Processor klockar ner till 0.21 GHz - Datorn stänger ner

Permalänk
Medlem

Processor klockar ner till 0.21 GHz - Datorn stänger ner

Hej

Har fått problem med min dator i signaturen.

Det började med att den blev väldigt slö för en tid sedan.
Startade då om den varpå den fastnade där och inte gick att starta alls.
Nu går den att starta, men efter bara en liten stund, så klockar den ner till 0.21 GHz och stänger sedan av sig.

Jag misstänkte att det var något med överhettning och öppnade upp den och tänkte att jag skulle kolla så att allt såg rätt ut med kylningen. Den har suttit helt orubbad sedan jag byggde datorn för ca. 6 år sedan, så jag tänkte att det kanske var dags att sätta
på lite ny kylpasta.

Problemet är att kylaren går inte att ta lös. Har aldrig varit med om liknande, den sitter helt som berget.

Så mina frågor är egentligen:

Tror ni att jag är rätt ute gällande kylningen? Är det där det fallerar eller kan det vara något helt annat?
Eftersom jag inte ens får loss kylaren så tänker jag att det kanske inte beror på gammal torkad kylpasta.
Men det är kanske feltänk?

Vidare tar jag gärna emot tips på hur jag kan få loss kylaren. Googlade lite och såg att någon värmt med en fön. Är det att rekommendera?

Tacksam för all hjälp! Hade tänkt beta av lite ospelade spel på semestern

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

@Bluemood: Jag har varit med om att gammal kylpasta får kylaren att sitta som med Karlssons Klister!
Det går inte att dra kylaren rakt upp, utan testa att vrida/snurra på kylaren för att bryta pastan så att säga.

Sådan gammal pasta kan mycket väl orsaka värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Bluemood: Jag har varit med om att gammal kylpasta får kylaren att sitta som med Karlssons Klister!
Det går inte att dra kylaren rakt upp, utan testa att vrida/snurra på kylaren för att bryta pastan så att säga.

Sådan gammal pasta kan mycket väl orsaka värmeproblem.

Jag har försökt att vrida den på båda håll, men den är verkligen totalt tvärfast. Är rädd för att bryta sönder processorn eller sockeln.
Men den kanske tål mer våld än vad man tror?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluemood:

Jag har försökt att vrida den på båda håll, men den är verkligen totalt tvärfast. Är rädd för att bryta sönder processorn eller sockeln.
Men den kanske tål mer våld än vad man tror?

Lite våld tål det då INTEL har en väldigt bra sockel på det sättet. Det man kan prova är att värma med en hårtork eller liknande då det kan lossna lättare om pastan värms upp lite. Jag har varit med om kylare som suttit fast bra mkt men med lite försiktigt våld och tålamod så brukar dom släppa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

vad har du för temp på cpu?

Permalänk
Medlem

@Bluemood: Sätt igång datorn och spela eller nåt så den blir varm. Ta av kylaren direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

vad har du för temp på cpu?

Jag hinner inte starta Corsair Link innan den stängs ner så jag vet tyvärr inte tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluemood:

Jag hinner inte starta Corsair Link innan den stängs ner så jag vet tyvärr inte tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Går pumpen på vatten kylningen ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Bluemood: Sätt igång datorn och spela eller nåt så den blir varm. Ta av kylaren direkt.

Jag hinner inte starta något spel. Det orkar den inte med. Den orkar inte ens starta Corsair Link. Jag testade att starta den igår igen när jag hade konstaterat att jag ej fick av kylaren. Då luktade det varm elektronik nästan direkt. Så det räcker väl kanske i sig med att jag bara startar den. Annars får man kanske låna en hårfön då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluemood:

Jag hinner inte starta Corsair Link innan den stängs ner så jag vet tyvärr inte tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde väl kunna se i BIOS/UEFI om det är helt uppåt väggarna direkt, om du inte har ett OEM-nedlåst moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Går pumpen på vatten kylningen ?

Är osäker på det. Brukar normalt inte märka av pumpen så mycket. Men kanske om jag startar den med ena sidan av på chassit att det går enklare att upptäcka. Kylaren har suttit på plats i ca. 6 år helt orörd så det är såklart inte otänkbart att pumpen har tröttnat. Hade jag bara fått av kylaren så har jag en stockkylare liggandes som jag skulle kunna testa med. Tur i oturen att det var på den tiden då man fortfarande fick med en kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluemood:

Är osäker på det. Brukar normalt inte märka av pumpen så mycket. Men kanske om jag startar den med ena sidan av på chassit att det går enklare att upptäcka. Kylaren har suttit på plats i ca. 6 år helt orörd så det är såklart inte otänkbart att pumpen har tröttnat. Hade jag bara fått av kylaren så har jag en stockkylare liggandes som jag skulle kunna testa med. Tur i oturen att det var på den tiden då man fortfarande fick med en kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt handen på kylaren så märker du om den går. Kan ju vara annat i kylningen med som hänt då det år vatten kylning.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluemood:

Jag hinner inte starta något spel. Det orkar den inte med. Den orkar inte ens starta Corsair Link. Jag testade att starta den igår igen när jag hade konstaterat att jag ej fick av kylaren. Då luktade det varm elektronik nästan direkt. Så det räcker väl kanske i sig med att jag bara startar den. Annars får man kanske låna en hårfön då.

Skickades från m.sweclockers.com

Hold your horses! Corsair Link? Är det en sluten vattenkylare du har? Jag är 90% säker på att det är inbyggda pumpen som har gett upp.
Lägg fingret på, så bör du känna en svag vibration om den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hold your horses! Corsair Link? Är det en sluten vattenkylare du har? Jag är 90% säker på att det är inbyggda pumpen som har gett upp.
Lägg fingret på, så bör du känna en svag vibration om den fungerar.

Ja det stämmer det är en sluten vattenkylare. Corsair H100i. Jag har nu testat att starta datorn igen med bara strömsladden i. Kunde inte uppfatta någon vibration faktiskt. Så antingen fanns den inte där eller så har den väldigt svag. Slangarna blev varma i alla fall. Gjorde ett nytt försök nu att lossa kylaren när datorn blivit varm, men den sitter verkligen som berget. Får nog låna en hårfön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

Blir bägge slangarna varma eller bara ena ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Blir bägge slangarna varma eller bara ena ?

Tyckte att den ena slangen var varmare än den andra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

@Bluemood: blev radiatorn varm med eller ? mest för att kunna lokalisera felet i kylningen. kommer du åt bios ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

@Bluemood: blev radiatorn varm med eller ? mest för att kunna lokalisera felet i kylningen. kommer du åt bios ?

Hej

Vet faktiskt inte om den blev varm.

Jag testade att värma med en fön. Den satt fortfarande som berget men jag lyckades bit för bit att baxa av den efter flera värmningar. Dessvärre resulterade det i att såväl processorn som sockeln verkar ha "dött" under arbetet. Så det ser ut att bli att investera i nytt moderkort, minne och cpu.

Tack för snabb och fin hjälp ändå!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluemood:

Hej

Vet faktiskt inte om den blev varm.

Jag testade att värma med en fön. Den satt fortfarande som berget men jag lyckades bit för bit att baxa av den efter flera värmningar. Dessvärre resulterade det i att såväl processorn som sockeln verkar ha "dött" under arbetet. Så det ser ut att bli att investera i nytt moderkort, minne och cpu.

Tack för snabb och fin hjälp ändå!

Hur menar du att det dött ? Testat starta efter byte av kyl pasta ? Kollat alla kablar sitter som det ska? Skicka gärna lite bilder på sockel om du kan ? !

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Hur menar du att det dött ? Testat starta efter byte av kyl pasta ? Kollat alla kablar sitter som det ska? Skicka gärna lite bilder på sockel om du kan ? !

Jag menar att sockeln bröts och även cpun skadades som jag kan bedöma. Så tyvärr lär det inte gå att rädda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluemood:

Jag menar att sockeln bröts och även cpun skadades som jag kan bedöma. Så tyvärr lär det inte gå att rädda.

kan ju starta en ny tråd "när allt gick åt helvete" folk får lägga ut bilder när det inte gick som det skulle med sin dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

kan ju starta en ny tråd "när allt gick åt helvete" folk får lägga ut bilder när det inte gick som det skulle med sin dator

Ja det kanske vore en idé?
Så kan ens otur komma till någon "nytta" eller vad man ska säga.
Jag har aldrig hört talas om kylare som fastnar såhär kraftigt, och fick nu lära mig det på absolut sämsta viset.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

@Bluemood: aha. Men bilder kunde vart lite ”kul” o se i oturen ändå om du orkar.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

@bluemood

Här får du nog lägga upp bilder, tycker att din historia låter lite väl otursam och otrolig. Har svårt att se framför mig vad som har hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: du har inte glömd att ta bort någon skruv eller så för montering av kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

@bluemood

Här får du nog lägga upp bilder, tycker att din historia låter lite väl otursam och otrolig. Har svårt att se framför mig vad som har hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: du har inte glömd att ta bort någon skruv eller så för montering av kylaren?

Nä jag glömde ingen skruv. Den satt oerhört oerhört hårt. Det är 4 skruvar och en ram som man tar av. Måste ha varit ett extremfall detta. Jag värmde så mycket med hårfönen så jag knappt kunde ta i kylblocket. Men men. Då är man den erfarenheten rikare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

@bluemood

Här får du nog lägga upp bilder, tycker att din historia låter lite väl otursam och otrolig. Har svårt att se framför mig vad som har hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: du har inte glömd att ta bort någon skruv eller så för montering av kylaren?

Jag är inte hemma nu men kan fixa bilder senare i veckan. tNär jag hade baxat av blocket från håll till håll så var socketen knäckt i den grå ramen runtom samt att processorn fått stryk. Men det måste vara ett väldigt extremt fall

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600