Permalänk

Ingen elström till datorn

Hej Allihopa. Har sökt och funnit liknande tråd, dock inte helt riktigt samma problem? Iallafall ursäkta i så fall.

Min dator är ca 4 år gammal, funkar hur bra som helst. Spelade senast inatt ca 01:30, stängde därefter av datorn och gick och la mig. Idag vid ca 10:00 vill jag sätta på datorn, då lägger jag märke till att datorn inte vill starta, sedan ser jag att El dosan inte lyser. Går sedan till säkringarna till lägenheten och lägger märke att 3 av dom har gått. Jag sätter på dom igen och går tillbaka till rummet. El dosan lyser, skärmen lyser, högtalarna lyser, lampan fungerar i rummet igen, bara datorn som varken lyser eller startar. Har provat att koppla datorn i vardagsrummet, samma sak där, fungerar inte.

Hur ska jag gå tillväga?

En annan fråga. Jag har en hel del dokument i hårddisken som jag är orolig för, om nu datorn är helt ”paj”, kan hårddisken ha klarat sig?

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

För det första, dra ur kontakten till datorn.
antagligen har du fått en kortslutning i din PSU.
Först och främst vill du göra en backup av din hårddisk, smidigast gör du det genom att använda en klonare eller gå till närmsta it-butik.
Därefter kan du byta ut PSU och testa om datorn startar, då kör du utan några komponenter ikopplade. Därefter är det bara att sätta i komponenterna en och en.

Kan ju också vara sladden som är paj, även om det är osanolikt.

Permalänk
Medlem

Ja förmodligen nätaggregatet som gett upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@Julia2018:
Koppla loss alla kablar från nätdelen till komponenterna i datorn, prova sedan att tjuv koppla den Starta nätaggregatet utan dator eller moderkort för att se om det är den som har dött.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Tack för alla svar.

Tror inte jag vågar tjuvkoppla, kanske om de finns en bra youtube film hur man gör

Angående hårddisken. Behöver jag gå med hela datorn eller räcker det att jag tar med hårddisken till en IT affär för att göra en backup?

Angående PSU, kan jag köpa vilken som helst? Angående installatione, finns de någon bra instruktionsvideo som ni kan rekommendera? Ser att de finns några st på youtube, funkar de med vilken som av dom?

Köra utan några komponenter? Jag är inte datorkunnig, vet inte riktigt vilka komponenter som måste kopplas bort osv. Kan man byta PSU bara och testa om det fungerar ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Tror inte jag vågar tjuvkoppla, kanske om de finns en bra youtube film hur man gör

Angående kompontenter som man ska koppla/ta bort, det är allting som inte är nödvändigt för att starta upp moderkortet, som CD/DVD, diskar, eventuella kontrollerkort, eventuella externa USB enheter och alla RAM stickor utom en.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Om 3 säkringar har gått samtidigt så kolla om det är huvudsäkringen (1x3 faser) som löst ut eller inte, är det 3 SEPARATA säkringar som löst ut samtidigt så har det hänt nått väldigt ovanligt och kanske farligt i elnätet och då bör man ta reda på vad som hänt innan du ens börjar fundera på att koppla in och få igång datorn.
Bild på en 3 fas säkring där faserna hänger ihop och alla bryts om en bryts, den är dessutom ofta på 16 A i en bostad medan säkringarna som går till vanliga vägguttag brukar vara 10 A.

Eller var det 3 separata av liknande typ monterade sida vid sid ?

Om du är rädd om datan i datorn så koppla bort alla lagringsenheter helt innan du börjar försöka starta datorn för då kommer du i vilket fall inte att förvärra ev skador på lagringsenheterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm, det var 3 säkringar som gick, dom låg inte bredvid varandra, 2 låg bredvid sedan var en 2 säkringar bort (tror jag) men dom låg ej vid vara dra.
Har dock redan försökt få igång datorn, funkade inte. Allt annat i rummet fungerar, och allt annat i lägenheten fungerar också..

Skall kolla på den youtube filmen. Har spenderat lite tid nu på att kolla hur man byter PSU, första gången jag öppnar ett chassi, ganska coolt faktiskt, men fan vad dammigt det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Oavsett om du lyckas rädda disken eller ej så är det skarpt läge att ta lärdom nu.

Är disken rasad så är det en risk att du aldrig får tillbaka dina filer, använd _alltid_ backup på viktiga filer, helst i molnet.

Permalänk

Okej, har kollar på den filmen. Kan jag använda en vanligt koppar gem? Vill inte dö Hahahah, men om jag kopplar ok gemet först innan jag slår på elen, bör jag klara mig, känns de som (hoppas jag)

Annars känns de som jag har 2 alternativ.

Köpa nytt SPU och prova lösa problemet själv, alternativt lämna in datorn och få den fixad.

Jag har just nu G650M SPU. Ingen aning vad en ny kostar..

Ingen aning vad det skulle kosta att lämna in datorn och få den fixad.

Har egentligen inte råd varken för de ena eller andra, men känns som jag måste få datorn att fungera igen annars kommer jag inte sova gott..

Vad tror ni? Andra alternativ?

Tack ännu en gång, underbart med så snabb support, uppskattas verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Julia2018: Många psu har bara ett tunt plast ark som isolator mellan kort och chassi har du haft en rejäl kortslutning och någon lödpunkt gått igenom plastskiktet så kan chassit bli strömförande. Så istället för att tjuvkoppla så öppna psu och titta samt lukta innan du strömför dig själv.

Permalänk

Jag ska koppla bort hela PSU strax, tittar på filmer hur man gör. Måste först förstå alla sladdar innan jag gör kaos

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Jag ska koppla bort hela PSU strax, tittar på filmer hur man gör. Måste först förstå alla sladdar innan jag gör kaos

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bilder!

Permalänk

Okej, det går inte att tjuvkoppla, inget händer... förmodar att PSU har dött då? Några rekommendationer på en ny motsvarande den jag har? Som jag nämnde innan, G650M.

Kan det vara en annan komponent trots att PSU inte fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Julia2018:

Hmm, det var 3 säkringar som gick, dom låg inte bredvid varandra, 2 låg bredvid sedan var en 2 säkringar bort (tror jag) men dom låg ej vid vara dra.
Har dock redan försökt få igång datorn, funkade inte. Allt annat i rummet fungerar, och allt annat i lägenheten fungerar också..

Skall kolla på den youtube filmen. Har spenderat lite tid nu på att kolla hur man byter PSU, första gången jag öppnar ett chassi, ganska coolt faktiskt, men fan vad dammigt det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde börja med att ta reda på vad som hänt med elen, har det varit nån ordentlig överspänning som gjort att 3 säkringar löst ut, vad mer kan då ha skadats ?
Har du tagit upp problemet med fastighetsägaren och försäkringsbolaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej har inte ens tänkt på att ta ta kontakt med fastighetsägare/försäkringsbolag. Jag tänkte att att datorn slog ut kopplingarna haha.. men du har väl en poäng i det hela.

Vet dock inte vad försäkringsbolaget skall göra.. men fastighetsägaren (menar du förseningen?) jag äger lägenheten?..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde börja med att ta reda på vad som hänt med elen, har det varit nån ordentlig överspänning som gjort att 3 säkringar löst ut, vad mer kan då ha skadats ?
Har du tagit upp problemet med fastighetsägaren och försäkringsbolaget ?

Jag tänkte samma sak.
Om allt fungerar som det ska så borde ett fel kunna slå ut tre olika säkringsgrupper.

Permalänk
Medlem

@Julia2018:
Även om det är en bostadsrätt, så är det mig veterligen fastighetsägaren (alltså föreningen) som har ansvar för att kontrollera detta eftersom som nämt, om det är 3 olika säkringar som har gått så kan det vara nåt allvarligt fel med elen i lägenheten.

Försäkringbolaget kan inte göra något direkt åt detta, men om det är andra saker som också har gått sönder, så kan totalsumman göra det värt att göra en skadeanmälan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Julia2018:

Nej har inte ens tänkt på att ta ta kontakt med fastighetsägare/försäkringsbolag. Jag tänkte att att datorn slog ut kopplingarna haha.. men du har väl en poäng i det hela.

Vet dock inte vad försäkringsbolaget skall göra.. men fastighetsägaren (menar du förseningen?) jag äger lägenheten?..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tomas1976:

Jag tänkte samma sak.
Om allt fungerar som det ska så borde ett fel kunna slå ut tre olika säkringsgrupper.

Du glömde ett "inte" ?
Om felet beror på att datorns nätdel gått sönder borde det INTE ha slagit ut 3 olika säkringar, Jag tror att nått annat hänt och att detta fel i sin tur skadat datornätdelen.
Det som dödade datornätdelen kan även ha påverkat övriga elapparater men de kanske inte har slutat fungera direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hårddisken går inte sönder av strömavbrott, men filsystemet kan ta skada. Kör program för att checka och reparera filsystemet! Själv har jag lyckats förstöra filsystemet i en mobiltelefon pga för svagt batteri vid uppdatering. Men vanliga mekaniska hårddiskar klarar det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fastigehtsägaren/bostadsrättsföreningen äger alla kablar som går till din lägenhet, så har något externt hänt ( avgrävda kablar, dålig jord osv osv ) så är dem ersättningsskyldiga ( rätta mig om jag har fel här, var ett tag sen man tampades med detta )

Och försäkringsbolaget kan ersätta skadade saker precis som @belzader säger. Man kan få ut rätt mycket på rätt hemfärsäkring.

har man även drulleförsäkring på enskilda apparater, och kan understryka att typ PSU har pajat resten av datorn p.g.a fabrikationsfel, så brukar man kunna få ut en slant där med... ( ersättnings produkter )

Så ja, kolla om du kan få tag i fastighetsvärden och se om det är fler i huset som haft liknande problem? kanske finns en loggad strömspik från elbolaget? detta är nog det bästa att göra direkt när man upptäcker det, el ska man vara försiktig med, det kan gå åt pipsvängen fort.

så ta lärdom av det, koppla gärna ur saker och ting om det skulle uppstå en liknande grej, sen kan man köpa grendoser ed inbyggda jordfelsbrytare/säkringar i, om man vill vara lite extra försiktig ( eller paranoid? )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du glömde ett "inte" ?
Om felet beror på att datorns nätdel gått sönder borde det INTE ha slagit ut 3 olika säkringar, Jag tror att nått annat hänt och att detta fel i sin tur skadat datornätdelen.
Det som dödade datornätdelen kan även ha påverkat övriga elapparater men de kanske inte har slutat fungera direkt.

Sant. slant lite på tangentbordet där.

Det är inte så att någon glad amatör har varit och dragit om elen i lägenheten?

Är det automatsäkringar?
Är du säker på att alla var till från början?

Permalänk
Medlem

Kolla vad säkringar är kopplade till, och om inte en av dem är en jordfelsbrytare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag är inte säker att alla var ”på”, sist jag pillade där var ca 3 veckor sedan, då pekade alla upp (på).. jag har automatiserade, jordfelsbrytare, den slog inte av..

Pratade nyss med föreningens elektriker. Han sa att det är möjligt att ”datorn” har slagit ut 3 säkringar. Dock ovanligt att 3 ska slås ut. Följdfrågor, undrade han om allt fungerar som det ska, och det gör det. Allt funkar i rummet. Han undrade även vilka 3 säkringar som gått, som jag inte kan svara på, då jag var dum nog att slå på dom för att börja spela Hahah... lätt att vara efterklok.

Han erbjöd sig att komma imorgon för att titta på elen(säkringarna), dock tar han runt 700-1k /h, och jag vet inte exakt vilka som slog ut, rekommenderade han att avvakta.

Bör jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag angående PSU? Vet inte vad den kostar, osv, men vad säger ni?

Kan även tilläggs att jag har bott här i 1 år, första gången säkringarna går.. + att dom bygger lägenheter precis i närheten, kannske någon har meckat med nätet och blivit en störning hos mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Irre:

Hårddisken går inte sönder av strömavbrott, men filsystemet kan ta skada. Kör program för att checka och reparera filsystemet! Själv har jag lyckats förstöra filsystemet i en mobiltelefon pga för svagt batteri vid uppdatering. Men vanliga mekaniska hårddiskar klarar det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte köra något för tillfället då datorn inte fungerar. Får hoppas att hårddisken fungerar. Datorn var ju avstängd när ”säkringarna” gick, och PSU slutade fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Kan inte köra något för tillfället då datorn inte fungerar. Får hoppas att hårddisken fungerar. Datorn var ju avstängd när ”säkringarna” gick, och PSU slutade fungera.

Koppla loss kablarna från hårddisken tills vidare i alla fall.
Antingen är det bara PSU´n som gjort sitt eller så är det något annat, men i vilket fall så är det säkrast att ha disken urkopplad tills dess att du kan få tag i ett nytt nätaggregat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Koppla loss kablarna från hårddisken tills vidare i alla fall.
Antingen är det bara PSU´n som gjort sitt eller så är det något annat, men i vilket fall så är det säkrast att ha disken urkopplad tills dess att du kan få tag i ett nytt nätaggregat.

/Lifooz

Räcker det inte att koppla bort PSU, som jag har gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Julia2018: det borde räcka, men för att undvika att man av misstag " ska bara prova en grej " och råkar grilla något i onödan
Man kan aldrig vara nog säker vid felsökning av denna sorten

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Julia2018: det borde räcka, men för att undvika att man av misstag " ska bara prova en grej " och råkar grilla något i onödan
Man kan aldrig vara nog säker vid felsökning av denna sorten

Med andra ord, ska jag koppla bort hårddisken innan jag kopplar in ett nytt nätaggregat (PSU), och prova starta datorn och köra felsökning innan jag kopplar in hårddisken? Har ingen aning hur man gör en sån felsökning haha, men allt finns numera på internet annars hade jag inte klarat av att ha denna diskutionen med er

Jag vill tacka alla för er hjälp!

Nästa steg blir att köpa ett PSU, dock har jag ingen aning vad jag ska köpa, några förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Så istället för att tjuvkoppla så öppna psu och titta samt lukta innan du strömför dig själv.

Jag har fått lära mig att avstänga nätaggregat i vissa fall kan hålla en del ström lagrad i vissa delar. Om det är sant eller inte vet jag ej men om det stämmer är det förstås dumt att börja skruva i saker man inte vet någonting om.

Skrivet av Julia2018:

Pratade nyss med föreningens elektriker. Han sa att det är möjligt att ”datorn” har slagit ut 3 säkringar. Dock ovanligt att 3 ska slås ut. Följdfrågor, undrade han om allt fungerar som det ska, och det gör det. Allt funkar i rummet. Han undrade även vilka 3 säkringar som gått, som jag inte kan svara på, då jag var dum nog att slå på dom för att börja spela Hahah... lätt att vara efterklok.

Bör jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag angående PSU? Vet inte vad den kostar, osv, men vad säger ni?

Kan även tilläggs att jag har bott här i 1 år, första gången säkringarna går.. + att dom bygger lägenheter precis i närheten, kannske någon har meckat med nätet och blivit en störning hos mig?

Låter i mina öron som att något är fel med elen om tre säkringar går. Men jag lutar lite åt ditt håll ändå, om det är första gången säkringen gått samt att allting har fungerat bra efteråt så är det nog att kasta pengarna i sjön att ta dit en elektriker. Om något liknande däremot händer ännu en gång skulle jag faktiskt ta dit en elektriker för att gå igenom all el. Det är tyvärr dyrare än knark men när det kommer till el är det dumt att snåla för mycket.,

Det är ingen ide att kontakta försäkringsbolaget ifall det bara är nätaggregatet som gått sönder, din självrisk är nästan garanterat dyrare än en ny och riktigt fin PSU. Spara däremot den gamla ett tag för att se så att det inte är något mer som gått sönder i datorn (eller i resten av huset för den delen), är det ett ambitiöst försäkringsbolag kan de fråga efter nätaggregatet ifall den orsakat stora skador.

Skrivet av Julia2018:

Kan inte köra något för tillfället då datorn inte fungerar. Får hoppas att hårddisken fungerar. Datorn var ju avstängd när ”säkringarna” gick, och PSU slutade fungera.

Förhoppningsvis har den klarat sig. Jag skulle dock tagit det säkra före det osäkra och startat datorn första gången utan att ha hårddisken inkopplad bara för att se så att det inte är något annat som strular. Därefter koppla in hårddisken igen.

Sen hoppas jag du lärt dig att alltid ha en backup. En kopia i datorn, en kopia utanför datorn (t.ex. extern hårddisk som inte alltid är ikopplad) och om du har riktigt viktiga filer ska du även ha en kopia utanför ditt hem, förslagsvis hos en släkting men i någon molntjänst fungerar ok det med.