Permalänk
Medlem

Datorn kraschar och får svart skärm?

Tja alla.

Vet inte direkt vad som inträffat på min dator men det började för ca en vecka sedan, spelade Far Cry 5 och plötsligt blev allt svart på skärmen. Fläktarna gick igång på full fart, vet dock inte ifall det var grafikkortet eller CPU:n.

Jag har i alla fall återställt bios och provat andra drivisar för kortet men inget som funkar, misstänker att någon fil på datorn är skadad och vill slippa formatera, men ifall jag nu gör det utan vidare resultat vad fan kan problemet då vara?`

P.S
Detta uppstår enbart när jag startar igång ett spel, cinebench osv påverkas inte märkligt nog? Har även aldrig hänt förut något som plötsligt börjat inträffa? Misstänker någon ny uppdatering kanske?

Tack på förhand mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

Startmenyn -> Event viewer -> Windows logs (i trädet till vänster) -> System -> Leta efter events från "Display" (bl.a. event-ID 4101). Har troligen text i stil med "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." Finns det några sådana vid tidpunkter som överensstämmer med dina kraschar?

Om ja, så är ditt grafikkort troligen instabilt av någon anledning. Kan vara värt att försöka klocka ner det till stock och se om det hjälper.