Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Vart fick du uppgifterna om att 750 meter var max ifrån?

VDSL standarden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
VDSL standarden.

VDSL-standarden är inte satt än iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
VDSL standarden.

Ok, har 860 meter till min telefonstation, så jag hoppas innerligt att du har fel.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

hur kollar man upp hur långt man har till telestationen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Ok, har 860 meter till min telefonstation, så jag hoppas innerligt att du har fel.

ähh... du, jag är helt lost, skit i allt
1200m är det som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fassan
hur kollar man upp hur långt man har till telestationen ?

du ringer din ISP eventuellt telia, (fast dom verkar inte lämna ut)

Permalänk
Medlem

så jag kan ringa bostream ?

Permalänk
Medlem

Har någon som beställt tjänsten fått ett "tack för beställningen" mail? Själv har jag inte fått något sådant och inte min kompis heller.

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
ähh... du, jag är helt lost, skit i allt
1200m är det som gäller

http://www.idg.se/ArticlePages/200305/20/20030520100913_CS/20...

Där säger dem 750 meter. :/

Edit: Tror jag fått lite koll på hur det ligger till nu, efter ännu ett samtal till BBB.

När man pratar om 750 meter menar man fågelvägen till stationen, och om 1200 meter menar man kabellängden.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

1600m hade jag.. jävla skit!

Permalänk
Medlem

Bostream är riktigt bussiga, mailade dem nyss och fick svar med att jag hade 660 m till närmaste telestation här på Södermalm, och BBB gillar mitt postnummer 11823

Tillägg: Så där nu var det beställt, bekräftelsemail damp ned ett par sekunder senare. Bara att vänta på ett brev från dem nu, sen är det no more chello!

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Eh, har Telia, Bostream och BBB sin station under samma tak? Om inte då är det ju ingen idé att ringa runt. Iaf vet jag att jag är safe

Men en till sak: VDSL är det dynamiskt eller fast IP?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Eh, har Telia, Bostream och BBB sin station under samma tak? Om inte då är det ju ingen idé att ringa runt. Iaf vet jag att jag är safe

Men en till sak: VDSL är det dynamiskt eller fast IP?

Ingen av dem äger stationer, det gör dock Skanova och alla får köpa Skanovoas tjänster.

Permalänk
Medlem

Tror ni att dem kan pressa på gränsen lite jag har 3540 m till stationen kan jag ändå få 8 mbit/s?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Eh, har Telia, Bostream och BBB sin station under samma tak? Om inte då är det ju ingen idé att ringa runt. Iaf vet jag att jag är safe

Men en till sak: VDSL är det dynamiskt eller fast IP?

VDSL har inget med fast eller dynamisk tilldelad IP-adress.

Men det är dynamisk, 5 st.

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Medlem

Undra om B2 vet vad de ger sig in på.
VDSL o ADSL har ganska mkt fler felkällor än LANen som de hållt på med innan.
Dessutom kommer ALDRIG alla kopparpar klara av exempelvis 8Mb/s nedströms ...så de har ju en del fixande framför sig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
Undra om B2 vet vad de ger sig in på.
VDSL o ADSL har ganska mkt fler felkällor än LANen som de hållt på med innan.
Dessutom kommer ALDRIG alla kopparpar klara av exempelvis 8Mb/s nedströms ...så de har ju en del fixande framför sig

ADSL klarar upp till 8 Mbit nedströms, likaså erbjuder BBB. Kunderna får helt enkelt acceptera att hastigheten ligger på ~6 Mbit i praktiken. Det blir helt enkelt så att den som bor närmre får snabbare och längre bort får inte lika bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju klart att det står saker som upp till X hastighet i kontrakten

Permalänk
Medlem

det är väl mera tekniken o avståndet som styr hastigheten än kopparen (förutsatt vi pratar DSL)

Permalänk

korrekt. Avståndet samt tekniken som styr hastigheten.. Jag är osäker på hur långt ifrån stationen jag bor.. gav en kille mitt telenr igår och hans polare kollade upp det.. han sa 2.45km.. dock när jag mailade bostream och bad dem kolla avståndet kunde dom inte göra det eftersom jag redan har adsl inkopplat.. så jag undrar hur den där snubben kollade det.. sen att jag bor i centrala Falun med 5 minuters gång till centrum av staden gör mig ännu mer misstänksam på felaktiga uppgifter.. Jag kan absolut inte ha hela 2.45km till min telestation.. Ska ringa och tjata på Telia litegranna... Iof kommer inte tjänsten hit föräns i höst så jag vet inte varför jag bryr mig så spec mycket nu =P

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

Ska man få bekräftelsemail? Jag fick inget sådant, beställde tjänsten rätt tidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radical2000
korrekt. Avståndet samt tekniken som styr hastigheten.. Jag är osäker på hur långt ifrån stationen jag bor.. gav en kille mitt telenr igår och hans polare kollade upp det.. han sa 2.45km.. dock när jag mailade bostream och bad dem kolla avståndet kunde dom inte göra det eftersom jag redan har adsl inkopplat.. så jag undrar hur den där snubben kollade det.. sen att jag bor i centrala Falun med 5 minuters gång till centrum av staden gör mig ännu mer misstänksam på felaktiga uppgifter.. Jag kan absolut inte ha hela 2.45km till min telestation.. Ska ringa och tjata på Telia litegranna... Iof kommer inte tjänsten hit föräns i höst så jag vet inte varför jag bryr mig så spec mycket nu =P

Visst har både avstånd o teknik en avgörande roll...men det är ju inte så att alla har varken samma diameter på koppar lika bra kopplingar överallt genom alla skåp osv...O det har en gansaka stor roll ur felkällssynpunkt.

Man kan mäta hur långt det är till STN även med ADSL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil

Man kan mäta hur långt det är till STN även med ADSL.

Fick svar i mail från BoStream att dom inte kunde få fram avståndet för att jag hade ADSL..

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

Då var det beställt.. 3månader sen har jag det

Permalänk
Medlem

radical2000: skitsnack, det kan man visst. Jag ringde bostream idag o dom gjorde det för både mig o min polare, dock verkar det inte gå medan du pratar i telefon på samma linje, vägrar dom ändå så tar du numret till en granne som inte har ADSL o ber dom köra på han,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Då var det beställt.. 3månader sen har jag det

Bodde inte du för långt ifrån telefonstationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Bodde inte du för långt ifrån telefonstationen?

1600m ifrån stationen.. dvs några hundra meter ifrån för långt för att få deras 10/9 tjänst.. så nu blir det 8/1mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
1600m ifrån stationen.. dvs några hundra meter ifrån för långt för att få deras 10/9 tjänst.. så nu blir det 8/1mbit

Ok, men det är ju ändå helt ok. Slår ju alla andras ADSL med hästlängder.

Kostar den tjänsten lika mycket som VDSL-tjänsten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Ok, men det är ju ändå helt ok. Slår ju alla andras ADSL med hästlängder.

Kostar den tjänsten lika mycket som VDSL-tjänsten?

korrekt.. 1495kr anslutning
399kr/mån

jag oroar mig dock över att dom kan höja priset lite hur dom vill efter att dom fått tillräckligt mkt kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
korrekt.. 1495kr anslutning
399kr/mån

jag oroar mig dock över att dom kan höja priset lite hur dom vill efter att dom fått tillräckligt mkt kunder.

Dem kommer säkert höja en del, men det kommer samtidigt ta en hel del tid innan dem byggt ut på alla ställen dem planerat, och innan dess kan dem inte höja.