Permalänk
Medlem

Fancontroller (igen)

Fixade ihop ett kopplingsschema till fancontrollern jag tänkte sätta mig och bygga och skulle vilja höra av någon som är high på elektronik ifall det kommer fungera.

Dom runda färgade bollarna är lysdioder och dom svarta rektanglarna är motstånd.

Vippkontakterna är till-från-till med undantag för den som är kopplad till cpu-fläkten som är till-till (den ska ju inte vara av någon gång direkt).

Stömförsörjningen från vänster är en molex kontakt och den ifrån höger är moderkortsströmförsörjningen till cpu fläkten (som jag använder för att kunna visa rpm).

Ser det här ut att fungerar eller har jag fuckat upp det på något sätt?

Motståndet längst till höger är till för att sänka spänningen mot cpufläkten till runt 7v, eftersom 7v molex tricket ju inte fungerar från mobo försörjning eftersom det ju bara finns kablar för 12v, jord, och rpm där.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att fungera så bra. Jag skulle akta mig för att pilla med CPU fläkten det finns ju tysta med bra kapacitet bättre att sätta på en sån. här hittar du ett schema som fungerar.
http://www.clarre.com/Fanbus7-12V.jpg och motstånden väljer du ju efter vad du ska ha för lysdioder.

Kollade visst lite slarvigt första gången det funkar nog bara att bygga och testa, men ta det lugnt med CPU fläkten.

Visa signatur

Om det inte fanns olydiga och nyfikna barn så vore vi kvar på stenåldern.

Permalänk
Medlem

såvitt jag kan se borde mitt schemat fungera men jag kan ha fel

sen borde väl cpufläkten klara av 7-8v utan problem?
har en idle temp på under 40C nu så det ska inte vara något problem

Permalänk
Medlem

Jo visst ska den klara 7-8V det viktiga är bara att du är + 100% säker på att den startar med den låga spänningen så att du inte råkar ut för nåt otrevligt. Ja ditt schema bör funka det var jag som kikade lite fel från början missade en kabel helt enkelt. Sorry för det lycka till med bygget.

Visa signatur

Om det inte fanns olydiga och nyfikna barn så vore vi kvar på stenåldern.

Permalänk
Medlem

jag kollar naturligtvis att fläkten startar på så låg spänning innan jag slår på mobot, bara att sno ström från ett annat agg

tack så mycket
har beställt det jag behöver från elfa så det blir väl att bygga nästa vecka typ

edit: särskrev naturligtvis