Skärm vill inte visa annat än gråskärm

Permalänk

Skärm vill inte visa annat än gråskärm

Köpte nyligen en qnix qx2710 av en kille här på swec och innan köpet kollade jag till så att den funka, vilket den gjorde. Köpte först en hdmi - dvi kabel men verkade inte funka. Så antog att kanske det blev knasigt pga kabeln, så köpte en dvi-dvi. Men nu funkar det inte heller. Skärmen lyser bara upp lite grått men ingenting annat. Testat dvi porten på moderkortet också och där vill den inte ens registrera att något är ikopplat i o med att den inte ens sänder en 'grå' bild. Vad ska jag göra? Grafikkortet är ett msi 1080

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

https://imgur.com/a/YarWL4J
Det här är vad jag lyckades hitta, vet ej om det hjälper något med denna info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@oscar_98123: Är lite oklar på vad du menar för bilden visar en fungerande skärm. Däremot ser det ut som bilden skalas så pass att texten inte är skarp. Är det det du tänker på?

Rimligtvis behöver den där skärmen en DVI-DL-kabel (Dual Link) ifall det är 2560x1440-panel som det brukar vara. Över single-link kan du inte köra skärmen i dess rätta upplösning.

Permalänk

Bilden är från min andra skärm som jag kopplade in för att se om jag kanske kunde göra något i inställningarna för att eventuellt fixa det. Det är en 1440p skärm. Hade en dual link hdmi - dvi kabel o hade samma problem som jag har med dvi - dvi single link. Men det är nog nästa steg isf, att köpa dvi-dvi dual

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr inte vad som kan vara fel, men att du inte får bild via moderkortet beror i alla fall på att den integrerade grafiken inaktiveras när man har ett grafikkort monterat. Du kan slå på det genom att gå in i BIOS under Advanced -> Integrated Graphics Configuration och ändra "IGD Multi-Monitor" till Enabled.

Men om du använder DVI-porten på moderkortet så används alltså processorns integerade grafik istället för ditt 1080, och du får dessutom ut max 1920x1200@60Hz eftersom DVI-porten är single link. Så det är ju inte någon direkt lösning på problemet, men kan vara ett sätt att kontrollera om det är grafikkortet eller skärmen som strular i alla fall.

Om du har en äldre modell av QX2710 som endast har DVI så är det förresten DVI Dual Link som gäller hela vägen om du ska kunna utnyttja skärmen fullt ut, det finns inga DVI-adaptrar som klarar mer än 2560x1600@60Hz (den officiella gränsen för DVI) och såna kostar runt 2000kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oscar_98123:

Hade en dual link hdmi - dvi kabel o hade samma problem som jag har med dvi - dvi single link. Men det är nog nästa steg isf, att köpa dvi-dvi dual

Det finns ingen HDMI-till-DVI-DL-kabel eftersom HDMI per definition är single link. Blir alltid single link med HDMI och DVI blandat. Då får du som mest 1920x1200 i 60 Hz. Beroende på systemkrets i Qnixen (de brukar vara enkla i sin funktion av en anledning) kanske den inte kan synka på 1920x1080 och istället blir det bara grått.

Du behöver DVI-DL-kabel. Räkna också med att du behöver ersätta skärmen med något annat den dag du byter grafikkort.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall ditt MSI GTX1080 saknar DVI finns det förmodligen inget sätt för dig att använda skärmen fullt ut, annat är dyra specialomvandlare som nämnt. Har tagit upp detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de... under avsnitt 12.

Permalänk

Det är en äldre skärm med bara dvi, får väl helt enkelt testa dual link kabel istället. Får se om jag orkar gå och byta den redan idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall ditt MSI GTX1080 saknar DVI finns det förmodligen inget sätt för dig att använda skärmen fullt ut, annat är dyra specialomvandlare som nämnt. Har tagit upp detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de... under avsnitt 12.

Finns dvi anslutning. Om jag skulle ta o skala ner upplösning till 1080p på qnix skärmen, skulle single link fungera isf? Tänker att det kan vara en tillfällig fix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oscar_98123:

Finns dvi anslutning. Om jag skulle ta o skala ner upplösning till 1080p på qnix skärmen, skulle single link fungera isf? Tänker att det kan vara en tillfällig fix

Det nog bara du svara på!

Men ja, det borde fungera. Ifall det fungerar är upp till just qnix:ens systemkrets som antagligen är simplast möjliga. Det kommer att se riktigt illa ut, men du får bild. Så, ja tillfälligt är det rätta ordet.

Permalänk

Hej! Det finns massa roliga fulvägar man kan ta om man har lust (och tid och intresse) att köra sin Qnix 2710 över single link med bibehållen hög upplösning. Det beror en del på kablar och tur dock, men tycker du att det är kul kan man testa litegrann.
Har du DL-DVI på grafikkortet tycker jag att du ska köpa en kabel dock, det kommer lösa problemet direkt.

Dyker den upp i Nvidias kontrollpanel och i Windows alls när den är inkopplad? Tänker att du kopplar in båda skärmarna och använder den andra för att fixa inställningar.
Isåfall kommer du kunna testa det jag skriver här nedanför. Annars är det nog bara att köpa en DL-DVI kabel direkt.

Jag kör min just nu på single link i 229 mhz pixelklocka i 2560x1440 60 hz utan artefakter.

Det här behöver du:
Nvidia Pixel Clock patcher, den tar bort begränsningen (165 mhz) i mjukvaran för hur mycket information du "får" skicka över single link.
Är den begränsningen borta är det bara kabelkvaliteten och lite andra grejer i standarden som stoppar dig. Som sagt, jag lyckas med 229 mhz, och det räcker precis för 2560x1440 i 60 hz

https://www.monitortests.com/forum/Thread-NVIDIA-Pixel-Clock-...

Efter det behöver du ändra inställningarna för skärmen i Nvidias kontrollpanel. (det är även där du kan överklocka skärmen när du får tag i en DL-DVI kabel.)

Du vill göra en custom resolution som är 2560x1440, och ändra "active pixels" till 2640 x 1450.
Då borde du hamna på 229.68 mhz pixelklocka, och har du lite tur med kabel så kommer det att fungera. Klarar inte kabeln det kommer du se artefakter eller att det inte fungerar alls. Det kan mycket väl hända, men du kan ju alltid testa.

Jag har meckat rätt mycket med min skärm med överklockning och olika kablar och pixelklockor sen jag skaffade den för många år sedan utan att några problem har uppstått. Det är däremot ingen garanti för att det inte kan uppstå permanenta problem, även om det är osannolikt. Bara ett varningens ord, som förmodligen är onödigt.

Skulle det vara så i framtiden att du behöver en aktiv DL-DVI -> Displayport adapter finns det att köpa second hand adaptrar av bra märken (BizLink, Accell, Kanex) på AliExpress för några hundringar. Köper du en ny kostar den skjortan däremot.

Allt det här är förmodligen super overkill, men får dela med mig eftersom jag har googlat och meckat ihjäl mig för att jag är för snål för att byta skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Quellcrist:

Allt det här är förmodligen super overkill, men får dela med mig eftersom jag har googlat och meckat ihjäl mig för att jag är för snål för att byta skärm.

Men ändå givande info och förmodligen rätt skön känsla att till slut få till det "omöjliga".

Permalänk

Dual link DVI kabel löste det !

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB