Hjälp med beslut av jobb, statlig tjänst --> konsult
Hej!
Första inlägget på väldigt länge, känner jag har beslutsångest så tänkte kolla efter vad andra tycker på detta eminenta forum med mycket spridd kunskap.
Lång historia kort, hängt på SweClockers sedan 2004 ungefär, är numera 42 år ung med två barn och Svenssonliv.
Pluggade till systemvetare och blev typ färdig 2013, och hade turen att få jobb direkt på statligt verk. Har jobbat där sedan dess och har överlag trivts hyfsat bra.
Har dock ramlat över en tjänst nu på ett av de större konsultbolagen, ett som växer ganska mycket sista åren.
Har varit där och pratat nu två gånger, och mitt intryck är väldigt bra, de verkar ha en fantastisk personalpolicy med bland annat resa varje år med hela familjen medbjudna, olika events, kickoff, AWs osv osv.
Vet ärligt talat inte hur jag ska göra, för den ena delen skriker att jag ska såklart hoppa på tåget, medan den andra lugna sidan i mig säger att jag ska stanna kvar på den trygga perongen.
Det finns vissa fördelar med att vara statlig, den största måste jag säga är 35 dagar semester, och det är i princip aldrig snack om att ta ledigt osv. Till exempel tog jag ut 7 veckor semester/föräldraledighet i somras, med två veckor jobb i mitten, så jag hade en semesterperiod på 9 veckor. Det kan förmodligen aldrig ett konsultbolag konkurrera med.
Sen är det en hel del nackdelar också.
Skriver här upp lite pros and cons enligt mig själv.
Statliga:
+ 35 dagar semester
+ Lätt få ledigt, fantastiskt som småbarnsförälder
+ Trygg tjänst, i princip omöjligt bli av med jobbet
+ Fritt, man kan försvinna ett par timmar utan att nån bryr sig eller ens märker det
+ Möjlighet till ICO-uppdrag om man vill (utlandsuppdrag)
- Tråkiga produkter
- Mycket förvaltning av gammalt skit
- Byråkratiskt. Tex, jag behöver en sån där mus! Nej, måste bli godkänd produkt av ***-avdelningen först. Jag lägger in Notepad++ för jag behöver det! Nej, måste bli godkänd programvara först och paketeras, lugn bara tar bara två månader.
- Inte så bra möjligheter att vidareutveckla sig
- Snålt, mesta extra förmåner har dragits in såsom julklappar och internat för anställda
- Lätt hamna i statliga snurran, man blir förslappad och lat, och stannar av i utvecklingen.
- Sällan roliga events, knappt ens after work man bekostar själv
- Stämningen hos anställda har sjunkit senaste åren
- Tråkiga lokaler, skriker myndighet
- Tidrapportering har blivit helt bisarr, 30 olika produkter ggr 4 olika sätt tidrapportera ger teoretiskt 120 olika moment i tidrapportering
- Rycker folk ur team lite för lätt, skapar osäkerhet och irritation
- Dyngsnåla vid tjänsteresa, all restid får man ta på fritiden. Yes, kul åka tåg åt jobbet 4 timmar obetalt per tillfälle.
Aktuella konsultbolaget
+ Mycket bra personalpolicy med extra förmåner och events, resor med familjen osv
+ Positiv attityd och framåtanda både bland chefer och utvecklare
+ Platt organisation, lättare få sin röst hörd
+ Snart nyrenoverade lokaler i gammal, charmig och otroligt fin byggnad
+ Möjlighet att jobba in-house
+ Större möjligheter vara med i roligare projekt
+ Har lokalt kontrakt med ett par stora drakar över ett antal år, jobb till viss del säkrade ett tag
+ Större möjligheter att vidareutveckla sig
+ Möjligheter åka på mässor och konferenser, även utomlands
+ Förmodligen chans skutta upp lite i lön
+ Tar hand om sin personal, erbjöd tex lägenhet i Stockholm åt en som ville prova jobba där
+ Fast månadslön, inga suspekta lönemodeller
+ Egen bar och mini-lounge, som flesta seriösa konsultbolag
+ Större press, vilket kan va negativt men även vara positivt för en själv
- Kortare semester
- Förmodligen sämre möjligheter till flexibel ledighet
- Otryggare anställning, gör man inte bra nog ifrån sig åker man kanske ut
- Lågkonjunktur på gång, vad händer, konsulter ryker först
- Man kommer förmodligen ha ögonen på sig mer, vad har man presterat, underpresterat osv
- Konsultpressen? Känner man att det förväntas att man är expert, eftersom man är konsult?
När det gäller mig själv skulle jag kompetensmässigt se mig som mellanmjölk, inga direkta spetskompetenser, utan lite bra på mycket. Sätt mig i ett team och jag får saker gjort. Nyligen certifierad i PSM1 på scrum.org vilket borde vara ett litet plus i kanten.
Så min första fråga är egentligen, övertygar ni mig att hoppa på det nya, eller ha kvar det gamla?
Min andra fråga är, ifall det blir aktuellt med det nya. Vilken lönenivå är rimligt att begära? Ni ser ju vilken stad det handlar om för lönenivåer, och ni kan säkert räkna ut vilka arbetsplatser det handlar om. Ber er dock inte nämna dom för vill inte peka ut någon.
Har en tanke på lönenivå men hör gärna av andra för att få nån bekräftelse. Har eventuellt ett möte kommande vecka med regionchef, och misstänker man bör vara redo för ett beslut samt löneanspråk.
Självklart vet jag att beslutet är mitt, men vill bolla tankar och idéer med andra!
Hoppas på god hjälp av er kära SweClockare!
Edit: såg att ni inte alls ser vart det handlar om. Det är västra Mälardalen det handlar om!