Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare

Hej.
Köpte en https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...
(Inte för det priset och inte av hembiobutiken, men den produkten)

Ser nu att kopplingen inte alls fungerar...
Har ljudkort i datorn, Asus DGX.
Har tyckte att det är för lite kräm även vid högsta volym.

Vad behöver jag köpa mer för att koppa in detta?
Har flera lurar, med 6,3 adapter.
Men ingångarna i ljudkortet, i datorn? Hur gör jag?

Tack för svar.

Permalänk
Avstängd

.. du behöver ju RCA - Stereo 3.5mm kabel.

till exempel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Koppla 3.5mm till den gröna porten på ljudkortet, sedan RCA på "IN"-sidan på förstärkaren.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Hej

Till att börja med rättar du till namnet på tråden... höRlursFÖRstärkare. Inte för att klanka ner på dig för du "stavat fel", men inlägget i allmänhet behöver vara lite tydligare så man förstår vad du frågar efter för något. Men jag antar det är en sån här kabel du behöver för att koppla in hörlursförstärkaren till datorn?

https://www.inet.se/produkt/8906299/audio-kabel-3-5mm-ha-2xrc...

Men är inte riktigt säker på vad du menar i inlägget.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

.. du behöver ju RCA - Stereo 3.5mm kabel.

till exempel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Koppla 3.5mm till den gröna porten på ljudkortet, sedan RCA på "IN"-sidan på förstärkaren.

Skrivet av Vasadu:

Hej

Till att börja med rättar du till namnet på tråden... höRlursFÖRstärkare. Inte för att klanka ner på dig för du "stavat fel", men inlägget i allmänhet behöver vara lite tydligare så man förstår vad du frågar efter för något. Men jag antar det är en sån här kabel du behöver för att koppla in hörlursförstärkaren till datorn?

https://www.inet.se/produkt/8906299/audio-kabel-3-5mm-ha-2xrc...

Men är inte riktigt säker på vad du menar i inlägget.

Stavfel rättade.

Men sabbar inte sådana extra kablar ljudet?

Tänkte, uppenbarligen, väldigt fel när jag köpte denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Stavfel rättade.

Men sabbar inte sådana extra kablar ljudet?

Tänkte, uppenbarligen, väldigt fel när jag köpte denna.

Jag har personligen aldrig upplevt någon direkt skillnad i ljudet mellan olika kablar, förlängningar, osv..

Det jag kan säga om dessa billiga kablar är att de lätt börjar glappa efter ett tag utan någon uppenbar anledning. Det är bättre att köpa kablar av bättre kvalité för dessa går inte sönder lika frekvent. Kan rekommendera Cordials kablar, finns hos Thomann.
Det är att föredra ett interface som du kan direktkoppla till datorn via USB om datorn är det som den är tänkt att vara kopplad till den mesta av tiden. Då behöver du inte bry dig om drivrutiner för ljudkort, osv..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Falcon: Det som kan hända är att om ljudkvaliteten från den dac som sitter på ditt ljudkort inte är särskilt bra så kommer din förstärkare att "förstärka" dessa problem tillsammans med resten av ljudet. Om så är fallet kan du köpa till en dedikerad dac eller skaffa en amp/dac komboenhet.

Permalänk
Avstängd

Hade tidigare USB DAC som var tillräckligt starkt för att driva vilka hörlurar som helst, men testade köpa Soundblaster AE-5 och märkte ingen skillnad, så sålde bort USB-DAC:en.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Stavfel rättade.

Men sabbar inte sådana extra kablar ljudet?

Tänkte, uppenbarligen, väldigt fel när jag köpte denna.

Visst är det så att "såna här kablar" sabbar ljudet... Sen är det frågan hur mycket ljudet sabbas... För det är långt ifrån säkert källan till ljudet är störningsfri till att börja med... dels så är mycket ljud komprimerat vilket förstör en del, sen är kvaliten på ljudkretsen i datorn och kontakten på baksidan två störningskällor.

Sen kopplar vi in kabeln... är det en dålig kabel så kan det märkas, är det en OK kabel kommer påverkan vara marginell jämnfört med övriga felkällor tidigare i kedjan. Men med en bra hörlur i slutändan kommer du nog få ett helt okej ljud i alla fall, även om det nog finns lösningar som kanske kan vara något bättre. Men jakten på HIFI är både lång och dyr och knappt hörbar... Hörlurar är som regel den bästa genvägen till riktigt bra ljud. En hörlur för några 1000 kr matchar högtalare för några 10 000 kr.

Och vad det gäller ljudet så är det bara testa när du kopplat i de hela... lyssna och känn efter... testa olika ljudkällor och jämnför att koppla direkt till datorn och via hörlursförstärkaren med samma hörlurar så kan du kanske lista ut hur mycket störningar det skapar, troligen inte allt för stora.

Visa signatur

Har en tyst dator.