är IBM HDDs dåliga?

Permalänk
Medlem

är IBM HDDs dåliga?

Min kompis säger att dom suger och är totalt skitdåliga.
Är dom det? Vad är så dåligt med dom isf?

Permalänk
Medlem

75GXP, särskilt 46,1GB diskarna, sög och var totalt skitdåliga. De kraschade stup i ett.
Folk verkar ha väldigt svårt att släppa det och tror således att allt IBM tillverkar är skit.

Permalänk
Avstängd

IBM PR avdelning är dum.

De torskade med en enda serie som var dålig 75 gxp och sedan använder de liknande beteckningar i andra serier!

Min kompis har 120gxp serien en 120gb och har ej haft några problem och den är tyst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Min 60GB 60GXP snurrar på efter snart 2 år utan problem, ofta mer än 8 timmar isträck.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har 180gb IBM i burken, inga problem alls.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom nyare modellerna IBM är nog rätt bra, men iv ärsta fall har man väl 3 år garanti på en Hårddisk? Fick de på min i alla fall...<(inte den i signen)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

har 2st 60GXP 60GB inga problem
har 1st 75GXP 30GB dog förra veckan (efter 2½ år felfri)

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att du har läst Crazy Ferrets FAQ?
Där beskriver han en del.

Kan ju säga att de nya diskarna, dvs. 180GXP-serien, verkar
inte krångla mer än något annat märke gör i dagsläget (förutom
Seagate som har väldigt låg RMA-status).

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Min 120GXP började kinka sig för en månad sen, men nu är den normal igen... Konstiga diskar det där...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

de gamla 75gx diskarna är inga bra men de nya är bättre än typ seageate och western digital tycker jag sen så tillverkar hitachi ibms hårddiskar nu....
finns la kvar några som är märkta ibm fortfarande sitter med en 120gx 80GB och en Fujitsu 10,2GB ibm funkar fin fint....

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har en ny IBM 120 gigare från 180gxp serien...

den är bara några månader gammal men den funkar jättebra och tyst...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det är bra o billiga hårddiskar, IBM hade bara problemet när dem börja med GX modellerna, Jag har 4 IBM hdd alla funkar fint , anledningen att en av dem sluta funka var juh pga det var en av dem modellerna =( , men annars har mina andra IBM diskar funkat fint :>

Visa signatur

"Jag är man som älskar mus!"

Permalänk

Jag skickade iväg min 120gxp 40 gig för 5 dagar sen till datorbutiken eftersom den började klicka och stänga av sig själv... Men lika bra att köpa en Maxtor eller nåt annat märke för att vara säker på att inte samma problem ska upstå...

Permalänk
Hedersmedlem

Backar upp data på min strulande 60GXP as we speak. Nu får den inte vara med och leka med de andra diskarna i diskservern längre..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Min ersättningsdisk 30gig 60gxp har hållt väldigt länge nu
Min 75gxp dog efter ett halvår :D:D:D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
75GXP, särskilt 46,1GB diskarna, sög och var totalt skitdåliga. De kraschade stup i ett.
Folk verkar ha väldigt svårt att släppa det och tror således att allt IBM tillverkar är skit.

Kör fortfarande två IBM 75GXP, 46.1GB sedan 3 år.

Fungerar fortfarande perfekt och går riktigt tyst.

Arbetar 24/7.

Vill bara ha sagt att undantag finns även i denna serie från IBM.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk

det var ju någon disk som gick sönder, kommer inte ihåg vilken

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

dåliga? NEJ

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Är fortfarande säker på att mycket av de problemen som 75GXP serien hade är beroende på skit bakom spakarna / överklockning från slutkundernas sida. (har 9st fungerande 75GXP 46GB och 1st returnerad för just sbs)

IBM/Hitachi är absolut inte sämre än nån annan tillverkare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem

havoc: Hur förklarar du statistiken då? Är det bara idioter som köpte 75GXP..? Det var ju en law suite på g borta i USA nånstans ang. just 75GXP-serien, vet inte hur det gick med den dock.
Jag har oxå en fullt fungerande 75GXP 46GB här, från Ungern - de ska vara värst, men det säger ju inte så mycket.

Btw, fortsätter att backa upp data från diskserverns döende 60GXP. Hade hela systemet på den så nu får jag partitionera om en av Cudorna och köra systemet på den istället, borde vara lite säkrare.

Skickade nyligen efter två 180GXP 120 GB från db, jag gillar att spela lite, chansa lite. Sen så är dom ju väldigt billiga oxå, IBM känns ju lite lågbudget idag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

180GXP, vilket är de som gäller nu, är OK. På butiken där jag köpte mina hade man sålt 600 st - ingen har man fått i retur.

Har också äldre Deskstar 60GB och 20GB som funkat felfritt i flera år.

Jag ser till att diskarna inte blir för varma vilket kan bidraga till att dom funkar så länge.

Permalänk
Medlem

jag hade en på 40gb kommer inte ihåg vilken serie
men efter ett lan så började det komma ett skrapande ljud ur den,
och efter ett par veckor la den av helt...

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Statestik kan man använda för att förklara vad som helst, frågan är bara hur man tolkar den och vilket underlag man använder.
Skall man tex använda min egna statestik så är IBM's 75GXP 46gb's disk 5ggr så bra som Western Digitals 80gb's WD800.

En himla massa antaganden följer:)
Skall man tex använda storagereviews databas så kan man nog lungt räkna med att många som har fungerande diskar inte har anmält dem.
Däremot tror jag bra många fler tycker det är trevligt att anmäla sina trasiga diskar. Samma fenomen gäller mest troligt även klagomål i forumposter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

IBM

Har haft 4 IBM i burken. 2 lät som flygplansturbiner och tappade fart. Ren skit. Tyvärr har jag två kvar. De är alltid varmare än de andra (jag har 5 fläktar i burken så luften flyttar rejält på sig), och det är väl en tidsfråga innan de är på gång...

Word of advice: Köp inte IBM. WD och Maxtor är att föredra (om du ska ha IDE). Varför chansa.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

havoc: Den statistik jag pratar om är t.ex. Datorbutikens officiella retursiffror, inte "jag har x diskar och de funkar bra"-statistik.

jookeer: 75GXP såg oxå väldigt bra ut i början. Diskarna dör inte på en gång, det tar mer än ett halvår innan man har facit i hand så att säga.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en 120gig IBM. Ibland även man inte gör något så gör den lustiga/mekaniska klickand ljud med ett litet pip...
Ibland hittar inte BIOS den och den är ganska trög att få ur viloläge. Jag ogillar den och tycker det var ett misslyckat köp.
Men detta är ända IBM disken jag haft och jag kan ju fått ett söndags exemplar, men några mer IBM blir det nog inte för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jag köpte en 120gig IBM. Ibland även man inte gör något så gör den lustiga/mekaniska klickand ljud med ett litet pip...

Men det där är ju det berömda självtestet disken gör just för att se att den är ok, då låter den så där.

Ingen av mina 3 IBM eller Maxtors för den delen heller har krånglat för mig.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jag köpte en 120gig IBM. Ibland även man inte gör något så gör den lustiga/mekaniska klickand ljud med ett litet pip...
Ibland hittar inte BIOS den och den är ganska trög att få ur viloläge. Jag ogillar den och tycker det var ett misslyckat köp.
Men detta är ända IBM disken jag haft och jag kan ju fått ett söndags exemplar, men några mer IBM blir det nog inte för min del.

Måndagsexemplar heter det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ykalon: du tror inte att det beror på vilken del av sverige man kommer ifrån? jag har hört både måndagsex. och söndagsex. ute i det vida landet sverige..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.