Följ Black Week på SweClockers

Systemvetare - 2 eller 3 års utbildning?

Permalänk
Medlem

Systemvetare - 2 eller 3 års utbildning?

Hejsan gott folk,
Det är som så att jag går andra året på en utbildning för systemvetare. När andra året är klart så kan man ta ut en högskoleexamen eller läsa det tredje året och få en kandidatexamen. Att ta ut en högskoleexamen hindrar mig dock inte från att fortsätta med mitt tredje år.
Nu har jag sökt med ljus och lykta efter information som kan hjälpa mig med ett beslut.

Vilka fördelar har en kandidatexamen framför en högskoleexamen? (Om man utgår ifrån att jag har ett jobb efter två år, annars fortsätter jag ju plugga helt enkelt.)

Är det stora löneskillnader?
Är det många arbetsplatser som kräver en kandidat trots att man har en högskoleexamen och något eller några års erfarenhet?
Har man sämre möjligheter att avancera till ledande roller/chefspositioner?

Hoppas det finns några experter här med bra svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hax1:

Hejsan gott folk,
Det är som så att jag går andra året på en utbildning för systemvetare. När andra året är klart så kan man ta ut en högskoleexamen eller läsa det tredje året och få en kandidatexamen. Att ta ut en högskoleexamen hindrar mig dock inte från att fortsätta med mitt tredje år.
Nu har jag sökt med ljus och lykta efter information som kan hjälpa mig med ett beslut.

Vilka fördelar har en kandidatexamen framför en högskoleexamen? (Om man utgår ifrån att jag har ett jobb efter två år, annars fortsätter jag ju plugga helt enkelt.)

Är det stora löneskillnader?
Är det många arbetsplatser som kräver en kandidat trots att man har en högskoleexamen och något eller några års erfarenhet?
Har man sämre möjligheter att avancera till ledande roller/chefspositioner?

Hoppas det finns några experter här med bra svar!

Svar på alla tre frågorna är nej. Arbetsgivarna idag för Systemutvecklare är mest måna om:

1. Du kan programmera.
2. Du har examen.
3. Bonus: Du har arbetslivserfarenhet inom yrket, exempelvis sommarjobb.

Så det är viktigare att du verkligen gör dina kurser ordentligt och jobbar hårt med att bli en duktig programmerare, än att du går ett extra år med kurser. Du kan ju kämpa på med att få ett bra sommarjobb som programmerare så gör det större skillnad än det där sista året i skolan.