AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tip Top:

ja en ny gen mot en gammal om man säger så ELLER , har bra ipc samt flertådning på 7900x som tuggar i 4,8ghz , så det räcker till det jag använder det till men den släpptes ju för mer än 1 ÅR sedan och är ju gammal NU , Blir så trött , samt vad det gäller Pascal så är den ju 2 år gammal så om något hade slageit den idag så är det ju inte konstigt där heller eller,,,,,,,,,,,,, Gämför med det gen som intel spottar ut om en månad eller så som den skall gämnföras med

Alltså.

Din kommentar är som om du hade varit på ett motorforum I en tråd där Scania släppt en ny superbuss som tar 200 passagerare och sen gnälla på att den inte gör 0-100 lika snabbt som en Tesla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja en ny gen mot en gammal om man säger så ELLER , har bra ipc samt flertådning på 7900x som tuggar i 4,8ghz , så det räcker till det jag använder det till men den släpptes ju för mer än 1 ÅR sedan och är ju gammal NU , Blir så trött , samt vad det gäller Pascal så är den ju 2 år gammal så om något hade slageit den idag så är det ju inte konstigt där heller eller,,,,,,,,,,,,, Gämför med det gen som intel spottar ut om en månad eller så som den skall gämnföras med

Man kan inte jämföra mot något som inte släppts. Så har det alltid varit. Det jämförs med det som finns på marknaden och när det kommer nya produkter så jämförs de mot det som finns på marknaden i sin tur. Osv.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Ja antalet personer som köper TR och kör på en 1080p skärm lär vara exakt noll.
Med en 1440UW eller 4K skärm som är mer troligt är det ju en bra spel cpu under förutsättning att man använder den till viktigare saker än spel större delen av tiden.

@ddelin
Det kommer säkert finnas de som kommer köra den setupen som tror att ju fler kärnor "massor av kärnor då" desto mer spelprestanda och har missat vad den är till för egentligen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kenneth:

Konstant korsdrag gjorde det... marginellt bättre
Tänkte att min ersättning blir prylarna jag har tagit hem, bara antar att @emilakered är okej med det.

Nej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Okey, så vad är då definitionen av dyrt enligt dig? Lägger du ned 50-60k på ett objektiv tjänar du antagligen långt över genomsnittet, det är fortfarande väldigt mycket pengar och helt klart dyrt. Har du råd med det så kan det vara "värt" det, sett till dina egna ekonomiska förutsättningar. Skulle dock tippa att väldigt få personer köper ett objektiv i den prisklassen som inte jobbar proffessionellt.

Personer som moddar bilar för att de tycker det är kul och för att delta utställningar går nog att jämföra med personer som äger egna hästar. Även om du har råd med det så har jag aldrig hört någon säga att det inte är dyrt att hålla på med sin hobby, framför allt inte hästar. Sen kan det absolut vara värt det. Lite som att säga att en fullutrustad Porsche Cayenne är prisvärd för en barnfamilj eftersom du får så ruskigt mycket prestanda för pengarna.

Jämförelsen om önsketänkande och drömmar är väl rätt passande. Hur många personer som har foto eller ridning som hobby köper objektiv för 50-60k, eller ägen en eller flera hästar? Troligtvis väldigt få. Motiveringen är ändå att eftersom produkten, enligt AMD är inriktad mot konsumenter så är den dyr. WX särskilt, eftersom den inte är lika bred som t ex en generell Intel HDE-processor som är bra i både singel- och flertrådade applikationer.

Jag har väldigt svårt att se att någon skulle kunna rekommendera WX-prollen till en konsument och tycka att den är prisvärd sett till prestandan och nyttan. Behöver du den enorma kraften den här processorn kan ge dig så har jag svårt att se att man antingen kommer använda datorn proffessionellt och/eller har väldigt god ekonomi. Sen är det fortfarande en fråga om det är värt pengarna för dig personligen, men Sweclockers behöver ju ändå utgå ifrån någon form av rimlighetstänk sett till "konsumenten".

Som sagt, i egenskap av privatperson för hobbybruk är den dyr. Har du däremot stor nytta av den med ditt eget lilla företag hemma så är det ju som de säger, ett fynd till skillnad mot vad man annars hade fått slanta upp för proffessionella cpu:er och moderkort.

Jag tänker ju att om definitionen av "dyrt" ska vara subjektivt till individers plånbok och om man ska bortse från vad det är man får så blir ju en villa för 4 miljoner dyrt även om man skulle få köpa den för 100 000 kr. Speciellt dyrt om man inte behöver den, saknar jobb och helt enkelt inte kan betala för den

Jag vet vad du menar, men tycker ditt synsätt för "dyrt" saknar en ingrediens

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

inb4 alla fjantar som gnäller på spelprestandan.

Det är fan grymt vad AMD har lyckats trycka ur sig med Zen.

Ska bli kul och se vad Intel kontrar med. 2990WX är en bra CPU för dem som behöver många trådar i sin WS t.ex för forskningsbolag och andra startups.

Jag kommer ihåg när Bulldozer släpptes och folk blev djupt besvikna, Efter några år i dvala så lyckades AMD komma tillbaka med ZEN och de fortsätter tåget med att följa upp med Zen+ och 32Core/64trådar i Prosumer segmentet.

AMD har fortfarande en bit att gå men ingen kan förneka att en underdog kan slå tillbaka när man minst anar.

GO GO GO. Behåller på 1920 till Zen 2 men jag är positiv till framtiden

Men det är väl ingen som "gnäller", spelprestandan ÄR dålig på 2990WX, det är fakta.
Det är heller inte en särskilt lyckad CPU för något, undantaget viss specifik programvara/användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tänker ju att om definitionen av "dyrt" ska vara subjektivt till individers plånbok och om man ska bortse från vad det är man får så blir ju en villa för 4 miljoner dyrt även om man skulle få köpa den för 100 000 kr. Speciellt dyrt om man inte behöver den, saknar jobb och helt enkelt inte kan betala för den

Jag vet vad du menar, men tycker ditt synsätt för "dyrt" saknar en ingrediens

Nu gör du en otroligt konstigt analogi, en villa som värderas till fyra miljoner kronor som du får köpa för 100 000:- är ju inte dyrt, det är ju snorbilligt och dessutom en otroligt bra investering, oavsett om du behöver den eller inte. Här blir det istället en fråga om du har råd med dessa 100 000:-, men dyrt är det ju knappast? :>

Men absolut, det är bara vad jag själv anser och min högst personliga åsikt. Alla har ju olika synsett på saker och ting, men det känns som om du blandar ihop vad som är "dyrt" med "värt". En vattenflaska i en automat för 25:- är dyrt, men det kan fortfarande vara värt det om du är jättetörstig och inte kommer att ha tillgång till vatten på ett ett tag, enligt mig :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Ska lätta köpa nästa generation Threadripper.
Då är de förhoppningsvis nere på 7nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Ja vi får väl vänta och se vad det blå laget kommer med . Men det enda jag säger är att jag blev lite besviken trodde på lite bättre siffror på oc och effect. Men som vanligt fan om någon säger något dåligt om amd då jädra blir man på hoppad. Visst dom har bra pestanda per krona men det är ju det enda med. För dålig IPC för att vara 2018 enligt min smak .

Fast det är skillnad på att säga "inget för mig" och att helt missförstå syftet med prollen, som en del gör. Den är absolut inget för mig heller, men den är imponerande på en del sätt och helt fantastiskt värt det ... i vissa fall. Som någon sade, "det är en nichad rodukt i en nichad marknad", vilket är helt korrekt. Någon på ett annat forum klagade på att den var så dyr och strömslukande eftersom den då inte var intressant för vanliga hemanvändare, och det är ju helt vansinnigt. Intel levererar på alla områden, men Threadripper äger om man kan använda den.

Och IPC tycker jag är helt ok faktiskt, för alla AMD-prollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tip Top:

Ja vi får väl vänta och se vad det blå laget kommer med . Men det enda jag säger är att jag blev lite besviken trodde på lite bättre siffror på oc och effect. Men som vanligt fan om någon säger något dåligt om amd då jädra blir man på hoppad. Visst dom har bra pestanda per krona men det är ju det enda med. För dålig IPC för att vara 2018 enligt min smak .

Bättre siffror på 32 Cores hoppas du inte är seriös :D, vi pratar över 1KW om du kanske kommer över 4.1GHz vi pratar 32 CORES som ska ha 100MHz extra så 3.2GHz per 100MHz för alla cores totalt ^^

Ja och va drar en 7900X i 4.8GHz? 10 core vs 32 ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Angående pris så ska man skilja på arbetsstationer och "surf och speldatorer".

Problemet med att inte kalla arbetsstationer dyra så kommer många som är ute efter "surf och speldatorer" att köpa fel. Man får se lite i sammanhanget var man pratar. (semantik)

Threadripper är i vissa fall billig konsumentdritt och i vissa fall "svindyr pappa betalar" hårdvara. Jag tycker här i tråden så kalla den för dyr, vi som vet att den kan vara otroligt billig för rätt arbete vet om det. Och det är ju inte så att någon av misstag skulle köpa en Ryzen 2 eller i7 istället. För att ta bilanalogi. Chansen att en lastbilschaufför råkar köpa en Volvo XC90 för att köra timmer med är väldigt liten, de vet nog om att det finns ett bolag som heter Volvo Lastbilar som bättre passar dem.

Permalänk
Medlem

Ni skyller 2990WXs dåliga prestanda i flera tester på att de inte hanterar så många trådar bra. Är ni säkra på att så är fallet eller är det minneshastigheten som begränsar istället?

Tex 7-zip så är den ju extremt mycket sämre än 2950x vilket jag tycker den inte borde vara då att komprimera är något som borde skala ganska linjärt på antalet kärnor. Ett test med de båda i samma frekvens och aktivera samma antal kärnor kanske skulle kunna ge något mer om vad som begränsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu gör du en otroligt konstigt analogi, en villa som värderas till fyra miljoner kronor som du får köpa för 100 000:- är ju inte dyrt, det är ju snorbilligt och dessutom en otroligt bra investering, oavsett om du behöver den eller inte. Här blir det istället en fråga om du har råd med dessa 100 000:-, men dyrt är det ju knappast? :>

Men absolut, det är bara vad jag själv anser och min högst personliga åsikt. Alla har ju olika synsett på saker och ting, men det känns som om du blandar ihop vad som är "dyrt" med "värt". En vattenflaska i en automat för 25:- är dyrt, men det kan fortfarande vara värt det om du är jättetörstig och inte kommer att ha tillgång till vatten på ett ett tag, enligt mig :>

Okej det var kanske en dålig jämförelse. Dock tveksam till om det är dyrt om det är värt det.

Tack för det, fick mig att tänka mina två latte jag köpte på båten för 136 DKK. Det var dyrt och nog inte värt det...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ni skyller 2990WXs dåliga prestanda i flera tester på att de inte hanterar så många trådar bra. Är ni säkra på att så är fallet eller är det minneshastigheten som begränsar istället?

Tex 7-zip så är den ju extremt mycket sämre än 2950x vilket jag tycker den inte borde vara då att komprimera är något som borde skala ganska linjärt på antalet kärnor. Ett test med de båda i samma frekvens och aktivera samma antal kärnor kanske skulle kunna ge något mer om vad som begränsar?

Problemet med 2990W är att den har två moduler som är direktkopplade till minnet medan de andra två har ingen direkt åtkomst. Det resulterar i dålig intern bandbredd vilket ger sämre prestanda. Kopplar man bort hälften av kärnorna dvs två modulär så blir CPU:n nästan lika snabb som 2950X i testerna då det blir rent fysisk som en 2950X cpu men samtidigt så tappar man ju hela poängen med 32 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Okej det var kanske en dålig jämförelse. Dock tveksam till om det är dyrt om det är värt det.

Tack för det, fick mig att tänka mina två latte jag köpte på båten för 136 DKK. Det var dyrt och nog inte värt det...

Mja, i min värld så är det dyrt oavsett. Även om jag tjänar 100 000:- SEK i månaden skulle jag fortfarande tycka det var dyrt att köpa t ex 1L mjölk för 25:- om vi ponerar att jag har en bensinmack väldigt nära och det är klart längre till närmsta mataffär. Däremot är det kanske värt för mig för att jag slipper ta mig ända till mataffären och sedan stå i eventuell kö, när jag enbart ska ha 1L mjölk. 25:- kommer fortfarande vara dyrt för 1L mjölk, men det kan fortfarande vara absolut värt det.

Haha oj, ja det var svindyrt :> Men, om man vara otroligt sugen på latte och båtresan var lång så kanske det ändå var värt det. En person som har snävare budget tror jag hade avstått, oavsett kaffesug för 95 spänn för en latte. Får hoppas den var förbannat god!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Okey, så vad är då definitionen av dyrt enligt dig? Lägger du ned 50-60k på ett objektiv tjänar du antagligen långt över genomsnittet, det är fortfarande väldigt mycket pengar och helt klart dyrt. Har du råd med det så kan det vara "värt" det, sett till dina egna ekonomiska förutsättningar. Skulle dock tippa att väldigt få personer köper ett objektiv i den prisklassen som inte jobbar proffessionellt.

Personer som moddar bilar för att de tycker det är kul och för att delta utställningar går nog att jämföra med personer som äger egna hästar. Även om du har råd med det så har jag aldrig hört någon säga att det inte är dyrt att hålla på med sin hobby, framför allt inte hästar. Sen kan det absolut vara värt det. Lite som att säga att en fullutrustad Porsche Cayenne är prisvärd för en barnfamilj eftersom du får så ruskigt mycket prestanda för pengarna.

Jämförelsen om önsketänkande och drömmar är väl rätt passande. Hur många personer som har foto eller ridning som hobby köper objektiv för 50-60k, eller ägen en eller flera hästar? Troligtvis väldigt få. Motiveringen är ändå att eftersom produkten, enligt AMD är inriktad mot konsumenter så är den dyr. WX särskilt, eftersom den inte är lika bred som t ex en generell Intel HDE-processor som är bra i både singel- och flertrådade applikationer.

Jag har väldigt svårt att se att någon skulle kunna rekommendera WX-prollen till en konsument och tycka att den är prisvärd sett till prestandan och nyttan. Behöver du den enorma kraften den här processorn kan ge dig så har jag svårt att se att man antingen kommer använda datorn proffessionellt och/eller har väldigt god ekonomi. Sen är det fortfarande en fråga om det är värt pengarna för dig personligen, men Sweclockers behöver ju ändå utgå ifrån någon form av rimlighetstänk sett till "konsumenten".

Som sagt, i egenskap av privatperson för hobbybruk är den dyr. Har du däremot stor nytta av den med ditt eget lilla företag hemma så är det ju som de säger, ett fynd till skillnad mot vad man annars hade fått slanta upp för proffessionella cpu:er och moderkort.

Om nu Intels HEDT processorer är så bra kan du svara mig varför de varken stöder ECC eller har lika mycket lanes som en motsvarande AMD Threadripper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Okej det var kanske en dålig jämförelse. Dock tveksam till om det är dyrt om det är värt det.

Tack för det, fick mig att tänka mina två latte jag köpte på båten för 136 DKK. Det var dyrt och nog inte värt det...

Vet inte vad danske kronen ligger i värde, men var det så här dyrt ?
https://www.expressen.se/allt-om-resor/juan-62-ursinnig-efter...

Ontopic. Riktigt intressant test as usual av SweC redaktionen, kan dock inte hitta ett personligt användningsområde för att motivera ett sånt här stort köp personligen. Det tar dock inte bort det faktum att det är imponerande och intressant produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker man att dessa processorer är dyra så har man nog inte förstått användningsområdet. Har man eget företag där man tex skapar digital konst där cpun:n använd väldigt mycket till rendering så är detta billigt och det bästa man kan få idag inom entusiastmarknaden. Ska man över till rena lösningar för företag stiger priset ganska rejält.

Permalänk
Avstängd

Hade någon vågat delidda denna jäveln för 20k?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tumvanten:

Hade någon vågat delidda denna jäveln för 20k?

Den är lödd och många har delidat tex 7980X

https://www.google.se/search?q=delid+7980X&oq=delid+7980X&aqs...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men det är väl ingen som "gnäller", spelprestandan ÄR dålig på 2990WX, det är fakta.
Det är heller inte en särskilt lyckad CPU för något, undantaget viss specifik programvara/användningsområde.

Har du hittat några tester på spelprestanda i 4k? Letade snabbt på google men kammade noll.

Vi vet båda att den flaskar i lägre upplösningar, men vem (med någorlunda självrespekt) skulle sitta på denna setup tillsammans med enbart 1080p eller ens 1440p skärm?

Vill inte tro att spelprestandan är "dålig" om man bygger bort flaskhalsarna...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ni skyller 2990WXs dåliga prestanda i flera tester på att de inte hanterar så många trådar bra. Är ni säkra på att så är fallet eller är det minneshastigheten som begränsar istället?

Tex 7-zip så är den ju extremt mycket sämre än 2950x vilket jag tycker den inte borde vara då att komprimera är något som borde skala ganska linjärt på antalet kärnor. Ett test med de båda i samma frekvens och aktivera samma antal kärnor kanske skulle kunna ge något mer om vad som begränsar?

Bara 2 av 4 moduler har direkt kontakt med minnet.
Så när de andra 16 kärnorna behöver nå minnet så går det via "huvud" modulerna.
Inte nog med att det ger extra fördröjning så knycker det även resurser av "huvud" modulerna.
Vilket är anledningen att "Epyc" har 8 minneskanaler, 2 separata per modul.

Så AMD's threadripper motsvarar nästan till 100% ett multiprocessor system.
Både vad gäller fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om nu Intels HEDT processorer är så bra kan du svara mig varför de varken stöder ECC eller har lika mycket lanes som en motsvarande AMD Threadripper?

För att Intel bedömt att proffs betalar för proffsgrejer och därmed enkelt kan svälja den extra kostnaden för Xeon system.
När en maskin kostar 200000:- så spelar den extra kostnaden för en beprövad Xeon inte så stor roll.

Därmed inte sagt att deras artificiella begränsningar inte biter dom i svansen lite just nu.

Skall bli intressant att se hur Intel svarar på detta.
Min gissning är att dom inte gör nånting utöver en prisjustering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candybag:

Har du hittat några tester på spelprestanda i 4k? Letade snabbt på google men kammade noll.

Vi vet båda att den flaskar i lägre upplösningar, men vem (med någorlunda självrespekt) skulle sitta på denna setup tillsammans med enbart 1080p eller ens 1440p skärm?

Vill inte tro att spelprestandan är "dålig" om man bygger bort flaskhalsarna...

Det är väl just om man tar bort flaskhalsarna och låter CPU'n stå på egna ben som spelprestandan är "dålig". Lägger man däremot till en flaskhals i form av GPU aka 4K så är den troligen helt jämförbar med alla andra CPU'er som bromsas av GPU. 4K tester är i dagsläget ganska ointressanta när man testar CPU.

Hur som haver så är detta inte en CPU gjord för spel i huvudsak, utan helt andra områden. Men bra att ha med speltester för den som behöver multicore-prestandan och kanske vill kunna spela på den ibland också istället för att behöva ha en helt dedikerad speldator. Då vet de hur den kommer att prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har du hittat några tester på spelprestanda i 4k? Letade snabbt på google men kammade noll.

Vi vet båda att den flaskar i lägre upplösningar, men vem (med någorlunda självrespekt) skulle sitta på denna setup tillsammans med enbart 1080p eller ens 1440p skärm?

Vill inte tro att spelprestandan är "dålig" om man bygger bort flaskhalsarna...

Processorn blir inte snabbare av att grafikkortet går på knäna.
Se 720 testen som vad du maximalt kan få ut av processorn, oberoende av grafikkort.
När det kommer ett grafikkort som är 1000 gånger snabbare än dagens kommer du ändå inte över vad processorn kan leverera, oavsett upplösning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Processorn blir inte snabbare av att grafikkortet går på knäna.
Se 720 testen som vad du maximalt kan få ut av processorn, oberoende av grafikkort.
När det kommer ett grafikkort som är 1000 gånger snabbare än dagens kommer du ändå inte över vad processorn kan leverera, oavsett upplösning.

Man ska se 720 test som ett benchmarktest för en visst last. När man sedan om 5år har skaffat ett bättre grafikkort, så är det inte säkert att man kör samma last som man gjorde för 5år sedan.

Vanligt för att uppskatta cpubehov i lite mer professionella sammanhang är att anpassa lasten åt alla håll på så sätt man tror att den kommer förändras. Inom spel, så stäng av 2 core och kör testet utan dessa i låg upplösning.
Resultatet man då kommer få är att kommande 9900K kommer ser ut att vara en grym framtidssäker spel-cpu, medan en 7700K som jag har finns det risker med, även om den idag presterar bra.

Permalänk
Medlem

För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt. https://www.sweclockers.com/test/26098-amd-ryzen-threadripper...

Ok man har ett diagram för att kunna jämföra produkter som är med i diagrammet Eller?

Sweclockers
Skulle vara bra att få info om vilka CPUer som man kan jämföra med? (rätt drivrutiner)

Om ni nu inte gjort om testena med 1950X så de har samma drivrutiner som 2950X så är det tråkigt då man nu visar att nya 2950X Har sämre prestanda i många tester mot gamla 1950X Jag menar 2950X +300Mhz mot 1950X men sämre prestanda i flera av testen? Borde vara en förklaring varför det kan bli så.
Hur kan ni dra rättvisa slutsatser när datan i diagrammen inte stämmer.

ser mer rimligt ut här

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Så om jag har förstått rätt nu så har AMD gett sig på en målgrupp som tidigare inte var intressant? Eller såhär: Vilken CPU hade dom som byter till Threadripper innan? Intel Xeon? (för digitalt skapande?)

Jag kan ge en liten insikt i hur detta potentiellt är fantastiskt inom den branch jag jobbar inom. Inom VFX industrin så skulle en sån här platform kunna utvidga en renderingsfarm något så otroligt mycket när det inte alltid finns allt för höga marginaler till stora inköp, alternativt byta ut många workstations och ge stora fördelar genom att dra ner tid för iterationer. Att kunna få tillbaka renderade sekvenser dubbelt så snabbt är guld kan jag lova. Det finns alltid ett stort svart hål att fylla inom rendering i denna bransch.

Detta öppnar även dörrarna för mindre vfx studios att vara med och konkurrera, och öppnar även upp för att frilansa hemifrån för en mer rimlig kostnad, eller att öppna mindre företag på mindre orter så inte allt behöver vara mitt i storstäderna.

Jag ser många fördelar med dessa.
Har nästan uteslutande sett Xeon för digitals skapande fram till nu. Och det brukar ofta vara bra mycket färre kärnor än dessa.
Men med dessa är inte det en självklarhet längre.

Jag vet att jag gick lite utanför det du frågade om men tänkte att det kunde vara ett intressant sidospår.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning, denna eviga stavning
Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sesese:

För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt. https://www.sweclockers.com/test/26098-amd-ryzen-threadripper...

Ok man har ett diagram för att kunna jämföra produkter som är med i diagrammet Eller?

Sweclockers
Skulle vara bra att få info om vilka CPUer som man kan jämföra med? (rätt drivrutiner)

Om ni nu inte gjort om testena med 1950X så de har samma drivrutiner som 2950X så är det tråkigt då man nu visar att nya 2950X Har sämre prestanda i många tester mot gamla 1950X

Det betyder att recensioner innan det datumet (säg 8700K(?) eller förra Threadripper) inte är jämförbart med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Så om jag har förstått rätt nu så har AMD gett sig på en målgrupp som tidigare inte var intressant? Eller såhär: Vilken CPU hade dom som byter till Threadripper innan? Intel Xeon? (för digitalt skapande?)

Xeons, multipla datorer. Jag hade väl 10st i7or igång som mest som jag körde olika bröte på. 10st i7or låter dyrt, men vissa företag kastar datorer äldre än några år. Och en i7 4770K som jag har några stycken av är inte helt kass trots åldern.

Threadripper har dock några stora problem.
1: Ramminnespriserna, det är svårt att bygga billigt.
2: Cloud, man behöver inte ha servern hemma.

Så jag är nyfiken på hur försäljningen blir. I mitt fall så är jag en typisk person som borde köpa 2,3 st 16 core Threadripper 2 att ha i hemmet. Det blir svindyrt och jag har andra utgifter.

Men som många som jobbar inom IT så skänker olika företag och liknande nästan hur mycket datakraft åt en som helst genom cloud, såvida man använder det seriös bruk som gynnar företaget. Alltså glöm spelservrar, privata webbsidor och allt vad det heter. Utan tester av nya tekniska lösningar på fritiden

Se det som att många förr fick låna mobil och laptop av jobbet och slippa köpa egna, idag går det även emot att gälla serverkraft.

Det jag är fundersam är ultrabilliga cloudtjänster, vilket kunde bli Threadripper område. Precis som AMD grafikkort blev Mimers favorithårdvara. Men vi måste få ner på ramminnet för att det ska bli riktigt prisvärt.