Permalänk
Medlem

IR-mottagare

Behöver ett kopplingsschema, relativt enkelt och på svenska, som beskriver hur man bygger en IR-mottagare. Sökte och hittade 70 trådar. Kan inte påstå att jag hittde mycket av värde där. Alla grejor på kundvagnsförslaget i tex nullemans guide fanns inte ens på elfa. Kort sagt kan man ju säga att alla var lite out-of-date.
Ingen som har ett kopplingsschema och komponentlista inkl. artnr (på elfa)?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Funkar inte med det heller. Art nr 71-056-20 (BC557A trans) finns inte verkar det som. Går det att byta mot någon annan eller måste man hitta sig ett nytt kopplingsschema?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

om du säker på den transistorn så finns det väl något förslag på vasd som ersatt den?

annars så tror jag det funkar med vilken npn eller pnp eller vad det nu va för sort som helst

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Den finns.. står ju "Detta kan bero på att produkten är ny och ett katalogdokument ej ännu skapats. Om du vet produktens artikelnummer kan du försöka med att beställa den genom snabbköpet.
"

Dock är den utgående och den som tar över är 71-056-38..

71-056-20 finns fortfarande i elfas lager..

Permalänk
Medlem

Nej det finns inget förslag på nån annan... :/
Vilken ska jag då använda mig av? Ett art. nr någon?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Ericus om du går till elfa butiken och frågar efter det art nr så kommer dom säga att de art nr inte gills men att dom HAR en ersättare! Så hände det för mej men endå PIM's schema kan du glömma jag gjorde en sån o det slutade med att min com port brann upp!!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Den transistor man ska ha heter BC557A/Ph, hittade en på elfa som heter BC557B/Ph, kan man inte använda den istället? Elektronikkunniga, svara

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

www.lirc.org har ett enkelt schema... inge svårt o hitta prylarna som behövs för att bygga grejen heller.

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Ericus om du går till elfa butiken och frågar efter det art nr så kommer dom säga att de art nr inte gills men att dom HAR en ersättare! Så hände det för mej men endå PIM's schema kan du glömma jag gjorde en sån o det slutade med att min com port brann upp!!

Oj då. Då törs man inte använda det då...
Förslg på ett annat som FUNKAR då`?

P.S, jag har ingen elfabutik på flera mils avstånd (många mil)

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Avstängd

art.nr. 71-056-38 på elfa fungerar. använder sådana till mina ir-mottagare.

EDIT: ir-mottagarna är för övrigt byggda efter pim-schemat. fungerar prima.

Permalänk
Medlem

75-303-89 IRM-8601S IR-mottag 38kHz 18.40 kr
73-090-40 L78M05CV 5V 500mA sp reg 7.60 kr
70-005-57 1N4148 switchdiod 4ns 1.74 kr
75-006-48 EL332GD LED 5mm grön 1.97 kr
67-010-80 Rad ellyt 100uF/16V 1mod 1.50 kr
60-106-15 Motst 10kohm 5% 1/4W 2.61 kr
60-106-56 Motst 22kohm 5% 1/4W 2.61 kr
60-103-67 Motst 82ohm 5% 1/4W 2.61 kr
44-068-15 D-Sub vinkl PC hona 9-pol 16.90 kr
71-056-38 BC557B trans 1.46 kr (Istället för 71-056-20 om man nu inte vill beställa den. Finns Fortfarande kvar på elfas centrallager)

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett antal enligt PIM schemat och alla har fungerat prima. Att com porten brann upp tror jag beror på nåt kopplingsfel eller att den som på ex vis Vias mini-itx kort inte ger tillräcklig spänning och då får man mata den separat med 5 eller 12 volt. Det spelar ingen roll vad man väljer eftersom spänningsregulatorn ser till att den får rätt spänning ändå.
http://www.clarre.com/pim.htm
Där finns schema och lite kundvagns förslag.

Visa signatur

Om det inte fanns olydiga och nyfikna barn så vore vi kvar på stenåldern.

Permalänk
Medlem

Clarre!! Ofan viste inte att du fans här med :D!! Så du vet det e han som alltid ber om hjälp :P,

Ericus; Jag tror jag hade kopplat nåt fel till pims schema med men om du e e bra på att löda så tror jag inte din comport ligger sååå illa till (jag e en ren amatör)

Hare!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn