Permalänk
Medlem

Köpte in en rbp 4 samt ett aluminium chassi, jag fick med kul flänsar och en liten fläkt med 2 kontakter, + och jord.

När jag sedan kopplar 5v och jord till fläkten så snurrar den på som satan, slutade med att jag kopplade bort den.

Hur ska man sätta upp fläkten på en raspberry?

När jag läste om det så verkade folk avråda från att använda 3v3 pinnen eftersom den kunde grilla hela datorn, dock osäker på om det bara gäller raspberry pi 3 eller om jag har misforstått på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Så sugen på denna med tycker priset är lite högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

@MatteN: Låter som att det självklara valet borde vara en aktiv kylning med fläkt då. Vet du om någon sida där de har ett chassi likvärt det du länkade fast i lager?

Är inte denna ganska lik?

https://www.amazon.de/Jun_Electronic-Geh%C3%A4use-Raspberry-A...

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men sett att några efterfrågar dela, kom att tänka på denna sida som jag handlat av .

Permalänk
Medlem

@Burks: Kör alla jag kyler med fläkt via 3,3V GPIO, har aldrig haft några problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riley:

Så sugen på denna med tycker priset är lite högt

Vad ska du använda den till? Den minsta versionen kostar som en rpi3 och kommer ju med många av de stora fördelarna (t.ex. nätverkskortet) och det är inte jättemånga applikationer som faktiskt skulle använda 4G ram på en pryl som är så långsam i övrigt.

Permalänk
Medlem

Har skaffat en RPI 4 med 4gb ram nu, men det är ju inte helt lätt att hitta micro hdmi-kabel som klarar 4K@60Hz.. Någon som hittat en sådan kabel som funkar bra till pi:n?
Jag vll koppla den till en av mina 4K-skärmar och jag vägrar 30Hz när pi:n faktiskt klarar 60hz..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

År 2019 och fortfarande Micro-SD lagring. EMMC åtminstone pls... (för dom som inte vill ha OS på extern enhet)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

År 2019 och fortfarande Micro-SD lagring. EMMC åtminstone pls... (för dom som inte vill ha OS på extern enhet)

Jag tror att det är en kostnads- och målgruppsfråga. Grymt enkelt att byta mellan projekt, enkelt att installera, återställa system efter laborationer etc.

Finns andra enkortsdatorer med annan prislapp om du vill ha EMMC eller SATA. Du kan även köra med extern disk via USB om du ej önskar använda SD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag tror att det är en kostnads- och målgruppsfråga. Grymt enkelt att byta mellan projekt, enkelt att installera, återställa system efter laborationer etc.

Finns andra enkortsdatorer med annan prislapp om du vill ha EMMC eller SATA. Du kan även köra med extern disk via USB om du ej önskar använda SD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Åtminstone ge en möjligheten, och inte som ett krav. Har redan en odroid xu4 som jag är väldigt nöjd med. Och som jag sa vill jag INTE ha extern disk. (inte all som vill det heller)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Åtminstone ge en möjligheten, och inte som ett krav. Har redan en odroid xu4 som jag är väldigt nöjd med. Och som jag sa vill jag INTE ha extern disk. (inte all som vill det heller)

Men då är du inte en del av målgruppen för Raspberry Pi Foundation. Deras mål är att tillhandahålla en plattform för att lära sig programmering i skol- och utvecklingslandsmiljö. De har en tight budget de måste hålla och har inte något intresse av att skapa datorer till folk utanför målgruppen.

Din odroid är betydligt dyrare och eMMC är en av anledningarna.

Jag tycker att vi skall vara överlyckliga över vad de lyckas skapa för priset och att vi kan använda den utanför deras tänkta användningsområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

År 2019 och fortfarande Micro-SD lagring. EMMC åtminstone pls... (för dom som inte vill ha OS på extern enhet)

eMMC är en inlödd SD-bricka i princip

Låt vara att eMMC-minnena är i regel av bättre sortering/binning av flash-minne med tanke på att de riktar sig mot industrin och mobiltelefoni (och de som inte passerar nålsögat hamnar just i SD/µSD-minnen och USB-stickor som dumpväg) och har bättre kontroller och bättre wearlevling än standard SD och µSD.

Problemet med tex. µSD är platsbrist och svårt att göra sig av med värme - det påverkar både prestanda, nivå på kontroller för wearlevling etc. och det kan vara stor skillnad i en µSD och vanlig SD prestandamässigt av samma modell/märke/serie av just värmeproblematiken och därmed nivån på använda kontroller.

Det finns SD och µSD med bra livslängd och tålighet - men de kostar typ 10 ggr mer per GB än de SD/µSD-minnena man hittar ute hos gubbdagisarna och det är för få som är villiga att betala priset för dem.

eMMC-minnen är heller inte billiga - men denna kostnad är dold i produkten och är inte lika tydlig.

Permalänk
Medlem

@Tony32: skulle ju komma boot usb så snart dom testat klart bootloader för det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

@Tony32: skulle ju komma boot usb så snart dom testat klart bootloader för det..

Aaa fast nu har jag sagt tre gånger att jag inte vill ha lagring på extern enhet..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Tony32, SD suger, tyvärr gör ju EMMC det också. Hade helst sett en M.2 sockel, sata helt ok men helst nvme. Extern disk blir ju oerhört opraktiskt i många tillämpningar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problematiken vem har sagt att man måste slänga på ett usb minne som sticker ut eller en HDD med extra ström?
Finns expansions kort med M.2 samt 2.5 SSD inte speciellt opraktiskt skulle jag säga. Fastskruvat på en pi bygger inte mycket i höjd..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

@Tony32: skulle ju komma boot usb så snart dom testat klart bootloader för det..

Har funnits länge.

Permalänk
Medlem

@filbunke: inte för rpi4

Permalänk
Medlem

Exakt de finns inte än för rpi4.. dom har inte testat klart!
De "går" att göra med ett SD kort och bota över till usb va jag vet men en boot direkt på usb utan att ha SD kort i alls finns inte nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En lösning för att köra på USB är att boota via SD-kortet, men bara se till att USB-partitioner monteras. Det gjorde jag redan på Rpi1. Man kan till och med rycka ur SD-kortet om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har två av dem. De är grymma. Fin precisionstillverkning och bra märkning av portarna (inte för att det behövs men ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo: Var ju inte direkt billiga. 39 EUR mot 169 DDK för flirc "original".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@lhugo: Var ju inte direkt billiga. 39 EUR mot 169 DDK för flirc "original".

Beror väl på vilken variant du köper. Jag har dessa https://www.ginza.se/product/raspberry-pi-4-chassi-svart-silv... och de är grymma samt billigare än flirc.

Kvalitet kostar och KKSB:s chassin är de bästa jag använt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hur ser mjukvarustödet ut för RPi 4 idagsläget? Jag köpte min vid lanseringen men dåligt stöd inledningsvis och sedan tidsbrist har gjort att den blivit liggandes.

Hur står sig de Kodi-baserade lösningarna sig nu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo: Vilka är det du har egentligen? Du skriver att du både har KKSB och det från ginza? Anledningen till att jag tog upp KKSB var att det är ju dyrare än Flirc "original". Att det sedan finns andra som är billigare än KKSB och Flirc är jag medveten om. Har själv ett annat som är billigare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@lhugo: Vilka är det du har egentligen? Du skriver att du både har KKSB och det från ginza? Anledningen till att jag tog upp KKSB var att det är ju dyrare än Flirc "original". Att det sedan finns andra som är billigare än KKSB och Flirc är jag medveten om. Har själv ett annat som är billigare.

Jag har KKSB-chassin. Följde du länken till ginza? Gå in där så ser du att det är KKSB som tillverkat chassit. De gör en stor mängd modeller och det du länkade till var den dyraste modellen till det sämsta priset (om man köper det direkt från KKSB och inte via återförsäljare.)

Så ja jag har både ett KKSB-chassi OCH de råkar vara från ginza.

Kollar du in priset ser du att det chassit från KKSB kostar mindre än det från flirc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo: Vi pratade om KKSBs motsvarighet till Flirc, dvs aluminiumchassit som är en heatsink.