Permalänk
Medlem

Trådlös mottagare fungerar inte i USB-port

Har en trådlös mus (Logitech M185) och tangentbord (K270) som båda är kopplade till samma mottagare (CNC C-11077).

På datorn de är kopplade till finns två USB 2.0-portar och en USB 3.0-port som enligt manualen är bakåtkompatibel till USB 2.0.

När mottagaren är kopplad till någon av 2.0-portarna funkar enheterna. Men om man kopplar in den till 3.0-porten så funkar de inte. Hur kan det komma sig? Behöver man ändra någon inställning?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Bry dig inte om det. Det finns absolut ingen anledning att du ska ha din mottagare i ett USB 3.0 port ändå så sätt du den i 2.0 och kör vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Elektroman: Bry dig inte om det. Det finns absolut ingen anledning att du ska ha din mottagare i ett USB 3.0 port ändå så sätt du den i 2.0 och kör vidare på det.

Det du skrivit är ett exempel på ett dåligt svar, eftersom det inte svarar på det jag frågar om. Frågan är varför det inte fungerar i 3.0-porten och om/hur det går att fixa. Jag vet att jag kan köra på 2.0, det är inte det frågan handlar om.

Svara på frågan som ställs eller inte alls, tack.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:
Jag hade börjat att kolla om det finns uppdaterade drivrutiner till USB-controllern. Från tillverkaren av moderkortet/usb-controllern.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Så bra. Vad har du för dator/moderkort då? Svårt att kunna ge svar om du inte skriver vad du har för hårdvara. Har du sökt på "nätet" gällande just ditt moderkort och den hårdvara du inte får att fungera? Har du provat i något annat usb 3.0 uttag på någon annan dator? Har du provat något annat tangentbord/mus på samma dator om det fungerar då med samma mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

@Elektroman:
Jag hade börjat att kolla om det finns uppdaterade drivrutiner till USB-controllern. Från tillverkaren av moderkortet/usb-controllern.

Testade Logitechs FirmwareUpdateTool_1.2.169_x86.exe men det kunde inte detektera mottagaren.
Moderkortet är från ASUS, kollade vilka drivrutiner som fanns. Vad heter den slags drivrutin som har med USB att göra?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:
Till mitt Asus MAXIMUS IV GENE-Z så heter kategorin Usb.
Asmedia_USB3_V1.16.35.1

Men ofta heter de Host Controller eller hub.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

@Elektroman:
Till mitt Asus MAXIMUS IV GENE-Z så heter kategorin Usb.
Asmedia_USB3_V1.16.35.1

Men ofta heter de Host Controller eller hub.

Hm, hittar ingen som heter något sånt. Detta är de kategorier som finns för mitt kort:

  • VGA

  • BIOS

  • AUDIO

  • LAN

  • Card Reader

  • TouchPad

  • Others

  • Utilities

  • Wireless

  • BIOS-Utilities

  • Chipset

  • ATK

  • EMI and Safety

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Chipset.

Men varför inte installera alla?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Elektroman: Chipset.

Men varför inte installera alla?

Bra fråga, men datorn fungerar ju felfritt i övrigt så kan besvaras med "If it ain't broke don't fix it"

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.