Bytte processor och minne. Nu startar inte datorn

Permalänk
Medlem

Bytte processor och minne. Nu startar inte datorn

Jag satte in en processor från en gammal dator i min sambos dator. Uppgradera också minnet lite.

Efteråt hände inget när jag startade.

Kom då på att moderkortet antagligen inte är kompatibelt.

Bytte tillbaka men det händer ändå inget.

D.v.s. datorn går igång men inte mer.

Kan den felaktiga processorn ha förstört något?

Hur ser man skillnad på processorer om man blandar ihop dem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har du någon mer info om exakt vilka processorer och moderkort det rör sig om?
Inte hört talas om att någon lyckats ha sönder något genom att stoppa i en inkompatibel processor.
Troligare skulle vara om något inte sitter i ordentligt eller böjda pinnar.
Kan även vara värt att testa ladda ur strömmen ordentligt, slå av nätagget och försök starta.

Brukar stå modellbeteckning på dem

Händer något? felkod, lysdioder, fläktar eller bara stendött?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Vad hade du innan, vad försökte du installera och vad har du för moderkort?

Lite svårt att hjälpa dig om man måste gissa vad du försöker göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Har du någon mer info om exakt vilka processorer och moderkort det rör sig om?
Inte hört talas om att någon lyckats ha sönder något genom att stoppa i en inkompatibel processor.
Troligare skulle vara om något inte sitter i ordentligt eller böjda pinnar.
Kan även vara värt att testa ladda ur strömmen ordentligt, slå av nätagget och försök starta.

Brukar stå modellbeteckning på dem

Händer något? felkod, lysdioder, fläktar eller bara stendött?

Lysdioderna lyser när man startar men inget mer.

Jag testade utan processorfläkt när jag bytte tillbaka. Måste den vara inkopplad? (när man testar)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad hade du innan, vad försökte du installera och vad har du för moderkort?

Lite svårt att hjälpa dig om man måste gissa vad du försöker göra..

Hade moderkort typ Z77 tror jag i gamla datorn.

Nya är Asus P8 H67-V

En Intel i5 i gamla och Intel i3 i "nya".

Skulle alltså sätta in i5 istället för i3.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Då jag inte vet vilka processorer du har, så kan problemet varit att du försöker sätta i en Ivy-bridge baserad processor i en Sandy-bridge generations moderkort. Visst det skall gå, så länge du har uppgraderat det äldre moderkortet till ett kompatibelt BIOS.

Om du undrar vilken CPU som är vilken så finns det ju text på processorerna du kan googla på så du får bättre kunskap på vilka det är.

Permalänk
Medlem

Ge oss modellnamn på processor. Det står med små bokstäver på den. typ I3-3220 eller liknande.

Det finns nämligen väldigt många olika modeller i både I3 och I5 serien men de moderkorten du har är båda socket 1155.
Moderkortets modell och tillverkare står på moderkortet.
Du har inte förstört något så länge du inte fysiskt böjt pins eller likande på själva sockeln där CPU sitter.
Du kan testa att ta ut sladden till nätaggregatet och ta bort det lilla 5V batteriet som sitter på moderkortet i 2min. sätta i igen och prova som det är någon skillnad.

Här är alla CPU som ditt Asus P867 stödjer, hittar du din CPU i listan?

https://www.asus.com/Motherboards/P8H67V/HelpDesk_CPU/

Jag tror du behöver en BIOS uppdatering av Asus kortet: https://www.asus.com/Motherboards/P8H67V/HelpDesk_BIOS/

Sen kan du testa med den "nya" I5 igen

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Vissa moderkort kan ge ett felmeddelande om cpu_fan inte registrerar att den snurrar, vart så på mitt förra Asuskort.
Men det gick att komma in i BIOS och stängs av det åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Larsp777: Då jag inte vet vilka processorer du har, så kan problemet varit att du försöker sätta i en Ivy-bridge baserad processor i en Sandy-bridge generations moderkort. Visst det skall gå, så länge du har uppgraderat det äldre moderkortet till ett kompatibelt BIOS.

Om du undrar vilken CPU som är vilken så finns det ju text på processorerna du kan googla på så du får bättre kunskap på vilka det är.

Problemet är att kylpastan täcker texten. Kanske går att skrapa bort kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ge oss modellnamn på processor. Det står med små bokstäver på den. typ I3-3220 eller liknande.

Det finns nämligen väldigt många olika modeller i både I3 och I5 serien men de moderkorten du har är båda socket 1155.
Moderkortets modell och tillverkare står på moderkortet.
Du har inte förstört något så länge du inte fysiskt böjt pins eller likande på själva sockeln där CPU sitter.
Du kan testa att ta ut sladden till nätaggregatet och ta bort det lilla 5V batteriet som sitter på moderkortet i 2min. sätta i igen och prova som det är någon skillnad.

Här är alla CPU som ditt Asus P867 stödjer, hittar du din CPU i listan?

https://www.asus.com/Motherboards/P8H67V/HelpDesk_CPU/

Jag tror du behöver en BIOS uppdatering av Asus kortet: https://www.asus.com/Motherboards/P8H67V/HelpDesk_BIOS/

Sen kan du testa med den "nya" I5 igen

Ska försöka skrapa bort kylpastan och återkommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

i5 - 3570 3.4 Ghz

i3 - 2100 3.1 Ghz

Var ju inte så svårt 😊

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

i5 - 3570 3.4 Ghz

IB.

Skrivet av Larsp777:

i3 - 2100 3.1 Ghz

Var ju inte så svårt 😊

SB.

Men verkar ju som att något annat spökar nu när den inte går igång med den gamla processorn. Borde posta utan CPU-fläkt. Kör du med gamla ram eller nytt? Någon röd lampa? Pip? Prova att strippa ner till bara det mest nödvändiga. Som ovan nämnts kan du plocka ur batteriet.

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara att du stött till och böjt pinnarna i processorsockeln, kan du kolla om det är något som ser konstigt ut i själva sockeln om du tar bort processorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om det finns channel A och channel B, ska man då sätta t.ex. i channel A_1 och A_2 eller en i A_1 och en i B_1? (om man har två moduler)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

En i A1 och en i B1 brukar det vara om jag inte minns alldeles fel

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Försökte få den andra datorn att fungera. Satte tillbaka i5 och ett annat grafikkort.

Samma sak. Den startar men inte mer. Inget bip.

Edit: Provade med en minnes-sticka i min ursprungliga dator och nu fungerar det!

Betyder det att den andra är trasig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är böjda pins på moderkortet där processorn ska sitta.

Svårt att åtgärda på ett moderkort.

Tydligen var jag inte försiktig nog.

Kan ni ge förslag på ett billigt moderkort som passar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777:

Svårt att få tag på moderkort till dessa plattformar idag. Bästa är att kolla Tradera.

Både Komplett och Webbhallen har billiga komponenter nu på sommar-rean. Fanns ett enklare Asus ATX för 399 på Komplett och ett Rog Strix för 599 på Webhallen - det är för socket 1151, så det betyder att du även behöver en enklare CPU och DDR4-RAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Du ska inte skrapa bort kylpasta, denna ska du gnugga bort med T-röd.. i värsta fall om du måste så skrapa med typ ett gammal kreditkort, men aldrig skrapa med metall eller annat som är hårdare än koppar, nickel.

Inte helt omöjligt att böja tillbaka pins som blivit krökta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ok, försöker böja tillbaka men har lyckats platta till många.

Om man tar ett modernt kort, kan man då ändå ha ett GTX 680?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, försöker böja tillbaka men har lyckats platta till många.

Om man tar ett modernt kort, kan man då ändå ha ett GTX 680?

Det kommer funka bra.

Det är så himla lätt att kröka pinnarna, har byggt system sen 90-talet utan problem, men häromdagen när jag bytte moderkort så skulle jag sätta tillbaka skyddet som skyddar sockeln när man har moderkortet nerpackat. Tror du inte att jag stötte till pinnarna med skyddskåpan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Om man tar ett modernt kort, kan man då ändå ha ett GTX 680?

Byter du till ett modernt kort så behöver du ju både byta processor och RAM minne, då de processorerna eller RAM minnena du har är inte längre kompatibla.

Som sagt kolla efter ett kompatibelt moderkort på begagnatmarknaden ifall du enbart vill skaffa ett nytt moderkort.