Permalänk
Medlem

PhysX gratis

Nvidia har nu bestämt sig för att göra fysikmotorn PhysX gratis för alla att använda genom att lansera motorn som öppen källkod som vem som helst kan hämta hem.

Har Nvidia dödat tekniken med att låsa tekniken i 10år eller kommer vi få se nya spel med PhysX

https://www.nordichardware.se/nyheter/physx-open-source.html

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

@sesese: PhysX är väl standard fysikmotor i UE3 och UE4? Visserligen CPU-accelererad men ändå.

Så dödad är väl kanske fel ord.

Edit: Och standard i Unity till och med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Största problemet med physx var/är väl att det fungerar dåligt, mängden buggar som dyker upp gör det svårt att använda någon längre tid, och i online spel är det nästan omöjligt att använda "riktig" fysik.
(synka varje partikel över ett gäng med klienter är "omöjligt")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

@frankof: Det beror väl på vart det är använt och hur det är implementerat.

Det finns ju ett par spel som använder PhysX (i CPU-accelererad form) som man kanske inte tänker sig.

http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=cpu

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har Nvidia dödat tekniken med att låsa tekniken i 10år eller kommer vi få se nya spel med PhysX

Dödat tekniken? Vi har haft ersättare till PhysX sen länge, tex Havok. PhysX dödade sig själva. Men jag tror det är snarare att Nvidia insåg att konkurrensen mellan alla gratis high end spelmotorer gör att dom inte längre tjänar mycket på att hålla PhysX bakom en paywall - förmodligen så vill dom utnyttja detta för att sälja mer 20 serie kort då jag gissar på att PhysX är rätt så rejält optimerad mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@frankof: Det beror väl på vart det är använt och hur det är implementerat.

Det är klart, i bordelandsspelen var det bitvis buggigt och blev "värre" över tid.
Där var det å andra sidan pålagd "över allt".

AA:PG är det bara på en flagga så det fungera rätt bra, det är inte så noga om det synkar upp på 24 klienter.

Det jag syftade på är att physX för en tynande tillvaro jämförd med hur det var för några år sedan då det var mera hype.
Det har fortfarande sin plats, men ställer krav på att det implementeras med varsam hand, speciellt i multiplayerspel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

@frankof: @murklor: Jag måste återigen repetera att PhysX är den populäraste fysikmotorn på marknaden och är standard i ALLA UE3, UE4 och Unity-baserade spel. Det är knappast så att PhysX har dött ut på något sätt om det är den mest använda.

Den GPU-acclererade delen som hållts bakom lås och bom sen innan som ni tänker på, den är inte speciellt utbredd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Dagens CPUer är så snabba och har flera kärnor så man kör PhysX enklast på processorn istället för i instickskort eller grafikkort som när det begav sig år 2006. Det har blivit ett av många kodbibliotek som finns att använda och inget som speltillverkarna hypar längre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nvidia har nu bestämt sig för att göra fysikmotorn PhysX gratis för alla att använda genom att lansera motorn som öppen källkod som vem som helst kan hämta hem.

Har Nvidia dödat tekniken med att låsa tekniken i 10år eller kommer vi få se nya spel med PhysX

https://www.nordichardware.se/nyheter/physx-open-source.html

Både tråden och inlägget är missvisande.

PhysX har alltid varit gratis. Man har aldrig behövt betala pengar för det. Du har alltid kunnat hämta hem det utan kostnad som binärer att implementera via API funktioner i ditt spel.

Det har däremot nu blivit öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Klart tekniken dog. Om nvidia släpper något propreitärt så får spelutvecklaren följande val:
1. Bygg spelet runt funktionen, men endast personer med nvidia kan spela
2. Funktionen går att slå på och av, men kan därför inte göra något mer än visuella effekter.

Alternativ 1. fungerar utmärkt till dyra företagsapplikationer, där man väljer hårdvara efter mjukvaran men till spel är det desto svårare. Tänk sedan på att varken förra generationens konsoler eller denna generations konsoler kan köra detta, så blir det uppenbart hur liten spelmarknaden för renodlade gpu-accelererade PhysX-spel varit.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dödat tekniken? Vi har haft ersättare till PhysX sen länge, tex Havok.

PhysX har alltid varit gratis.

Havok kostar pengar. https://www.havok.com/contact-us/ "Per platform licensing, with preferential pricing for each additional platform.". Kan avslöja att det inte är billigt heller. Det är därför du aldrig ser Havok i indiespel (om inte indiespelet släpps av ett MS bolag kanske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Klart tekniken dog. Om nvidia släpper något propreitärt så får spelutvecklaren följande val:

PhysX finns i massor av spel, det är vanligaste fysik-API i spel idag.

Om du menar GPU-baserad PhysX är det rätt ovanligt numera. Såg att kommande Metro Exodus har Advanced PhysX" vad det nu innebebär.
https://wccftech.com/metro-exodus-nvidia-hairworks-physx/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om du menar GPU-baserad PhysX är det inte är rätt ovanligt numera.

Ja, jag menade GPU-baserad PhysX

Skrivet av sniglom:

"...så blir det uppenbart hur liten spelmarknaden för renodlade gpu-accelererade PhysX-spel varit."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hjälpsam

Jag tillhör de som köpte ett Ageia kort innan Nvidia köpt upp dem.
Efter ett tag släppte Nvidia en drivrutin som blockerade mitt Ageia-kort eftersom jag körde med AMD grafik.
Det handlade alltså om att blokera kortet även för äldre spel, sådan som släppts innan Nvidia köpt PhysX.
Jag känner mig inte speciellt tacksam.

Med deras renomé tror jag inte att det är fritt fram att impmentera GPU-stöd för AMD-kort.
Mig veterligt blockerar Nvidia, fortfarande PhysX på ett sekundärt Nvidia kort, för de som har AMD grafikkort.
Jag kan alltså inte köpa ett GTX1060 och köra PhysX på det, eftersom jag har ett AMD Vega som grafikkort.

edit
Som jag trodde!

"Instructions
To begin, clone this repository onto your local drive.
To build PhysX and APEX SDKs:
(1) Build PhysX SDK by opening one of the solutions found under PhysX_3.4\Source\compiler. Supported platforms: Windows, Linux, OSX, Android, iOS.
(2) The APEX SDK distribution contains pre-built binaries supporting GPU acceleration. Re-building the APEX SDK removes support for GPU acceleration. The solutions can be found under APEX_1.4\compiler. Supported platforms: Windows, Linux, Android."

https://github.com/NVIDIAGameWorks/PhysX-3.4

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

edit
Som jag trodde!

"Instructions
To begin, clone this repository onto your local drive.
To build PhysX and APEX SDKs:
(1) Build PhysX SDK by opening one of the solutions found under PhysX_3.4\Source\compiler. Supported platforms: Windows, Linux, OSX, Android, iOS.
(2) The APEX SDK distribution contains pre-built binaries supporting GPU acceleration. Re-building the APEX SDK removes support for GPU acceleration. The solutions can be found under APEX_1.4\compiler. Supported platforms: Windows, Linux, Android."

https://github.com/NVIDIAGameWorks/PhysX-3.4

Mja, nu tolkar du nog detta fel. Dessutom så existerar inte APEX SDK i PhysX 4.0.

https://news.developer.nvidia.com/announcing-physx-sdk-4-0-an...

Citat:

NOTE: The APEX SDK is not needed to build either the PhysX SDK nor the demo and has been deprecated. It is provided for continued support of existing applications only.

https://github.com/NVIDIAGameWorks/PhysX-3.4/blob/master/READ...

http://gameworksdocs.nvidia.com/simulation.html
https://developer.nvidia.com/physx-sdk

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam

Är jag för misstänksam?
Kanske det? återstår att se om det är möjligt för AMD att få till en GPU acceleration av PhysX, APEXet innehåller ju delarna som används till GPU-accelleration.
Kanske skulle kunna ske genom att de lade sina DLLr i samma katalog som spelet ligger i? jag hade ingen framgång där.
Att byta delar av biblioteket som PhysX ligger i fungerar inte, de filerna skrivs över vid nästa installation.
För mitt otränade öga verkar Nvidia bara släppt PhysX för CPU fritt, bra även det inget snack om saken.

"No. The GPU acceleration layer is written in CUDA. While you can translate that to OpenCL (using https://github.com/ROCm-Dev... ), that alone isn't enough.

The bigger catch is, that PhysX alone doesn't offer much. Most of the features used by games (cloth, debris, breakable objects, GPU side particles) are not part of PhysX, they were part of the APEX SDK and have now been moved to the Visual FX library.

The source code for the APEX SDK is incomplete, you can't get it to compile with GPU support. Without being able to recompile the APEX SDK, you can't get "PhysX support" (in the way that term is being used by many games) on non-NVidia-cards."

https://www.extremetech.com/computing/281697-nvidia-open-sour...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Är jag för misstänksam?
Kanske det? återstår att se om det är möjligt för AMD att få till en GPU acceleration av PhysX, APEXet innehåller ju delarna som används till GPU-accelleration.
Kanske skulle kunna ske genom att de lade sina DLLr i samma katalog som spelet ligger i? jag hade ingen framgång där.
Att byta delar av biblioteket som PhysX ligger i fungerar inte, de filerna skrivs över vid nästa installation.
För mitt otränade öga verkar Nvidia bara släppt PhysX för CPU fritt, bra även det inget snack om saken.

Jag skulle säga att du är för misstänksam. PhysX för CPU har varit fritt sedan 2015, så det är hela köret som är open source nu.

Edit: Återigen, släpp APEX. Det är inte aktuellt.

NOTE: The APEX SDK is not needed to build either the PhysX SDK nor the demo and has been deprecated. It is provided for continued support of existing applications only.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam

Can I use an NVIDIA GPU as a PhysX processor and a non-NVIDIA GPU for regular display graphics?
No. There are multiple technical connections between PhysX processing and graphics that require tight collaboration between the two technologies. To deliver a good experience for users, NVIDIA PhysX technology has been fully verified and enabled using only NVIDIA GPUs for graphics.

https://www.nvidia.com/object/physx_faq.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Can I use an NVIDIA GPU as a PhysX processor and a non-NVIDIA GPU for regular display graphics?
No. There are multiple technical connections between PhysX processing and graphics that require tight collaboration between the two technologies. To deliver a good experience for users, NVIDIA PhysX technology has been fully verified and enabled using only NVIDIA GPUs for graphics.

https://www.nvidia.com/object/physx_faq.html

Och detta är uppdaterat för att reflektera att det nu är open source och alla förändringar det innebär?

Nej, du verkar ha helt ställt in dig på att det inte går.

Källkoden finns där, riv ut CUDA och kör OpenCL eller via ROCm. Förstår inte varför det ska vara svårt att greppa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och detta är uppdaterat för att reflektera att det nu är open source och alla förändringar det innebär?

Nej, du verkar ha helt ställt in dig på att det inte går.

Källkoden finns där, riv ut CUDA och kör OpenCL eller via ROCm. Förstår inte varför det ska vara svårt att greppa.

Svårt att lära en gammal hund att sitta, du vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Svårt att lära en gammal hund att sitta, du vet.

Någonting värt att nämna är att det är tveksamt om det kommer bli något annat än ett hobby/labbprojekt. Det är ju en rätt opraktisk lösning att konvertera, men att köra det rakt av på Nvidia-hårdvara för egenutvecklad mjukvara kommer ju vara betydligt vanligare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Juste, PhysX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Någonting värt att nämna är att det är tveksamt om det kommer bli något annat än ett hobby/labbprojekt. Det är ju en rätt opraktisk lösning att konvertera, men att köra det rakt av på Nvidia-hårdvara för egenutvecklad mjukvara kommer ju vara betydligt vanligare.

Jag ser att titlarna med GPU acceleration, har tunnats ut under senare år.
Eller rättare sagt Nvidia har valt att att göra mycket direkt i Gameworks och liknande delar.
Hår, kläder och liknande, kan fladdra utan att man använder PhysX bibliotek.
Så vi kommer nog inte att se någon konverting för AMD:S GPU, nyttan i dag är ganska liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag ser att titlarna med GPU acceleration, har tunnats ut under senare år.
Eller rättare sagt Nvidia har valt att att göra mycket direkt i Gameworks och liknande delar.
Hår, kläder och liknande, kan fladdra utan att man använder PhysX bibliotek.
Så vi kommer nog inte att se någon konverting för AMD:S GPU, nyttan i dag är ganska liten.

För spel nej, men för annan fysik-baserad mjukvara ser jag det hända rätt så snart.

PhysX är ju verkligen inte synonymt med endast spel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

För spel nej, men för annan fysik-baserad mjukvara ser jag det hända rätt så snart.

PhysX är ju verkligen inte synonymt med endast spel.

Ja det är ju lite av det andra, som Nvidia gjorde extra reklam för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är fan på tiden att de släpper det fritt..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Lite väl mycket naivitet i denhär tråden tror jag. Lite väl mycket folk som inte känner till skillnaden mellan gratis, open source, och fritt.

PhysX är numera open source, vilket det delvis varit sedan 2015.
PhysX är INTE GRATIS vad jag vet iallafall.
PhysX är INTE FRITT.

Det har släppts som öppen källkod under en BSD-licens. Licensen säger ingenting om vad som gäller angående de patent som Nvidia har på tekniken, vilket innebär att om du implementerar PhysX i tron om att det är fritt så kan Nvidia stämma dig för patentintrång.

https://patents.google.com/patent/US8243064B1/en?q=physx&assi...

Japp, Nvidia är ett riktigt vidrigt företag som inte bryr sig ett dugg om frihet.

Edit: Har gått snart sju år, men det är fortfarande lika relevant: https://youtu.be/iYWzMvlj2RQ

Länk till utube
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Lite väl mycket naivitet i denhär tråden tror jag. Lite väl mycket folk som inte känner till skillnaden mellan gratis, open source, och fritt.

PhysX är numera open source, vilket det delvis varit sedan 2015.
PhysX är INTE GRATIS vad jag vet iallafall.
PhysX är INTE FRITT.

Det har släppts som öppen källkod under en BSD-licens. Licensen säger ingenting om vad som gäller angående de patent som Nvidia har på tekniken, vilket innebär att om du implementerar PhysX i tron om att det är fritt så kan Nvidia stämma dig för patentintrång.

https://patents.google.com/patent/US8243064B1/en?q=physx&assi...

Japp, Nvidia är ett riktigt vidrigt företag som inte bryr sig ett dugg om frihet.

Edit: Har gått snart sju år, men det är fortfarande lika relevant: https://youtu.be/iYWzMvlj2RQ

PhysX har alltid varit kostnadsfritt, eller "gratis". En andledning till varför det varit populärt. Till skillnad från Havok som kostar pengar, rätt mycket pengar dessutom. Vill man ändra koden och skapa sin egen version av PhysX måste man betala Nvidia.

Permalänk
Medlem

För alla som trott att PhysX varit dött så har de släppt 4.0 nu.
https://news.developer.nvidia.com/announcing-physx-sdk-4-0-an...

Den senaste uppdateringen tillför mest nyheter som är inriktade mot den professionella marknaden.