Review av Galax/KFA2 2080 EX
Hallå
Jag har fått tillfälle att testa en GPU från Hong Kong baserade tillverkaren Galax, eller KFA2 som de p.g.a. juridiska skäl måste säljas som i Europa. För transparensens skulle vill jag börja med att nämna att jag sedan ett par år tillbaka har ett samarbete med Galax i form av att de sponsrar med GPUer och ram-minnen för extrem överklockning. Exempel på detta är t.ex. eventet jag var på i Shenzhen, Kina, för några veckor sedan och där nästintill samtliga världsrekord i GPU-prestanda slogs:
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-galax-hof-oc-2-9-ghz-3dmark-world-records/amp/
Lite bakgrundsinfo om Galax kan behövas, då de är relativt nya på den svenska marknaden. Företaget har sålt gaming och överklockningsrelaterade produkter sedan 1994. De har en stor marknad i Kina såklart, men även i övriga delar av sydostasien, Japan, Brasilien m.m. För extremöverklockare är de väldigt välkända och uppskattade då deras produktserie ”Hall of Fame”, eller HOF, erbjuder absolut bästa prestanda. De anordnar dessutom en överklockningstävling, Galax Overclocking Carnival, GOC, där de bästa extremöverklockarna tävlar varje år. Senaste upplagan, GOC 2018, hölls i Vietnam, där undertecknad för övrigt vann
Galax säljer framförallt GPUer och högpresterande ram-minnen. Den produkt denna lilla review handlar om är RTX 2080 EX (1-Click OC). EX-serien siktar på att erbjuda bra prestanda i kombination med en kraftfull kyllösning som kan hålla en låg ljudnivå. Eftersom jag är sponsrad av Galax kommer jag i denna review försöka presentera fakta och inte så mycket personliga åsikter
Om vi börjar med förpackningen så säger den inte så mycket såklart, men värt att nämna är att den svarta innerlådan har en lite läderliknande känsla. Väldigt skön att känna på
I förpackningen finns förutom GPUn en installationsguide samt adaptrar för att koppla molex till PCIE-ström. D.v.s. inget som någon här behöver sannolikt.
Själva GPUn har en custom design PCB, lite längre och bredare än reference design. Kortet kyls av en kylare med kontaktyta av koppar och 5 heat pipes i koppar, anslutna till aluminiumflänsar. Kortet har även en backplate i svartmålad aluminum. Fläktarna utgörs av 2 st. 100 mm fläktar med passivt läge vid låg belastning. Mer om detta senare.
Till detta finns förstås RBG-belysning som sitter i fläktarna. Detta går att styra eller stänga av permanent i mjukvaran Xtreme tuner, vilken även används för 1-Click OC och ytterligare överklocking om så önskas.
Galax 2080 EX säljs med standard 1710 MHz i boostfrekvens. Minnesfrekvens är samma som alla andra kort, 1750 MHz eller effektivt 14 000 MHz (8x1750). Dock har Galax en lösning som heter 1-Click OC på denna modellen, vilket höjer GPUns frekvens med 45 MHz till 1755 MHz. Observera att verklig frekvens ofta ligger högre, då dessa värden inte utgör max boost. Mer om detta senare. Galax har även en modell som heter EX OC, vilka har 1845 i boostfrekvens.
Detta kort har för övrigt Samsung minnen, som ofta anses bättre än alternativen. Fram till och med GDD5 var det sant att Samsung överklockade och presterade bättre. För GDD5X såldes mig veterligen aldrig några Samsung minnen. Vad som gäller för GDDR6 och överklockning på luft/vattenkylning låter jag vara osagt. Jag vet i alla fall att för extremöverklockning med flytande kväve, då man också kan höja spänningen till minnena, så är Micron lika bra som Samsung just nu. Vid eventet i Shenzhen testade vi över 20 Samsung-baserade 2080 Ti kort och lika många Micron-baserade. Någon generell skillnad i minnesöverklockning eller prestanda kunde inte observeras. Faktum är att minnesöverklockningen verkade istället vara närmre kopplad till GPU-kärnans kvalitet. Ju högre kärnan kunde överklockas desto bättre kunde minnena generellt överklockas också.
Nu till det viktiga, hur presterar kortet?
För att testa prestanda använde jag mig av 3Dmark Time Spy samt Battlefield V.
Med kortet helt i standardinställningar presterar det ca 10960 GPU-poäng i Time Spy. Vilket är strax under Founders edition som jag i ett test jag såg hamnade på 11000 GPU-poäng. Observera att hur respektive kort presterar beror på vilken maximal boost clock just ditt aktuella kort har, och det skiljer sig från exemplar till exemplar, även inom samma modell. Det beror helt enkelt på kärnans kvalitet och är inget tillverkarna kan styra över. Detta exemplar har en maximal boostfrekvens på 1875 MHz, åtminstone i Time Spy. Max boost clock skiljer sig beroende på hur hårt belastat GPUn är, och Time Spy belastar väldigt hårt.
Med 1-Click OC aktiverat nås ca 11280 GPU-poäng, och max boost blir då 1920 MHz.
Egentligen är själva prestandatesterna i en review inte så intressanta. Alla 2080-kort kommer prestera likvärdigt då de i grund och botten har samma bios. Tillverkarna är låsta till Nvidia bios, och det enda spelrum de har är att de kan justera upp boostfrekvensen något i sina OC-modeller. Köper man en OC-modell så presterar alla tillverkares modeller lika, köper man en icke OC-modell presterar alla tillverkares lika. Köper man founders edition får man något som ligger mitt emellan. Det som skiljer sig är kyllösningarna och hur dessa påverkar prestanden vid verklig användning. Nästa steg blir därför att titta på hur kortet presterar vid spelande i Battlefield V med grafikinställningarna på Ultra och RTX on! Testsystemet körs med ett Asus Maximus XI Apex, en 9900K klockad till 5GHz samt 2x8 GB Galax ram i 4000MHz C19.
Som jag nyss sa är själva prestanden i benchmarks inte särskilt intressant. Nedan presenteras istället GPU-Z värden på maximal och genomsnittliga värden på t.ex. core clock, temperatur och fläkthastighet. Värdena som presenterades är efter en längre stunds spelande i single player.
Som synes ligger genomsnittlig core-frekvens på 1795 MHz, temperatur 66C och fläktarna på anmärkningsvärt låga 1055 RPM!
Maxvärdena ligger på 1905 MHz, 72C och 1370 RPM.
Kortet upplevs som helt tyst vid spelande och kyllösningen imponerar verkligen! Ett exempel på detta kan ses i videon nedan där jag filmar game test 1 i 3Dmark Time Spy, som alltså belastar GPUn väldigt hårt. Som synes startar inte ens fläktarna förrän nästan halvvägs in i testet! Det som låter i filmen är inte kortet, utan det var ett vägarbete utanför fönstret den dagen som väsnades. I filmen kan det även uppfattas ett ljud som påminner om någon form av coil whine, men det måste vara någon form av störning i inspelningen för något coil whine hörs inte alls i verkligheten.
https://youtu.be/9DF7OSggP78
Sammanfattningsvis kan det konstateras att kyllösningen fungerar mycket bra. Passivt läge när kortet är utan belastning. Kortet är i princip ljudlöst vid spelande, samtidigt som temperaturen och därmed även maximal boostfrekvens hålls i bra nivåer.
Sen extremöverklockare måste jag ju även testa överklockningen ordentligt. Dock finns det ingen poäng att använda flytande kväve och liknande då det inte finns upplåst bios till 2080 non-Ti. Testet gjordes med standardkylaren och med Galax egen mjukvara Xtreme Tuner, som fungerade utmärkt. Power- och templimit höjdes till max och frekvensen för GPU och minne höjdes steg för steg tills Time Spy inte längre gick att ta sig igenom.
Resultatet blev 2085 MHz core och 2075 MHz på minnena. Stock värden låg på max boost 1875 MHz core och 1750 MHz minnen. GPU-poängen i Time Spy hamnade på 12370, upp med nästan 13% från standard 10960.
Det var det jag hade att bjuda på idag, hoppas det kan vara till nytta för någon av er vid val av grafikkort!