite irriterande e d dock

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall dessa 200 000 nya hushåll som skulle kunna få vdsl i stockholm redan lagts in i sökfuntionen på deras sida, eller ifall hushållen kommer läggas in efter hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De har nog lagt ut dom redan - jag sökte på mitt gamla postnummer - 11364 - och det fungerade.
Men numera bor jag i Göteborg - så det blir att vänta

Eftersom jag kan få Bostreams VDSL där jag bor nu - borde jag kunna få BBB då? - använder de samma telestationer?
(även om jag vet att det skiljer i antal meter...)