Optimal koppling av fiber via stadsnät

Permalänk

Optimal koppling av fiber via stadsnät

Först av allt vill jag säga att jag kan nästan ingenting gällande nätverk (hårdvarumässigt i alla fall) så jag undrar om ni kan hjälpa mig (och ursäkta mig om jag säger någonting som är helt fel).

Jag har fiber i lägenheten som går via mitt stadsnät. I min lägenhet har jag ett "nätverksskåp" (vet inte vad det heter helt ärligt) och i skåpet ligger en switch/"Digital Residential Gateway" (mer specifikt en Packetfront DRG 230: https://gemigfiber.nu/atlas/file.php?archivefile=139) som kom med lägenheten. Det ser ut såhär: https://i.imgur.com/3YbawbL.jpg .

I alla rum i lägenheten har jag nätverksuttag som är kopplade till uttagen i skåpet som ser ut såhär: https://i.imgur.com/UDOPL6j.jpg (t.ex. kabeln i bilden är kopplad till min dator). WiFi routern i huset är också kopplad till en av dessa uttag i vardagsrummet: https://i.imgur.com/wVnfPZf.jpg .

Ok... nu kommer jag till själva problemet jag har. I flera månader har jag haft ett problem som sker slumpmässigt när jag startar min (eller min pappas) dator. Ibland när min eller min pappas dator startas så får jag (eller min pappa) en gul varningsikon vid nätverksikonen i Windows och när vi felsöker i Windows får vi meddellandet "Ethernet doesn’t have a valid IP configuration" fast än jag kopplat allting PRECIS som mitt stadsnät sagt åt mig att göra. Har kontaktat min internetleverantör och inte ens dom vet varför detta sker. Utöver detta så får jag inte heller den hastigheten jag betalar för (100/10... får istället 75-80/10). Misstänker att detta är pga den (antagligen) dåliga kvaliteten av stadsnätboxen (Packetfront DRG 230). Jag har testat att lösa detta genom att koppla min WiFi router direkt in i stadsnätboxen och sedan kopplat kablarna av alla mina enheter (förutom TV/telefoni) i min WiFi router: https://i.imgur.com/e6MFZEU.jpg .

Detta verkar funka (hittills) men min hastighet har inte förbättrats så mina frågor kring detta är:

1. Finns det ett mer optimalt sätt att koppla/lösa detta?

2. Kan jag använda en switch istället för router (alltså istället för min WiFi router)?

3. Kan jag på något sätt göra mig av med min skitiga Packetfront DRG 230 stadsnätbox (ersätta den)?

4. Finns det något sätt jag kan förbättra min hastighet?

(Sorry för den långa posten och om några av dessa förklaringar/frågor är dumma. Kan som sagt nästan ingenting om nätverk)

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Packetfront DRG 230: är en switch så du får nog helt enkelt slut på ipadresser, du bör ha en router som du ansluter ditt lan till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Packetfront DRG 230: är en switch så du får nog helt enkelt slut på ipadresser, du bör ha en router som du ansluter ditt lan till.

Det har jag ju gjort här: https://i.imgur.com/e6MFZEU.jpg . Kan man dock använda en switch istället för en router (kanske en dum fråga, men jag kan som sagt inte så mycket om nätverk)? Finns det någon fördel med att göra det?

Går det att ersätta Packetfronten? Finns det något bra sätt att öka min hastighet på eller är det ur min kontroll? Jag kommer aldrig upp i den hastigheten jag betalar för (100/10... får istället 75/10).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Det har jag ju gjort här: https://i.imgur.com/e6MFZEU.jpg . Kan man dock använda en switch istället för en router (kanske en dum fråga, men jag kan som sagt inte så mycket om nätverk)? Finns det någon fördel med att göra det?

Går det att ersätta Packetfronten? Finns det något bra sätt att öka min hastighet på eller är det ur min kontroll? Jag kommer aldrig upp i den hastigheten jag betalar för (100/10... får istället 75/10).

Det syns inte hur du kopplat mer än att det sitter för många kablar i switchen för att allt ska kunna vara på routerns lansida. du verkar ju inte heller ha kopplat in switchen till wansidan på routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Schytheron: En switch kan bara använda dom Ip adresser som du får av stadsnätet. Med en router kan du skapa ett lokal nätverk med massor av Ip adress och på så sätt aldrig få slut på dem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Som andra har skrivit här.
Det är felkopplat med router och switch, du routar en del internt och en del via stadsnätet, så du har en mix av globala och lokala adresser.

Koppla istället: Stadsnätet -> Router - > Switchen -> Alla din enheter på ditt lokala nätverk
Så kommer du slippa den irriterande "triangeln"

Dessutom så kommer du aldrig att nå 100/10. Om du läser din leverantörs avtal så kommer det garanterat att stå att dom erbjuder "Upp till" 100/10, med en garanterad minimumgräns på hastigheten, och 75 av 100 ligger tyvärr troligen inom detta spann

Permalänk
Skrivet av PatrickDayZ:

Koppla istället: Stadsnätet -> Router - > Switchen -> Alla din enheter på ditt lokala nätverk
Så kommer du slippa den irriterande "triangeln"

Vad menar du när du säger "Switchen"? Jag trodde den vita boxen i bilden var en switch. Allstå att "Stadsnätet" och "Switchen" i din kommentar betyder samma sak. Så som jag tolkar det menar du att kabeln i uttaget (i bilden) längst upp till vänster ska vara kopplad till WAN porten i routern, en LAN port i routern kopplas sedan till en port i den vita "switchen" och i den vita switchen ska alla mina enheter vara kopplade? Låter konstigt men jag litar på dig. Fan vet jag haha.

Skrivet av PatrickDayZ:

Dessutom så kommer du aldrig att nå 100/10. Om du läser din leverantörs avtal så kommer det garanterat att stå att dom erbjuder "Upp till" 100/10, med en garanterad minimumgräns på hastigheten, och 75 av 100 ligger tyvärr troligen inom detta spann.

Jag har faktiskt nyligen bytt internetleverantör för att jag var missnöjd med hastigheterna från min gamla internetleverantör. Får tyvärr exakt samma hastigheter från min nya internetleverantör... så felet måste ligga någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det syns inte hur du kopplat mer än att det sitter för många kablar i switchen för att allt ska kunna vara på routerns lansida. du verkar ju inte heller ha kopplat in switchen till wansidan på routern.

För att då klargöra det lite: Mina 2 TV-boxar är kopplade direkt till switchen. En port av switchen är sedan kopplad till WAN porten i routern och alla mina andra enheter är då kopplade direkt till routern. Har jag gjort fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Vad menar du när du säger "Switchen"? Jag trodde den vita boxen i bilden var en switch. Allstå att "Stadsnätet" och "Switchen" i din kommentar betyder samma sak. Så som jag tolkar det menar du att kabeln i uttaget (i bilden) längst upp till vänster ska vara kopplad till WAN porten i routern, en LAN port i routern kopplas sedan till en port i den vita "switchen" och i den vita switchen ska alla mina enheter vara kopplade? Låter konstigt men jag litar på dig. Fan vet jag haha.

Jag har faktiskt nyligen bytt internetleverantör för att jag var missnöjd med hastigheterna från min gamla internetleverantör. Får tyvärr exakt samma hastigheter från min nya internetleverantör... så felet måste ligga någon annanstans.

Packetfront DRG 230 är en switch. Du har inte talat om vad dun router heter. Inkommande anslutning är den kontakt i väggen där internetanslutningen kommer in i din lägenhet.
Till inkommande anslutning ska du koppla routerns wanport, på routerns lansida ska allt annt anslutas och du kan också koppla in en switch där för att få fler portar om det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Packetfront DRG 230 är en switch. Du har inte talat om vad dun router heter. Inkommande anslutning är den kontakt i väggen där internetanslutningen kommer in i din lägenhet.
Till inkommande anslutning ska du koppla routerns wanport, på routerns lansida ska allt annt anslutas och du kan också koppla in en switch där för att få fler portar om det behövs.

Rätt säker på att det är en Asus RT56U.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

För att då klargöra det lite: Mina 2 TV-boxar är kopplade direkt till switchen. En port av switchen är sedan kopplad till WAN porten i routern och alla mina andra enheter är då kopplade direkt till routern. Har jag gjort fel?

Vilka operatörer har du för respektive tjänst ?
Om du har iptv ska du antagligen ha en switch som agerar tjänstefördelare närmast inkommande anslutnnig, switchen separerar tv och datatrafik och matar ut dem på olika portar din nätoperatör talar om vilken port som är vad och du ansluter tvboxarna till tvportarna.
På dataporten ska du koppla din routers wanport och alla klienter ska sedan sitta på routerns lansida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Det ser rätt ut om du nu har tv-boxar på de kablar som går in i packet-fronten utöver routern.

Vad får ni för IP-adresser av routern i era datorer?
Du har inga saker med fasta IP-adresser i ditt nätverk?
Har du uppdaterat firmware i routern?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är poängen med Packetfronten då? Den måste väl ha något syfte? Kan jag ersätta den helt och hållet med min router (och möjligen en extra switch för extra LAN portar)?

Mitt stadsnät har en sida var de förklarar hur det borde kopplas https://www.sundbybergsstadsnat.se/pages/aktivera (bilden längst ner på sidan). Är det inte så jag har gjort? Din lösning verkar antyda att jag ska skippa stadsnätboxen helt och kopplar allting direkt till routern... eller?

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilka operatörer har du för respektive tjänst ?

Bredband: Ownit, TV: Viasat (IPTV), Telefoni: Ingen.

Skrivet av mrqaffe:

Om du har iptv ska du antagligen ha en switch som agerar tjänstefördelare närmast inkommande anslutnnig, switchen separerar tv och datatrafik och matar ut dem på olika portar.

Packetfronten representerar då "switchen" som du pratar om tror jag. Den har markerade portar för "TV/Telefoni" och andra portar markerade som "PC/Game Console/Other" (och en port markerad som "Uplink", porten längst till höger på bilden).

Skrivet av mrqaffe:

din nätoperatör talar om vilken port som är vad och du ansluter tvboxarna till tvportarna.
På dataporten ska du koppla din routers wanport och alla klienter ska sedan sitta på routerns lansida.

Då tror jag att jag kopplat allting rätt. Får dock fortfarande inte hastigheten jag betalar för. Antar att det inte finns något jag kan göra åt detta...

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad får ni för IP-adresser av routern i era datorer?

https://i.imgur.com/pBkh3i6.png

Skrivet av jocke92:

Du har inga saker med fasta IP-adresser i ditt nätverk?

Nepp... inte vad jag vet i alla fall.

Skrivet av jocke92:

Har du uppdaterat firmware i routern?

Tror routern använder en custom firmware som kallas för "Padavan": https://oitibs.com/padavan-rt-n56u-router-firmware/
https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u

Permalänk
Skrivet av Schytheron:

Får dock fortfarande inte hastigheten jag betalar för. Antar att det inte finns något jag kan göra åt detta...

Det beror fortfarande på det jag skrev tidigare.
Du köper en tjänst som säger att du kan få "upp till" den angivna hastigheten, men att dom bara garanterar att du kommer få minst en viss hastighet.
Att du får 75 hos två ISper beror på att du ligger inom spannet av vad som är specificerat i ditt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

https://i.imgur.com/pBkh3i6.png

Nepp... inte vad jag vet i alla fall.

Tror routern använder en custom firmware som kallas för "Padavan": https://oitibs.com/padavan-rt-n56u-router-firmware/
https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u

Jo men det ser rätt ut. Känner inte till firmwaren dock, men undersök om där finns uppdateringar till den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Bredband: Ownit, TV: Viasat (IPTV), Telefoni: Ingen.

Packetfronten representerar då "switchen" som du pratar om tror jag. Den har markerade portar för "TV/Telefoni" och andra portar markerade som "PC/Game Console/Other" (och en port markerad som "Uplink", porten längst till höger på bilden).

Då tror jag att jag kopplat allting rätt. Får dock fortfarande inte hastigheten jag betalar för. Antar att det inte finns något jag kan göra åt detta...

Om du vill kan du koppla en dator direkt till inkommande anslutning och mäta hastigheten, kopplar du så så kontrollera även vilken länkhastighet du får.

Vad har du för router, är det en RT-N56U och varför är det modifierad mjukvara (Padavan) i den om du inte har nätverk som hobby ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Schytheron:
Detta är vad du skall göra:

Packetfront DRG 230 -> Asus Router -> NetGear Switch -> Uttag till vardera rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Du får som sagts i tråden med största sannolikhet visst vad du "betalar för" då din ISP förmodligen säger "upp till" 100/10 i hastighet. Jag har själv 1 Gbit/s av Telenor, men det är "upp till" och det godkända spannet är 500-1000 Mbit/s om man läser avtalet. I praktiken får jag runt 940 Mbit/s upp och ner så är relativt nöjd och lyckligt lottad, även om det inte är fulla 1000/1000. Förmodligen är det fibernät som ni är anslutna till inte av bästa kvalitet och då påverkas du oavsett vilken ISP du använder. Det är samma hårdvara och kablar de går genom från fiberomvandlaren och in till dig.

Dock låter det i mina öron ganska ovanligt att man inte ens kan få ut fulla 100 Mbit/s 2019. Hur är det med tex grannar, upplever de liknande hastigheter som du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Vad är poängen med Packetfronten då? Den måste väl ha något syfte? Kan jag ersätta den helt och hållet med min router (och möjligen en extra switch för extra LAN portar)?

Mitt stadsnät har en sida var de förklarar hur det borde kopplas https://www.sundbybergsstadsnat.se/pages/aktivera (bilden längst ner på sidan). Är det inte så jag har gjort? Din lösning verkar antyda att jag ska skippa stadsnätboxen helt och kopplar allting direkt till routern... eller?

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

Packetfronten delar inkommande nät så att du får tre olika nät, iptv/ip telefoni/ internet.

Din router skall vara inkopplad där det står PC/Game eller liknande. Alla uttag måste vara kopplade efter routern som skrivits ovan. Om uttagen på routern inte räcker måste du har ytterligare en switch efter routern.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill kan du koppla en dator direkt till inkommande anslutning och mäta hastigheten, kopplar du så så kontrollera även vilken länkhastighet du får.

Vad har du för router, är det en RT-N56U och varför är det modifierad mjukvara (Padavan) i den om du inte har nätverk som hobby ?

Det är min farsa som har uppdaterat till custom firmware. Inte jag.

Permalänk
Skrivet av mr_cobra:

Packetfronten delar inkommande nät så att du får tre olika nät, iptv/ip telefoni/ internet.

Din router skall vara inkopplad där det står PC/Game eller liknande. Alla uttag måste vara kopplade efter routern som skrivits ovan. Om uttagen på routern inte räcker måste du har ytterligare en switch efter routern.

Med andra ord kan jag inte ha internet utan Packetfronten om jag förstått rätt. Kan Packetfronten orsaka en "bottleneck"/sänka min hastighet? Finns det en nackdel med att ha en massor av routrar/switchar kopplade till varandra?

Permalänk
Skrivet av AGI:

@Schytheron:
Detta är vad du skall göra:

Packetfront DRG 230 -> Asus Router -> NetGear Switch -> Uttag till vardera rum

Vet inte om jag tolkar detta rätt men jag tolkar det som att du menar att: Enheter i huset kopplas till switchen (NetGear), switchen kopplas till en av routerns LAN portar, routerns WAN port kopplas till Packetfronten som i sin tur kopplas till "Uplinken"/Stadsnätet. Har jag förstått rätt?

Permalänk
Skrivet av aMp:

Dock låter det i mina öron ganska ovanligt att man inte ens kan få ut fulla 100 Mbit/s 2019. Hur är det med tex grannar, upplever de liknande hastigheter som du?

Det är just därför jag tycker det är så konstigt. Helt sjukt att man inte ens kan leverera stabilt 100Mbit/s år 2019. Borde ju nästan vara standard nu skulle man tycka. Skulle förstått om jag istället hade problem med att nå 1Gbit/s.

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att felet ligger utanför dina händer.

Jag har också packetfront switch, har tyvärr ej modellnamn framme. Men ser likadan ut.

Mina (2st) ger 95/95 utan problem.

Så som mina fungerar är:

1x fiberingång, 4x för prioriterat nätverk(Tror det är TV portarna), 4x för ej prioriterat nätverk.

Jag kontaktade packetfront för ett tag sedan av intresse för att veta skillnader på mina switchar. Jag fick en switch donerad till mig av stadsnätet(Wexnet) då jag hade hastighets/anslutningsproblem ett tag. (Löste sig självt utan något specikt från någon part.)

Så här är min kopplad utan problem:

Fiberkabel (gissar på liten blå kontakt, alternativt två små blå kontakter.) Min ser ut som en pytteliten låda på husetsvägg.) Fiberkabeln är sedan kopplad in i Packetfront.

Packetfront har IP/dataanslutning direkt till internetleverantören. Dessa portar ska generellt sett ändas användas av Router så som medelsvensson har sina nätverk.

Koppla in Routern i Computer porten. Dessa för mig var placerade längst till höger om man kollar på den stora vita framsidan.

Routern ska ha kabeln som kommer från Packetfront kopplad till porten som är betäcknad 'WAN'. Det kan eventuellt stå WAN/LAN, beroende på routermodell.

Sedan ska du koppla in dina datorer i LAN portarna.

Det kan krävas en omstart och väntan upp till 24 timmar för att nätverksaddresserna ska släppa och du får ut nya så att ditt nätverk fungerar som det skall igen.
Om du inte har tålamod så kan du eventuellt ringa till din nätverksleverantör alternativt till din fiberoptiksleverantör(stadsnät) och be dom att släppa dina ipaddresser.

Om du efter detta fortfarande ej har nätverk, starta om utrusningen en extra gång.

Har du TV apparat så är jag ej säker hur det skall kopplas på ett korrekt sätt.

Misstänker att panelen i bakgrunden är uttag som går ut i ditt hus till olika ställen. Misstänker att majoriteten ska in i routerns Lan portar.

Behöver du ny fiberswitch så misstänker jag att du ska kontakta din fiberleverantör.

Edit då det hade kommit poster medans jag skrev:
Ditt interna nätverk så ska allt generellt vara i LAN port.(inklusive din interna switch)
För mig så låg priserna ca. 1000kr för begagnad, 1500~ny. Minns inte säkert så citera ej detta.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Med andra ord kan jag inte ha internet utan Packetfronten om jag förstått rätt. Kan Packetfronten orsaka en "bottleneck"/sänka min hastighet? Finns det en nackdel med att ha en massor av routrar/switchar kopplade till varandra?

Troligen funkar internet men inte iptv om du kopplar bort den, den går hursomhelst att byta mot nått annat om du konfar "annat" själv (vlan) men att den skulle strypa farten är osannolikt då det är en switch och det var länge sedan de inte orkade med Gbit i sömnen, idag så är det en dedikerad hårdvarukrets som sköter switchningen i den och en 1000Mbit/s krets kostar någon krona.
Däremot kan det ju vara nått fel nånstans eller felkonfat.
Men koppla in datorn direkt och mät så märker du om switchen påverkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Vet inte om jag tolkar detta rätt men jag tolkar det som att du menar att: Enheter i huset kopplas till switchen (NetGear), switchen kopplas till en av routerns LAN portar, routerns WAN port kopplas till Packetfronten som i sin tur kopplas till "Uplinken"/Stadsnätet. Har jag förstått rätt?

Gör så här istället. Då kommer du både kunna placera din Asus-router bra och ändå ha en switch i skåpet åt alla andra uttag och de grejerna du kopplar i uttagen får ändå en IP från routern.

Kopplar du som han föreslog får du ha routern i skåpet = Wifi får sämst täckning.

Edit; där det står "ut" är alltså vanliga LAN-portar (de som brukar vara gula) medan där det står "in" är det WAN-portar (de som brukar vara röda ifall de är färgade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

https://i.gyazo.com/c95c848a23507db74d8537b574170c42.png

Gör så här istället. Då kommer du både kunna placera din Asus-router bra och ändå ha en switch i skåpet åt alla andra uttag och de grejerna du kopplar i uttagen får ändå en IP från routern.

Kopplar du som han föreslog får du ha routern i skåpet = Wifi får sämst täckning.

Edit; där det står "ut" är alltså vanliga LAN-portar (de som brukar vara gula) medan där det står "in" är det WAN-portar (de som brukar vara röda ifall de är färgade).

Nja, han kanske vill använda det andra uttaget i vardagsrummet till IPTV från packetfronten. Han verkar ju ha kunnat leva med WiFi från skåpet tidigare så.

Förresten till TS: läs denna tidigare tråd, kan vara till hjälp kanske https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497893-fiber-switchar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Nja, han kanske vill använda det andra uttaget i vardagsrummet till IPTV från packetfronten. Han verkar ju ha kunnat leva med WiFi från skåpet tidigare så.

Förresten till TS: läs denna tidigare tråd, kan vara till hjälp kanske https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497893-fiber-switchar...

I uttag 10 ser det ju för det första inte ut att sitta någonting i just nu, vill han mot förmodan det så kan han förmodligen bara sätta routern i något annat rum alternativt sätta en switch mellan uttag 9 och Asus-routern. Då får man se till så switchen stödjer multicast också såklart.