Gamla komponenter till egen NAS

Permalänk
Medlem

Gamla komponenter till egen NAS

Hej alla kunniga! Jag har kommit över ett gammalt moderkort (Gigabyte GA-H61M-S1) med en Intel Pentium G2030 Processor och tänkte bygga mig en egen NAS. Jag har DDR3 minnen sen innan jag tänkte använda, sen köpa ett litet chassi liknande Kolink samt PSU och (börja med) 2 st 4TB WD RED.

Fråga nr 1. Är det värt att bygga med dessa komponenter? Jag kommer bara köra lagring av typ filmer mm. inget "viktigt". Jag är studerande just nu så har inte lust att lägga pengar för att få något high end bygge, men ska så småningom kanske köpa lite mer seriösare saker.

Fråga 2. Vad är det som gäller, FreeNAS eller Unraid? som sagt letar mest efter lagring, men skulle vara trevligt om man kunde köra någon VM om det skulle behövas. Samt så undrar jag om någon har någon DC klient inbyggd som "app"?

Jag kanske är lite luddig men klockan är mycket och har inte full koll på detta. Om ni inte förstår vad jag har menat med något så fråga gärna

Permalänk
Vila i frid

G2030 är vad som används i HP's microserver Gen8 - den server många kör Synology DSM/XPenology på - bl.a. jag på mina tre fysiska NAS'ar. Xpenology finns som VM att köra under t.ex. esxi (som är gratis). Då kan du antingen köra VM'ar i NAS'en eller direkt under esxi. Synology DSM har en LDAP server att installera. Grundar du med ESXI och inte kör bare-metal NAS är flexibiliteten lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

G2030 är vad som används i HP's microserver Gen8 - den server många kör Synology DSM/XPenology på - bl.a. jag på mina tre fysiska NAS'ar. Xpenology finns som VM att köra under t.ex. esxi (som är gratis). Då kan du antingen köra VM'ar i NAS'en eller direkt under esxi. Synology DSM har en LDAP server att installera. Grundar du med ESXI och inte kör bare-metal NAS är flexibiliteten lite större.

Detta låter lite över min kunskapsnivå. Hur mycket bättre är esxi om man jämför med den VM som finns i unraid / freenas? När jag har kollat runt så verkar dom mest populära.. visserligen har man hört mycket gott om DSM också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Föreslår att du labbar med prylarna innan du bestämmer dig. Att begränsa burken genom att inte virtualisera den mha t.ex. hyper-v, esxi, kvm etc kan vara lite handikappande framledes. Det är så pass lite cpu som "stjäls" av vm-hosten som lätt trumfas av flexibiliteten. Du kan installera FreeNAS under esxi.

Mitt exempel med XPenology, skitenkelt. Installera esxi som bare-metal. Tanka hem en xpenology OVF och importera. Klart.

Esxi kräver dock minst ett vitlistat nätverkskort i maskinen vid installationstillfället. Köp ett snikigt Intel-NIC baserat på e1000/e1001e

Mellandagar är perfa att lära sig nytt på.

Permalänk
Medlem

@Vinvega:
Jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre A är jämfört med B, men kan försöka förklara @hasenfrasen inlägg.

Med esxi installerat först (Bare-metal) och som grund i din blivande NAS kan du utnyttja datorn maximalt.
esxi är ungefär som en grundplattform där du sen kan installera virtuella maskiner på esxi som Windows, XPenology osv. Kort sagt - du får i en dator flera datorer. Esxi är i detta fallet en dedikerad och välkänd produkt för just det området.

Däremot är den lite kinkig med kraven. Du behöver ett nätverkskort som använder Intels e1000 eller e1001e chip, annars blir Esxi väldigt ledsen. Denna bör fungera som exempel (Om inte får nån annan gärna tipsa).

OVF är en färdig imagefil med xpenology på. Du behöver med andra ord inte sitta och installera xpenology själv, det är redan klart i filen.

DSM är riktigt trevligt kan jag verkligen säga. Enkelt och har många bra funktioner. Och med virtuella maskiner kommer en stor fördel - tröttnar man på dom är det bara radera och prova något annat. Och det utan att behöva installera om hela datorn varje gång.

I slutändan är det du som väljer vad du vill använda på din framtida NAS. Oavsett vilket, lycka till

stavfel
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

@Farsan_Baloo:

Tack så mycket, ska kolla upp lite guider hur jag ska gå tillväga, är helt grön på VM så blir spännande.

Mitt upplägg just nu är en gammal gaming-dator som står på 24/7 (så vill få ner elkostnaderna) som jag delar till en rpi som kör kodi på tv:n i vardagsrummet, men antar det inte är några problem att göra det via DSM heller. Har ni någon youtube video eller guide i allmänthet som ni kan rekommendera så tar jag gärna emot det

edit: antar då att dom komponenterna jag har nu kommer fungera bra också?

Permalänk
Medlem

@Vinvega:
Att dela till en Raspberry Pi med kodi på är ju inget direkt problem. Kodi vill ju bara ha nånstans att läsa av informationen ifrån och där fungerar även DSM. Det är enkel fildelning som behövs. Du kan söka på Synology's sida för hur man ställer in olika saker. Jag vet inte vad du menar riktigt med DC. Jag tänker omedelbart på Domain Controller men det känns inte som det av din beskrivning.

Komponenterna är okej skulle jag säga och det blir en utmärkt början att labba med. Ha inga förväntningar om fartmonster bara

Har inga YT-länkar i bakfickan direkt men en snabb yo-foo på esxi howto resulterade i massa träffar, så du lär garanterat hitta nåt. Kör lite google-foo också och så finns ju forumet tillhands också

Lycka till med labbandet!

Lagt till länk för synology + fråga ang DC
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@ Jag vet inte vad du menar riktigt med DC. Jag tänker omedelbart på Domain Controller men det känns inte som det av din beskrivning.

Komponenterna är okej skulle jag säga och det blir en utmärkt början att labba med. Ha inga förväntningar om fartmonster bara

Har inga YT-länkar i bakfickan direkt men en snabb yo-foo på esxi howto resulterade i massa träffar, så du lär garanterat hitta nåt. Kör lite google-foo också och så finns ju forumet tillhands också

Lycka till med labbandet!

Tänkte DC som i direct connect kör just nu airdc++ på windows maskinen som jag ska byta ut.

Fartmonster behöver jag inte, bara det fungerar

Hittade också lite guider nu när jag googlade som ser välgjorda ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vinvega:
Hahahaa, ja det var inte många rätt på min gissning där inte

Lycka till med nas-andet nu

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Vila i frid

Airdc++ kan köras på en Synology mha Docker. Docker stjäl dock 4 GB ram så det kan bli trångt om minne om du inte har 8GB i maskinen du tänkt ha som nas.

Permalänk
Medlem

Om du nu skall köra lite allt möjligt på den. Varför inte bara köra in linux och köra samba/linux/mjukvarubaserad raid än att hålla på med nått nas OS. Känns suboptimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@etnica33:

Har 0 erfarenhet av linux och har inte den tid som behövs för att lära mig det heller, därför vill jag ha något _enklare_ att använda

Permalänk
Vila i frid

Om din tid är dyrbar, köp en färdig NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om din tid är dyrbar, köp en färdig NAS.

Ja, det är inte komplicerat att följa guider för FreeNAS, men du ska vilja sitta där också.

Permalänk
Medlem

@Vinvega:
Som NAS så kör freenas fungerar på det mesta. Finns även möjlighet att köra vms i den. Dock finns det risk att din cpu/mängden ram vara en hållhake. Finns färdigt stöd för en hel del småprogram som körs native i freenas ex plex.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Cpu är den jag skrivit längst upp sen ram kommer jag ha minst 8 till en början iallafall

@CymbalCrasher: Vill sitta, FreeNAS verkar någorlunda användarvänligt iallafall så borde bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

@fragwolf: Cpu är den jag skrivit längst upp sen ram kommer jag ha minst 8 till en början iallafall

Jo previs, därför jag påpekade det 8 GB räcker ju för småsaker iaf. Men om du vill ha ett stabilt system med en del "bra att ha funktioner/appar" så skulle jag rekommendera freenas. Enkelt att komma igång med också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Freenas är bra, enkelt att komma igång med, finns mängder av guider och går at virtualisera i esxi om du nu vill labba lite!

Har provat esxi, proxmox, unraid och xpc-ng. Av alla dessa aå funkar nog esxi bäst, speciellt om man ska virtualisera freenas och pfsense, då freebsd går bra med Esxi. Xpenology har jag också virtualiserat framgångsrikt, men tycker prestandan är bättre med freenas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Jag har pillat i ett Operativsystem som heter Open media Vault. Byggd på Debian och har ett bra web UI med. Enkelt att installera och jag är supernöjd.
Jag kunde inte köra Freenas då jag inte hade rätt hårdvara.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz