Permalänk
Medlem

Router och indraget fiber

Hej, om några veckor flyttar jag till en ny lägenhet där fiber finns indraget och är anslutet till open net. Jag har valt universal telecom som internetleverantör men valde att inte köpa deras utrustning. Jag köpte istället en ASUS RT-AC1200 router, nu jag lite nojig att det inte ska fungera att ansluta, eller har jag fel?

Tacksam för svar

Visa signatur

/Mathias

Permalänk
Medlem

Borde väl inte vara några konstigheter? Vet att om du har ex. telia och får med deras skräprouter så måste man få denna bryggad och ha som en mellanhand för att kunna använda eget. Blir ju inte så i ditt fall men du borde kunna stilla din nojja helt genom ett enkelt telefonsamtal till din ISP.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av u66lan:

Hej, om några veckor flyttar jag till en ny lägenhet där fiber finns indraget och är anslutet till open net. Jag har valt universal telecom som internetleverantör men valde att inte köpa deras utrustning. Jag köpte istället en ASUS RT-AC1200 router, nu jag lite nojig att det inte ska fungera att ansluta, eller har jag fel?

Tacksam för svar

Det är bara att koppla in och köra. Om det är fiber direkt in i lägenheten (nog inte troligt men inte omöjligt, vanligast i hus) så kommer det sitta en konverter redan i lägenheten om det behövs. Så oavsett så kommer du klara dig med en egen valfri router för att få internet.
Ska du däremot ha TV / telefoni så kan det krävas lite handpåläggning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du faktiskt måste ställa in Asus-routern innan du får något internet

Krävs det någon tjänstefördelare eller liknande så ska nätägare/kommunikationsoperatören stå för den, och utrustningen finns oftast redan på plats. Likaså ska mediaomvandlare finnas på plats om det är FTTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är bara att koppla in och köra. Om det är fiber direkt in i lägenheten (nog inte troligt men inte omöjligt, vanligast i hus) så kommer det sitta en konverter redan i lägenheten om det behövs. Så oavsett så kommer du klara dig med en egen valfri router för att få internet.
Ska du däremot ha TV / telefoni så kan det krävas lite handpåläggning.

Mjah, idag och senaste åren är det nästan uteslutande fiber till lägenhet med mediaomvandlare i ett alldeles för litet mediaskåp i hall Med patch panel till nätverksuttag i lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Universal står inte för/säljer inte någon router som fixar IPTV eller telefoni* för övrigt.

Edit: * Om du inte köper telefoni och då ingår en router från Tilgin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Mjah, idag och senaste åren är det nästan uteslutande fiber till lägenhet med mediaomvandlare i ett alldeles för litet mediaskåp i hall Med patch panel till nätverksuttag i lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

This, svårt att ens få in en switch och kunna stänga skåpet. Trångt som fan; så blir effektivt sätt ett uttag som är "fungerande"