Bil. Byta fjäder/fjäderbenslagring på en sida eller båda sidor samtidigt?

Permalänk
Medlem

Bil. Byta fjäder/fjäderbenslagring på en sida eller båda sidor samtidigt?

Konsulterade brorsonen som är utbildad bilmeck, jobbar inte som det just nu men gjorde det ett tag efter utbildningen.

När man vrider hjulen så "smäller" det till i framvagnen, vänster sida. Grabben kollade och konstaterade att fjädern "sprätter" (mitt ord) till och det är då det smäller till. Han säger att fjädern är mest troligt av men en liten reservation för att det kan vara fjäderbenslagringen också/istället. Han tycker det är en bra idé att byta fjäder och lagring samtidigt. "Biltema har bra grejer, köp där!".

På fråga om han tycker jag ska byta på båda sidor samtidigt så sa han "nej. Byt ena sidan bara."

Men. En vän som inte är utbildad meck men som är "självlärd" efter många års egenmeck med bilar säger att man ska byta på båda sidor samtidigt och att det efter det krävs hjulinställning.

Så, vad säger Swecare? Ena sidan eller båda och krävs det hjulinställning efter? Får inte tag på brorsonen då han är iväg nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har alltid bytt på båda sidor samtidigt , fjädrar , stötdämpare bromsskivor osv....
Jag gör alltid en framvagnsinställning efter att nått har blivit bytt , kanske inte alltid behövs men känns bättre efteråt.

Permalänk
Medlem

Beror på bil.
En 10k skrothög man bara håller liv i: byt ena sidan.
Finare bil som man är rädd om och ska ha kvar ett tag: byt bägge sidor

Permalänk
Medlem

Byt båda...
Problemet i fram gällande framvagnsinställning är att du måste lossa stötdämparna och de kommer förmodligen inte hamna på exakt samma plats.
Så om du ändå får göra en framvagnsinställning så är det lika bra att byta på båda sidorna. Passa på att byta styrlederna med om de är billiga. Ibland kostar de lixom 150:- st och då slipper du framtida problem.

Samtidigt har ovan en poäng. Är det en gammal slit och släng bil så byt bara det du måste. Ritsa in/runt stötdämparen på navet så den hamnar på typ samma ställe. Håll koll på hur hjulen slits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt fjädern sätta sig efter bytet innan du gör hjulsinställningen. Åk runt en vecka eller så och sedan gör du inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har alltid bytt på båda sidor samtidigt , fjädrar , stötdämpare bromsskivor osv....
Jag gör alltid en framvagnsinställning efter att nått har blivit bytt , kanske inte alltid behövs men känns bättre efteråt.

Skrivet av Jompa79:

Beror på bil.
En 10k skrothög man bara håller liv i: byt ena sidan.
Finare bil som man är rädd om och ska ha kvar ett tag: byt bägge sidor

Skrivet av SuperNova:

Byt båda...
Problemet i fram gällande framvagnsinställning är att du måste lossa stötdämparna och de kommer förmodligen inte hamna på exakt samma plats.
Så om du ändå får göra en framvagnsinställning så är det lika bra att byta på båda sidorna. Passa på att byta styrlederna med om de är billiga. Ibland kostar de lixom 150:- st och då slipper du framtida problem.

Samtidigt har ovan en poäng. Är det en gammal slit och släng bil så byt bara det du måste. Ritsa in/runt stötdämparen på navet så den hamnar på typ samma ställe. Håll koll på hur hjulen slits.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ToirRisker:

Låt fjädern sätta sig efter bytet innan du gör hjulsinställningen. Åk runt en vecka eller så och sedan gör du inställningen.

Edit: *hjärnsläpp* Tack för svar!

Bilen i fråga är en Passat Combi 2008.

Kollat runt lite. Biltema har inte spiralfjädrar fram eller fjäderbenslagring eller styrleder till "min" bil. :/

Mekonomen är rätt dyra på fjädrarna 1.300+ medans Skruvat.se ligger på ca hälften av det. Törs inte ens ringa VW (Möller Bil) och fråga vad de tar. Autodoc listar fjädrar från ca 300kr men antar att devisen "man får vad man betalar för" gäller även sånt här?

Tänkte efter råden här att det är nog lika bra att byta båda sidor på en gång. Kan inte själv men köper ihop sakerna så ska jag (efter råd av brorsan) höra med hans andra son som går bilmeckutbildning nu om de kan göra det på hans skola kanske......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är helt onödigt att byta båda sidor samtidigt. Ser inte vad argumentet skulle vara för att göra det, men där gör du själv som du vill. Att man ev. behöver göra en hjulinställning för 500 motiverar inte direkt en merkostnad på 4000.

Dock, gör inget med fjädrar om du inte har rätt verktyg för det. Man måste trycka ihop fjädern för att sätta dit den och det är stor mekanisk rörelseenergi som man handskas med.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Edit: *hjärnsläpp* Tack för svar!

Bilen i fråga är en Passat Combi 2008.

Kollat runt lite. Biltema har inte spiralfjädrar fram eller fjäderbenslagring eller styrleder till "min" bil. :/

Mekonomen är rätt dyra på fjädrarna 1.300+ medans Skruvat.se ligger på ca hälften av det. Törs inte ens ringa VW (Möller Bil) och fråga vad de tar. Autodoc listar fjädrar från ca 300kr men antar att devisen "man får vad man betalar för" gäller även sånt här?

Tänkte efter råden här att det är nog lika bra att byta båda sidor på en gång. Kan inte själv men köper ihop sakerna så ska jag (efter råd av brorsan) höra med hans andra son som går bilmeckutbildning nu om de kan göra det på hans skola kanske......

Kolla på bildelsbasen.
Har hittat original delar till mina bilar till ett bra pris , ibland har dom krockade bilar som inte rullat så långt. Senaste inköpet va ett par bakre dämpare från en bil som rullat 400mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar igen.

Skrivet av Otur:

Jag skulle säga att det är helt onödigt att byta båda sidor samtidigt. Ser inte vad argumentet skulle vara för att göra det, men där gör du själv som du vill. Att man ev. behöver göra en hjulinställning för 500 motiverar inte direkt en merkostnad på 4000.

Dock, gör inget med fjädrar om du inte har rätt verktyg för det. Man måste trycka ihop fjädern för att sätta dit den och det är stor mekanisk rörelseenergi som man handskas med.

Tack. Själv kan jag nada utan får gå på rekommendationer. En del säger båda sidor andra en sida och jag velar mellan. Enligt Bildemo i Uppsala så om man byter med en begagnad fjäder räcker det med en sida. Ny fjäder = båda sidor tyckte han.......

Skrivet av Mangee75:

Kolla på bildelsbasen.
Har hittat original delar till mina bilar till ett bra pris , ibland har dom krockade bilar som inte rullat så långt. Senaste inköpet va ett par bakre dämpare från en bil som rullat 400mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat Bildelsbasen. Fanns ingenting. :/

Förstått nu att det inte bara räcker med regnummer på diverse siter utan jag måste ha referens/OEMnummer på delen i fråga. Vet inte ens hur/var jag hittar det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag skulle säga att det är helt onödigt att byta båda sidor samtidigt. Ser inte vad argumentet skulle vara för att göra det, men där gör du själv som du vill. Att man ev. behöver göra en hjulinställning för 500 motiverar inte direkt en merkostnad på 4000.

Dock, gör inget med fjädrar om du inte har rätt verktyg för det. Man måste trycka ihop fjädern för att sätta dit den och det är stor mekanisk rörelseenergi som man handskas med.

Kan du visa mig ett ställe som tar 500:- för en hjulinställning så skulle jag vara tacksam. De billigast jag hittat är 1000:- för en framvagn men de som är bättre på hjulinställningar tar 1500-2000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Kan du visa mig ett ställe som tar 500:- för en hjulinställning så skulle jag vara tacksam. De billigast jag hittat är 1000:- för en framvagn men de som är bättre på hjulinställningar tar 1500-2000:-

Skickades från m.sweclockers.com

499 kr fick jag betala för en vecka sedan hos EuroMaster här i Norrköping. Säkert ett rabatterat pris, men iallafall. Många kör ju med erbjudanden lite då och nu för att locka kunderna.

Hade felaktig toe på vänster fram och bak så däcken hade slitits mycket i ytterkant. Så jag åkte bara förbi och bokade in en tid utan att fråga om priset i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

499 kr fick jag betala för en vecka sedan hos EuroMaster här i Norrköping. Säkert ett rabatterat pris, men iallafall. Många kör ju med erbjudanden lite då och nu för att locka kunderna.

Hade felaktig toe på vänster fram och bak så däcken hade slitits mycket i ytterkant. Så jag åkte bara förbi och bokade in en tid utan att fråga om priset i förväg.

Det var som fan!
Det är en annan prisbild i stockholm kan jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

delar som fjädrar skall bytas på båda sidor samtidigt då det påverkar väghållningen om de är olika, troligen viktigare om man också byter stötdämpare men skulle rekommendera att byta båda sidor. hjulinställning är troligtvis en bra idé om man är noggrann men inte superviktigt då det inte kan röra sig så mycket. största risken är något mer däckslitage.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Edit: *hjärnsläpp* Tack för svar!

Bilen i fråga är en Passat Combi 2008.

Kollat runt lite. Biltema har inte spiralfjädrar fram eller fjäderbenslagring eller styrleder till "min" bil. :/

Mekonomen är rätt dyra på fjädrarna 1.300+ medans Skruvat.se ligger på ca hälften av det. Törs inte ens ringa VW (Möller Bil) och fråga vad de tar. Autodoc listar fjädrar från ca 300kr men antar att devisen "man får vad man betalar för" gäller även sånt här?

Tänkte efter råden här att det är nog lika bra att byta båda sidor på en gång. Kan inte själv men köper ihop sakerna så ska jag (efter råd av brorsan) höra med hans andra son som går bilmeckutbildning nu om de kan göra det på hans skola kanske......

Så länge fjädrarna passar spelar det ingen roll. Jag vet racebilar som har Biltema-fjädrar...

Det är inte svårt att byta fjädrar men använd en ordentlig fjäderspännare som verkligen håller sig på plats. Inget att vara rädd för egentligen, bara du inte slarvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

delar som fjädrar skall bytas på båda sidor samtidigt då det påverkar väghållningen om de är olika, troligen viktigare om man också byter stötdämpare men skulle rekommendera att byta båda sidor. hjulinställning är troligtvis en bra idé om man är noggrann men inte superviktigt då det inte kan röra sig så mycket. största risken är något mer däckslitage.

Jag är högst tveksam på att någon med en passat märker av den skillnaden i väghållning som olika fjädrar skulle kunna ge. Jag är ganska tveksam på att det är många som ö.h.t. skulle känna skillnaden på någon bil. Den ena fjädern är lite mer spänstig eftersom den andra är lite mer utmattad i materialet, men det är det som sagt få som märker. Det hade varit markant mer skillnad att byta stötdämparna.

Nu vet jag inte vad för fjäderupphänging just denna passaten har men på vissa kan både camber och toe-in/out ändras med fjäderbenet. Det påverkar väghållningen mer än om det är olika fjädrar på båda sidor, så jag skulle säga att det är viktigare att göra hjulinställningen än byta båda.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Dom bilar jag har bytt fjädrar på så har jag alltid bytt båda sidorna samtidigt. Om det är original som sitter och ena sidan är dålig eller rent sagt gått av så är troligtvis den andra sidan är rätt så slitet skick den också. Jag brukar byta fjädrar och fjäderbenslagring samtidigt så att man vet att det är fräscht. Men sen om man märker om man bara byter ena sidan vet jag inte, men surt att byta ena och sedan efter en stund så åker man på andra, då kan det vara skönt å ha båda gjorda direkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jag är högst tveksam på att någon med en passat märker av den skillnaden i väghållning som olika fjädrar skulle kunna ge. Jag är ganska tveksam på att det är många som ö.h.t. skulle känna skillnaden på någon bil. Den ena fjädern är lite mer spänstig eftersom den andra är lite mer utmattad i materialet, men det är det som sagt få som märker. Det hade varit markant mer skillnad att byta stötdämparna.

Nu vet jag inte vad för fjäderupphänging just denna passaten har men på vissa kan både camber och toe-in/out ändras med fjäderbenet. Det påverkar väghållningen mer än om det är olika fjädrar på båda sidor, så jag skulle säga att det är viktigare att göra hjulinställningen än byta båda.

Jag skulle inte avfärda det riktigt så fort, har sett bilar som står "snett" efter en fjäder är bytt. men normalt sett är det väll knappast så att man får en farlig bil, där kan jag hålla med dig. men det är "best practice" att alltid byta båda sidor på sådana delar. Och stötdämpare ska som sagt alltid bytas i par.

Får väll bara snällt erkänna här att jag glömde dessa varianter av upphängning

är det denna typ så måste man göra en hjulinställning efteråt som du säger.

Lyckas inte länka bilden korrekt
Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Jag skulle inte avfärda det riktigt så fort, har sett bilar som står "snett" efter en fjäder är bytt. men normalt sett är det väll knappast så att man får en farlig bil, där kan jag hålla med dig. men det är "best practice" att alltid byta båda sidor på sådana delar. Och stötdämpare ska som sagt alltid bytas i par.

Får väll bara snällt erkänna här att jag glömde dessa varianter av upphängning https://imgur.com/a/J8rx90u är det denna typ så måste man göra en hjulinställning efteråt som du säger.

McPherson. Typ 99% av alla bilar har det. Till och med Porsche lider av det, så en Passat lär aldrig ha nåt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasIch:

McPherson. Typ 99% av alla bilar har det. Till och med Porsche lider av det, så en Passat lär aldrig ha nåt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det dominerar på moderna bilar, men inte alla har de excentriska bultarna, då är det inte lika känsligt.
Det finns dock förskonade bilar, de flesta mercedes e-klass som jag sett t.ex. eller många alfor men det är så låg volym så knapt värt att räkna.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Ja det dominerar på moderna bilar, men inte alla har de excentriska bultarna, då är det inte lika känsligt.
Det finns dock förskonade bilar, de flesta mercedes e-klass som jag sett t.ex. eller många alfor men det är så låg volym så knapt värt att räkna.

De flesta moderna bilar har väl camberjustering så som din bild visar eller i fästet till fjäderbenstornet. På äldre bilar brukar det se sämre ut med det, där man bara kan justera toe på kontrollarmen (och då är det ju såklart helt onödigt att göra en hjulinställning efter operation).
Finns en del förskonade bilar men det är ju som sagt inte många. Miatan tycker jag är ett lysande exempel på hur det borde göras (liten, kompakt och billig bil med dubbla A-armar fram).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Ja det dominerar på moderna bilar, men inte alla har de excentriska bultarna, då är det inte lika känsligt.
Det finns dock förskonade bilar, de flesta mercedes e-klass som jag sett t.ex. eller många alfor men det är så låg volym så knapt värt att räkna.

Det är rätt många premiumbilar som har dubbla triangellänkar fram numera, typ alla Audi från A4 och uppåt.

Excentriska skruvar till fjäderbenen brukar dock inte vara så vanligt från fabrik, är ofta ett eftermarknadstillbehör.

En del tillverkare rekommenderar också att skruvarna som fäster fjäderbenet i huben ska ersättas med nya i samband med byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

delar som fjädrar skall bytas på båda sidor samtidigt då det påverkar väghållningen om de är olika, troligen viktigare om man också byter stötdämpare men skulle rekommendera att byta båda sidor. hjulinställning är troligtvis en bra idé om man är noggrann men inte superviktigt då det inte kan röra sig så mycket. största risken är något mer däckslitage.

Skrivet av DasIch:

Så länge fjädrarna passar spelar det ingen roll. Jag vet racebilar som har Biltema-fjädrar...

Det är inte svårt att byta fjädrar men använd en ordentlig fjäderspännare som verkligen håller sig på plats. Inget att vara rädd för egentligen, bara du inte slarvar.

Skrivet av BM-Mods:

Dom bilar jag har bytt fjädrar på så har jag alltid bytt båda sidorna samtidigt. Om det är original som sitter och ena sidan är dålig eller rent sagt gått av så är troligtvis den andra sidan är rätt så slitet skick den också. Jag brukar byta fjädrar och fjäderbenslagring samtidigt så att man vet att det är fräscht. Men sen om man märker om man bara byter ena sidan vet jag inte, men surt att byta ena och sedan efter en stund så åker man på andra, då kan det vara skönt å ha båda gjorda direkt.

Tackar igen.

Biltema har inte vare sig fjädrar eller fjäderbenslagringar till Passsat.

Ringde Möller Bil i Uppsala mest för skojs skull och hörde om priser på originaldelar. 1.766/styck för fjädrar och 375/styck för lagringarna. De passade även på att maila över en offert på att verkstan deras byter båda sidor. 9.986 för jobbet och material. *sweet jebus*

Förstått att sidor som Skruvat.se och Autodoc vill ha "referensnummer" alt "OEMnummer" på delarna i fråga och jag vet inte hur jag tar reda på det! Trodde i min enfald att det räckte med regnumret på bilen. Försökte med Möller men fick bara deras egna artikelnummer på fjädern men inget på lagringen........

Tänkte att det är lika bra att byta på båda sidorna så det är gjort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tackar igen.

Biltema har inte vare sig fjädrar eller fjäderbenslagringar till Passsat.

Ringde Möller Bil i Uppsala mest för skojs skull och hörde om priser på originaldelar. 1.766/styck för fjädrar och 375/styck för lagringarna. De passade även på att maila över en offert på att verkstan deras byter båda sidor. 9.986 för jobbet och material. *sweet jebus*

Förstått att sidor som Skruvat.se och Autodoc vill ha "referensnummer" alt "OEMnummer" på delarna i fråga och jag vet inte hur jag tar reda på det! Trodde i min enfald att det räckte med regnumret på bilen. Försökte med Möller men fick bara deras egna artikelnummer på fjädern men inget på lagringen........

Tänkte att det är lika bra att byta på båda sidorna så det är gjort.

Gillar själv att handla från olika sidor i Tyskland, ibland kan det vara lurigt med bara ett registreringsnummer speciellt då det kan finnas skillnader på samma årsmodell beroende på om det t.ex. är en fyrhjulsdriven modell eller inte. Men det brukar gå att klura ut genom att titta på vilka årsmodeller delarna hör till.

Men för att komma med ett tips så listar ibland meca orginalnummer https://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Du kan även testa att använda chassinumret på bilen för att göra sökningar. oftast finns det stämplat på en plåt i motorrummet. Det är också vanligt med en lite "lucka" på passagerarsidans golv någonstans, vet inte hur det ser ut på passat.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av DasIch:

De flesta moderna bilar har väl camberjustering så som din bild visar eller i fästet till fjäderbenstornet. På äldre bilar brukar det se sämre ut med det, där man bara kan justera toe på kontrollarmen (och då är det ju såklart helt onödigt att göra en hjulinställning efter operation).
Finns en del förskonade bilar men det är ju som sagt inte många. Miatan tycker jag är ett lysande exempel på hur det borde göras (liten, kompakt och billig bil med dubbla A-armar fram).

Eftersom saker rör sig med tiden känns det som en självklar grej men när jag gjorde hjulinställning på min gamla v40 så minns jag att vi trixade med de inre skruvarna på undre bärarmen istället för att försöka få sidorna lika.

Absolut en fin liten bil, vore kul att testa någon gång, har tyvärr inte haft den förmånen än.

Skrivet av Cad_edis:

Det är rätt många premiumbilar som har dubbla triangellänkar fram numera, typ alla Audi från A4 och uppåt.

Excentriska skruvar till fjäderbenen brukar dock inte vara så vanligt från fabrik, är ofta ett eftermarknadstillbehör.

En del tillverkare rekommenderar också att skruvarna som fäster fjäderbenet i huben ska ersättas med nya i samband med byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Spontant utan fakta är jag beredd att hålla med dig, känns som det kommer tillbaks. det är också vanligt med den nyare typen med 5 armar som jag inte kommer på namnet på just nu.

Har mest erfarenhet från bilar jag skruvat med men det var orginal på en transporter från ca 00 jag hjälpte en kompis med så det kan inte vara så ovanligt om en sådan fått det tänkte jag

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }